handdator

Visa fullständig version : Kniv vs baseballträ?


fredrik1
2012-01-12, 00:42
Två "average joes" släpps in i varsitt hörn av en helt tom lokal med en takhöjd på 5 meter, 50 kvadratmeter.

Den ene är beväpnad med en kniv, 20 centimeter lång, vass nog för att kunna hugga igenom pannbenet.

Den andre är beväpnad med ett basebollträ, trävariant.


De slåss båda till döden, den som vinner släpps ut i friheten igen.

Vem vinner?

wuaaa
2012-01-12, 00:47
Är rummet typ 7x7 meter eller?

delta_mats
2012-01-12, 00:51
Finns det fönster eller lampa i lokalen eller är det kolsvart?

Petoria
2012-01-12, 00:57
Vad är golvet för material?

Herr Oberst
2012-01-12, 01:00
Hur pass mycket erfarenhet har dom av filmer med Chuck Norris och Steven Seagal? Skiljer det något där mellan dom?

Proxy
2012-01-12, 01:02
Vad tar dom i dom tre stora?

Spartansk
2012-01-12, 01:04
Man måste väl anta att de två average joesen är kloner med varandra?

ceejay
2012-01-12, 01:05
basebollträt givetvis! Svinga på bah!

JJOHANSSON
2012-01-12, 01:21
Hur är luften i rummet?

kettlebellGuden
2012-01-12, 01:25
Kul det här. Har kört en hel del filipinsk MA och det är mycket kniv, mycket hickory-käppar, en del basebollträ. En del prova det ena mot det andra.

För två joe average i ett rum? Jag tror kniven vinner. Rusa fram och kör random stabs + att gemene man verkligen inte förstår det där med att sikta och träffa med tillhyggen. Om jag själv skulle in i rummet hade jag valt basebollträet... längre räckvidd på det.


:edit: vi skulle förstås haft med pistolla i pollen med. Insta-loss på den!

Zakath
2012-01-12, 01:37
Kniv utan tvekan, basebollträt må ha längre räckvidd, men blocka det första slaget med armen (även om armen bryts - vilket den antagligen inte gör), och hugg honom sen i magen. Efter det kan du springa i cirklar tills han dör av blodförlust. I närstrid (tänk brottning) är basebollträt värdelöst medan kniven är livsfarlig.

fredrik1
2012-01-12, 01:38
Finns det fönster eller lampa i lokalen eller är det kolsvart?

Belysning finns tillgänglig.

Vad är golvet för material?

Trä, fast båda har skor som greppar bra.
]

Man måste väl anta att de två average joesen är kloner med varandra?

Ja.

Hur är luften i rummet?

Kvavt.

fredrik1
2012-01-12, 01:39
Kniv utan tvekan, basebollträt må ha längre räckvidd, men blocka det första slaget med armen (även om armen bryts - vilket den antagligen inte gör), och hugg honom sen i magen. Efter det kan du springa i cirklar tills han dör av blodförlust. I närstrid (tänk brottning) är basebollträt värdelöst medan kniven är livsfarlig.

Om man siktar mot knäna och krossar ena knät då? går ju inte att blocka.

ceejay
2012-01-12, 01:40
jag skulle använda en golfklubba

Zakath
2012-01-12, 01:52
Om man siktar mot knäna och krossar ena knät då? går ju inte att blocka.

Inte så lätt att krossa ett knä, och går ju att blocka med smalbenet istället, så fort man kommer nära med kniven är det ju kört för den andra och det tror jag nog adrenalitet man får kommer räcka till oavsett var basebollträt träffar (förutom huvudet - men det är lätt att blocka med armen).

JJOHANSSON
2012-01-12, 01:58
Sparka mot knävecket (ifall man nu ens kommer så nära) och stabba honom när han sänker guarden



Men tyvärr är jag inte man nog för att penetrera någon med en kniv så jag hade valt trät.

Hemma Gymmaren
2012-01-12, 02:11
20 cm lång? Är det bladet eller den totala längden på kniven?

KaptenKnäsvag
2012-01-12, 05:34
Basebollträt vinner. Siktar man mot armar och händer kan man med den större räckvidden tillslut avväpna motståndaren.

Tricklew
2012-01-12, 05:54
Jag föreställer mig att killen med kniven endast behöver komma nära en gång, om han då får smaka ett par slag för att komma nära nog att sätta den i magen så är det en liten kostnad. Killen med trät kommer inte kunna kasta mer än förhållandevis lätta 1handare om han vill ha någon rörlighet kvar.

J-Bq
2012-01-12, 07:04
En kniv gör inga misstag.

