handdator

Visa fullständig version : Fettprocentmätning


mommy
2012-01-15, 12:21
Tänkte att det skulle vara kul och kolla fettprocenten före och efter deffen (som jag börjar om 1,5 månad). Jag litar inte alls på min bioimpedansvåg så den känns inte alls rolig att använda.

Är det kalipermätning som jag borde satsa på? Vad jag förstår är inte det heller så himla tillförlitligt, men om samma person mäter borde det väl ge ett hum om skillnaden i alla fall? Eller är det bortkastade pengar?

Vad skulle ni använt er av?

King Grub
2012-01-15, 12:23
En kaliper av god kvalitet och en person som vet vad han/hon gör, då blir kalipermätning helt okej tillförlitlig. För att en kalipermätning skall kunna räknas som korrekt, bör den som utför mätningen ha gjort kontrollerade mätningar på 50-100 olika personer, med laboratorieförutsättningar.

mommy
2012-01-15, 12:28
En kaliper av god kvalitet och en person som vet vad han/hon gör, då blir kalipermätning helt okej tillförlitlig. För att en kalipermätning skall kunna räknas som korrekt, bör den som utför mätningen ha gjort kontrollerade mätningar på 50-100 olika personer, med laboratorieförutsättningar.

Tack så mycket för svaret! Jag känner mig ganska säker på att han jag tänkte anlita vet vad han gör (många här vet säkert vem Rookie Westin som startade F5 är).

Då ska jag göra en kalipermätning då, ska bli kul att se siffrorna! :)

Chaokoh
2012-05-14, 18:07
Finns det någon som kan tipsa om en duktig PT eller annan kunnig person som erbjuder kalipermätning i Stockholm?

Barbastark
2012-05-14, 21:29
En kaliper av god kvalitet och en person som vet vad han/hon gör, då blir kalipermätning helt okej tillförlitlig. För att en kalipermätning skall kunna räknas som korrekt, bör den som utför mätningen ha gjort kontrollerade mätningar på 50-100 olika personer, med laboratorieförutsättningar.

Hört att vilken formel man sen använder också har stor betydelse. Känns i så fall nästan som att kunskap inom detta är minst lika viktig som kunskap och erfarenhet inom själva utförandet av mätningen.

Simonbaws
2012-05-14, 22:22
Apoteket, där kan du betala och det är en sorts elektrisk pulsvåg som mäter.

Dennis93
2012-05-14, 22:36
Jag litar inte alls på min bioimpedansvåg så den känns inte alls rolig att använda.


Apoteket, där kan du betala och det är en sorts elektrisk pulsvåg som mäter.

...

Chaokoh
2012-05-16, 17:34
Apoteket, där kan du betala och det är en sorts elektrisk pulsvåg som mäter.

Såna vågar som mäter fettprocenten är tyvärr inte särskilt tillförlitliga.

samsam
2012-05-17, 14:40
Köp en kaliper. Mät före och efter; det viktiga är hur din BF ser ut relativt till när du började, så att du kan mäta dina framsteg. Om mätresultatet är korrekt jämfört med andra person, det spelar mindre roll.

http://walking.about.com/gi/o.htm?zi=1/XJ&zTi=1&sdn=walking&cdn=health&tm=7&f=20&su=p674.8.336.ip_&tt=2&bt=1&bts=1&zu=http%3A//www.linear-software.com/online.html