handdator

Visa fullständig version : Mer jämställdhet åt folket.


Fagen
2012-01-14, 21:48
" Regeringens jämställdhetspolitik syftar dels till att motverka och förändra system som konserverar fördelningen av makt och resurser mellan könen på en samhällelig nivå, dels till att skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt och möjlighet att påverka sin livssituation. När kvinnor och män delar makt och inflytande i alla delar av samhällslivet får vi ett mer rättvist och demokratiskt samhälle. Jämställdhet bidrar också till ekonomisk tillväxt genom att människors kompetens och skaparkraft främjas." http://www.regeringen.se/sb/d/2593

Vad skulle du kunna göra för att göra Sverige till ett mer jämställt land? Skit samma om du tycker att allt är bra som det är, om du hatar militanta feminister eller om du är engagerad i FI, vad skulle du faktiskt kunna göra om du ansträngde dig lite?

Sniggel
2012-01-14, 21:51
" Regeringens jämställdhetspolitik syftar dels till att motverka och förändra system som konserverar fördelningen av makt och resurser mellan könen på en samhällelig nivå, dels till att skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt och möjlighet att påverka sin livssituation. När kvinnor och män delar makt och inflytande i alla delar av samhällslivet får vi ett mer rättvist och demokratiskt samhälle. Jämställdhet bidrar också till ekonomisk tillväxt genom att människors kompetens och skaparkraft främjas." http://www.regeringen.se/sb/d/2593

Vad skulle du kunna göra för att göra Sverige till ett mer jämställt land? Skit samma om du tycker att allt är bra som det är, om du hatar militanta feminister eller om du är engagerad i FI, vad skulle du faktiskt kunna göra om du ansträngde dig lite?

Jag köpte inte ett sterotypiskt våldsspel till min manlige unge kusin och jag köpte inte något stereotypiskt flickigt till min kvinnlige unge kusin :P

(halvseriöst inlägg)

edit: Ja, och gick jag med i min andre unge kusins facebook-grupp "killar som gillar konståkning" när jag fick förfrågan.

Yes
2012-01-14, 22:03
Skaffa högre lön så jag kommer ikapp kvinnorna... Och det är väl ungefär det enda jag kan tänka mig att göra också. Vill inte ha något egalitärt samhälle.

Eddie Vedder
2012-01-14, 22:25
På måndag blir jag den andra mannen på en extremt kvinnodominerad arbetsplats. Institutionen för kostvetenskap på Uppsala universitet.

I övrigt kan jag nog inte göra så mycket mer än jag redan gör eftersom jag redan prioriterar jämställdhet och dekonstruktion av könsstereotyper väldigt. Jag reagerar inte märkbart över en kille som gråter och tycker inte att en tjej med ett aktivt sexualliv är moraliskt klandervärd. Även om jag - precis som med motsvarande killar - är fullständigt ointresserad av att höra om det. Men som alltid måste ju fler förhållanden än bara man/kvinna uppmärksammas. Annars finns ju risken att det sitter 50/50 vita, heterosexuella, medelålders män och kvinnor från övre medelklassen i alla ledande grupper och då är ju inte mycket vunnet för mångfalden.

Ignatius72
2012-01-14, 22:39
Det är ju skit att kvinnor ska vara gravida, föda barn och dessutom
amma dem. Allt pekar på att det cementerar könsrollerna.

Sniggel
2012-01-14, 22:42
Det är ju skit att kvinnor ska vara gravida, föda barn och dessutom
amma dem. Allt pekar på att det cementerar könsrollerna.

Haha.

Ja jämlika är vi iaf inte.

Olegh
2012-01-14, 22:44
Haha.

