handdator

Visa fullständig version : SL 5x5 frågor!


komigen
2012-01-12, 15:19
Tja, jag kör SL 5x5 på detta upplägg:

Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5
Armhävningar 3xFailure
Benlyft 3xFailure

Pass B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5
Chins 3xFailure
Planka 3xFailure

Jag undrar lite här angående CHINS, jag kan inte göra såna i mitt ''hemmagym''. För jag har inte tillgång till det, skall köpa en sån man hänger ovanför dörrkarmen men det blir nog inte så snart. Så jag undrar vad ni tycker jag kan byta ut det mot? Någon annan övning.

Sen undrar jag lite över ARMAR i denna SL5x5, jag känner att det tar på hela kroppen som det ska men inte alls armar! Så jag undrar fall jag ska lägga till några övningar för biceps och triceps? Axlar tränar jag ju med militärpress men som sagt, inte triceps och biceps något värst. Så har ni några tips? Dela gärna med er, tack :)

Morty
2012-01-12, 15:22
Sett att det finns en klistrad tråd?

Swisskniven
2012-01-12, 15:22
Gör fatman pullups, googla så hittar du instruktionsvideo.

När jag körde SL5x5 kändes specifik armträning onödigt. Fick bra styrkeutveckling ändå. Sen när böjen blev riktigt tung fanns varken ork eller tid att fjutta med bicepscurlande.

Vi får förresten se om du blir flejmad för att du missade stickyn. Folk brukar vara rätt onådiga här.

StarkaUlf
2012-01-12, 15:23
Tja, jag kör SL 5x5 på detta upplägg:

Pass A:
Knäböj 5x5
Bänkpress 5x5
Stångrodd 5x5
Armhävningar 3xFailure
Benlyft 3xFailure

Pass B:
Knäböj 5x5
Militärpress 5x5
Marklyft 1x5
Chins 3xFailure
Planka 3xFailure

Jag undrar lite här angående CHINS, jag kan inte göra såna i mitt ''hemmagym''. För jag har inte tillgång till det, skall köpa en sån man hänger ovanför dörrkarmen men det blir nog inte så snart. Så jag undrar vad ni tycker jag kan byta ut det mot? Någon annan övning.

Sen undrar jag lite över ARMAR i denna SL5x5, jag känner att det tar på hela kroppen som det ska men inte alls armar! Så jag undrar fall jag ska lägga till några övningar för biceps och triceps? Axlar tränar jag ju med militärpress men som sagt, inte triceps och biceps något värst. Så har ni några tips? Dela gärna med er, tack :)

Det finns en sticky att posta dessa frågor i. Högst upp.
Svårt att ersätta chins/pull ups med något annat än t.ex latsdrag, vilket du kanske inte har tillgång till hemma? Inverted row lär ju fokusera mer på traps än lats.

Tanken med SL är ju just att triceps ska få sin träning genom t.ex bänkpress. armhävningar och militärpress. Biceps ska få sin genom stångrodd och chins i detta fallet. Om du lägger till övningar så är det ju inte längre just SL 5x5 som du följer. Det är ju helt upp till dig om du vill köra isolationsövningar, men jag tycker inte det är nödvändigt om du har börjat träna nyligt. Men det är högst personligt.

komigen
2012-01-12, 15:26
Sett att det finns en klistrad tråd?

Nej nu förstår jag inte? ;o

komigen
2012-01-12, 15:26
Vi får förresten se om du blir flejmad för att du missade stickyn. Folk brukar vara rätt onådiga här.

Vad är stickyn? o.o

StarkaUlf
2012-01-12, 15:27
Vad är stickyn? o.o

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Första tråden under "Träning - Vikter & Kondition"

komigen
2012-01-12, 15:27
Det finns en sticky att posta dessa frågor i. Högst upp.
Svårt att ersätta chins/pull ups med något annat än t.ex latsdrag, vilket du kanske inte har tillgång till hemma? Inverted row lär ju fokusera mer på traps än lats.

