handdator

Visa fullständig version : Recension: Dietvåg Sanitas SDS 64 (149 kr på Lidl just nu)


Peppar
2012-01-13, 22:20
Jag var på Lidl igår och köpte en dietvåg. Det är ett erbjudande de har just nu och vågarna kanske tar slut snart så därför tänkte jag tipsa er här på Kolozzeum forum:

den här dietvågen kostar 149 kronor på Lidl just nu:

http://www.lidl.se/cps/rde/xchg/lidl_se/hs.xsl/index_19949.htm (Vågen jag köpte ser ut som på den andra bilden, den som det står SANITAS på, inte som på den första bilden som det står Vitalcontrol på. I övrigt ser dessa ut att vara exakt likadana så jag vet inte varför de har olika text.)

Bara som en jämförelse kostar en dietvåg på Clas Ohlson 449 kronor:

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164638124


Recension (+lite allmänt snack om dietvågar)

Först tänkte jag köpa en vanlig hushållsvåg och kolla på näringsvärdesförteckningen på livsmedlens förpackningar och/eller någon tabell (för saker som frukt och grönt som inte har näringsvärdesförteckning) för att sedan själv räkna ut med miniräknare hur mycket protein, hur många kalorier osv. det är i maten. Nu efter att jag sett att det finns den här typen av dietvåg som recensionen handlar om så tänker jag att det måste vara ett stort besvär att hålla på så som jag först tänkte göra.

På den här vågen finns 950 livsmedel förprogrammerade och möjlighet att själv lägga in näringsvärden för 50 livsmedel. Man lägger varan på vågen, trycker in en tresiffrig kod som man hittar i medföljande häfte. T.ex. 035 för mager kvark och 548 för banan. Sen finns knappar som ger dig möjlighet att se hur mycket den vara som nu ligger på vågen väger (gram eller uns) samt hur mycket den innehåller av: protein, fett, kolhydrater, kcal/kJ, brödenheter och kolesterol. Självfallet är värdena ungefärliga eftersom varje livsmedel har lite olika näringsvärden.

Det finns ju fortfarande möjlighet att väga varans vikt och sen själv räkna ut med hjälp av informationen på varans förpackning eller annan information om man vill veta det exakta värdet eller om varan inte finns i häftet eller av någon annan anledning.

Vågen har tarafunktion vilket är ett måste om man ska ha någon nytta av den. Du kan t.ex. lägga en brödskiva på vågen, trycka på tara, ta upp brödskivan (vågen står tillfälligt på minus), smeta på ditt pålägg, lägg mackan på vågen igen och vågen visar vad pålägget väger. Om du blandar flera ingredienser i en bunke kan du hälla i en ingrediens och kolla värdena, sedan trycka på tara för att nollställa vågen, lägg i nästa ingrediens, kolla värdena för denna ingrediens, tryck tara igen, lägg i en tredje ingrediens osv.

Minnet med 950 livsmedel gör att det går snabbt och lätt att få fram värdena för maten man äter. Det är nog mycket större sannolikhet att man kollar näringsinnehållet i maten man äter när man kan göra så här än om man måste räkna ut det manuellt.

Personligen så kommer jag nog inte mäta och beräkna varje gång jag äter eller lagar mat utan jag kommer nog föra anteckningar så att om jag äter samma sak flera gånger behöver jag bara kolla i anteckningarna så att det går snabbare.

Jag har bara använt vågen till en frukost än så länge men mitt intryck är mycket positivt. Jag har ingen annan dietvåg att jämföra med men här är ändå mina intryck och tankar summerade:

+billigare än andra liknande dietvågar verkar det som
+snabbare och lättare att få reda på näringsinnehåll jämfört med om man använder vanlig hushållsvåg
+någon slags tillfällig minnesfunktion som jag inte använt än som liknar minnesfunktionen på enkla miniräknare med M+, MR och MC. Det är för att få summan av flera olika värden tror jag. Verkar bra i alla fall.
+robust, solid känsla Det känns som det är kvalitetsgrejer, inget skräp.
+kan även användas för att väga brev eller annat
+Den har minnesplats för 50 livsmedel som man själv kan lägga in. I beskrivningen till vågen på Clas Ohlson som kostar 300 kronor mer står inget om en sån här funktion så den verkar inte ha det.