Ja likadana är vi iaf inte.

fix'd

Stoltz
2012-01-14, 22:52
I England hjälpte jag Queer Youth Network med att fixa föreläsningar och andra evenemang som de hade, men de stod för själva innehållet :)

Vad gäller just Kvinna/Man-jämställdheten så vet jag inte riktigt vad jag kan göra faktiskt. Jag gör inte så mycket liv över stereotypa könsroller, har inga särskilda förväntningar om att män ska vara på ett sätt och kvinnor på ett annat. Folk bara är och det är jag nöjd med.

derko
2012-01-14, 23:07
Förbud mot all form av könskvotering. Teorin om att bekämpa eld med eld är inte den mest genomtänkta ideén någonsin.

Robbmeister
2012-01-15, 10:58
Förbud mot all form av könskvotering. Teorin om att bekämpa eld med eld är inte den mest genomtänkta ideén någonsin.

+1. Den bäst kvalificerade får jobbet oavsett kön, det är jämlikhet.

Olegh
2012-01-15, 11:03
+1. Den bäst kvalificerade får jobbet oavsett kön, det är jämlikhet.

Precis. Det är en bra princip. Men så funkar det ju långt ifrån överallt. Hur tacklar man det på bästa sätt?

Ignatius72
2012-01-15, 11:06
Precis. Det är en bra princip. Men så funkar det ju långt ifrån överallt. Hur tacklar man det på bästa sätt?

Framförallt så är inte feministerna intresserade av den typen av jämlikhet. De vill ha fördelar för att kunna, lite som handikapp i golf.

Eddie Vedder
2012-01-15, 11:09
Precis. Det är en bra princip. Men så funkar det ju långt ifrån överallt. Hur tacklar man det på bästa sätt?

Jag tror (och hoppas) på att det gradvis förändras av sig självt även om det naturligtvis blir deprimerande tidsaspekter vi diskuterar. Problemet med idén om att "bäst person på rätt plats" är ju de ingrodda normerna av vad som "är lämpligt" i en given kontext. Törs man inte släppa in en mångfald av karaktärer i sin verksamhet kommer man ju heller aldrig se vilken mångfald av karaktärer som ÄR viktiga. Och då är det ju enklast att gå på gammal god beprövad erfarenhet med ett gäng silverhanar i toppen.

Jag är optimistisk till att trenden går i en (enligt mig) rätt riktning men det går som sagt inte fort. Men hellre att skutan vänds med fruktansvärd långsamhet än att kvoteringen sätts i system känner jag just nu. Och detsamma gäller förstås mäns kvotering in i kvinnodominerade yrken/utbildningar eller etniciteter etc.

Alexton
2012-01-15, 12:59
Kvotering är det absolut hemskaste, om könen ska ses som jämlikar så måste de konkurrera på samma villkor när det gäller jobb/utbildning.
Var på en föreläsning Jönköping där en nationalekonom (kvinna för övrigt) pratade om just kvotering.. för att det ska bli rättvist så skulle båda könen skapa lika mycket företag som når en bra utvecklingsnivå, detta sker inte idag.
Hennes argument mot kvotering var också det att ska man ha en kapitalistisk marknad så måste företagen själva få välja sin arbetskraft och staten inte ska lägga sig i vad företagsledningen vill ha för uppbyggnad.

Statliga företag ska få kvotera bäst de vill, men lämna resten utanför.

stevebc
2012-01-15, 14:20
" Regeringens jämställdhetspolitik syftar dels till att motverka och förändra system som konserverar fördelningen av makt och resurser mellan könen på en samhällelig nivå, dels till att skapa förutsättningar för kvinnor och män att ha samma makt och möjlighet att påverka sin livssituation. När kvinnor och män delar makt och inflytande i alla delar av samhällslivet får vi ett mer rättvist och demokratiskt samhälle. Jämställdhet bidrar också till ekonomisk tillväxt genom att människors kompetens och skaparkraft främjas." http://www.regeringen.se/sb/d/2593

Vad skulle du kunna göra för att göra Sverige till ett mer jämställt land? Skit samma om du tycker att allt är bra som det är, om du hatar militanta feminister eller om du är engagerad i FI, vad skulle du faktiskt kunna göra om du ansträngde dig lite?Uppmuntra min syster till att plugga och satsa på en karriär, samt att inte uppmuntra min framtida fru att vara hemma med ungarna hela tiden. Vilket är vad jag redan gör.

nattzor
2012-01-15, 14:44
Inte bry mig vilket kön den andra är, det är en människa hur som. Behandla den andra som en vän, oavsett kön, så blir allt bra.