Sarwien
2012-01-12, 07:48
kniv utan tvekan, basebollträt må ha längre räckvidd, men blocka det första slaget med armen (även om armen bryts - vilket den antagligen inte gör), och hugg honom sen i magen. Efter det kan du springa i cirklar tills han dör av blodförlust. I närstrid (tänk brottning) är basebollträt värdelöst medan kniven är livsfarlig.

+1

filmjölk
2012-01-12, 08:01
jag skulle använda en golfklubba

jag fick just en otäck mental bild av att stå ivägen när du tävlar och få en sving rätt på bollarna :/

Mantus
2012-01-12, 09:48
Jag hade aldrig valt basebollträt så det får bli kniven.
En snabb inrusning med kniv så är det kört. Behövs bra mycket mer skicklighet för att träffa rätt med trät. Desstutom får du bara en chans innan det är för sent.

Kniv är helt enkelt livsfarligt, ett basebollträ är potentiellt livsfarligt.

Stefan J
2012-01-12, 09:57
Jag hade valt basebollträet. Är du explosiv räcker ett enda slag för att sänka motståndaren, det spelar ingen större roll var du träffar. Träffar du huvudet dödar du troligtvis direkt. Detta förutsätter såklart att du inte tvekar och fumlar och är rädd för konsekvenserna, utan båda ska vara inställda på att döda den andre. En tveksam människa med ett vapen är mest en fara för sig själv.

Exdiaq
2012-01-12, 10:02
Leifi väljer niiven!

Nitrometan
2012-01-12, 10:14
Jag hade valt basebollträet. Är du explosiv räcker ett enda slag för att sänka motståndaren, det spelar ingen större roll var du träffar. Träffar du huvudet dödar du troligtvis direkt. Detta förutsätter såklart att du inte tvekar och fumlar och är rädd för konsekvenserna, utan båda ska vara inställda på att döda den andre. En tveksam människa med ett vapen är mest en fara för sig själv.

Slagträt är bra. No doubt. Men om båda är inställda på att döda och baseballaren missar med sin sving så är han väldigt öppen för attacker. Särskilt om han satsar på att träffa hårt med första svingen.

Kniven är riktigt farlig.

BengtBurk
2012-01-12, 10:17
Kniv utan tvekan, basebollträt må ha längre räckvidd, men blocka det första slaget med armen (även om armen bryts - vilket den antagligen inte gör), och hugg honom sen i magen. Efter det kan du springa i cirklar tills han dör av blodförlust. I närstrid (tänk brottning) är basebollträt värdelöst medan kniven är livsfarlig.

Om man slår med basebollträet mot armen som han håller kniven i då? Underarmen lär gå av om man slår rejält hårt och då är hans bästa arm borta. Därefter måste killen med kniv byta arm och då kan basebollkillen slå ett slag till, förslagsvis mot huvudet eller andra armen.

Yes
2012-01-12, 10:27
Jag hade vunnit med en flygande gogoplata.

Silencer
2012-01-12, 11:00
Bollträt är kört efter första slaget är blockat.

KlopFer
2012-01-12, 11:05
Är man duktig på att kasta kniv är det givet.

ceejay
2012-01-12, 11:27
jag fick just en otäck mental bild av att stå ivägen när du tävlar och få en sving rätt på bollarna :/

not much balls left efter det kan vi då säga :]

hultman
2012-01-12, 11:28
Kniv utan någon som helst tvekan. Har själv blivit stabbad i närstrid och vet hur svårt det är att skydda sig.

StarkaUlf
2012-01-12, 11:36
Om någon har aspergers så vinner han

fredrik1
2012-01-12, 11:36
20 cm lång? Är det bladet eller den totala längden på kniven?

Längden på bladet.

Är man duktig på att kasta kniv är det givet.

det finns en ganska stor risk att missa, och gör dy det är du körd.

joko
2012-01-12, 11:45
Eftersom average joes antagligen skulle stå och studsa ett bra tag, så kanske bollträt kan vinna en fair share av gångerna. Annars är det ju bara att rusa in så kan baseball-Joe inte svinga, utan får försöka stöta och böka, allt medan han blir mer och mer punkterad.

Lallle
2012-01-12, 11:53
Kniv utan någon som helst tvekan. Har själv blivit stabbad i närstrid och vet hur svårt det är att skydda sig.

Vart på kroppen blev du huggen?