-jag tror inte att den är vattentät så man får ge fan i att spilla en hel kastrull soppa på den
-den har en utstickande glasplatta för att lägga grejerna på. Denna verkar i och för sig kraftig och robust men jag har sett vågar som ser ut att inte ha någon utstickande glasplatta utan ytan som man lägger grejerna på och resten av vågen är liksom en enda enhet om ni förstår vad jag menar. Min personliga smak är att det senare verkar bättre. Men jag skulle inte lägga 300 kronor extra bara för detta.

Slurf
2012-01-13, 22:53
Köpte själv samma våg här i veckan! Inte haft ork att testa alla funktionerna än med eftersom jag dietar så är det ju jävligt bra att man kan lägga in egna livsmedel!

Peppar
2012-01-18, 11:12
Jag har börjat göra en grej som inte står i instruktionerna som jag tycker är bra. Jag använder den första programmerbara minnesplatsen, den som heter 950, som en tillfällig minnesplats. På det viset behöver jag ingen miniräknare om jag vill använda näringsvärden som står på förpackningen eller i någon tabell eller någon annanstans. Man kan nämligen ändra på värdena man programmerar in hur många gånger som helst och man kan lägga in bara kcal och protein och skriva "0" på resten om man vill. Det är snabbt och lätt gjort att kolla kcal och antal gram protein per hundra gram i någon källa och sen programmera in det på t.ex. minnesplats 950, snabbare och lättare än att väga och sen räkna ut samma sak med miniräknare.

Holabandola
2012-01-18, 12:50
Lidl äger. Deras grejor är sannslöst billiga och håller tysk kvalite. De säljer aldrig sån kina-skit och allt är TUV märkt.
Grym affär. Fast det luktar alltid illa i den, full med flyktingar och kassorna känns stenåldern.
Good shit dock.

Peppar
2012-01-18, 12:58
Lidl äger. Deras grejor är sannslöst billiga och håller tysk kvalite. De säljer aldrig sån kina-skit och allt är TUV märkt.
Grym affär. Fast det luktar alltid illa i den, full med flyktingar och kassorna känns stenåldern.
Good shit dock.

Jag håller med om att deras kassor är jävligt konstiga. Jag tror dock att tanken bakom designen som typ ingen utnyttjar är att man inte ska stå och packa påsar som på andra affärer utan fort som fan lägga allting i vagn eller korg för att därefter gå till den blåa breda listen de alltid har framför kassorna och stå där och packa. Detta för att kassaköerna ska flyta på snabbare. Ingen gör det så hela idén har floppat. De borde sätta upp skyltar som informerar om det eller nåt. Jag kan ha fel men det känns logiskt att det är så här.

Nitrometan
2012-01-18, 13:46
Jag håller med om att deras kassor är jävligt konstiga. Jag tror dock att tanken bakom designen som typ ingen utnyttjar är att man inte ska stå och packa påsar som på andra affärer utan fort som fan lägga allting i vagn eller korg för att därefter gå till den blåa breda listen de alltid har framför kassorna och stå där och packa. Detta för att kassaköerna ska flyta på snabbare. Ingen gör det så hela idén har floppat. De borde sätta upp skyltar som informerar om det eller nåt. Jag kan ha fel men det känns logiskt att det är så här.

Eftersom idén är kass borde de göra om och göra rätt.

Peppar
2012-01-18, 13:54
Eftersom idén är kass borde de göra om och göra rätt.

Ja det kanske är bättre och sen måste man ju i princip vara två om idén ska funka; en som lägger grejer på bandet och betalar och en som lägger grejerna i korgen/vagnen. Antingen en kamrat eller en butiksanställd som står där enkom för detta. Så hur de än tänker är det fel med idén på något sätt. Men props ändå från mig till den som kläckte idén från första början; utan uppfinningsrikedom avstannar utvecklingen i samhället.

