handdator

Visa fullständig version : Tävlingsform nu eller sen?


Morty
2012-01-14, 23:27
I sommar ska jag köra en del tävlingar (triathlongrenarna), säkert 5-6 stycken. För att hålla mig skadefrisk och snabb så tänkte jag dieta en del för att få en bättre kropp för ändamålet. I dagsläget väger jag cirka 73 kilo på 176 cm med cirka 14% BF. Tänkte gå ner till cirka 66kg. Från BMI 23.6 till 21.3.

Jag ska uppdatera tråden med bilder (worthless without pics)

Jag har sedan förra sommaren tänkt dieta ner mig inför nästa säsong. Dock har jag alltid haft beachdietstänket i huvudet, och därför alltid tänkt att jag inte behöver börja förrän April och då vara i god form i Juli.

Men igår natt slog det mig. Det är känns ju verkligen korkat att börja dieta när jag ska träna upp konditionen ordentligt inför sommaren också. Det är ju som att be om att vara förkyld, skadad, trött och omotiverad hela våren.

Därför tänkte jag att det kanske är en idé att skippa några månader av muskulär uppbyggnad och påbörja dieten nu, och nå tävlingsvikten redan inför den lite mer volymrikare våren (långa och hårdare konditionspass. Trainer och löpband är ju inte så kul). Alltså att dieta cirka 10 veckor från och med typ nu, och dra nytta av att vara lättare under våren och offra ytterligare några månader av uppbyggnad.

Vad säger ni med lite koll på detta? Är det en bra idé att dieta nu och träna upp mig i tävlingsform (viktmässigt).

Morty
2012-01-15, 19:50
Men va sådana då! Jag börjar dieta imorn.

Fredron
2012-01-15, 20:08
Vad hände med bilderna? ;)

Det är inga enkla frågor du ställer och det finns knappast rätt eller fel.
Mår du verkligen så dåligt när du deffar?

Morty
2012-01-15, 20:46
Haha, nä, men klart sämre. Risken för infektioner ökar ordentligt och jag tillgodogör mig inte träningen lika bra. Dessutom behövs mer återhämtning och mer styrketräning. Jag har kommit fram till att det absolut är bäst att dieta klart innan vårsäsongen.

Bilderna blev dåliga! Blixten var på. No shades! :furious:

http://i.imgur.com/x75pt.jpg
http://i.imgur.com/BJ6N6.jpg
http://www.gdargaud.net/Antarctica/Life/WeddellSeal.jpg

Fredron
2012-01-15, 21:16
Ok, kom ihåg att ligga lågt på kolhydraterna bara då ;)

Morty
2012-01-15, 21:28
Rotsaker i ugn med nåt fakekött och bönor på G.

benacii
2012-01-15, 23:34
varför har du smörjt in dej med glidmedel?

sinaui
2012-01-16, 00:47
Nu!

Morty
2012-01-16, 01:03
varför har du smörjt in dej med glidmedel?

Menar du att du inte gör det?

vicarious
2012-01-16, 10:17
varför har du smörjt in dej med glidmedel?

Hahaha frågan som alla tänker men ingen vågar ställa.

WHITEFOLKS
2012-01-16, 14:22
Borde väl vara bättre att dra deffen tidigare och sedan lägga dig på ett minimalt överskott under träningsperioden för bättre återhämtning.

Sheogorath
2012-01-16, 14:31
Borde väl vara bättre att dra deffen tidigare och sedan lägga dig på ett minimalt överskott under träningsperioden för bättre återhämtning.

Instämmer. Min sambo ställde samma fråga som TS och lade till "hur tänker folk då egentligen, om de går ner i vikt precis INNAN en tävling?" varpå jag svarade något sarkastiskt om hur dålig disciplin folk i allmänhet har. Jag tycker att TS plan är helt korrekt. Ner i vikt nu, träna inför tävlingen med goda förutsättningar sen.

Sniggel
2012-01-16, 15:40
Ja det är nog alltid en bra idé att börja i tid så att man kan ta det lugnt. Lagom viktnedgång så man kan träna på bra samtidigt utan att riskera att sabba sin återhämtningsförmåga för mycket. Helst bli klar en tid innan tävlingarna så att man kan hinna stabilisera sig på en vikt och träna upp sig lite till på kaloribalans.

Morty
2012-01-17, 11:17
Skönt att jag tänkte rätt. Ska även bli skönt att bli le tiny.


Ska ta nya bilder snart, utan blixt. Eventuellt med glidmedel, beror på huruvida jag duschat nyligen (blir torr på vintern, så jag smörjer in mig efteråt. Blixten ger extra glans). Ser så mycket bättre ut bara efter två dagars kaloriunderskott, när man dumpat lite vätska.

Mental
2012-01-17, 11:20
Även jag håller med, bättre att lägga dig på den vikt du vill ha när du kör tävlingarna, så du slipper köra all träning på underskott sedan.