Stefan J
2012-01-12, 11:55
Folk underskattar krossvapen bara för att de inte orsakar blodvite och penetrerar kroppen som stickvapen. Du rusar inte bara in mot en kille som har ett basebollträ och absorberar smällarna. Dessutom kan han ju faktiskt röra sig också samtidigt som han slår och så jävla många smällar fixar du inte att ta på armar, ben, kropp och huvud innan du går i sank.

Sniggel
2012-01-12, 12:01
Baseboll-joe kommer nog göra att utdela en del slag på kniv-joe initialt. Men dessa behöver inte vara dödliga. Jag tror att kniv-joe överlever länge nog för att komma in nära inpå baseball-joe och då är det rätt snabbt kört för baseball-joe. Om inte baseball-joe får in en bra träff redan i början som antingen åsamkar otrolig smärta så att han lättare kan sikta in sig på huvudet. Eller så träffar han huvudet omgående så att kniv-joe blir helt desorienterad och kanske även svimmar...

Men jag röstar på kniv-joe!

Yes
2012-01-12, 12:03
Avarage-Joe har inte bollar nog att rusa in med en kniv när hans arga klon svingar ett bollträ.

stridis
2012-01-12, 12:22
en kniv i underarmen så sitter den där sedan. Det är inte skönt men du har tid att döda den andre med baseballträet.

Baseballträe plus lite pushkicks ifall fanskapet vill in nära och stabba, snubben kommer ju fan bli indriven i ett hörn och sönderpucklad.

\ Sherlock fightanalyserar...

Spinkis
2012-01-12, 12:23
Avarage-Joe kommer bli förvirrad av att möta sig själv och bli tokig av tanken att se sig själv dö. Det hela kommer sluta med att båda tar livet av sig med kniven.

LoTiX
2012-01-12, 12:25
Det ska väl också till en del för att Joe the knife ska gå emot instinkten att backa undan när svingen kommer från Joe the bat. Står han emot instinkten vinner han, om inte så får han stora problem.

Så det beror på de är inställda på att döda eller ej.

stridis
2012-01-12, 12:28
Det ska väl också till en del för att Joe the knife ska gå emot instinkten att backa undan när svingen kommer från Joe the bat. Står han emot instinkten vinner han, om inte så får han stora problem.


Du fick det att låta som att han skall stå kvar, det är nog det sämsta alternativet.:D

joko
2012-01-12, 12:32
Avarage-Joe har inte bollar nog att rusa in med en kniv när hans arga klon svingar ett bollträ.

Nej kanske inte när det gäller just average-Joe, eftersom de inte direkt kännetecknas av aggressivitet. Men är du inriktad på att hamna i clinch så kan du komma innanför svingradien jävligt fort.

Men den här average-parametern jämnar ut oddsen som sagt, för tumregeln är att den mest aggressive vinner när två okunniga möts.

filmjölk
2012-01-12, 12:54
Om man byter ut kniv mot en brandyxa, och bollträ mot en högaffel då?

pedersen1980
2012-01-12, 12:56
http://www.youtube.com/watch?v=3n3UW8mJEUM

Yeah

ChuckTesta
2012-01-12, 13:03
Kniv utan tvekan, basebollträt må ha längre räckvidd, men blocka det första slaget med armen (även om armen bryts - vilket den antagligen inte gör), och hugg honom sen i magen. Efter det kan du springa i cirklar tills han dör av blodförlust. I närstrid (tänk brottning) är basebollträt värdelöst medan kniven är livsfarlig.

hahahahahaha, blocka slaget med armen som troligtvis inte bryts? hahahaha ja du kan ju försöka..

filmjölk
2012-01-12, 13:07
hahahahahaha, blocka slaget med armen som troligtvis inte bryts? hahahaha ja du kan ju försöka..

varför inte? Jag personligen, tar hellre ett slag med ett bollträ på min arm än i skallen om jag hinner skydda mig.

stridis
2012-01-12, 13:09
Kniv utan tvekan, basebollträt må ha längre räckvidd, men blocka det första slaget med armen (även om armen bryts - vilket den antagligen inte gör), och hugg honom sen i magen. Efter det kan du springa i cirklar tills han dör av blodförlust. I närstrid (tänk brottning) är basebollträt värdelöst medan kniven är livsfarlig.

Vad gör du ifall du blockar med knivarmen?
Vad säger att du inte får en stoppspark när du försöker hugga honom i magen?
Du blir insvingad i ett hörn och sönderpucklad kanske ist för att kunna cirkla honom?
Utan kniv och trasig arm behövs inte ett baseballträ för att avsluta...

ChuckTesta
2012-01-12, 13:12
varför inte? Jag personligen, tar hellre ett slag med ett bollträ på min arm än i skallen om jag hinner skydda mig.

