handdator

Visa fullständig version : Viktnedgång. Tagit bort kolhydrater = för litet kcalintag?


Deanmartin
2012-01-12, 15:31
Jag försöker tappa vikt och för att tappa 1kg i veckan ska jag ligga på ca 1800kcal. Jag är en ~100kgs kille fördelat på 188cm, tjock!

Problemet är att när jag tar bort alla kolhydrater såsom pasta, potatis etc så har jag svårt att komma upp till dessa 1800 kalorier :/

Jag är en fattig student och min kost består främst/enbart av kyckling, nötfärs och ägg. Nötfärs får jag alltid av mina päron i stora mängder.

En vanlig dag kan se ut så här:

Frukost Bor 5min från plugget så tar en kopp kaffe och eventuellt en frukt där varje dag. Börjar normalt sett mellan 8-10.

Lunch Ca 200g kyckling med ungefär 100g grönsaker och ett glas lättmjölk.

Middag Köttfärs-biffar/sås/bullar ca 150-200g, alla köttfärskok består av vitlök och svartpeppar och ibland river jag ner lite morot etc.

Kvällskäk 2ägg med lite kaviar och ett glas lättmjölk

Nu pratar vi ungefär 1000kcal bara?! Vad ska jag göra? Fattar inte hur det kan bli så lite :(

Kan tilläggas att jag tränar även 3-4ggr/v just nu, men bara kondition. Ska börja köra styrka nästa månad när jag kan köpa gymkort igen.

vicarious
2012-01-12, 15:33
Uteslut inte kolhydraterna då? :confused:

Ser dessutom ut som alldeles för lite protein för din vikt. Sikta på minst 2g protein per kilogram kroppsvikt. Det du har skrivit ner ser ut som ca 100g.

eway
2012-01-12, 15:34
lägg till lite fett bara 80-90gram av något.. de kommer ge dig 8-900kcal ät lite ren majonäs till kycklingen

Deanmartin
2012-01-12, 15:35
Uteslut inte kolhydraterna då? :confused:

Men de känns ju så dåliga? Jag vill inte ha massa kolhydrater lagrade ;| LCHF är väl en ganska bra metod generellt?

vicarious
2012-01-12, 15:35
Men de känns ju så dåliga? Jag vill inte ha massa kolhydrater lagrade ;| LCHF är väl en ganska bra metod generellt?

Inget fel på kolhydrater. LCHF är inte bättre än någon annan metod som innebär lika stort/litet kaloriintag.

Deanmartin
2012-01-12, 15:36
Och hur ska jag få i mig mer protein? Allt jag äter har ju protein i sig :/

StarkaUlf
2012-01-12, 15:36
Men de känns ju så dåliga? Jag vill inte ha massa kolhydrater lagrade ;| LCHF är väl en ganska bra metod generellt?

Definiera bra. Finns inget som bevisar att det är en bättre diet än en vanlig blandad kost med protein, kolhydrater och fett. Det enda som räknas vid viktnedgång är att du förbrukar mer kalorier än du stoppar i dig.

Och hur ska jag få i mig mer protein? Allt jag äter har ju protein i sig :/

Ät mer av det proteinrika om du vill ha mer protein helt enkelt. Och om du äter pasta, ris etc så glöm inte bort att räkna med proteinet från det.
Två shakes med vassle så har du ~50g protein, om du nu har tillgång till det (väldigt billig proteinkälla). Annars kan ju kvarg vara ett enkelt sätt att få i sig mer protein. Mjölk etc.

vicarious
2012-01-12, 15:37
Och hur ska jag få i mig mer protein? Allt jag äter har ju protein i sig :/

Äta mer.

1g protein ger ca 4kcal. Om du ska nå 200g så blir det ungefär 800 kcal från protein. Då har du ca 1000 kcal kvar att lägga på annat. Det är dock inget fel att äta ännu mer protein om du vill. 3g protein/kg kroppsvikt blir 300g = 1200 kcal. 600 kcal över till annat.

Deanmartin
2012-01-12, 15:41
Äta mer.

1g protein ger ca 4kcal. Om du ska nå 200g så blir det ungefär 800 kcal från protein. Då har du ca 1000 kcal kvar att lägga på annat. Det är inget fel att äta ännu mer protein om du vill.

