handdator

Visa fullständig version : Nytt träningsschema


Davvesk
2012-01-13, 19:18
Funderar på ett nytt schema för att bygga fram för allt volym. Har kört modifierat sl 5x5 tills nu och är hyffsat stark så jag tänkte pumpa upp mig med ett volym schema..


Har kollat bodybuilding sidan och hittade ett som iaf namnet var häftigt men i praktiken kan det suga get balle. Hellraiser heter det förövrigt. Har ni nå att tycka till om detta program? Tänkte testa första passet idag men åkte på en infektion i magen så ligger i feber å allt helvete nu..

Något annat ni kan rekommendera?

mysglenn
2012-01-13, 19:38
finns 1000tals trådar om olika scheman redan

Davvesk
2012-01-13, 19:39
finns 1000tals trådar om olika scheman redan

Jag vet det mysigaglenn. Om du inte har nå att invända om mina frågor kan du ju hålla munnen..

mysglenn
2012-01-13, 19:41
sedan kan du läsa trådarna om volym/styrka

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177749

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177856

vilken information fick du inte ut av alla 1000tals schema trådar som redan finns då?

Davvesk
2012-01-13, 19:47
sedan kan du läsa trådarna om volym/styrka

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177749

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177856

vilken information fick du inte ut av alla 1000tals schema trådar som redan finns då?

Har kollat bodybuilding sidan och hittade ett som iaf namnet var häftigt men i praktiken kan det suga get balle. Hellraiser heter det förövrigt. Har ni nå att tycka till om detta program?

Läs om läs rätt

mysglenn
2012-01-13, 19:48
Har kollat bodybuilding sidan och hittade ett som iaf namnet var häftigt men i praktiken kan det suga get balle. Hellraiser heter det förövrigt. Har ni nå att tycka till om detta program?

Läs om läs rätt

kan du inte ha bättre rubriker, sedan frågade du ju

"Något annat ni kan rekommendera? "

kan du inte utveckla, varför sög Hellrasier?

Davvesk
2012-01-13, 19:50
kan du inte ha bättre rubriker, sedan frågade du ju

"Något annat ni kan rekommendera? "

Njaa jag är så dålig på att komma på bra rubriker..

Missade ett frågetecken om det kan suga getballe.. Sorry my bad.
Har inte provat hellraiser än.

Ja men vad var huvudfrågan?

Anders The Peak
2012-01-13, 19:52
HRT: Animal Hellraiser Trainer
Verkar rätt hyggligt tycker jag och filmerna ger bra information kring hur du ska genomföra övningarna.

mysglenn
2012-01-13, 19:54
Njaa jag är så dålig på att komma på bra rubriker..

Missade ett frågetecken om det kan suga getballe.. Sorry my bad.
Har inte provat hellraiser än.

Ja men vad var huvudfrågan?

vet inte vad huvudfrågan var med tanke på rubriken

igen, säg varför det suger så kanske du kan få lite mera konstruktiva svar.

Davvesk
2012-01-13, 22:04
vet inte vad huvudfrågan var med tanke på rubriken

igen, säg varför det suger så kanske du kan få lite mera konstruktiva svar.

Glömde ett frågetecken fortfarande. Skulle stå att i praktiken kanske det suger getballe? Alltså en fråga. Missade "?" som jag skrev mitt fel.

Tack Anders för bra svar.

mysglenn
2012-01-13, 22:06
annars kan du ju bara köra ditt gamla program fast lägga till några set och köra på fler reps.

Davvesk
2012-01-13, 22:10
annars kan du ju bara köra ditt gamla program fast lägga till några set och köra på fler reps.

Jo jag har tänkt på det faktiskt men jag känner nu att de är dags att testa något helt nytt:) tack för tipset ändå.

mysglenn
2012-01-13, 22:14
Jo jag har tänkt på det faktiskt men jag känner nu att de är dags att testa något helt nytt:) tack för tipset ändå.

Okej, det är annars dom övningarna som är de överlägset bästa

jag kör, i princip, samma schema för "styrka" som för "hypertrofi" fast byter bara ut set och reps samt setvilan. Enkelt och bra, lätt att "komma ihåg" vad man ska göra.

Röda Björnen
2012-01-13, 22:19
Funderar på ett nytt schema för att bygga fram för allt volym. Har kört modifierat sl 5x5 tills nu och är hyffsat stark så jag tänkte pumpa upp mig med ett volym schema..


Har kollat bodybuilding sidan och hittade ett som iaf namnet var häftigt men i praktiken kan det suga get balle. Hellraiser heter det förövrigt. Har ni nå att tycka till om detta program? Tänkte testa första passet idag men åkte på en infektion i magen så ligger i feber å allt helvete nu..

