handdator

Visa fullständig version : Korv och pastej ökar cancerrisk


King Grub
2012-01-13, 12:39
Processat kött, som korv eller leverpastej, ökar risken för cancer i bukspottkörteln, visar en svensk översiktsartikel publicerad i British Journal of Cancer. Ju mer man äter, desto mer ökar risken.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/korv-okar-risk-for-cancer_6767899.svd

Background:

Whether red and processed meat consumption is a risk factor for pancreatic cancer remains unclear. We conducted a meta-analysis to summarise the evidence from prospective studies of red and processed meat consumption and pancreatic cancer risk.

Methods:

Relevant studies were identified by searching PubMed and EMBASE databases through November 2011. Study-specific results were pooled using a random-effects model.

Results:

Eleven prospective studies, with 6643 pancreatic cancer cases, were included in the meta-analysis. An increase in red meat consumption of 120 g per day was associated with an overall relative risk (RR) of 1.13 (95% confidence interval (CI)=0.93–1.39; Pheterogeneity<0.001). Red meat consumption was positively associated with pancreatic cancer risk in men (RR=1.29; 95% CI=1.08–1.53; Pheterogeneity=0.28; five studies), but not in women (RR=0.93; 95% CI=0.74–1.16; Pheterogeneity=0.21; six studies). The RR of pancreatic cancer for a 50 g per day increase in processed meat consumption was 1.19 (95% CI=1.04–1.36; Pheterogeneity=0.46).

Conclusion:

Findings from this meta-analysis indicate that processed meat consumption is positively associated with pancreatic cancer risk. Red meat consumption was associated with an increased risk of pancreatic cancer in men. Further prospective studies are needed to confirm these findings.

Red and processed meat consumption and risk of pancreatic cancer: meta-analysis of prospective studies. S C Larsson and A Wolk. Br J Cancer doi:10.1038/bjc.2011.585

Hela studien:

http://www.nature.com/bjc/journal/vaop/ncurrent/full/bjc2011585a.html

paatrik
2012-01-13, 13:25
Vill bara tacka för att du fortsätter lägga upp studier. Denna har jag inte hunnit kika på men det lär jag göra, verkar dock stärka redan tidigare fynd?

King Grub
2012-01-13, 13:29
Ja, det här är ingen studie, utan en metaanalys som sammanfattar resultat från tidigare gjorda studier och drar en slutsats från dessa.

supremo
2012-01-13, 13:33
Vad innebär egentligen processad? Tillverkad på fabrik?

Gäller detta även leverpastej och korv som man tillagar själv, utan tillsatser, om man bortser från risken med rött kött rent allmänt?

King Grub
2012-01-13, 13:35
Charkuteriprodukter. Och nej, det är tillsatsen E250 som är den stora faktorn i charkuteriprodukter. Rekommenderat intag för charkuteriprodukter är 0 gram per vecka, medan vanligt rött kött inte har samma cancerpåverkan, även om den verkar finnas. Där ligger rekommendationerna på 500 gram per vecka.

paatrik
2012-01-13, 14:19
Utöver rostbiff, vad finns det för alternativ (inte ost, keso och dylikt)? Kan man hitta skinka utan E250?

thenut
2012-01-13, 14:23
http://www.parsons.se/7721.html

Hyfsat god tycker jag... Sen har jag inte läts på om E252, men men :P

Maod
2012-01-13, 14:36
Utöver rostbiff, vad finns det för alternativ (inte ost, keso och dylikt)? Kan man hitta skinka utan E250?

Parmaskinka, dyrt men gott, enda tillsats skall vara salt.

mysglenn
2012-01-13, 14:43
Charkuteriprodukter. Och nej, det är tillsatsen E250 som är den stora faktorn i charkuteriprodukter. Rekommenderat intag för charkuteriprodukter är 0 gram per vecka, medan vanligt rött kött inte har samma cancerpåverkan, även om den verkar finnas. Där ligger rekommendationerna på 500 gram per vecka.

vad är ADI på dessa då?

