handdator

Visa fullständig version : Erfarenheter av knäskador, PFSS?


Lillleif
2012-01-12, 19:36
Jag har ont i knäna efter löpning på löpband.

Det gör ont om jag råkar slå i eller trycker på knäskålen.
Det gör mest ont ovanför knäskålen.
Ingen smärta vid träning. Bäst när jag blivit varm.
Det gör ont att gå nerför trappor.

Efter lite googlande verkar det vara ngn form av PFSS? Jag äter ipren och kör excentriska knäböj osv för att stärka framsida lår + stretch. Det är de tips jag fått från löpare och även läst mig till.

Finns det något annat man kan göra? Börjar bli less nu då jag haft ont i tre veckor. Förvärras det genom att löpa eller spela innebandy iom att jag inte har ont när jag tränar? Det är värst på morgonen när jag vaknar :(

ChrisA
2012-01-12, 20:04
Är du van vid att träna på löpband, har du ökat någon variabel väldigt snabbt/högt på kort tid? Hur länge har du haft problemen?

Ego
2012-01-12, 21:29
Ja, gå och träffa någon kunnig för google har inte svaren på allt.

Lillleif
2012-01-12, 21:51
ChrisA: Det uppstod 18/12 efter 15km på löpband varav sista 3km var i ett par fivefingers. Jag antar att mina ben inte riktigt vant sig vid minimalistisk löpning även om jag tycker att jag ökat långsamt.

AtomicPuffin
2012-01-12, 22:04
Jag har haft snälla varianter på det. Med snälla menar jag främst att dom gick över relativt fort (ett par veckor). I mitt fall var nyckeln att sluta stretcha framsida lår helt ett tag men knäböja på som vanligt.

Det är helt ovetenskapligt dock, bara vad som fungerade på mig för ett liknande besvär som kan ha varit någonting helt annat. PFSS är lite av en slaskdiagnos fick jag intrycket av med liknande symtombild men lite oklar orsak.

ChrisA
2012-01-12, 22:27
ja det är ju en slaskdiagnos tyvärr... många reps för ökad cirkulation och sedan succesivt öka med belastning och lägga in excentriskt.. inte stretching så mycket kanske men knäkontrollsträning och en planerad upptrappning på återgång till aktivitet. Sen som du säger så kanske du inte riktigt vant dig vid de skorna och kör man för hög intensitet direkt så kommer man många gånger reagera på det genom överbelastningsbesvär. kanske kan kompletteras med akupunktur för smärtlingdring och öka cirkulationen men isåall som ett komplement till de andra punkterna och inte som huvudlösning då det bara maskerar orsaken till själva skadan.