handdator

Visa fullständig version : Eaa->Träna->whey->mat ??


Modux
2012-01-11, 21:37
Hej!
har tagit tag i träningen igen efter något års uppehåll!

Har införskaffat Eaa fx och whey fx

Nu till min fråga har kollat runt och har även för mig att jag läst/hört följade

Jag sluter jobbet 4 och har då ätit lunch vid 12 alltså är magen tom vilket är optimalt för eaa, tar mina eaa och går och tränar.
kommer hem kl 5 och tar mig 30 gram vassle protein sedan ställer mig och lagar mat.

frågan är om vasslet jag tar efter träningen är i onödan?

Sheogorath
2012-01-11, 21:39
Jag hade vänt på det. Vassle eller annan proteinkälla före träningen, så har du förhoppningsvis fler cirkulerande aminosyror i blodet som kan byggas in som muskelprotein när du uppreglerar MPS efter träningen med ditt EAA. EAAt hade jag tagit på gymmet innan jag åkte hem.

mysglenn
2012-01-11, 22:08
http://forum.body.se/showthread.php?t=160120

oerhört lärorik tråd

kalllee
2012-01-11, 22:21
Jag hade vänt på det. Vassle eller annan proteinkälla före träningen, så har du förhoppningsvis fler cirkulerande aminosyror i blodet som kan byggas in som muskelprotein när du uppreglerar MPS efter träningen med ditt EAA. EAAt hade jag tagit på gymmet innan jag åkte hem.

Håller tyvärr inte med dig där, tycker han ska köra precis som han gör nu

Sheogorath
2012-01-11, 22:23
Håller tyvärr inte med dig där, tycker han ska köra precis som han gör nu

Jag gillar sättet du motiverar din ståndpunkt. Den är övertygande.

vicarious
2012-01-11, 22:36
Låter bra som du gör i dagsläget.

Hetz
2012-01-11, 22:42
Kan bara skriva ur egen erfarenhet och såhär gör jag:

1h innan träning
Vassledrink bestående av:

1 pt whey
2dl havregryn
2.5dl vatten
1 matsked rapsolja
ev. lite kaffe

Får i mig en bra blandning av bra fett, protein och kolhydrater

15min före
EAA

Under passet (absolut inte nödvändigt, tar det ändå, ingen som helst förklaring :p)
EAA

Direkt efter passet (på gymmet)
EAA

30min-90min efter träning
Mat bestående av minst 50g protein och 70-100g kolhydrater

Funkar kanon

Dock eftersom du slutar 4 och tränar direkt efter så skulle jag köra precis som Sheogorath, omvänt mot det du skrev initialt. Alternativt så hade jag tagit shaken för att den är god som fan som den är och sedan tagit EAA både före och efter och sedan inte funderat så mycket mer om det :D

mysglenn
2012-01-11, 22:46
Kan bara skriva ur egen erfarenhet och såhär gör jag:

1h innan träning
Vassledrink bestående av:

1 pt whey
2dl havregryn
2.5dl vatten
1 matsked rapsolja
ev. lite kaffe

Får i mig en bra blandning av bra fett, protein och kolhydrater

15min före
EAA

Under passet (absolut inte nödvändigt, tar det ändå, ingen som helst förklaring :p)
EAA

Direkt efter passet (på gymmet)
EAA

30min-90min efter träning
Mat bestående av minst 50g protein och 70-100g kolhydrater

Funkar kanon

Dock eftersom du slutar 4 och tränar direkt efter så skulle jag köra precis som Sheogorath, omvänt mot det du skrev initialt. Alternativt så hade jag tagit shaken för att den är god som fan som den är och sedan tagit EAA både före och efter och sedan inte funderat så mycket mer om det :D

enligt diskussionerna i tråden jag länkade till är både ditt intag av EAA innan och under passet utan evidens.