Scratch89
2012-01-13, 14:45
Är det etiskt försvarbart att göra prospektiva studier på sådant här, som man säger att man borde göra i slutsatsen? Känns lite fel att be folk att äta saker som eventuellt ger cancer.

Ola Wallengren
2012-01-13, 15:06
Prospektiva i det här fallet innebär bara att man kolla vad folk äter och följer sedan upp dem efter ett antal år, alltså precis som man redan gjort. vad de säger är väl att fler och större studier behövs.

LordJN
2012-01-13, 15:16
Det är ju ändå mat som får säljas i butikerna och varje gång man handlar gör man ju ett val om det ska vara ost eller leverpastej på mackan. Annat om studien had gällt något som är klassat som hälsofarligt/giftigt.

Förstår dock hur du tänker men det finns nog värre saker som det har gjorts studier på.

Eddie Vedder
2012-01-13, 15:23
Är det etiskt försvarbart att göra prospektiva studier på sådant här, som man säger att man borde göra i slutsatsen? Känns lite fel att be folk att äta saker som eventuellt ger cancer.

Prospektiv är en fråga om tid, man följer framåt i tiden alltså. Motsatsen är retrospektiva studier och då tittar man bara på vad man gjort.

exevision
2012-01-13, 20:35
Rostbiff och parmaskinka säger ni är fri från E250.
Om man väljer krav märkt så ska det väll vara fritt från E250?
Finns det någon annan risk med tex. skinka som är fri från E250?

Eddie Vedder
2012-01-13, 21:11
Finns det någon annan risk med tex. skinka som är fri från E250?

Död i värsta fall. Och inte i from av en eventuell cancer om 50 år utan en direkt plågsam död.

mysglenn
2012-01-13, 21:40
--- Känns lite fel att be folk att äta saker som eventuellt ger cancer.

Seriöst, vad får man INTE cancer av idag?

vicarious
2012-01-13, 21:41
Seriöst, vad får man INTE cancer av idag?

Massor av saker. Det där argumentet är ju jättedåligt.

Eddie Vedder
2012-01-13, 21:46
Seriöst, vad får man INTE cancer av idag?

Det kan vara lätt att få den bilden. :) Men så är det inte. Och även om det handlar om tvångsmatning av nyttigheter så är ju tvångsmatning oetiskt. ;) Även om det nu var ett litet missförstånd av Scratch89 och inte handlar om interventionsstudier utan kohortstudier som sagt.

exevision
2012-01-13, 22:02
Om man nu tillagar en egen stek (i ugn) av skinka som är utan E250.
Är det utan risk för den där bakterien som E250 ska motverka?

Eddie Vedder
2012-01-13, 22:10
Om man nu tillagar en egen stek (i ugn) av skinka som är utan E250.
Är det utan risk för den där bakterien som E250 ska motverka?

Måste du absolut äta skinka då? Vad är det för fel på fläskkotlett exempelvis?

exevision
2012-01-13, 22:31
Måste du absolut äta skinka då? Vad är det för fel på fläskkotlett exempelvis?

Nej, men jag tänkte skiva det för att ha som pålägg *drool*
Går iof att ha annat än skinka som stek. Men frågan kvarstår. För det gäller väll allt kött förutom vitt?

Sverker
2012-01-14, 07:46
Skinkan är rimmand. Betyder att man sprutat in saltlake i skinkan. Med saltlaken finns risken att sporbildande bakterier som Clostridium botulinum kommer med. Ingen skillnad ifall man stället stoppade köttbiten i en tunna med saltlake under några veckor. Bakterien kan komma med där också.

Finns inga bakterier inuti en köttbit från ett friskt djur. Bakterierna sitter på ytan av köttet. Steker du kotletten så dör bakterierna som sitter på ytan.

Holabandola
2012-01-14, 10:48
Min son lever på korv och pastej :-)

exevision
2012-01-14, 11:29
Finns inga bakterier inuti en köttbit från ett friskt djur. Bakterierna sitter på ytan av köttet. Steker du kotletten så dör bakterierna som sitter på ytan.

Så om jag gör en stek i ugnen av en köttbit som inte har E250 så är det safe så länge jag inte förvarar den för länge i kylen?