Äta mer vad? Jag får inte i mig mer kyckling etc än det jag redan äter. Blir alltid mätt och det håller sig alltid tills nästa måltid. Hittills under min viktnedgång har jag inte haft hungerskänslor en enda gång :o

Kanske kan försöka lägga till någon knäckebrödsmacka med en hel del skinka på morgonen och kvällen :/

vicarious
2012-01-12, 15:43
Äta mer vad? Jag får inte i mig mer kyckling etc än det jag redan äter. Blir alltid mätt och det håller sig alltid tills nästa måltid. Hittills under min viktnedgång har jag inte haft hungerskänslor en enda gång :o

Kanske kan försöka lägga till någon knäckebrödsmacka med en hel del skinka på morgonen och kvällen :/

Vad du vill i stort sett. Du kan ju byta ut kycklingen mot mer nötfärs till exempel. Då kommer kalorierna öka eftersom du får i dig mer fett.

Det viktigaste punkterna för en lyckad deff är

# Åstadkommer kaloriunderskott.
# Får i dig hyfsat mycket protein, sikta på 2g/kg kroppsvikt som minimum.
# Styrketränar.

Deanmartin
2012-01-12, 15:44
Definiera bra. Finns inget som bevisar att det är en bättre diet än en vanlig blandad kost med protein, kolhydrater och fett. Det enda som räknas vid viktnedgång är att du förbrukar mer kalorier än du stoppar i dig.

Ät mer av det proteinrika om du vill ha mer protein helt enkelt. Och om du äter pasta, ris etc så glöm inte bort att räkna med proteinet från det.
Två shakes med vassle så har du ~50g protein, om du nu har tillgång till det (väldigt billig proteinkälla). Annars kan ju kvarg vara ett enkelt sätt att få i sig mer protein. Mjölk etc.

Mjo okej, kanske ska lägga till fullkornspasta i framtiden då? Jo, det vet jag. Är det för övrigt farligt att få i mig så lite som jag gör nu?

Ok ska kolla upp vassle. Kanske får byta ut min lättmjölk mot röd mjölk likaså!

StarkaUlf
2012-01-12, 15:47
Mjo okej, kanske ska lägga till fullkornspasta i framtiden då? Jo, det vet jag. Är det för övrigt farligt att få i mig så lite som jag gör nu?

Ok ska kolla upp vassle. Kanske får byta ut min lättmjölk mot röd mjölk likaså!

Spelar ingen roll om det är vanlig pasta eller fullkornspasta, köp det du tycker är godast av dom två :)
1000 kalorier per dag låter väldigt lite, speciellt då du tränar osv. Fast det får nog någon annan svara på, jag är ingen doktor :)

Det vore ju bra, då får du upp kalorierna lite till!

Deanmartin
2012-01-12, 15:48
Vad du vill i stort sett. Du kan ju byta ut kycklingen mot mer nötfärs till exempel. Då kommer kalorierna öka eftersom du får i dig mer fett.

Det viktigaste punkterna för en lyckad deff är

# Åstadkommer kaloriunderskott.
# Får i dig hyfsat mycket protein, sikta på 2g/kg kroppsvikt som minimum.
# Styrketränar.

Ok tack, ska tänka på de punkterna. Fast blir mer löpning och så nu än styrka. Får väl lägga till lite fullkornspasta och någon klick ketchup för att jämna ut det hela.

Men om vi säger att jag ska få i mig 1800 för 1kg viktnedgång per vecka och jag ofta hamnar på ca 1500kcal så är det väl ingen större fara?

vicarious
2012-01-12, 15:49
Ok tack, ska tänka på de punkterna. Fast blir mer löpning och så nu än styrka. Får väl lägga till lite fullkornspasta och någon klick ketchup för att jämna ut det hela.

Men om vi säger att jag ska få i mig 1800 för 1kg viktnedgång per vecka och jag ofta hamnar på ca 1500kcal så är det väl ingen större fara?

Varför mer löpning än styrka? Fel prioriteringar.

Risken är att du kanske förlorar lite muskler.

Deanmartin
2012-01-12, 15:49
Spelar ingen roll om det är vanlig pasta eller fullkornspasta, köp det du tycker är godast av dom två :)
1000 kalorier per dag låter väldigt lite, speciellt då du tränar osv. Fast det får nog någon annan svara på, jag är ingen doktor :)

Det vore ju bra, då får du upp kalorierna lite till!

Tycker typ de smakar likadant så kör på fullkorn. Ok, jo det är sådana där saker jag konstig nog inte tänkt på själv. Byta ut mjölken etc, hmpf.

Deanmartin
2012-01-12, 15:55
Varför mer löpning än styrka? Fel prioriteringar.

Risken är att du kanske förlorar lite muskler.