Hetz
2012-01-11, 22:48
äh, låter det vara, kan ju knappast vara en nackdel iallafall :p

Modux
2012-01-12, 06:45
Jag hade vänt på det. Vassle eller annan proteinkälla före träningen, så har du förhoppningsvis fler cirkulerande aminosyror i blodet som kan byggas in som muskelprotein när du uppreglerar MPS efter träningen med ditt EAA. EAAt hade jag tagit på gymmet innan jag åkte hem.

jag tror på det du säger men kan inte riktigt förstå varför, ursäkta min okunskap.
det står överallt att man ska ta eaa precis innan träning för att höja proteinsyntesen eller vad det kallas, läste någonstanns att dom hade gjort studier på det :)

mysglenn
2012-01-12, 06:52
det står överallt att man ska ta eaa precis innan träning för att höja proteinsyntesen eller vad det kallas, läste någonstanns att dom hade gjort studier på det :)

Läs i tråden jag länkade till

Modux
2012-01-12, 22:33
Läs i tråden jag länkade till

jag läste hela tråden och det var mycket intressant, dock blev jag inte mycket klokare av det *gah!*

mysglenn
2012-01-12, 22:39
jag läste hela tråden och det var mycket intressant, dock blev jag inte mycket klokare av det *gah!*

okej, ja då vette 17 vad jag ska säga,...

att ta EAA innan passet är onödigt, om du redan har aminosyror i blodet

Modux
2012-01-12, 22:48
okej, ja då vette 17 vad jag ska säga,...

att ta EAA innan passet är onödigt, om du redan har aminosyror i blodet

jo det stod ju det, men samtidigt var det ju ingen ide att ta eaa typ 1h innan träning,
och efttersom jag inte har det innan träning så måste det eaat jag tar innan vara bra, min fråga handlade ju mer om efter träning med whey eller inte

mysglenn
2012-01-12, 23:24
jo det stod ju det, men samtidigt var det ju ingen ide att ta eaa typ 1h innan träning,
och efttersom jag inte har det innan träning så måste det eaat jag tar innan vara bra, min fråga handlade ju mer om efter träning med whey eller inte

det är onödigt om du redan har aminosyror (från vilken proteinkälla som helst) i ditt blod, tex du kanske åt ett par ostmackor 3 timmar innan gymmet - ja men dåså då har du ju aminosyror i blodet) Dessa aminosyror kommer att motverka muskelnedbrytning.

Det är egentligen skitsamma om man tar EAA eller vassle, det är när som är det viktigaste. Jag tar alltid vassle innan träning, bara för att vara på säkra sidan (läs min diskussion med Hetz i denna tråd)

Sheogorath
2012-01-13, 06:57
jo det stod ju det, men samtidigt var det ju ingen ide att ta eaa typ 1h innan träning,
och efttersom jag inte har det innan träning så måste det eaat jag tar innan vara bra, min fråga handlade ju mer om efter träning med whey eller inte

Det var ju just därför jag föreslog att du tar ditt "whey" (->vassle<- på svenska!) eller någon annan proteinkälla (ett par rejäla ostmackor eller vad du vill) innan träningen. Då har du en god mängd aminosyror tillgängliga i blodet tills det att du kickar upp muskelproteinsyntesen efter träningen med ditt EAA. Det är inte bara essentiella aminosyror som byggs in som muskelprotein, och det är inte det EAA du äter efter träningen som främst kommer inkluderas i ny muskelmassa just då. Det tar man främst för att signalera till kroppen att börja bygga muskler. Byggstenarna är främst sådant man käkat innan, och nedbrytningsprodukter från den egna kroppen.

William
2012-01-13, 07:16
Det var ju just därför jag föreslog att du tar ditt "whey" (->vassle<- på svenska!) eller någon annan proteinkälla (ett par rejäla ostmackor eller vad du vill) innan träningen. Då har du en god mängd aminosyror tillgängliga i blodet tills det att du kickar upp muskelproteinsyntesen efter träningen med ditt EAA. Det är inte bara essentiella aminosyror som byggs in som muskelprotein, och det är inte det EAA du äter efter träningen som främst kommer inkluderas i ny muskelmassa just då. Det tar man främst för att signalera till kroppen att börja bygga muskler. Byggstenarna är främst sådant man käkat innan, och nedbrytningsprodukter från den egna kroppen.

