handdator

Visa fullständig version : Pubmed goes betalning?


nattzor
2012-01-12, 19:57
Research Bought, Then Paid For

By MICHAEL B. EISEN

Published: January 10, 2012

Berkeley, Calif.
THROUGH the National Institutes of Health, American taxpayers have long supported research directed at understanding and treating human disease. Since 2009, the results of that research have been available free of charge on the National Library of Medicine’s Web site, allowing the public (patients and physicians, students and teachers) to read about the discoveries their tax dollars paid for.
But a bill introduced in the House of Representatives last month threatens to cripple this site. The Research Works Act would forbid the N.I.H. to require, as it now does, that its grantees provide copies of the papers they publish in peer-reviewed journals to the library. If the bill passes, to read the results of federally funded research, most Americans would have to buy access to individual articles at a cost of $15 or $30 apiece. In other words, taxpayers who already paid for the research would have to pay again to read the results.

http://www.nytimes.com/2012/01/11/opinion/research-bought-then-paid-for.html?_r=3

Tankar om det? Kommer King Grub fortfarande posta det senaste?
(Vet inte vad mer jag kan säga och om det blivit postat innan)

ChrisA
2012-01-12, 20:00
Jag använder pubmed via skolans prenumerationer men det är ju inte så att alla studier är gratis nu heller?

Har inte läst artikeln du länka så jag kanske har fel men vad jag vet har det aldrig varit helt gratis.

nattzor
2012-01-12, 20:04
Jag använder pubmed via skolans prenumerationer men det är ju inte så att alla studier är gratis nu heller?

Har inte läst artikeln du länka så jag kanske har fel men vad jag vet har det aldrig varit helt gratis.

Alla är inte gratis, men ganska många (kan ha fel) verkar vara gratis.
Står detta i artikeln -
Since 2009, the results of that research have been available free of charge on the National Library of Medicine’s Web site, allowing the public (patients and physicians, students and teachers) to read about the discoveries their tax dollars paid for.

Är alla gratis vid en prenumeration och hur mycket kostar det isf?

ChrisA
2012-01-12, 20:05
Har som sagt via universitetet och vet inte vad de betalar men vi får ju dem gratis. Men jag vet ju att det alltid funnits en del som är gratis för alla användare och vissa som man behöver betala för.

Loke
2012-01-12, 20:12
Ja, frågan är vad detta skulle innebära för de som kommer åt artiklarna via universiteten, för det tror jag de allra flesta som postar sånt gör. I någon mån kan jag iofs tycka det är löjligt, kul att man kan plugga dinosauriekunskap på ett universitet och få tillgång till nästan all världens forskning bara för det, men jobbar man på ett företag blir det plötsligt betydligt svårare och dyrare.

Alkro
2012-01-12, 20:14
Det låter ju mest som att privatpersoner kommer få betala för att beställa/ladda ned vissa artiklar som tidigare var gratis.

Med största sannolikhet har det ingen påverkan på de som kommer åt publikationer via sitt universitet.

stafh
2012-01-12, 20:36
All forskning bedrivs inte i USA.

nattzor
2012-01-12, 23:33
Ja, frågan är vad detta skulle innebära för de som kommer åt artiklarna via universiteten, för det tror jag de allra flesta som postar sånt gör. I någon mån kan jag iofs tycka det är löjligt, kul att man kan plugga dinosauriekunskap på ett universitet och få tillgång till nästan all världens forskning bara för det, men jobbar man på ett företag blir det plötsligt betydligt svårare och dyrare.

Håller med om att det är sjukt löjligt. Jag läser själv på gymnasiet och brukar kolla på studier då och då, ganska tråkigt att det kanske ska sluta vara så.

Det låter ju mest som att privatpersoner kommer få betala för att beställa/ladda ned vissa artiklar som tidigare var gratis.

Med största sannolikhet har det ingen påverkan på de som kommer åt publikationer via sitt universitet.

Om man betalar (som universitet gör) så kommer man få behålla det (99.9% säker på det). Tänkte inte på det först dock. Fortfarande tråkigt att det kanske händer dock.

All forskning bedrivs inte i USA.

Nej, men lite gör.

Arne Persson
2012-01-13, 01:23
Jag såg att tom de vetenskapliga artiklar som man själv varit med och fått publicerat får man betala för...:)

Eddie Vedder
2012-01-13, 07:55
Jag såg att tom de vetenskapliga artiklar som man själv varit med och fått publicerat får man betala för...:)

Ja de ägs ju av tidskriften. Du får väl inte ens använda dig av dina egna figurer/tabeller mer än vad jag får?

On topic så finns ju fler databaser och alla tidskrifter har ju hemsidor. Men om Pubmeds tillgång begränsas kraftigt är det tveklöst en förlust för det är ju en lätthanterlig databas.

Arne Persson
2012-01-13, 08:28
Ja de ägs ju av tidskriften. Du får väl inte ens använda dig av dina egna figurer/tabeller mer än vad jag får?

On topic så finns ju fler databaser och alla tidskrifter har ju hemsidor. Men om Pubmeds tillgång begränsas kraftigt är det tveklöst en förlust för det är ju en lätthanterlig databas.

Som tur är får man som förf. Pdf filer av sina alster. Men går man in och söker på ref. så ärvdes ofta att man får betala om man inte tillhör något universitet och är inloggad därifrån.

z_bumbi
2012-01-13, 09:10
Jag har kanske slarvläst men det handlar om att amerikaner får börja betala för studier som de tidigare kunnat få tag på via biblioteket som nämns? Precis som vi har fått göra hela tiden om ingen annan betalat för oss.

Sammanfattningarna kommer inte att påverkas.

Arne Persson
2012-01-13, 10:17
Exempel:

Tidskrift

http://www.mendeley.com/research/unexpected-early-extinction-of-the-european-pond-turtle-emys-orbicularis-in-sweden-and-climatic-impact-on-its-holocene-range/

PDF fil.
http://vipersgarden.at/PDF_files/PDF-1511.pdf

Eddie Vedder
2012-01-13, 15:38
Som tur är får man som förf. Pdf filer av sina alster. Men går man in och söker på ref. så ärvdes ofta att man får betala om man inte tillhör något universitet och är inloggad därifrån.

Jo det förstår jag. Men jag menar om du skulle vilja använda det i annat sammanhang. Om du exempelvis skriver en populärvetenskaplig bok och vill använda dig av dina egna figurer och tabeller så är det ändå en stöld rent juridiskt.

hallar
2012-01-13, 15:44
Jo det förstår jag. Men jag menar om du skulle vilja använda det i annat sammanhang. Om du exempelvis skriver en populärvetenskaplig bok och vill använda dig av dina egna figurer och tabeller så är det ändå en stöld rent juridiskt.

När jag kommer skriva ihop min avhandling (Kappan) så kommer jag behöva be tidskrifter om tillstånd att publicera mina artiklar (som redan är publicerade i deras tidskrifter) i min egen kappa.

Arne Persson
2012-01-13, 18:45
Jo det förstår jag. Men jag menar om du skulle vilja använda det i annat sammanhang. Om du exempelvis skriver en populärvetenskaplig bok och vill använda dig av dina egna figurer och tabeller så är det ändå en stöld rent juridiskt.

Det är därför jag skriver tex träningsartiklar efter eget huvud...:D

så man inte riskerar att göra en "Axonare"...