Ironwoman
2012-01-18, 09:05
Det är svårt att svara på. Men om du skulle prioritera Kalmar överst så skulle jag om jag var du inte deffa.
a. Simning är mest teknik och förutom passform i våtdräkt spelar det "ingen" roll.
b. Cykel i Kalmar är det viktigast att ha bra tryck i benen då det är en platt bana. Om man deffar för mycket så att man tappar styrka i benen blir cyklingen sämre. Jag är tex bäst löpare på 53 kg, men måste väga 56 för att kunna cykla.
c. För löpningen är det absolut viktigare att inte gå än att springa fort (om man inte är elit), Skulle du vara enligt standarsformeln är 7 kg ca 15 min på en mara, vilket du tappar på 3 km promenad....
c. Att inte vara deffad är bra för skador (förutsatt att man inte är fet, vilket du inte är). Kaloriunderskott försämrar årterhämtning och ökar risk för skador.
d. Inför sådana lopp (iaf om man inte gör under 10 timmar som kille) är det viktigast att orka träna. Återhämtning och kaloriunderskott igen.
e. Beror på hur du planerat träningsupplägget, men att det är vanligt med mängdträning på cykel under våren. Då brukar iaf jag, även om jag försöker äta för att hålla vikten gå ned runt 2 kg. om jag har 3 st 25 timmars veckor.

Sedan beror det på om Kalmar är nummer 1

Morty
2012-01-18, 09:36
Ska inte göra några tävlinga som är längre än 5h (HIM) denna säsong. Nästa år, däremot.

Tack för grym input!

Ironwoman
2012-01-18, 11:33
Ok, jag var nog lite slarvig i min bakgrundscheck. På kortare distans är det lite viktigare att vara tunn, men fortfarande viktigast att inte bli så tunn att man tappa trycket i benen på cyklingen (på banor i sverige)

Morty
2012-01-18, 16:12
Cyklingen är min favoritgren, det är det som jag kommer att träna mest och hårdast under våren.

När det blir mer cykelvänligt ute så blir det tre pass i veckan: ett tempopass på cirka 90 minuter då man ligger några km/h högre än planerad tävlingsfart, ett fartlekspass på 45-60 minuter och ett långpass på minst 180 minuter, så nära tävlingsfart som möjligt utan ligga för högt i puls.

Utöver detta blir det 1-2 löppass (efter cyklingen), 2 styrkepass samt 1-4 simpass.

z_bumbi
2012-01-18, 16:20
e. Beror på hur du planerat träningsupplägget, men att det är vanligt med mängdträning på cykel under våren. Då brukar iaf jag, även om jag försöker äta för att hålla vikten gå ned runt 2 kg. om jag har 3 st 25 timmars veckor.

Det här funderade jag också på, speciellt om man tänker sig att öka träningsdosen generellt för att det blir bättre väder så ser jag en fördel att ha lite vikt att ta av.

Tiro
2012-01-19, 18:03
Morty, va du på Actic i Solna Business park idag?

Morty
2012-01-19, 22:59
Yep!

Tiro
2012-01-19, 23:58
Yep!

Då är jag ganska säker på att jag såg dig! :hbang:

Morty
2012-01-20, 20:10
Alldeles säkert! Inte sett någon annan med dreads på det gymmet. Jag tränar oftast i mina 2XU-tights.

Tiro
2012-01-21, 14:02
Alldeles säkert! Inte sett någon annan med dreads på det gymmet. Jag tränar oftast i mina 2XU-tights.

Haha, precis! Tänkte samma sak ang dreadsen, får väl slänga iväg en vink nästa gång!

Morty
2012-04-29, 11:02
Nu är jag klar!
I maj månad drar jag upp träningsvolymen rätt rejält för att formtoppa under sommaren. Känner mig stolt men inte nöjd över resultaten jag har haft. Jag har legat på ett lågt underskott, cirka 3-500 per dag, och haft en pausvecka sedan jag drog igång i Jan/feb. Motivationen har varit hög och styrkan har ökat, 5/3/1 är ett utmärkt schema. Jag väger i dagsläget också typ 73 kg, men är kreatinfylld och har ätit rätt ordentligt med kolhydrater, så om jag tömmer undan det går nog vikten ner till cirka 69-70kg. Jag har varit förjävla opti med näringstiming och proteinintag och tror mig faktiskt ökat lite i massa.

Före:
http://i.imgur.com/9xIqr.jpg
Efter
http://i.imgur.com/SmqOd.jpg
Före:
http://i.imgur.com/IcBC6.jpg
Efter
http://i.imgur.com/vR8S1.jpg

http://i.imgur.com/p2OEA.jpg

Nu då? Nu är det fokus på tävlingarna ett tag. Rätt jämnt energiintag hoppas jag på och kommer låta mig att gå upp lite, för att sedan dieta en månad i höst (antagligen oktober) för att vara i god form för att bygga massa under vintern och sedan ordna en ännu hårdare form nästa år. Som sagt, stolt men inte nöjd.

Mattiays
2012-04-29, 12:37
Smart att ta bilderna i olika ljus *screwy*

Morty
2012-04-29, 18:35
Smart att ta bilderna i olika ljus *screwy*

Ja, de är väldigt intetsägande tyvärr. Bättre lycka nästa deff!

Mattiays
2012-04-29, 18:40
Ja, de är väldigt intetsägande tyvärr. Bättre lycka nästa deff!
Jupp, bättre lycka nästa deff.