Något annat ni kan rekommendera?

Skulle rekommendera ett schema jag ska faktiskt testa nu där man kör igenom bröst, rygg och ben 2 ggr i veckan och Framsida axel, baksida axel, biceps och triceps 1 gång i veckan som komplettering.
Kräver att man sköter kost och sömn gott och med ett fysiskt arbete kan de bli tufft. Detta är en mall bara, man kan kasta om lite så om man vill börja med ben t.ex. så kan man de, ett tips är dock att låta muskeln vila 48 timmar.

Dag 1: Bröst
Dag 2: Rygg
Dag 3: Ben
Dag 4: Bröst, framsida axlar, triceps
Dag 5: Rygg, Baksida axlar, Biceps
Dag 6: Ben
Vila en dag i veckan.

mysglenn
2012-01-13, 22:28
Skulle rekommendera ett schema jag ska faktiskt testa nu där man kör igenom bröst, rygg och ben 2 ggr i veckan och Framsida axel, baksida axel, biceps och triceps 1 gång i veckan som komplettering.
Kräver att man sköter kost och sömn gott och med ett fysiskt arbete kan de bli tufft. Detta är en mall bara, man kan kasta om lite så om man vill börja med ben t.ex. så kan man de, ett tips är dock att låta muskeln vila 48 timmar.

Dag 1: Bröst
Dag 2: Rygg
Dag 3: Ben
Dag 4: Bröst, framsida axlar, triceps
Dag 5: Rygg, Baksida axlar, Biceps
Dag 6: Ben
Vila en dag i veckan.

Så hur blir detta ett "volymschema", motivera - detta är inget schema det rä ett upplägg på muskelgrupper dvs en "split".

Varför rekommenderar du något du ska testa, egna erfarenheter och reflektioner?

Hur långt har du kommit inom "byggning"? har du bild så att trådskaparen kan se?

Vem är Kalle Anka nu?

mysglenn
2012-01-13, 22:30
till trådskaparen igen

Du säger att du har blivit "hyffsat stark", men vad betyder det rent kvantitativt? Hur mycket väger du? Längd, bild, stats på styrka?

Ju mer input man får, desto bättre svar kan du få.

Jag har aldrig menat att vara dryg, jag vill hjälpa/tipsa men jag har inget att "gå" på direkt :/

Röda Björnen
2012-01-13, 23:19
Så hur blir detta ett "volymschema", motivera - detta är inget schema det rä ett upplägg på muskelgrupper dvs en "split".

Varför rekommenderar du något du ska testa, egna erfarenheter och reflektioner?

Hur långt har du kommit inom "byggning"? har du bild så att trådskaparen kan se?

Vem är Kalle Anka nu?

Hade räckt fint med det fetstilta för att stanna inom tråden, tack!

Ja det är en split som jag inte testat än nej, dock har jag testat att träna 1 muskel 1 gång i veckan, samt att köra en tresplit och jag tror hårt på detta schema innan jag börjar det.

Jag anser att det är bra för volym då man får fokusera att hårdast piska de större delarna av kroppen medans de mindre också får pisk men avsevärt mycket mindre vilket minskar risken stort för överanträngning och utbränning medans man ändå kan träna hårt.

Jag skrev inte ner övningar då jag tycker man själv ska göra det pga att alla gillar olka övningar, jag älskar press övningar men avskyr fly övnigar när de kommer till bröst t.ex. och då innehåller min variant av detta schema annorlunda saker än kanske TS schema ska kunna göra, detta skrev jag inte iofs i mitt inlägg vilket jag ska editera. Sen anser jag att du bygger bättre massa med att köra 2 ggr i veckan, dock då bröstövningar tar bra på främst framsida axlar och rygg främst på baksida axlar så tror jag att många klarar sig bättre undan med att bara isolera just de delarna 1 gång i veckan.

mysglenn
2012-01-13, 23:30
Hade räckt fint med det fetstilta för att stanna inom tråden, tack!

Ja det är en split som jag inte testat än nej, dock har jag testat att träna 1 muskel 1 gång i veckan, samt att köra en tresplit och jag tror hårt på detta schema innan jag börjar det.

Jag anser att det är bra för volym då man får fokusera att hårdast piska de större delarna av kroppen medans de mindre också får pisk men avsevärt mycket mindre vilket minskar risken stort för överanträngning och utbränning medans man ändå kan träna hårt.

