handdator

Visa fullständig version : Äta direkt efter träning även vid övervikt


Vakten
2012-01-14, 14:17
Det påpekas ofta att det är viktigt att äta något direkt efter träningen för att
kroppen inte skall börja tulla på musklerna.

Min fråga är kort och gott om rådet också gäller för överviktiga? Jag har hyfsat bra fett-förråd runt bältet som jag vill bli av med och om jag bara dricker vatten efter träningen och sedan duschar, byter mm. och äter en vanlig måltid ca 1,0 -1,5 timmar efter träningens slut riskerar jag då också att muskler har brytits efter träningens slut.

Jag tränar vanligen före lunch eller på eftermiddagen före middagen. Det är en mix av uthållighetsträning som cyckling, trappmaskin och vanlig styrketräning i maskiner och med fria vikter.

willtjam
2012-01-14, 14:27
Ju snabbare du äter, desto bättre. Kroppen behöver protein efter träning och det har ingenting med vikten att göra. Även om du är fet så behöver dina muskler aminosyror.

Vakten
2012-01-14, 14:33
Ju snabbare du äter, desto bättre. Kroppen behöver protein efter träning och det har ingenting med vikten att göra. Även om du är fet så behöver dina muskler aminosyror.

Är det bara proteinintaget som är viktigt, kan jag skippa kolhydraterna som banan, torkade bär, godis och bara ta valnötter, sojamjölk mm

mysglenn
2012-01-14, 14:35
Är det bara proteinintaget som är viktigt, kan jag skippa kolhydraterna som banan, torkade bär, godis och bara ta valnötter, sojamjölk mm

proteinet är det VIKTIGASTE

men vad GODIS har att göra i din kost när du är överviktigt får du nog tänka om angående hehe

willtjam
2012-01-14, 14:38
Kolhydrater kan vara bra ifall du ska träna samma muskler snart igen (t.ex. samma dag), men för de flesta så är det inte så viktigt. Annars så är efter träningen en fördel då dom lagras lite lättare i glykogenlagren.

Och valnötter är ingen bra proteinkälla. Sojamjölk har jag ingen aning om, men det antar jag.
Edit: bra i den bemärkelsen att det är otroligt mycket fett plus massa kolhydrater i dom. Ät kött, fisk, fågel, ägg, kvarG osv.

mysglenn
2012-01-14, 14:43
Kolhydrater kan vara bra ifall du ska träna samma muskler snart igen (t.ex. samma dag), men för de flesta så är det inte så viktigt. Annars så är efter träningen en fördel då dom lagras lite lättare i glykogenlagren.

Och valnötter är ingen bra proteinkälla. Sojamjölk har jag ingen aning om, men det antar jag.
Edit: bra i den bemärkelsen att det är otroligt mycket fett plus massa kolhydrater i dom. Ät kött, fisk, fågel, ägg, kvar osv.

kvarg ska det stå

jo sojamjölk är helt ok, men man får dricka en hel mängd för att få i sig respektabla doser. Kolhydater och fibrer har sojamjölk med..

Vakten
2012-01-14, 14:46
men vad GODIS har att göra i din kost när du är överviktigt får du nog tänka om angående hehe

Det generella rådet är väl att få i sig proteiner och kolhydrater direkt efter träning och då kan det även bli en bit choklad för min del.

Det gäller att hitta en proteinkälla som innehåller lite energi och inte äta extra av bananer, torkade bär och choklad efter träningen?

willtjam
2012-01-14, 14:47
Tänk på att choklad ofta innehåller mycket fett också, ifall du försöker utesluta det.

Bananer och torkade bär är bara kolhydrater.

WHITEFOLKS
2012-01-14, 14:54
En halvliter mjölk direkt efter träning och sen mat som vanligt så har du ditt på det torra.

Tänk på att om du lägger till mer energi efter träning så måste du kompensera det någon annanstans för att bibehålla samma kaloriunderskott.

Sniggel
2012-01-14, 15:24
Det är ingen katastrof att vänta 1 timme, förmodligen inte 1½ heller. Men en proteindrink efter träning hade helt klart varit en bra idé. Blir inte speceillt mycket kalorier heller.

Vakten
2012-01-14, 15:32
Jag hörde på gymmet att ishockeyspelarna i elitserien numera laddar proteiner också under matcherna?! Det är ju idrottsmän som alltid skall prestera max så inget att jämföra sig med men hur de löser det praktiskt skulle vara kul att få reda på.

Dreas
2012-01-14, 15:40
Jag hörde på gymmet att ishockeyspelarna i elitserien numera laddar proteiner också under matcherna?! Det är ju idrottsmän som alltid skall prestera max så inget att jämföra sig med men hur de löser det praktiskt skulle vara kul att få reda på.Tvivlar jag starkt på, tror mer på kolhydrater.

