handdator

Visa fullständig version : Ilande smärta i bicepsfäste


klattervid
2012-01-14, 17:02
Hej! Har lite problem och har inte gått till någon läkare än då jag inte vet om det är allvarligt eller något som går över.

Kön:
Man

Ålder:
22

Längd och vikt.
180cm och ca 80kg

Område och typ av smärta:
Insidan av vänster överarm, nedrebicepsfästet mot armvecket. Ömt om jag trycker/masserar. Gör ont vid dragövningar och hugger till vid "ryck"-övningar.
Om jag trycker, använder triceps så upphör smärtan tvärt, men pulserar tillbaka direkt jag slappnar av.
Smärtan känns främst i vilominuterna efter ansträningen och avtar sakta om jag vilar lite.

Bakgrund och träningsnivå:
Har sen gymnasiet haft en antingen väldigt låg (sitta vid datorn eller cykla till skolan och hem), eller högintensiv (thaiboxning och kroppsviktsträning) träningsnivå.
Alltså alltid periodtränat och aldrig "hållit uppe" en jämn konditionsnivå. Har alltid vart naturligt slank eller "normalbyggd", så jag har aldrig studsat upp och ned i vikt/fett/muskler heller.
Aldrig heller haft några skadeproblem överhuvudtaget. (Som inte beror på en bra thaispark i t.ex. revbenen osv)


Till problemet/skadan:
Förra hösten började jag klättra som träningsform. Hade träningsvärk som satan efter de första gångerna, men det får man ju räkna med när man börjar träna igen efter längre uppehåll.
Sen märkte jag att träningsvärken började hålla i sig längre och längre i vänsterarmen, en ilande smärta som höll i sig och var som mest intensiv just efter att jag ansträngt muskeln. Ingen outhärdlig smärta, men irriterande och ihärdig.

Juluppehåll med träning i ca 1,5månad. Känner inte någon smärta alls.

Började nu om i onsdags. Kände att den återvände nästan direkt efter halva passet. Avbröt och vilade.
Knappt kännbar fredagen därpå (nästa pass) så jag började med att värma upp ordentligt för att undvika slitningar etc. Sen när jag kört en stund började handen kännas orkeslös och det började ila som #%"#% och värkte i överarmen.

"Jaha nu dör jag av en hjärtattack!"

Men efter någon minuts vila domnade smärtan lite och jag provade känna lite lätt och det gick bra. Men direkt jag hoppade ned från väggen och slutade anstränga muskeln började det värka igen.

Nu, dagen efter, kan jag inte anstränga armen alls utan att känna att smärtan kommer smygandes. Inte så kraftig som under träningspasset. Men ilande och djävligt irriterande.

SÅ! Snälla, ni kunniga. Vad kan det vara? Vad gör jag? Vem går jag till?

Mycket vänliga hälsningar och oerhört tacksam för svar.
Arvid

Ps. Jag vet att det kan ses som oerhört "noobigt" att fortsätta träna fastän man känner att smärtan håller i. Men jag har genom min uppväxt, aldrig stött på en muskel/ledsmärta som jag inte kunnat "träna"/ignorera bort och har kanske naivt nog tänkt att jag skulle kunna göra det med denna också.

Silencer
2012-01-15, 12:31
Överansträngning. Hur tränar du idag? Dvs hur ser ditt program ut? Nu i första hand ska du undvika alla övningar som göer påtaglig smärta. Träna allt som inte gör ont.

madballz
2012-01-15, 18:00
Fick likadant då jag tränade biceps för hårt, du har troligtvis en inflammation i muskelfästet, fick exakt likadant plus att jag hade inflammerade benhinnor på hela underarmarna, vila armarna i en vecka så ska du se att det nog har gått över :)