handdator

Visa fullständig version : Från att vara stillasittande till att cykla 5 km varje dag i hög intensitet


Gosti123
2012-01-13, 22:15
Kommer ens ben att hålla för detta? Motivationen vet jag finns där, men är återhämtningen för cykling väldigt snabb eller borde jag gå ut långsammare?

Ponitus
2012-01-13, 22:18
Kör på och testa. Märker du att det inte funkar så är det ju bara trappa ner lite.

Holabandola
2012-01-13, 22:45
5km låter inte så mycket.
Kör på, kroppen vänjer sig fort och njuter av belastning.

Stretcha rumpa och hamstrings före, även quads så du får balans.
Har du stela muskler blir träningen mer plågsam, stel ahmstrings gör att du cyklar med "handbromsen i" hela tiden.
Så även om det kan låta skumt så stretcha innan.

JakeShaft
2012-01-13, 23:46
Jag gick från exceptionellt stillasittande till att cykla på motionscykel på gymet 40 min om dagen. Första två veckorna tog jag det lugnt och försiktigt på sjukgymnasts inrådan. Därefter började jag köra 20 minuter lite tuffare och 20 minuter lite lugnare. Tuffare innebar att jag pendlade mellan 160-170 i puls med någon topp på max 175, vilket är väldigt nära vad jag kan prestera på en cykel utan mjölksyra.

Så gjorde jag och fick inga problem. Jag hade dock varit betydligt mer stillasittande än vad som är inom normala gränser. Jag tror inte att 5 km varje dag är ett problem. Möjligtvis att du vilar 1-2 dagar efter första passet och sedan en dag efter andra passet och därefter kör varje dag.

Springer
2012-01-13, 23:50
Cykling är ju ganska snällt, så det du kommer få är antagligen träningsvärk, stelhet och ont i rövva, men inget värre.

stridis
2012-01-13, 23:54
Kör på och testa. Märker du att det inte funkar så är det ju bara trappa ner lite.

Men det känns lite konstigt, man skall gå ut lungt och ÖÖÖKa, inte trappa ned, det känns helfel mentalt.*screwy*

mn8eii
2012-01-14, 00:09
Och så undrar han varför hans benhinnebekymmer aldrig ger med sig...

Nu är visserligen cykling relativt skonsamt men att inte stegra upp belastningen med din bakgrund är ju urbota dumt.

Tolkia
2012-01-14, 00:31
Kör på, kroppen vänjer sig fort och njuter av belastning.
Bra råd till en som upprepat tränat sönder sig. +1 på mn8eii.

burkmannen
2012-01-14, 01:13
5 km är typ 10 minuters cykling på träningscykel i relativt högt tempo, var då vad jag cyklade senast idag som uppvärmning hos sjukgymnasten. Men trappa alltid upp sakta för att se hur det känns. Bättre att ta det lugnt än att gå ut för hårt och sen bli skadad.

Gosti123
2012-01-14, 01:24
Och så undrar han varför hans benhinnebekymmer aldrig ger med sig...

Nu är visserligen cykling relativt skonsamt men att inte stegra upp belastningen med din bakgrund är ju urbota dumt.

Cykling belastar väl benhinnorna i princip ingenting? Min naprapat tyckte att jag skulle cykla varje dag (han sa i och för sig inte hur mycket eller hur hög intensitet).

regus
2012-01-14, 07:28
5 km är typ 10 minuters cykling på träningscykel i relativt högt tempo

+1