Till TS: Ät mindre under dagen om du har lite kcal att lägga efter passet. Protein och kolhydrater efter ett pass är att rekommendera.

Vakten
2012-01-14, 16:02
Tvivlar jag starkt på, tror mer på kolhydrater.

Att man måste fylla på kolhydrater under pågående tävling för att orka hela vägen har inom skidsporten varit känt sedan Ernst Alms tid.

Om det är en skröna att ishockeyspelarna också fyller på proteiner i pauserna under pågående match kan förstås vara en skröna men uppgiftslämnaren sa det som ett exempel på hur viktigt tidsaspekten är. Men det kanske bara gör skillnad för elit-idrottsmän som inte släpar på några extra depåer.

willtjam
2012-01-14, 16:08
Om dom gör det så skulle jag nog säga opti-noja. Dom tappar inte alla sina muskler bara för att dom lirar en match på 90 minuter.

Eddie Vedder
2012-01-14, 16:21
Det generella rådet är väl att få i sig proteiner och kolhydrater direkt efter träning och då kan det även bli en bit choklad för min del.

Det gäller att hitta en proteinkälla som innehåller lite energi och inte äta extra av bananer, torkade bär och choklad efter träningen?

Nöj dig dig med proteinet tycker jag.

mysglenn
2012-01-14, 16:27
proteinpulver ..

Sniggel
2012-01-14, 21:09
Tror där fanns en vits med att ha låg mängd protein i en kolhydratsdrink pga upptag elelr något. Alltså typ 5-10g eller något. Kan ha fel dock.

superflamingo
2012-01-15, 11:55
Det generella rådet är väl att få i sig proteiner och kolhydrater direkt efter träning och då kan det även bli en bit choklad för min del.

Det gäller att hitta en proteinkälla som innehåller lite energi och inte äta extra av bananer, torkade bär och choklad efter träningen?

Om du är överviktig och vill gå ner i vikt så skulle jag råda dig att inte äta choklad över huvud taget.. väldigt många kalorier för väldigt lite mättnad/viktiga näringsämnen... Just sayin'.
Hoppas att det går bra för dig!

Eddie Vedder
2012-01-15, 11:59
Om du är överviktig och vill gå ner i vikt så skulle jag råda dig att inte äta choklad över huvud taget.. väldigt många kalorier för väldigt lite mättnad/viktiga näringsämnen... Just sayin'.
Hoppas att det går bra för dig!

För att nyansera lite: Det du säger är klokt i sak men det är just risken för stt det blir för mycket om man saknar koll som är problemet. Inte chokladen i sig. Och en tjock människa behöver inte missunna sig choklad mer än någon annan även om vederbörande självklart måste ha koll på hur mycket energi det faktiskt ger och också vara medveten om att något mer näringsrikt och mättande måste kompenseras bort.

Det här vet du du förstås men jag ville som sagt bara nyansera det för trådskaparen så han inte tror att choklad är förbjudet bara för att han har en viss rondör. :)

Sniggel
2012-01-15, 15:31
Åt faktiskt choklad en deff. Det var 2 rutor av mörk choklad varje dag, ca 50g tror jag. Inte speciellt mycket men det gick bra. Fast jag tror inte jag gör det igen. Det var nice att kunna njuta lite av något så gott, men njutningen var alldeles för kort och man blev frestad att äta upp hela chokladkakan rätt ofta. Lite risky faktiskt för min del som ändå tycker jag har bra disciplin när det gäller hur mycket jag tillåter mig att äta av saker och ting på en diet.

50g nötter i ett mål tycker jag funkar bättre som "snack" på en diet. Det mättar mycket bättre och man blir inte lika frestad av att äta mer, speciellt om man vägt upp det i förväg och har sin burk klar så man inte äter från originalpåsen eller liknande :P

mysglenn
2012-01-15, 15:48
Åt faktiskt choklad en deff. Det var 2 rutor av mörk choklad varje dag, ca 50g tror jag. Inte speciellt mycket men det gick bra. Fast jag tror inte jag gör det igen. Det var nice att kunna njuta lite av något så gott, men njutningen var alldeles för kort och man blev frestad att äta upp hela chokladkakan rätt ofta. Lite risky faktiskt för min del som ändå tycker jag har bra disciplin när det gäller hur mycket jag tillåter mig att äta av saker och ting på en diet.

50g nötter i ett mål tycker jag funkar bättre som "snack" på en diet. Det mättar mycket bättre och man blir inte lika frestad av att äta mer, speciellt om man vägt upp det i förväg och har sin burk klar så man inte äter från originalpåsen eller liknande :P

skapligt stora rutor om de vägde som en halv 100g kaka *cupid*
50g mörk choklad är ändå ~250 kcal