Peppar
2012-01-19, 10:19
Jag var på Clas Ohlson igår och då såg jag deras dietvåg. Jag tycker att Lidls dietvåg verkar bättre. Jag har ändrat uppfattning om den utstickande glasplattan; jag tycker att en upphöjd glasplatta av Lidls typ verkar bättre än att ytan man lägger grejerna på och resten av vågen är en enhet. När plattan är upphöjd kommer det du väger en bit ifrån knappsatsen och skärmen. Det minskar risken att man täcker knappar eller skärm av misstag, trycker på en knapp av misstag eller liknande. Dessutom har Clas Ohlsons våg "touch"-knappar så risken att trycka på dem av misstag är ännu större pga det. Jag föredrar den typen av knappar som vågen från Lidl har; kraftiga gummiknappar som kräver ett distinkt tryck. Jag ser två fördelar med vågen från Clas Ohlson jämfört med vågen från Lidl:

1) Vågen från Clas Ohlson visar innehåll av kalcium och fibrer, så om man regelbundet kollar dessa värden är kanske den vågen bättre.

2) Vågen från Clas Ohlson visar alla värden samtidigt på skärmen medan vågen från Lidl visar ett värde i taget och du växlar mellan dem med knappar.

Men jag tycker som sagt vågen från Lidl överlag verkar bättre för mig. En sak jag vill nämna är att det verkar som batteriet på min våg från Lidl börjar ta slut redan nu efter några dagar. Men det är förmodligen bara så att det var ett nästan slutkört batteri som satt i från butiken. Om jag sätter i ett färskt batteri för 25 kronor eller vad de kostar så håller det förmodligen mycket längre; annars är den här vågen jag har skit, men jag betvivlar starkt att det är så.

Jag såg även att Kjell & Company har en dietvåg för 399 kronor:

http://www.kjell.com/sortiment/el/verktyg/matinstrument/vagar/koksvagar/rubicson-nu301-p48239

Jag tycker vågen från Lidl verkar bättre än den från Kjell & Company för att:

1) den är billigare

2) den klarar upp till 5 kg medan den från Kjell & Company klarar upp till 3 kg

Peppar
2012-01-19, 21:33
update: Jag bytte till ett färskt batteri. Nu vet jag att det batteriet som satt i från början inte var nära att ta slut utan det var en annan grej som hände. Det som hände var att när jag ställde en kastrull med makaroner på vågen, tryckte på tara och tog bort kastrullen från vågen så stängdes vågen av. Samma sak hände med det nya batteriet men nu kollade jag på skärmen precis när jag tog av kastrullen vilket jag inte gjorde förut. På skärmen stod E vilket betyder error och sen stängdes vågen av. Man kan alltså göra så som jag skrev i det första inlägget med en macka men det verkar som att den har en gräns för hur stort negativt tal som kan visas, sen stängs den av. Vet inte vad gränsen är, kan vara -1 000 gram för min kastrull med makaroner vägde runt 1 200 gram tror jag det var. Hursomhelst så löste jag problemet genom att låta kastrullen stå kvar på vågen, trycka på tara och sen lägga köttbullar i kastrullen ovanpå makaronerna. På så sätt fick jag näringsvärdena för makaroner och köttbullar som jag tänkt bara att jag inte kunde lyfta bort kastrullen. Jag antar att det är någon slags säkerhetsfunktion; vågen tror kanske att man drar glasplattan utåt med våld när den visar stora negativa värden. Jag vet inte. Kanske är det en bugg. Det är irriterande i vilket fall som helst tycker jag. Hur andra vågar är i det här avseendet har jag ingen aning om.

Anders The Peak
2012-01-19, 21:37
Vågen har en maxvikt och när den överskrid stängs vågen av och måste startas om. Ta ut batteriet och sätt in det igen.

Peppar
2012-01-19, 21:43
Vågen har en maxvikt och när den överskrid stängs vågen av och måste startas om. Ta ut batteriet och sätt in det igen.

Tack för hjälpen men det du säger är inte relevant i det här fallet. Maxvikten är 5 kg och min kastrull vägde ca 1,2 kg. Man behövde inte ta ut batteriet när den stängdes av i mitt fall; det räckte med att jag tryckte på on igen så startade den. Jag letade i instruktionerna och det finns ingen information om någon maximal negativ vikt, om man kan kalla det för det. Ni förstår vad jag menar; om man trycker på tara och lyfter upp grejen blir det ett negativt värde.

MeAndMyself
2012-01-21, 22:25
Eftersom idén är kass borde de göra om och göra rätt.

Grejen är väl att det är precis så det funkar i 9 av 10 affärer i Tyskland. Det är en vanesak och svenskar är inte vana vid det systemet.

rajjan_dammit
2012-01-22, 09:05
Grejen är väl att det är precis så det funkar i 9 av 10 affärer i Tyskland. Det är en vanesak och svenskar är inte vana vid det systemet.

