handdator

Visa fullständig version : Hantelpress, en sida i taget(?)


Bizarro
2012-01-14, 12:44
Tja, undrar om det "går" att köra en arm i taget på hantelpress eller är det helt onödigt?
Tänker att det kan bli mer koncentrerat osv och man kanske kan optimera tekniken mer och verkligen pumpa ena sidan i taget?

Aldrig sett någon göra detta, därför jag undrar, dock sett vissa köra latsdrag med en arm och tänkte att man kan köra hantelpress på samma sätt?

Hade själv provat om jag hade haft gym access för tillfället så därför frågar jag här istället då jag blev lite nyfiken när jag kom och tänka på det.

Hoppas ni förstår vad jag menar och inte tycker jag är helt blåst,

MVH

Tokruska
2012-01-14, 12:46
Klar det går, har sett folk göra det på egna gymmet också. Finns väl nån video på youtube om du skulle kika.. Fördelar/nackdelar har jag ingen aning om dock.

robbob
2012-01-14, 12:59
Jag har kört så pga avsaknad av en träningsbänk. Jag körde det på en soffa. Fördelarna som jag ser det är att du kan passa vikten med den andra handen. Alltså bra om du kör tungt. Sen får jag för mig att det kan vara bra att träna en arm åtgången ibland, men det kanske någon kunnig kan svara på.
Sedan kommer vi till en lurigare detalj. Kör du med en hand tvingas du jobba mer för att stabilisera upp kroppen, spontant känns det som att det är bra (funktionell träning och allt vad det heter). Men jag kan lika väl tänka mig att det är negativt då det leder till snedbelastningar, återigen kanske någon mer insatt i kroppens antatomi och träning kan svara.

Edit:En sista detalj, kör man en arm med hantlar åtgången, oavsett övning, kan man köra mer vikt än om man kör båda armarna samtidigt.

ChrisA
2012-01-14, 13:03
Du jobbar mer stabiliserande med muskulaturen då du måste balansera upp en ojämt fördelad vikt, beror på vad syftet med övningen är. Vill du förbättra axelstabilitet, jobba med bålen samtidigt som du pressar så är det en bra variant, vill du däremot överbelasta maximalt är det inte lika bra då du troligtvis inte orkar riktigt samma vikter och muskeln därmed inte överbelastas som den hade gjort under stabilare förhållanden. Som sagt, syftet är det som styr hur du gör en övning.

Paperbasket
2012-01-14, 13:04
Väldigt stora fördelar om du håller på med kampsport med. Oftast så jobbar man ju diagonalt inom exempelvis bjj, mm, judo mfl.

robbob
2012-01-14, 13:10
Tillägg till min förra post. Av någon anledning tolkade jag det som att du menade enhands hantelpress på bänk och mitt svar gällde det.

Menade du stående enhands hantelpress så tycker jag övningen är kanon just pga fokus på en arm/axel/sida och att kroppen måste stabiliserars. Även pga av att du kan hantera högre vikt än och du lyfter båda armarna samtidigt.
Som ovanstående poster måste jag hålla med om dess förträfflighet för kampsportsutövare. Då jag körde SW, BJJ ansåg jag att den övningen hjälpte mycket.

Bizarro
2012-01-14, 13:12
Detta var ju jävligt intressant läsning, lär prova detta i framtiden.
Har man kört bänkpress redan så kan det ju vara en bra variant för att inte behöva göra i princip samma övning igen också.
Tack för samtliga svar, detta verkar lovande.

Bizarro
2012-01-14, 13:13
Tillägg till min förra post. Av någon anledning tolkade jag det som att du menade enhands hantelpress på bänk och mitt svar gällde det.

Menade du stående enhands hantelpress så tycker jag övningen är kanon just pga fokus på en arm/axel/sida och att kroppen måste stabiliserars. Även pga av att du kan hantera högre vikt än och du lyfter båda armarna samtidigt.
Som ovanstående poster måste jag hålla med om dess förträfflighet för kampsportsutövare. Då jag körde SW, BJJ ansåg jag att den övningen hjälpte mycket.