Sverker
2012-01-14, 14:46
Håller du dig inom Bäst före eller Sista förbruksningsdag ska du vara säker.
Mycket här är sunt förnuft eftersom vi ätit färskt kött sedan urminnes tider.
Det var när man vill konservera köttet som tillsatserna kommer in i bilden.


Hälsofaran kommer från bakterier som infekterat köttet efter slakt som EHEC, campylobakter, salmonella, yersinia osv, osv. Dessa bakterier dör vid tillagningen.

Deep Thought
2012-01-14, 14:55
Död i värsta fall. Och inte i from av en eventuell cancer om 50 år utan en direkt plågsam död.

Inte måla fan på väggen nu, om än E250 ger en fin röd färg. ;-)

E250 handlar nog lika mycket om ekonomi som livsmedelssäkerhet. Med kortare liggtider i charkdisken, är inte nitrit helt nödvändigt.

http://www.krav.se/Om-KRAV/Fordjupande-lasning/Halsa/Tema-halsa/KRAV-tillater-inte-nitrit/

Eddie Vedder
2012-01-14, 16:39
Inte måla fan på väggen nu, om än E250 ger en fin röd färg. ;-)

Jag målade inte fan på väggen. Det var ett kort och korrekt svar utan att påstå att risken är stor. ;) Jag skulle köpa chark utan E250 direkt om det fanns. Men jag skulle aldrig äta det kallt.

exevision
2012-01-14, 18:55
http://www.krav.se/Om-KRAV/Fordjupande-lasning/Halsa/Tema-halsa/KRAV-tillater-inte-nitrit/

Tack för länken. Som sagt, sunt förnuft.
Det handlar till exempel om god hygien och kortare hållbarhet.

Arez
2012-01-16, 00:23
"Det toxin som avges av dessa anaeroba bakterier som förekommer i ruttet kött och ger upphov till botulism är så dödligt att det teoretiskt skulle räcka med 450g för att utplåna hela mänskligheten. Clostridium botulinum är med i Guinness World Records (2006) som världens dödligaste toxin." - Wikipedia

Crazy shit

Nitrometan
2012-01-16, 11:24
Jag målade inte fan på väggen. Det var ett kort och korrekt svar utan att påstå att risken är stor. ;) Jag skulle köpa chark utan E250 direkt om det fanns. Men jag skulle aldrig äta det kallt.

Uppvärmning dödar bakterierna, men det tar väl inte bort giftet som de bildar?

Alkro
2012-01-16, 12:20
Uppvärmning dödar bakterierna, men det tar väl inte bort giftet som de bildar?

Det beror på hur varmt man värmer upp det :) Har dessvärre ingen siffra på rak arm.

Deep Thought
2012-01-16, 13:18
Det beror på hur varmt man värmer upp det :) Har dessvärre ingen siffra på rak arm.

Den magiska temperaturen som är av intresse för livsmedelssäkerhet här, handlar normalt om vad som händer vid 100 grader C. Problemet med just Botulinum är att både dess toxin, men framför allt dess sporer, klarar kokning, vilket gör E250 såpass välanvänt som det är. Vanlig konservering/värmebehandling hjälper alltså inte.

Alkro
2012-01-16, 13:42
Den magiska temperaturen som är av intresse för livsmedelssäkerhet här, handlar normalt om vad som händer vid 100 grader C. Problemet med just Botulinum är att både dess toxin, men framför allt dess sporer, klarar kokning, vilket gör E250 såpass välanvänt som det är. Vanlig konservering/värmebehandling hjälper alltså inte.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/botulism/

Enligt SMI är det värmekänsligt och förstörs vid kokning.

Deep Thought
2012-01-16, 13:53
http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/botulism/

Enligt SMI är det värmekänsligt och förstörs vid kokning.

Där ser man. Toxinet denatureras tydligen vid 60 grader C, men sporen kan överleva kokning och bakterien reproducera i kylskåpstemperatur. Med konservering medelst tryckkokning kan man dock ta kål på även sporen.

