handdator

Visa fullständig version : Är Kaloriöverskott/underskott enda faktorn?


Wessen
2012-01-12, 22:14
Jag har lyft skrot ganska länge och har nyligen börjat räkna kalorier för att försöka gå upp i vikt/bulka. Jag har hållit mig på runt 73 kg kanske ett halvår, ungefär lika mycket fett som alltid, kanske gått upp ett kg i muskler. Jag har räknat kalorier i ungefär en vecka med min vanliga kost utan så mycket ändringar för att se hur jag hamnar. Enligt den vanliga ekvationen(harris benedict) på hur många kalorier man bör få i sig per dag så bör jag få i mig ungefär 3000 kcal/dag, men med min nuvarande kost kan jag lätt hamna en bra bit under 2000 kcal.

Det jag undrar då är: Om jag nu får i mig så lite kalorier, medan jag även tränar helkropp 3 ggr/vecka, borde jag inte vara väldigt deffad? Jag är smal o så men rippad skulle jag inte påstå att jag är. Finns det andra faktorer som påverkar, t ex hur fördelningen av kaloriintaget i procent mellan protein, fett och kolhydrater är?

Normalt så ser min energifördelning ut så här: 30% protein 30% fett, 40% kolhydrater.

Fredron
2012-01-12, 22:23
Om du uppskattar din energiförbrukning till 3000kcal och äter 2000kcal under en längre tid utan någon förändring så betyder det antingen att du äter mer än du tror eller förbrukar mindre än vad du tror.

ChrisA
2012-01-12, 22:29
Om du uppskattar din energiförbrukning till 3000kcal och äter 2000kcal under en längre tid utan någon förändring så betyder det antingen att du äter mer än du tror eller förbrukar mindre än vad du tror.

+1 är nog inte svårare än så.

mysglenn
2012-01-12, 22:34
Om du uppskattar din energiförbrukning till 3000kcal och äter 2000kcal under en längre tid utan någon förändring så betyder det antingen att du äter mer än du tror eller förbrukar mindre än vad du tror.

+1

det är bara en generell formel, det enda som funkar är att väga sig och räkna kalorier

Wessen
2012-01-12, 22:37
+1

det är bara en generell formel, det enda som funkar är att väga sig och räkna kalorier

Det jag funderar på: Om jag nu har hållit ungefär samma vikt i ett halvår, borde det inte fungera att jag istället för att använda ekvationen bara lägger till 500 kcal till mitt nuvarande energiintag?

Sheogorath
2012-01-12, 22:41
Det jag funderar på: Om jag nu har hållit ungefär samma vikt i ett halvår, borde det inte fungera att jag istället för att använda ekvationen bara lägger till 500 kcal till mitt nuvarande energiintag?

Öh, jo? Uppenbarligen har du stoppat in fel aktivitetsnivå i ekvationen eller så stämmer den inte för dig. Måste du ens fråga detta? Hur skulle du INTE kunna gå upp i vikt av att lägga till 500 kcal?

vicarious
2012-01-12, 22:43
Jag har lyft skrot ganska länge och har nyligen börjat räkna kalorier för att försöka gå upp i vikt/bulka. Jag har hållit mig på runt 73 kg kanske ett halvår, ungefär lika mycket fett som alltid, kanske gått upp ett kg i muskler. Jag har räknat kalorier i ungefär en vecka med min vanliga kost utan så mycket ändringar för att se hur jag hamnar. Enligt den vanliga ekvationen(harris benedict) på hur många kalorier man bör få i sig per dag så bör jag få i mig ungefär 3000 kcal/dag, men med min nuvarande kost kan jag lätt hamna en bra bit under 2000 kcal.

Notera "bör". Det är inga exakta siffror utan H&B är en fingervisning. Sen låter det inte som att du haft stenkoll på att du fått i dig exakt 2000 kcal varje dag. Kanske har det varit mer än så?

Självklart spelar det roll för resultaten hur man fördelar energin men på det stora hela är det kaloribalansen som är avgörande för viktupp/nedgång.

Kischen
2012-01-12, 22:53
Inga dagar då kcalintaget dragit iväg? Förslagsvis fredagar, så kallat fredagsmys.

Wessen
2012-01-12, 23:05
Inga dagar då kcalintaget dragit iväg? Förslagsvis fredagar, så kallat fredagsmys.

Nja faktiskt väldigt sällan, chips, godis osv är det ganska sällan jag äter. Dricker mig full max 2 ggr/månad.

Wessen
2012-01-12, 23:15
Notera "bör". Det är inga exakta siffror utan H&B är en fingervisning. Sen låter det inte som att du haft stenkoll på att du fått i dig exakt 2000 kcal varje dag. Kanske har det varit mer än så?

Självklart spelar det roll för resultaten hur man fördelar energin men på det stora hela är det kaloribalansen som är avgörande för viktupp/nedgång.

Nja alltså eftersom att jag ville se hur vilket kaloriintag jag ligger på när jag äter som vanligt så har jag inte försökt sträva efter att hamna på prick 2000, under den senaste veckan har det varierat mellan ca 1600 till 2700. Kan tillägga att när jag kom upp i 2700 så åt jag mer än vad jag nånsin brukar göra, och när jag hamnade på 1700 så åt jag ingenting mellan frukost och middag.

Kan tillägga att jag faktiskt äter väldigt lite, blir proppmätt på en halv pizza t ex och så har jag alltid varit :/

mysglenn
2012-01-12, 23:39
Inga dagar då kcalintaget dragit iväg? Förslagsvis fredagar, så kallat fredagsmys.

mitt fredagsmys brukar innebära rejäl KCAL förlust med :hbang:

Tompann
2012-01-13, 09:55
Mitt fredagsmys brukar bestå i 5l öl för att sedan spy. Borde inte det gillas som att inte få i sig kcal alls i så fall?

vicarious
2012-01-13, 10:02
Mitt fredagsmys brukar bestå i 5l öl för att sedan spy. Borde inte det gillas som att inte få i sig kcal alls i så fall?

En del får du väl i dig. Kul att spy varje helg?