Eddie Vedder
2012-01-15, 15:05
Kvotering är det absolut hemskaste, om könen ska ses som jämlikar så måste de konkurrera på samma villkor när det gäller jobb/utbildning.
Var på en föreläsning Jönköping där en nationalekonom (kvinna för övrigt) pratade om just kvotering.. för att det ska bli rättvist så skulle båda könen skapa lika mycket företag som når en bra utvecklingsnivå, detta sker inte idag.
Hennes argument mot kvotering var också det att ska man ha en kapitalistisk marknad så måste företagen själva få välja sin arbetskraft och staten inte ska lägga sig i vad företagsledningen vill ha för uppbyggnad.

Statliga företag ska få kvotera bäst de vill, men lämna resten utanför.

Vad har det med saken att göra? Man eller kvinna påverkar väl inte det argumentet för fem öre?

Exdiaq
2012-01-15, 15:13
Vad har det med saken att göra? Man eller kvinna påverkar väl inte det argumentet för fem öre?

Så klart det gör. Hon har förmodligen upplevt hur det är för de hon snackar om och är inte bara en teoretiker som män oundvikligen blir.

Exdiaq
2012-01-15, 15:15
Förbjuda kvotering och få till en tydlig definition av "jämställdhet" som sen bankas in i hjärnan på folk i samma ålder som indoktrineringen börjar i skolan. Det är alldeles för godtyckligt och löst begrepp imho.

Eddie Vedder
2012-01-15, 15:22
Så klart det gör. Hon har förmodligen upplevt hur det är för de hon snackar om och är inte bara en teoretiker som män oundvikligen blir.

Nej det är helt oväsentligt. Dels för att kvoteringen inte bara handlar om kvinnor och framför allt för att vem som helst kan ha vissa åsikter och att positionaliteten bara blir ett maktmedel. Typ som "Jag känner en kille från Afrika som säger negerboll, sådeså!!!"

Ignatius72
2012-01-15, 17:59
Nej det är helt oväsentligt. Dels för att kvoteringen inte bara handlar om kvinnor och framför allt för att vem som helst kan ha vissa åsikter och att positionaliteten bara blir ett maktmedel. Typ som "Jag känner en kille från Afrika som säger negerboll, sådeså!!!"

Att som vit medelålders man argumentera mot kvotering eller som 30 någonting kvinna göra detsamma har helt olika tyngd. Det vet hela världen och du också.

Eddie Vedder
2012-01-15, 19:52
Att som vit medelålders man argumentera mot kvotering eller som 30 någonting kvinna göra detsamma har helt olika tyngd. Det vet hela världen och du också.

Att det har annan tyngd betyder inte att det förtjänar samma tyngd. Det är bara löjligt att tro att hennes resonemang är mer hållbart för att hon är kvinna. Det vet hela världen och du också.

Ignatius72
2012-01-15, 20:03
Att det har annan tyngd betyder inte att det förtjänar samma tyngd. Det är bara löjligt att tro att hennes resonemang är mer hållbart för att hon är kvinna. Det vet hela världen och du också.

Det tror jag inte heller. Men hon blir mer lyssnad på. Att jag sen tycker att det är åt helvete är en het annan sak.

Eddie Vedder
2012-01-15, 20:16
Att jag sen tycker att det är åt helvete är en het annan sak.

Det tycker vi båda. Och det gör säkert fler personer i den här diskussionen. Och då är ju det faktum att hon är kvinna obetydligt i just den här diskussionen. Eftersom åtminstone du och jag bedömer argument utifrån argumenten som sådana. Och inte könet bakom argumentet.

Vad "folk" tycker är viktigt är en annan femma. :)