handdator

Visa fullständig version : Gym och klättring?


Patabata
2012-01-14, 00:10
Har tidigare gymat ca 3 dagar i veckan ungefär såhär:
1 rygg/biceps
2 bröst/axlar/triceps
3 ben

Har nu börjat klättra 1-2 dagar i veckan och vill ha en allsidig träning.
Bör jag lägga ner chins/stångrodd när jag är på gymet? att jag får tillräckligt med rygg/bicepsträning av klättringen?

Jag letar alltså inte efter gymövningar som skulle göra mig till bättre klättrare utan övningar som gör min träning mer allsidig.

stromming
2012-01-14, 00:16
Nej jag skulle inte strunta i ryggpasset. Det är lite som att strunta i benpasset för att gå ut och jogga (fast inte lika extremt). Men sen är jag ingen expert på ämnet heller

Strand93
2012-01-14, 15:00
Jag tycker snarare att det är tvärtom att det blir viktigare med att träna ryggen om du klättrar. Är ingen expert men jag hade inte tagit bort ryggträningen i alla fall

Player
2012-01-14, 16:58
Har tidigare gymat ca 3 dagar i veckan ungefär såhär:
1 rygg/biceps
2 bröst/axlar/triceps
3 ben

Har nu börjat klättra 1-2 dagar i veckan och vill ha en allsidig träning.
Bör jag lägga ner chins/stångrodd när jag är på gymet? att jag får tillräckligt med rygg/bicepsträning av klättringen?

Jag letar alltså inte efter gymövningar som skulle göra mig till bättre klättrare utan övningar som gör min träning mer allsidig.

Hur menar du med allsidig träning?
Jag klättrar sedan ca 2 år tillbaka, styrketränar en del samt konditionstränar en del. Väger runt 82-85 (178 lång) så för att vara en klättrare är jag förhållandevis tung och stor. Jag får ut mycket av hel, eller halvkroppspass när jag tränar styrka. Ryggen behöver du inte lägga extra fokus på då klättringen (beroende på typ av klättring, desto kraftigare överhäng desto mer överkropp generellt sett) ger en del rygg- och axelstyrka. När du styrketränar så träna igenom kroppen som vanligt. Glöm inte bort ben- och bålträningen, den hjälper i tunga klätterpartier.

Patabata
2012-01-14, 22:56
Hur menar du med allsidig träning?
Jag klättrar sedan ca 2 år tillbaka, styrketränar en del samt konditionstränar en del. Väger runt 82-85 (178 lång) så för att vara en klättrare är jag förhållandevis tung och stor. Jag får ut mycket av hel, eller halvkroppspass när jag tränar styrka. Ryggen behöver du inte lägga extra fokus på då klättringen (beroende på typ av klättring, desto kraftigare överhäng desto mer överkropp generellt sett) ger en del rygg- och axelstyrka. När du styrketränar så träna igenom kroppen som vanligt. Glöm inte bort ben- och bålträningen, den hjälper i tunga klätterpartier.

Med allsidig träning menar jag en hyfsat jämn fördelning av träning fram- och baksida.
När du skriver att jag inte behöver lägga extra fokus på ryggen, innebär det att du inte tränar någon rygg alls på gymet?

Har tänkt köra 2 dagar klättring och 2-3 dagar gym/vecka

Crocker
2012-01-14, 23:03
Otroligt dumt att inte träna rygg för att man klättrar, varför låta de viktiga partierna i klättring vara svaga?

Morty
2012-01-14, 23:19
Den enda anledningen att inte styrketräna ryggen specifikt är om du tränar klättring 5 dagar per vecka. Då behöver musklerna vila, framför allt greppet.

Men som klättrare (klättrar själv) så måste jag säga att en stark ryggmuskulatur hjälper ofantligt mycket. Jag var exempelvis den enda i hela mitt klättergäng som klarade ett svart boulderproblem som var en lång dyno.

Patabata
2012-01-14, 23:20
Otroligt dumt att inte träna rygg för att man klättrar, varför låta de viktiga partierna i klättring vara svaga?

Då fortsätter jag med ryggen! Anledningen till att jag frågar är att jag är rätt ny med klättringen och inte har riktigt koll på den träningen.

Har som sagt tänkt dra ner lite på gymträningen och vill därför få ut så mycket som möjligt av den när jag är där. Har kollat lite på SL5x5. Att byta ut stångrodd mot chins/pullups är det något som skulle funka?

Crocker
2012-01-15, 14:07
Stångrodd på pass A och chins/pullups på pass B? ;) (A/B på vilken övning vet jag inte.)
Precis som det står, känns inte som du får ut mer av att bara köra ena.