Ja, klart man hellre tar ett slag i armen än i huvudet då man med största sannolikhet avlider av ett slag i huvudet med ett baseballträ. Men armen kommer gå av och det går inte att "blocka" ett slagträ genom att hålla upp armen, slagträt kommer bryta av armen och fortsätta svingen.

Videon någon länkade ovan där han visar självförsvar mot kniv och slagträ skulle endast fungera om man lyckades komma framåt som han gör i exakt rätt tillfälle då den som ska slå "laddar upp" slaget. Kan man slå med ett slagträ så behöver man nödvändigtvis inte ens göra den där "cocking motion" utan kan slå av både ben, armar och huvud ändå.

Blockerar man ett slag från ett slagträ så kommer armen eller armarna att gå av, utan tvekan. Blir du träffad i magen kommer du dö av internal damage. Blir du träffad i huvudet kommer skallen att krossas alternativt flyga av från halsen.

mattepatte
2012-01-12, 13:16
Kniv utan någon som helst tvekan. Har själv blivit stabbad i närstrid och vet hur svårt det är att skydda sig.

Ursäkta osmaklig fråga.
Men hur känns det att bli stabbad? Om du kan jämföra med något annat sätt att skada sig på kanske, eller får man så mycket adrenalin att man inte känner det?

Jag hade tagit basebollträet men bara om det är fucking bra trä eller stål, och siktat på hans kniv arm, tveksamt att han ens lyckas hålla kvar kniven efter ett stenhårt rapp på armen.
Och nej jag tror inte det är att man får en chans att slå och sen är det kört för att man får en kniv i magen.

clappen
2012-01-12, 13:37
Ursäkta osmaklig fråga.
Men hur känns det att bli stabbad? Om du kan jämföra med något annat sätt att skada sig på kanske, eller får man så mycket adrenalin att man inte känner det?

Jag hade tagit basebollträet men bara om det är fucking bra trä eller stål, och siktat på hans kniv arm, tveksamt att han ens lyckas hålla kvar kniven efter ett stenhårt rapp på armen.
Och nej jag tror inte det är att man får en chans att slå och sen är det kört för att man får en kniv i magen.

Antagligen adrenalin som vid alla olyckor som sker.

Och ja, killen med baseballträt vinner såklart.

rooz
2012-01-12, 13:40
Jag utgår ifrån att det är ett klassikt basebollträ i just TRÄ. Om 2 personer utan någon som helst träning eller förberedelse möts så väljer jag basebollträt då räckvidden är bäst.

Men som det skrivits tidigare i tråden, den som är mest beredd på att använda sitt "vapen" för att döda vinner.

bluelight
2012-01-12, 13:51
Ja, klart man hellre tar ett slag i armen än i huvudet då man med största sannolikhet avlider av ett slag i huvudet med ett baseballträ. Men armen kommer gå av och det går inte att "blocka" ett slagträ genom att hålla upp armen, slagträt kommer bryta av armen och fortsätta svingen.

Videon någon länkade ovan där han visar självförsvar mot kniv och slagträ skulle endast fungera om man lyckades komma framåt som han gör i exakt rätt tillfälle då den som ska slå "laddar upp" slaget. Kan man slå med ett slagträ så behöver man nödvändigtvis inte ens göra den där "cocking motion" utan kan slå av både ben, armar och huvud ändå.

Blockerar man ett slag från ett slagträ så kommer armen eller armarna att gå av, utan tvekan. Blir du träffad i magen kommer du dö av internal damage. Blir du träffad i huvudet kommer skallen att krossas alternativt flyga av från halsen.
Får han in en fullträff så bryts det nog ganska duktigt, men hinner du springa in så han kanske träffar nästan längst in på träet så funkar det nog, och då kan man ha kniven i högsta CS-hugg. !

Matsa
2012-01-12, 13:57
Det är större chans att en knivattack resulterar i dödliga skador men om man bara ser till förmågan att sätta motståndaren ur stridbart skick är nog vapnen inte så ojämna. Så länge inga vitala organ eller senor träffas borde man kunna fortsätta slåss trots ett djupt sticksår. Sen är det inte ens säkert att en adrenalinstinn "average Joe" har förstånd att använda kniven som ett stickvapen, försöker han hugga med den som någon jävla sabel så blir den ganska mycket mindre effektiv.

En kniv är lättare att använda i brottningsmatch men baseballträt går att använda till en del grepp och strypningar om man vet hur man gör, men det vet säkert inte "average Joe" så där vinner kniven. Jag tror faktiskt att kniven vinner på det hela taget för att man har mindre marginal för misstag när man försvarar sig mot en kniv och en "average Joe" lär göra misstag.