Hm, för det första gillar jag att springa samt ta promenader och man förbrukar fler kalorier då antagligen, vilket kanske förvisso inte spelar någon roll bara jag sköter kosten och ligger på ett kcalunderskott.

Men varför är det alltid så att man i tidningar och diverse forum ofta rekommenderar att gå ut och röra på sig hela tiden istället för att enbart rekommendera folk att gå och träna styrka på gym och strunta i promenader etc. Sköt kosten och gymma är alltså alltid mest optimalt? Vid snabb viktnedgång också?

Ok, vill inte förlora muskler, men trodde det kunde ske värre saker. Vet inte varför.

vicarious
2012-01-12, 15:59
Hm, för det första gillar jag att springa samt ta promenader och man förbrukar fler kalorier då antagligen, vilket kanske förvisso inte spelar någon roll bara jag sköter kosten och ligger på ett kcalunderskott.

Exakt.


Men varför är det alltid så att man i tidningar och diverse forum ofta rekommenderar att gå ut och röra på sig hela tiden istället för att enbart rekommendera folk att gå och träna styrka på gym och strunta i promenader etc. Sköt kosten och gymma är alltså alltid mest optimalt? Vid snabb viktnedgång också?

Okunskap kanske. Men sen är ju motion givetvis hälsosamt. Ingen metod är effektivare än den andra, om kaloriunderskottet blir lika stort med båda metoder.

Deanmartin
2012-01-12, 16:04
Okunskap kanske. Men sen är ju motion givetvis hälsosamt. Ingen metod är effektivare än den andra, om kaloriunderskottet blir lika stort med båda metoder.

Mm jag gillar att ha bra kondition, vill inte bli andfådd av småsaker och svettas av ingenting (vet dock inte huruvida det sistnämnda med svett är korrekt). Men kan dra ner på det lite sen i februari när jag får gymkort och köra styrka 3ggr/v istället och köra kondition 1-2ggr. Men fram till dess kör jag kondition och promenader 4ggr/v.

Deanmartin
2012-01-12, 16:05
Tack för övrigt. Ska börja planera om kosten nu och lägga till en näve fullkornspasta när intaget blir för lågt och öka proteinintaget.

Deanmartin
2012-01-12, 16:37
Förresten så sa en polare att man bör undvika kolhydrater eftersom det ökar insulinutsöndringen eller hur han nu förklarade det. Och när insulinutsöndringen ökar så lagrar man fett och liknande. Nu förklarar jag inte riktigt lika bra, men har någon hört talas om sådant eller?

StarkaUlf
2012-01-12, 16:51
Förresten så sa en polare att man bör undvika kolhydrater eftersom det ökar insulinutsöndringen eller hur han nu förklarade det. Och när insulinutsöndringen ökar så lagrar man fett och liknande. Nu förklarar jag inte riktigt lika bra, men har någon hört talas om sådant eller?

Inget du behöver oroa dig för.. Bara något som t.ex aftonbladet försöker få folk att tro att det är kolhydrater man blir fet av. Om du ligger på överskott med fett så är det större chans att mer lagras in som just fett, än om du ligger på överskott med kolhydrater.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153943&highlight=Insulin

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=149338&highlight=Insulin

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173109&highlight=Insulin

vicarious
2012-01-12, 17:48
Förresten så sa en polare att man bör undvika kolhydrater eftersom det ökar insulinutsöndringen eller hur han nu förklarade det. Och när insulinutsöndringen ökar så lagrar man fett och liknande. Nu förklarar jag inte riktigt lika bra, men har någon hört talas om sådant eller?

Det stämmer men det finns ingen anledning att undvika kolhydrater för den anledningen. När man ätit kolhydrater frisätts hormonet insulin och det stänger av fettförbränningen för stunden. Dock är det fortfarande kaloribalansen som i slutändan avgör om du går upp eller ner i vikt.

Deanmartin
2012-01-13, 17:21
Inget du behöver oroa dig för.. Bara något som t.ex aftonbladet försöker få folk att tro att det är kolhydrater man blir fet av. Om du ligger på överskott med fett så är det större chans att mer lagras in som just fett, än om du ligger på överskott med kolhydrater.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=153943&highlight=Insulin

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=149338&highlight=Insulin

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=173109&highlight=Insulin

Tack!

Det stämmer men det finns ingen anledning att undvika kolhydrater för den anledningen. När man ätit kolhydrater frisätts hormonet insulin och det stänger av fettförbränningen för stunden. Dock är det fortfarande kaloribalansen som i slutändan avgör om du går upp eller ner i vikt.

Tack satte också perspektiv på saken!