Så... hade det inte varit bättre att anpassa sig till det svenska systemet då? Eftersom det funkar så i 9 av 10 affärer i Sverige? :banned Nåja, nog med OT.

Hur väl stämmer de förprogrammerade livsmedlens siffror?

Peppar
2012-01-22, 09:37
Hur väl stämmer de förprogrammerade livsmedlens siffror?

Jag har bara säkerhetskollat ett livsmedel och det stämde rättså väl. Jag ska säkerhetskolla fler livsmedel för man vet ju aldrig. En sak som man får ha i åtanke om man använder sådana här vågar, som kanske säger sig självt, är att sannolikheten att förprogrammerade siffror stämmer ju är högre för råvaror och lägre för helfabrikat som princesstårta eftersom innehållet kan variera från tillverkare till tillverkare. Det står det också i instruktionerna. För den som föredrar att beräkna själv med miniräknare kan det ju vara lönt att köpa den här vågen ändå och prova om man gillar det eftersom den kostar ungefär lika mycket som en vanlig hushållsvåg. Man kan alltså se alla extra funktioner som en bonus och använda dem endast om man känner för det.

Modux
2012-01-22, 20:01
fan missa jag detta, dom har inte kvar erbjudandet nästa vecka med eller ?

Peppar
2012-01-22, 20:23
fan missa jag detta, dom har inte kvar erbjudandet nästa vecka med eller ?

Jag vet inte. Jag kom precis hem från en Lidl-butik i mitt närområde och jag såg den inte där. Men du kan väl ringa runt till Lidl-butiker? Det kanske finns kvar i någon butik.

Annars tror jag man kan beställa online från Lidl i Tyskland via den här sidan:

http://www.lidl.de/de/Kuechenzubehoer/SANITAS-Diaetkuechenwaage-SDS64?et_cid=9&et_lid=795670&et_sub=idealo

Samma sida översatt med google translate för den som inte kan tyska:

http://translate.google.com/translate?sl=de&tl=sv&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.lidl.de%2Fde%2FKuechenzubehoer% 2FSANITAS-Diaetkuechenwaage-SDS64%3Fet_cid%3D9%26et_lid%3D795670%26et_sub%3Did ealo&act=url

Jag vet inte om de levererar till Sverige så det får den som är intresserad ta reda på.

Peppar
2012-01-23, 10:51
Jag har säkerhetskollat lite olika värden och konstaterar att det ofta är ganska felaktiga värden inprogrammerade. Exempel: Jag har en burk med tonfisk på vilken det står att innehållet har 120 kcal/100 g och enligt vågen har tonfisk 280 kcal/100 g. För havregryn stod det på mitt paket 375 kcal/100 g och enligt vågen har havregryn 355 kcal/100 g.

En annan sak jag tycker är dåligt med den här vågen är att den inte verkar ha jättehög noggrannhet. En och samma grej kan variera i vikt enligt vågen med +/- ca 2 g. När man lägger något på vågen hoppar den ofta lite upp och ned med +/- 1-2 g. Så är man intresserad av att väga något på grammet när så ska man nog ta uppgiften att denna våg har en noggrannhet på 1 g med en nypa salt.

Jag har sänkt mitt omdöme för den här vågen och vet faktiskt inte om jag kan rekommendera den längre. Dock kostar den ju bara 149 kronor och duger som våg och har 50 minnesplatser man kan programmera själv samt 99 minnesplatser som man använder för att spara en uppsättning uppmätta värden alternativt summan av en rad uppsättningar uppmätta värden. Dvs man kan summera en hel måltid eller en hel dags värden och läsa av i slutet av dagen eller närhelst man känner för att läsa av det. Dessa funktioner och priset samt bristerna och allt annat som jag vet om denna våg gör att jag ger den knappt 3 stjärnor av 5 möjliga.

Lellan
2012-01-23, 18:53
Jag använder lite olika vågar, men samma modell (inte den som nämns) glasplatta m touchknappar och stör mig som faen på att vågen flippar om det är metallunderlag.. Lite ot dock!

Men jag ville mest säga att här i Västerås på Lidl (det som ligger på gryta) byggde de för ett tag sedan om kassorna, vi svenskar är väl för tröga.. men gött att de tog till sig och ändrade så folk slipper få magsår! :thumbup: