handdator

Visa fullständig version : Får i mig för lite protein, vad göra?


ccli
2012-01-13, 03:53
Hej,
jag är 176 lång och väger 70 kg. Jag försöker mig på periodisk fasta, riktlinjerna säger att man bör äta 3g protein/kg. Jag äter ingen frukost utan bara lunch, får i mig kanske 20-30 gram protein och tar även vassle då, 24 gram protein. Tränar ca. 3h efter och tar 12 gram EAA innan samt en gainer med 52 gram kolhydrater och 13 gram protein. Dricker vassle innan läggdags, 24 gram protein.

Detta är inte nära de 3g protein/kg som rekommenderas, är det okej att spetsa Gainern med en dos EAA eller blir det kaka på kaka? Jag saknar aptit efter träning, vet inte varför.. Ibland äter jag något mindre, en macka eller frukt. Egentligen ska man äta den största måltiden under dagen efter träning men jag har svårt att proppa i mig mat då, samt att min gainer innehåller rätt mycket näringsämnen. Räcker det?

När jag tränar så håller jag på rätt länge, kanske en å en halv timme. Jag kör så tungt jag kan spec. basövningarna där jag lastar på tungt och kör färre reps. Schemat ser ut såhär:
Dag 1: Rygg & biceps
Dag 2: Bröst, triceps & axlar
Dag 3: Ben & mage
Dag 4: Vila
Dag 5: Samma som dag 1

På vilodagen blir det ingen gainer eller EAA men vassle både till lunch och innan läggdags. Brukar bli middag på vilodagar också!

Vad bör jag ändra på?

Fredron
2012-01-13, 04:11
Tycker det mesta ser bra ut.
Om du har svårt att äta efter träningen så kan jag rekommendera att dricka mjölk/oboy, jag personligen har inga problem med att dricka massa även om jag inte är så hungrig.

Du skulle ju kunna spetsa din gainer med lite extra proteinpulver det skadar ju inte.
Om du anser att du får i dig för lite protein så är väl det enklaste att dricka proteindrinkar när du äter, sen 1-2 extra under dagen.
Eller helt enkelt fokusera på att ha 200-300g kött/fisk/fågel vid lunch och middag, det kommer du långt på.

Eddie Vedder
2012-01-13, 07:57
"Spetsa" gainern med protein istället tycker jag. Eller så skippar du helt gainer och kör 30 gram proteinpulver bara. Att äta mer proteinrikt kan ju knappast vara ett problem heller, vad äter du nu och vad hindrar dig?

Det finns absolut inget fel i att spetsa med EAA dock. Kanske lite onödigt dyrt bara.

kebabfadern
2012-01-13, 10:09
Äter du bara "riktig mat" en gång per dag? alltså en lunch som endast innehåller 20-30g protein. Låter ohälsomsamt lite, Hur myckel kcal för du då i dig per dag? kan inte vara mycket alls.

Fordon
2012-01-13, 11:25
Varför så lite vassle per drink? Dubbla till 50g lättdrucket vassle. Och varför ta gainer med 13g när du istället kan ta en proteinshake med massa mjölk?

norrkoping618
2012-01-13, 11:39
Varför ingen frulle? där kan du ju lätt få i dig 50 gram protein? om andra kan få i såg 2-3gram / kg så borde nog du kunna det oxo? du har väl en mun som alla andra:thumbup:

daloatf
2012-01-13, 11:47
Varför ingen frulle? där kan du ju lätt få i dig 50 gram protein? om andra kan få i såg 2-3gram / kg så borde nog du kunna det oxo? du har väl en mun som alla andra:thumbup:

varför ska man käka frukost?

Fishtank
2012-01-13, 11:57
Tryck en riktig middag istället för en gainer kanske?

Frantic
2012-01-13, 12:00
Vad äter du för lunch som bara innehåller 20-30 gram protein?

norrkoping618
2012-01-13, 12:04
varför ska man käka frukost?


sa inte att man MÅSTE, men som ja ser så finns det inga nackdelar med det?

det är väl förvisso en personlig sak om man VILL ge kroppen näring efter en 6-7-8 timmars fasta. Jag är vrålhungrig när ja vaknar om ja inte ätit bra innan läggdax, skulle ha svårt att jobba utan frukost, även svårt att träna eller att studera på tom mage.


Vad man sen har som frukost är en annan sak.

Sniggel
2012-01-13, 12:38
varför ska man käka frukost?

För att man har svårt att få i sig protein?
Man kan äta på andra sätt än PF om man ser fördelar med det ;)

3 ägg + 1 fläskkarrékotlett (räknat på 170g styck) + 1 proteindrink blir cirka 80g protein och är rätt smaskigt.
Ta bort gainer för att komepensera för energin i fettet och lägg istället till en proteindrink för att proteinet inte ska försvinna från det intaget.

Silencer
2012-01-13, 12:56
Periodisk fasta är urbota idiotiskt om man har dålig aptit.

iamdisapuint
2012-01-13, 12:58
drick ägg.

ccli
2012-01-13, 13:08
Äter du bara "riktig mat" en gång per dag? alltså en lunch som endast innehåller 20-30g protein. Låter ohälsomsamt lite, Hur myckel kcal för du då i dig per dag? kan inte vara mycket alls.

Jag räknade nu lite grovt och fick det till runt 1500 kcal.. Beräknade också min energiförbrukning och fick det till 2600 kcal, låter ju helt sjukt att det saknas så mycket? Använde denna sida: http://matkalkyl.se/berakna-energibehov-kcal.php

Du kanske har rätt jag borde nog äta något efter träning även om jag har dålig aptit då..

Varför så lite vassle per drink? Dubbla till 50g lättdrucket vassle. Och varför ta gainer med 13g när du istället kan ta en proteinshake med massa mjölk?

Det står på burken att en dos är så mycket vassle, har inte tänkt på att man kan dubbla! Gainer har jag tagit för att få i mig lite mer kolhydrater då jag som sagt har kass aptit efter träning..

Tryck en riktig middag istället för en gainer kanske?

Jo ska tvinga i mig det från och med idag.

Vad äter du för lunch som bara innehåller 20-30 gram protein?

Äter det som serveras, brukar väl vara något enkelt, kycklingfilé med ris/potatis, köttbullar eller nå sånt..

vicarious
2012-01-13, 14:30
drick ägg.

Inget bra råd. Upptaget av protein är lite sämre i råa ägg än tillagade, samt att man kan få salmonella om man har otur.

Doctor Snuggles
2012-01-13, 15:44
Periodisk fasta är urbota idiotiskt om man har dålig aptit.

Tvärtom. Mycket lättare att äta stora mängder när man verkligen är hungrig och behöver det (efter träning), än att dutta med en massa mindre måltider hela dan.

norrkoping618
2012-01-13, 17:14
Tvärtom. Mycket lättare att äta stora mängder när man verkligen är hungrig och behöver det (efter träning), än att dutta med en massa mindre måltider hela dan.

Tvärtom. Mycket bättre att äta små mängder hela dagen annars lagras underhudsfett av resterna som inte kroppen tar upp.

vicarious
2012-01-13, 17:16
Tvärtom. Mycket bättre att äta små mängder hela dagen annars lagras underhudsfett av resterna som inte kroppen tar upp.

Inkorrekt. Allting tas upp, det tar bara längre tid.

Doctor Snuggles
2012-01-13, 17:42
Tvärtom. Mycket bättre att äta små mängder hela dagen annars lagras underhudsfett av resterna som inte kroppen tar upp.

Du borde nog uppdatera dina "kunskaper" lite.

Doctor Snuggles
2012-01-13, 17:43
Tvärtom. Mycket bättre att äta små mängder hela dagen annars lagras underhudsfett av resterna som inte kroppen tar upp.

Du borde nog uppdatera dina "kunskaper" lite. Logiken också. Det du skrev är inte motsatsen till vad jag skrev.

Niwah
2012-01-13, 17:46
Kör dubbla vassle till första målet. Köp Kasein och drick innan fastan börjar.

exevision
2012-01-13, 18:16
Äter det som serveras, brukar väl vara något enkelt, kycklingfilé med ris/potatis, köttbullar eller nå sånt..

Ränka proteinet en gång till.

Olaaa
2012-01-13, 21:40
Tvärtom. Mycket bättre att äta små mängder hela dagen annars lagras underhudsfett av resterna som inte kroppen tar upp.

Bro-Science på hög nivå. Jag antar att du har belägg för ditt påstående? "Killen på gymmet sa det och han är biff" duger inte här.

Lär dig att vara källkritisk.

OnT; 3g per kilo kroppsvikt är inte nödvändigt, kommer du upp i 1,5-2g per k/kp så bör det räcka långt. Ät mer ägg,kött och mejeriprodukter och skippa gainer och ta proteindrink istället om du inte har råd med de kalorierna extra.

norrkoping618
2012-01-14, 00:59
Du borde nog uppdatera dina "kunskaper" lite.


okej då ska ja äta allt ja bör får i mig på en dag och över en natt på en enda måltid

Fredron
2012-01-14, 01:03
Tvärtom. Mycket lättare att äta stora mängder när man verkligen är hungrig och behöver det (efter träning), än att dutta med en massa mindre måltider hela dan.

Jag citerar dig pga det du har citerat.
Utifrån egna erfarenheter så får jag i mig mer kalorier om jag äter frukost/lunch/middag och sen något mellanmål. Än om jag försöker mig på periodisk fasta. Oavsett hur hungrig jag lyckas bli så krävs det ungefär samma mängd mat för att få mig mätt.
Så för någon som vill gå upp i vikt tror jag inte att PF är att föredra, om man har dålig aptit.

KalleTeodor
2012-01-14, 12:49
Varför så lite vassle per drink? Dubbla till 50g lättdrucket vassle. Och varför ta gainer med 13g när du istället kan ta en proteinshake med massa mjölk?

är inte 20g protein max intag av vassle på samma gång? det blir ju på tom mage eftersom man tar det efter träning då har man ju inte ätit på ett tag. rätta mig gärna om jag har fel för skulle inte ha något emot att dubbla dosen men gör det inte om man bara kissar ut det.

King Grub
2012-01-14, 12:51
Den eventuella gränsen är inte känd, inte heller hur individuell den i sådana fall är.

Och skulle proteinet inte tas upp, så går det inte ut via urinen, utan avföringen. Har man större mängden protein i urinen är man inte frisk.

KalleTeodor
2012-01-14, 12:53
Den eventuella gränsen är inte känd, inte heller hur individuell den i sådana fall är.

Och skulle proteinet inte tas upp, så går det inte ut via urinen, utan avföringen. Har man större mängden protein i urinen är man inte frisk.

vad ska man gå efter då?

King Grub
2012-01-14, 12:55
Om du är oroligt över saken, använd inte mer än 20-30 gram vassleprotein ensamt på en gång helt enkelt. Större intag ger ändå inte större muskeluppbyggnad.

krubkungen
2012-01-14, 13:20
okej då ska ja äta allt ja bör får i mig på en dag och över en natt på en enda måltid

Vem sa något om att äta en enda måltid?

vicarious
2012-01-14, 13:52
okej då ska ja äta allt ja bör får i mig på en dag och över en natt på en enda måltid

Testa. Du lär inte tyna bort om du trodde det.

Dessutom är det ingen som hävdat att en måltid om dagen är bra/bättre än något annat.

iSlash
2012-01-15, 16:16
Inget bra råd. Upptaget av protein är lite sämre i råa ägg än tillagade, samt att man kan få salmonella om man har otur.

Då får man ha en fruktansvärd otur. Sannolikheten att du får salmonella av ett svenskt ägg är antagligen lika stor som att bli överkörd av en lastbil och träffad av blixten samtidigt.

vicarious
2012-01-15, 16:25
Då får man ha en fruktansvärd otur. Sannolikheten att du får salmonella av ett svenskt ägg är antagligen lika stor som att bli överkörd av en lastbil och träffad av blixten samtidigt.

Jo jag vet, men varför chansa? Om man dessutom tappar en del av proteinet finns det ännu mindre poäng. Plus att råa ägg knappast är gott att dricka.

Silencer
2012-01-15, 22:00
Tvärtom. Mycket lättare att äta stora mängder när man verkligen är hungrig och behöver det (efter träning), än att dutta med en massa mindre måltider hela dan.

Om jag ska kunna äta så jag går upp i vikt måste jag sätta igång så fort jag vaknar, och käka ända tills jag går och lägger mig.

Aptiten ökar inte bara för att man gått länge för mat, inte för mig. Tvärtom, ju oftare jag äter, desto snabbare blir jag hungrig igen. Finns fysiologiska orsaker bakom detta.

lurre86
2012-01-15, 22:12
börja dagen med 500 g kvarg blandat med lite choklad protein så är du uppe i ca 80 g protein.

sen innan du lägger dig tar du 250 g kvarg.

Då totalt har du fått i dig 110 g protein. Då kan du äta någon mat du tycker passar utan att behöva tänka så mkt på hur mkt protein de är i den maten.