Om man byter ut kniv mot en brandyxa, och bollträ mot en högaffel då?

Låt oss bli riktigt medeltidska i stället... Bredsvärd vs Hillebard! :D

hugok
2012-01-12, 14:16
Jag tror att adrenalinet funkar som smärtstillande mycket bättre bod knivhugg än mot basebollträslag. Så om han med basebollträ träffar någonstans där motståndaren inte dör gör det att motståndaren förmodligen viker sej, men om knivkillen träffar utan att döda tror jag att basebollkillen kan fortsätta utan några större hinder av adrenalinet.

TIMPA
2012-01-12, 14:22
50/50

Minimjölk
2012-01-12, 15:10
Om vi vänder lite på frågan, om du skulle bli atteckarad, skulle du föredra att personen i fråga var utrustad med kniv eller baseball-trä?

Vad skulle du själv velat ha till ditt försvar kniv/baseballträ?

jag tror mycket i frågan ligger i att det är två avage joes utan någons som helst vana att vare sig kriossa pannben med bollträ eller sticka folk med knivar.
Nu talar jag bara för mig själv här men om jag var personen med kniven skulle jag ha svårt att faktiskt hugga en annan person med densamma, på samma sätt om mitt klon-jag tvekande kommer framåt med mig med en kniv, skulle jag inte ha några svårigheter att försvara mig med mitt baseballträ och sl¨å honom medvetslös i ren desperation och panik.

Det känns spontant som att knivmannen är den som skall attackera och att baseball-killen kommer gå på försvar. I det fallet tror jag faktiskt att baseballkillen har ett övertag.

Pratar vi två killar av Chuck Norris-vikre så är nog kniven mer gångbar, även om de båda kommer leva efter en timmes fight med bara några få blåmärken.

Mantus
2012-01-12, 15:35
Om vi vänder lite på frågan, om du skulle bli atteckarad, skulle du föredra att personen i fråga var utrustad med kniv eller baseball-trä?

Vad skulle du själv velat ha till ditt försvar kniv/baseballträ?

jag tror mycket i frågan ligger i att det är två avage joes utan någons som helst vana att vare sig kriossa pannben med bollträ eller sticka folk med knivar.
Nu talar jag bara för mig själv här men om jag var personen med kniven skulle jag ha svårt att faktiskt hugga en annan person med densamma, på samma sätt om mitt klon-jag tvekande kommer framåt med mig med en kniv, skulle jag inte ha några svårigheter att försvara mig med mitt baseballträ och sl¨å honom medvetslös i ren desperation och panik.

Det känns spontant som att knivmannen är den som skall attackera och att baseball-killen kommer gå på försvar. I det fallet tror jag faktiskt att baseballkillen har ett övertag.

Pratar vi två killar av Chuck Norris-vikre så är nog kniven mer gångbar, även om de båda kommer leva efter en timmes fight med bara några få blåmärken.

Många gånger hellre attackerad med ett basebollträ. Ett basebollträ orsakar krosskador och kan ge men för livet. Träffar du huvudet riktigt bra kan du även ta någon av daga.
Kniv kan du stoppa lite varstans i buk och torsotrakten och döda. Även ben och armar är riskabelt. Jag vill absolut inte beöva slåss mot någon med kniv.

hultman
2012-01-12, 15:57
Vart på kroppen blev du huggen?

I handen. Försökt slå en kille som använde kniven han hotat mig med. Halva handen hängde löst och jag fick springa till akuten. Ett par nerver och senor skars av men det mesta är återställt.

Ursäkta osmaklig fråga.
Men hur känns det att bli stabbad? Om du kan jämföra med något annat sätt att skada sig på kanske, eller får man så mycket adrenalin att man inte känner det?


Ingen fara. Kändes i princip ingenting. Men det gör inte ont att få stryk. Har fått näsbenet brutet fyra gånger (minst), stortån bruten, lillfingret brutet och nyckelbenet brutet i slagsmål. Aldrig känt ett skit förrän dagen efter.

elBjurro
2012-01-12, 17:54
Batman with preptime wins.

ChuckTesta
2012-01-13, 00:50
Får han in en fullträff så bryts det nog ganska duktigt, men hinner du springa in så han kanske träffar nästan längst in på träet så funkar det nog, och då kan man ha kniven i högsta CS-hugg. !

Ja men om man inte är efterbliven så ser man ju till att det är lite avstånd till motståndaren och tajmar slaget?