Detta gör mig dock lite förbryllad över varför man så sällan ser bacon utan nitrit, när det alltså räcker med att steka det ordentligt. Kanske för att insatsen är för stor, om man skulle råka fuska med stekningen?

Mental
2012-01-16, 14:38
Där ser man. Toxinet denatureras tydligen vid 60 grader C, men sporen kan överleva kokning och bakterien reproducera i kylskåpstemperatur. Med konservering medelst tryckkokning kan man dock ta kål på även sporen.

Detta gör mig dock lite förbryllad över varför man så sällan ser bacon utan nitrit, när det alltså räcker med att steka det ordentligt. Kanske för att insatsen är för stor, om man skulle råka fuska med stekningen?

För att en hel del herptiderpties äter bacon rått. Googla får du se.

Fartman
2012-01-16, 17:42
Seriöst, vad får man INTE cancer av idag?

Även om det här är det tröttaste argumentet så måste jag nästan hålla med. Det är väldigt mycket saker som påverkar cancerrisken så när det gäller mat så kan man mer eller mindre iaf försöka att inte äta så djävla ensidigt och försöka undvika fetma. I övrigt ska man hålla sig från rökning och inte jobba i gruvan typ.

Omnomnom
2013-02-24, 18:48
Utöver rostbiff, vad finns det för alternativ (inte ost, keso och dylikt)? Kan man hitta skinka utan E250?

En fundering: varför har inte färdigskivad rostbiff i kyldisken E250?
Köttet har ju inte blivit upphettat tillräckligt för att döda sporer, men kanske till de 60 grader som nämns.

RobinEH
2013-02-24, 20:57
En fundering: varför har inte färdigskivad rostbiff i kyldisken E250?
Köttet har ju inte blivit upphettat tillräckligt för att döda sporer, men kanske till de 60 grader som nämns.

Pärssons (http://www.parsons.se/produkter/rostbiff-av-notinnanlar) innehåller E250.

lungan
2013-02-25, 11:45
Charkuteriprodukter. Och nej, det är tillsatsen E250 som är den stora faktorn i charkuteriprodukter. Rekommenderat intag för charkuteriprodukter är 0 gram per vecka, medan vanligt rött kött inte har samma cancerpåverkan, även om den verkar finnas. Där ligger rekommendationerna på 500 gram per vecka.

Hur skiljer sig riskerna i storleksordningen? Verkar risken med rött kött bara vara en bråkdel av risken med E250?

phoenix91
2013-02-25, 12:31
Kan passa på att det nämnda även gäller e251 (natriumnitrat) inte bara e250 - natriumnitrit.

Som jag förstått det så är det inte nitraterna / nitriterna i sig som är farliga och nitrat bildar nitrit i munhålan.

Det farliga skall vara nitrosaminerna, vilka bildas av aminosyror och nitriter. Dessa kan bildas i magsäcken men även i t.ex. matlådan om man förvarar rödbetor (som innehålelr nitrat) med kött.

Då vi här talar om köttprodukter är risken självklar, men som jag förstått det så kan annan nitratrik mat också skapa de farliga nitrosaminerna om man har otur. Omvandlingen verkar kunna delvis hindras av en basisk miljö samt e-vitamin och c-vitamin, vilket är en av anledningarna till att askorbinsyra(c-vitamin) tillsätts i t.ex. bacon och kassler.

Här är en studie gällande rödbetor som tar upp detta: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9146735
Där nämner de att askorbinsyran hindrade bildandet av nitrosaminer... Men det var i basisk miljö, till skillnad från magsäcken som är mycket sur, så frågan är hur det blir i realiteten.

Rätta mig gärna, kan ha missuppfattat. =)

Omnomnom
2013-02-25, 17:59
Pärssons (http://www.parsons.se/produkter/rostbiff-av-notinnanlar) innehåller E250.

Där ser man. Och hamburgerkött (nötkött) innehåller E250. Det verkar variera lite mellan nötköttsprodukter, men gris verkar alltid vara behandlat med E250, även om det är kokt (som julskinka).

Men nitritet som rosa-färgämne spelar förstås roll till att det används.