handdator

Visa fullständig version : Harris&Benedict-ekvationen


stajv
2012-01-14, 13:14
Hur mycket kan man lita på Harris&Benedict-ekvationen?
Jag får det till att jag behöver ca 3000 kcal om dagen vilket jag tycker låter mycket.
Ungefär vilken aktivitetsfaktor tycker ni jag ska skriva in?

tränar gym 1 timme 4-5 dagar i veckan och åker skateboard 1-3 gånger. Övrig tid sitter jag still mycket. Kan 1.5 stämma?

eequal
2012-01-14, 13:18
Hur mycket kan man lita på Harris&Benedict-ekvationen?
Jag får det till att jag behöver ca 3000 kcal om dagen vilket jag tycker låter mycket.
Ungefär vilken aktivitetsfaktor tycker ni jag ska skriva in?

tränar gym 1 timme 4-5 dagar i veckan och åker skateboard 1-3 gånger. Övrig tid sitter jag still mycket. Kan 1.5 stämma?

Jag tränar gym 4-5ggr i veckan går 2-3 promenader och kör kanske 1-2 cardiopass och jag tog 1.4 i aktivitetsnivå. Svårt att välja då en elitidrottsman har 2.0 och dom har ju en jävla nivå på sin träning. Så då lägger jag mig hellre ett snäpp under än ett snäpp över och äter för mkt. Hur mkt väger du? Hur gammal är du? och hur lång är du?

stajv
2012-01-14, 13:21
Okej. jo men samtidigt känns 1.4 lågt när 1.2 är en dag vid datorn. Svårt asså. väger typ 88-90 kg nu skulle jag tro och är 185 cm

eequal
2012-01-14, 13:24
Okej. jo men samtidigt känns 1.4 lågt när 1.2 är en dag vid datorn. Svårt asså. väger typ 88-90 kg nu skulle jag tro och är 185 cm

Jo fast, tänkt dig att du tränar 1 timme per dag och resten sitter du stilla? Det blir nog inte så högt. Jämfört med t.ex. en byggarbetare som jobbar med kroppen hela arbetsdagen sen går han och tränar. Han kanske landar på 1.5-1.6 kan jag tänka mig.

StNicholaus
2012-01-14, 13:36
Hur mycket kan man lita på Harris&Benedict-ekvationen?
Jag får det till att jag behöver ca 3000 kcal om dagen vilket jag tycker låter mycket.
Ungefär vilken aktivitetsfaktor tycker ni jag ska skriva in?

tränar gym 1 timme 4-5 dagar i veckan och åker skateboard 1-3 gånger. Övrig tid sitter jag still mycket. Kan 1.5 stämma?

Jag skulle säga att 1.5 är en rimlig aktivitetsfaktor.

Här har du exempel på vad de enskilda aktivitetsfaktorerna motsvarar i faktiskt aktivitet; http://www.bmi-calculator.net/bmr-calculator/harris-benedict-equation/

stajv
2012-01-14, 13:41
Tack. Ja enligt den där tabellen verkar ju 1.5 rimligt. Men hur mycket kan man lite på att den räknar rätt överhuvudtaget då?

Fredron
2012-01-14, 13:46
Problemet ligger i att du förbrukar olika mycket energi varje dag och det kommer aldrig bli mer än en uppskattning från din sida. Jag skulle gissa på att det kan vara upp till 20% felmarginal även om du tycker att du är en 1.4 eller w/e.
Den ger en fingervisning men du får kolla i spegeln/vågen och se ifall de önskvärda förändringarna sker, annars får du justera kosten lite.

StNicholaus
2012-01-14, 14:09
Tack. Ja enligt den där tabellen verkar ju 1.5 rimligt. Men hur mycket kan man lite på att den räknar rätt överhuvudtaget då?

Det kan du inte. Liksom du aldrig kan vara 100% säker på att de livsmedel du äter innehåller exakt den energi eller den näring som anges. Våg och spegel fäller avgörandet, helt enkelt.

willtjam
2012-01-14, 14:25
Går du ner för fort så får du äta mer, och vice versa.

Magganyo
2012-01-14, 14:27
Jag räknar mitt energibehov för det basala, dvs utan aktivitetsfaktor. Sen lägger jag på så mycket energi jag förbränner just den dagen. Blir aldrig exakt men funkar bra för mig.

eequal
2012-01-14, 15:59
Jag räknar mitt energibehov för det basala, dvs utan aktivitetsfaktor. Sen lägger jag på så mycket energi jag förbränner just den dagen. Blir aldrig exakt men funkar bra för mig.
Det är faktiskt det bästa sättet enligt mig med, blir lite mer exakt då ;) Men sen vet man ju iofs aldrig exakt hur mkt man förbränner heller :/ Som Willtjam säger så kolla vad vågen, spegeln och måttbandet säger :D

shadowfire
2012-03-17, 20:33
Bump.
En fråga; om jag går upp från sängen, tar bilen till jobbet, har ett stillasittande jobb och rör mig mest fram och tillbaka kaffemaskinen, tar bilen hem och sätter mig hemma vid datorn resten av kvällen. Ryms detta inom x1,2-faktorn, eller är x1,1 mer rimligt (aktivitetsmultipliern alltså)?

JakeShaft
2012-03-17, 22:14
Bump.
En fråga; om jag går upp från sängen, tar bilen till jobbet, har ett stillasittande jobb och rör mig mest fram och tillbaka kaffemaskinen, tar bilen hem och sätter mig hemma vid datorn resten av kvällen. Ryms detta inom x1,2-faktorn, eller är x1,1 mer rimligt (aktivitetsmultipliern alltså)?


Ju mer aktiv din vardag är desto högre bör du uppskatta din aktivitetsfaktor och en individ som utövar konditionsbaserad hård träning kan mycket väl ligga på 2-2.5 beroende på nivå samtidigt som en person som tar bilen till jobbet, sitter vid kontoret hela dagen, tar bilen hem och spenderar resten av dagen framför TV:n får en låg aktivitetsfaktor. Här kanske en så låg siffra som t.ex. 1.3-1.4 känns mer rimlig. Det här kan vara lite svårt att uppskatta men vid en korrekt uppskattning bör siffrorna ge en hyfsat korrekt bild av ditt energibehov.http://traningslara.se/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Edit: En aktivitetsfaktor på 1,0 innebär att man ligger i koma? Lägre än 1,2 på en dag där man är vaken 16 timmar och inte är sängliggande känns orimligt.