Mjo, jag syftade på bänk framförallt.
Har planer på att börja utöva kampsport också när jag får mer tid och har tränat upp en bättre fysik, f.ö. väldigt intresserad utav det så det var kul att höra!

robbob
2012-01-14, 13:17
Mjo, jag syftade på bänk framförallt.
Har planer på att börja utöva kampsport också när jag får mer tid och har tränat upp en bättre fysik, f.ö. väldigt intresserad utav det så det var kul att höra!

Ska du träna kampsport tycker jag du ska kolla in www.rosstraining.com han är en boxningstränare som har mycket bra konditions- och styrketips för kampsportare. Läs runt på sidan och gillar du hans idéer och den formen av träning så är hans böcker en mycket bra investering. I hans bok Infinit Intensity så fokuserar han på träning som kan utföras med enkla redskap, mycket fokus på hantlar, pullups och egna kroppen, allt för att bli en bättre kampsportare.

Bizarro
2012-01-14, 13:35
Ska du träna kampsport tycker jag du ska kolla in www.rosstraining.com han är en boxningstränare som har mycket bra konditions- och styrketips för kampsportare. Läs runt på sidan och gillar du hans idéer och den formen av träning så är hans böcker en mycket bra investering. I hans bok Infinit Intensity så fokuserar han på träning som kan utföras med enkla redskap, mycket fokus på hantlar, pullups och egna kroppen, allt för att bli en bättre kampsportare.

Tack som fan! :)

Stefan J
2012-01-14, 14:24
Tja, undrar om det "går" att köra en arm i taget på hantelpress eller är det helt onödigt?
Tänker att det kan bli mer koncentrerat osv och man kanske kan optimera tekniken mer och verkligen pumpa ena sidan i taget?

Aldrig sett någon göra detta, därför jag undrar, dock sett vissa köra latsdrag med en arm och tänkte att man kan köra hantelpress på samma sätt?

Hade själv provat om jag hade haft gym access för tillfället så därför frågar jag här istället då jag blev lite nyfiken när jag kom och tänka på det.

Hoppas ni förstår vad jag menar och inte tycker jag är helt blåst,

MVH

Det är ett alldeles utmärkt komplement. Nu vet jag inte hur stark du är och det är inget problem på lägre vikter, men när du börjar komma upp i vikter rekommenderar jag att du håller en lika tung hantel även i den arm du inte pressar med som motvikt, annars blir det riktigt svårt att stanna kvar på bänken.

r1kkie
2012-01-14, 14:29
J6JvhCTjicY

40 sek in i klippet...

Sundqvist
2012-01-14, 14:32
Fighterpress! :)
som paperbasket säger, bra för kampsportare! :)

willtjam
2012-01-14, 14:32
En annan smårolig grej är bänkpress med vikter på bara ena sidan av stången. Ryggträning på halva kroppen och framsida på andra. ;)

the_matsson
2012-01-14, 14:58
En annan smårolig grej är bänkpress med vikter på bara ena sidan av stången. Ryggträning på halva kroppen och framsida på andra. ;)

Haha, kul! Den blev jag sugen på att testa! Sen skulle man ju höja humöret för alla andra gymbesökare som tror man är fullständigt dum i huvudet. Förutom de där smarta koloiterna som genast förstår vad man håller på med.

Supermicke
2012-01-14, 15:40
En annan smårolig grej är bänkpress med vikter på bara ena sidan av stången. Ryggträning på halva kroppen och framsida på andra. ;)

det är sjukt drygt faktiskt :) sen byter man man vikt på sidan direkt efter då blir det mayhem

willtjam
2012-01-14, 15:46
Ja, ett riktigt mindfuck :D

panzerpig
2012-01-14, 20:28
Jag kör stående enarms axelpress (bra för bålen) och enarms liggande floorpress.
Den är enklare än på bänk, det blir stabilare, men det är jobbigare med "dödläget" i floorpress.
Tycker det är en riktigt bra komplementövning.
Jag vill använda vänsterarmen för att spotta högern med eftersom jag efter än skada är ojämnt stark i armarna.
Har funkat för att jämna ut styrkan igen.