Tanken med SL är ju just att triceps ska få sin träning genom t.ex bänkpress. armhävningar och militärpress. Biceps ska få sin genom stångrodd och chins i detta fallet. Om du lägger till övningar så är det ju inte längre just SL 5x5 som du följer. Det är ju helt upp till dig om du vill köra isolationsövningar, men jag tycker inte det är nödvändigt om du har börjat träna nyligt. Men det är högst personligt.

Okej förstår, jag har tillgång till latsdrag, har en sådan hemma. Men jag vet att det inte är lika bra som riktiga chins/pull ups...

mysglenn
2012-01-12, 15:28
Vad är stickyn? o.o

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

ja formum har stickys / viktigt - trådar med vanligt förekommande frågor (FAQ)

StarkaUlf
2012-01-12, 15:29
Okej förstår, jag har tillgång till latsdrag, har en sådan hemma. Men jag vet att det inte är lika bra som riktiga chins/pull ups...

Då föreslår jag att du kör det, inget fel med latsdrag :) Enda "nackdelen" är väl om man har ett lätt magasin som gör att man drar alla vikter utan större problem och inte kan öka det på något sätt.

komigen
2012-01-12, 15:29
Ni menar att jag borde även fråga där eller ? :)

StarkaUlf
2012-01-12, 15:30
Ni menar att jag borde även fråga där eller ? :)

Nej nu behövs det inte, men nästa gång du har en fråga angående SL 5x5, så postar du i den tråden istället för att göra en ny tråd :)

komigen
2012-01-12, 15:32
Nej nu behövs det inte, men nästa gång du har en fråga angående SL 5x5, så postar du i den tråden istället för att göra en ny tråd :)

Jodå det förstår jag, men jag postar inte trådar för att andra ska ta hjälp av det, utan gör det för min egen skull (såklart får andra ta del). :)

komigen
2012-01-12, 15:32
Då föreslår jag att du kör det, inget fel med latsdrag :) Enda "nackdelen" är väl om man har ett lätt magasin som gör att man drar alla vikter utan större problem och inte kan öka det på något sätt.

''Lätt magasin'' du menar alltså lite vikter aight? xD

StarkaUlf
2012-01-12, 15:33
Jodå det förstår jag, men jag postar inte trådar för att andra ska ta hjälp av det, utan gör det för min egen skull (såklart får andra ta del). :)

Precis, men tanken är att man ska ställa alla frågor angående det schemat i just den tråden, du kommer få precis lika mycket hjälp där som att göra en ny tråd. Därför den tråden finns som en sticky

''Lätt magasin'' du menar alltså lite vikter aight? xD

Precis :)

komigen
2012-01-12, 15:35
Precis, men tanken är att man ska ställa alla frågor angående det schemat i just den tråden, du kommer få precis lika mycket hjälp där som att göra en ny tråd. Därför den tråden finns som en sticky

Det håller jag med om :)

mysglenn
2012-01-12, 15:36
Då föreslår jag att du kör det, inget fel med latsdrag :) Enda "nackdelen" är väl om man har ett lätt magasin som gör att man drar alla vikter utan större problem och inte kan öka det på något sätt.

då lägger man lite hantlar på det

komigen
2012-01-12, 15:37
Men då tar jag och kör latsdrag till bröstet (som riktiga pull ups), 3xfailure. Tack för hjälpen !

komigen
2012-01-12, 15:38
Jodå, jag har tillräckligt med vikter hemma! :) nästan 100 kg vikter tror jag o.o

StarkaUlf
2012-01-12, 15:42
då lägger man lite hantlar på det

Bra idé. min WT-broder :thumbup:

Jodå, jag har tillräckligt med vikter hemma! :) nästan 100 kg vikter tror jag o.o

Låter bra, kötta på! :)