Jag skrev inte ner övningar då jag tycker man själv ska göra det pga att alla gillar olka övningar, jag älskar press övningar men avskyr fly övnigar när de kommer till bröst t.ex. och då innehåller min variant av detta schema annorlunda saker än kanske TS schema ska kunna göra, detta skrev jag inte iofs i mitt inlägg vilket jag ska editera. Sen anser jag att du bygger bättre massa med att köra 2 ggr i veckan, dock då bröstövningar tar bra på främst framsida axlar och rygg främst på baksida axlar så tror jag att många klarar sig bättre undan med att bara isolera just de delarna 1 gång i veckan.

Okej, så hur nära failure ska man ligga anser du? antal reps, set mm? Vilka övningar är med i upplägget (för dig)?

Detta är alltså ett schema i andan "lite men ofta" träning, i kontrast till tex MAX-OT där man kör en muskel/7e dag men verkligen kör till failure i upp till 6set/muskelgrupp.

Davvesk
2012-01-14, 15:56
till trådskaparen igen

Du säger att du har blivit "hyffsat stark", men vad betyder det rent kvantitativt? Hur mycket väger du? Längd, bild, stats på styrka?

Ju mer input man får, desto bättre svar kan du få.

Jag har aldrig menat att vara dryg, jag vill hjälpa/tipsa men jag har inget att "gå" på direkt :/

Vikt : 80 pannor
Längd : 178cm

Bänk : 110 ggr 2 är pb
Militärpress : 70kg en gång pb
Knäböj : 160 en gång Hade säkert kunnat ta mer men pajjade ryggen för ett år sen och har bara kört knäböj igen nu i 1-2 månader kanske
Marklyft har jag tagit det lugnt med just för ryggen men 120kg x 12 brukar jag köra

Ja man ska väl tacka att du tar dig tid att försöka hjälpa iaf :)

mysglenn
2012-01-14, 16:14
Vikt : 80 pannor
Längd : 178cm

Bänk : 110 ggr 2 är pb
Militärpress : 70kg en gång pb
Knäböj : 160 en gång Hade säkert kunnat ta mer men pajjade ryggen för ett år sen och har bara kört knäböj igen nu i 1-2 månader kanske
Marklyft har jag tagit det lugnt med just för ryggen men 120kg x 12 brukar jag köra

Ja man ska väl tacka att du tar dig tid att försöka hjälpa iaf :)

ah okej det bra styrka!

Skulle du kunna tänka dig att träna ett rullande schema? dvs inga fasta pass på fasta dagar?

Davvesk
2012-01-14, 17:59
ah okej det bra styrka!

Skulle du kunna tänka dig att träna ett rullande schema? dvs inga fasta pass på fasta dagar?

Jodå det lät inte så dumt.. Vad har du då i tanke? *flex*

Röda Björnen
2012-01-14, 23:26
Okej, så hur nära failure ska man ligga anser du? antal reps, set mm? Vilka övningar är med i upplägget (för dig)?

Detta är alltså ett schema i andan "lite men ofta" träning, i kontrast till tex MAX-OT där man kör en muskel/7e dag men verkligen kör till failure i upp till 6set/muskelgrupp.

Dag 1: vader + Bröst.
vadpress
Bänkpress
Lutande Bänkpress
Hantelflies
Dag 2: Rygg
Skivstångsrodd
Hantelrodd
Kabelrodd med bredstång
Marklyft
Dag 3: Ben
Benpress
Knäböj
Utfall
Vadpress
Dag 4: vader +Bröst + Framsida Axlar + Triceps
vadpress
Plan Hantelpress
Lutande Hantelpress
Press Bakom Nacken
Hantel sidlyft
Smal Bänkpress
Dag 5: Rygg + Baksida Axlar + Biceps
LatPUlldowns
Latkabeldrag
Omvända hantelflies
Skivstångstrapz
Dag 6: Ben
Frontböj
Smala Marklyft
Benspark
Lårcurl
Dag 7: Vila

28 Set Ben.
24 Set Rygg.
18 set bröst.
12 set axlar.
4 Set Triceps.
4 Set Biceps.

6-20 Rep.

Inget med min träning är lite, men ofta. Ja.

Varför tar du upp failure och OT ?, min syn på failure är utsatt ifrån vad jag tycker funkar bäst för mig och det är att jag kör i varje övning oftast endast 1 set till total failure, 1 set där jag ger allt för att nå Repgränsen men det kan variera på vad min kropp säger, funkar det setet bra och det känns bra så kanske jag kör 2-3 failure set. Dock så försöker jag i regel undvika det då jag vill hålla HIT [High Intensity Training] och går du till total failure i varje set så funkar det inte.

Antal set är också svårt för mig att svara på utan vad jag anser funkar bäst för mig och det är 4 set och beroende på övning mellan 6-20 Rep och höja vikten 2,5 kg när du nåt repsgränsen på en viss vikt.