Det fetstilta stämmer inte. När man mäter syntes gör man det genom att tillföra en aminosyra, ex fenylalanin eller leucin, i form av en stabil isotop tätt inpå träningspasset. Sen mäter man mängden inbyggd isotop under en given tid och får ett värde på synteshastigheten. Det faktum att man mäter mängden inbyggd isotop som tillförts akut visar att det i stor utsträckning är tillförda aminosyror som byggs in.

Förvisso hårklyveri, but still...

Sheogorath
2012-01-13, 07:22
Det fetstilta stämmer inte. När man mäter syntes gör man det genom att tillföra en aminosyra, ex fenylalanin eller leucin, i form av en stabil isotop tätt inpå träningspasset. Sen mäter man mängden inbyggd isotop under en given tid och får ett värde på synteshastigheten. Det faktum att man mäter mängden inbyggd isotop som tillförts akut visar att det i stor utsträckning är tillförda aminosyror som byggs in.

Förvisso hårklyveri, but still...

Visar det att tillförda aminosyror byggs in eller visar det att det i stor utsträckning är tillförda aminosyror som byggs in?

William
2012-01-13, 07:36
Visar det att tillförda aminosyror byggs in eller visar det att det i stor utsträckning är tillförda aminosyror som byggs in?

Jag skulle säga att det är i stor utsträckning som gäller. Alla grafer och staplar som visas i alla studier där man ser 100-300 procentiga ökningar är baserade på tillförda aminosyror.

Sheogorath
2012-01-13, 08:15
Jag skulle säga att det är i stor utsträckning som gäller. Alla grafer och staplar som visas i alla studier där man ser 100-300 procentiga ökningar är baserade på tillförda aminosyror.

Men det säger fortfarande ingenting om i vilken utsträckning redan cirkulerande aminosyror byggs in? Om jag förstått Kolo-Konsensus rätt ska vassle och EAA efter träning främst ses som signalsubstans för att uppreglera MPS. Hade det kunnat ske i samma utsträckning med 10 ug leucin (jag tar ett fiktigt exempel) som 2-3 g hade det varit lika gott förutsatt att proteinbalansen över dygnet i övrigt såg likadan ut. Det är möjligt att jag uppfattat fel men det skulle vara intressant om Grub eller Eddie som har bättre koll på detta kunde reda ut lite frågetecken.

William
2012-01-13, 09:01
Men det säger fortfarande ingenting om i vilken utsträckning redan cirkulerande aminosyror byggs in? Om jag förstått Kolo-Konsensus rätt ska vassle och EAA efter träning främst ses som signalsubstans för att uppreglera MPS. Hade det kunnat ske i samma utsträckning med 10 ug leucin (jag tar ett fiktigt exempel) som 2-3 g hade det varit lika gott förutsatt att proteinbalansen över dygnet i övrigt såg likadan ut. Det är möjligt att jag uppfattat fel men det skulle vara intressant om Grub eller Eddie som har bättre koll på detta kunde reda ut lite frågetecken.

Syftet med aminosyraintag är både att stimulera syntesen men även att tillföra byggstenar. Finns inga publicerade jämförande studier på människa men på grisar är det visat att enbart leucinintag aktiverar syntesen men att den inte kan upprätthållas ngn längre tid utan tillförsel av övriga essentiella aminosyror. Det är troligtvis likadant i människa.

Poängen är helt enkelt att tillförda aminosyror byggs in i stor utsträckning, vilket du skrev att inte var fallet. Men återigen, det är hårklyverier och semantik men i slutändan rätt viktigt tycker jag med tanke på hur Kolo-konsensus uppstår och vilken inverkan det har på folks kunskap.

Sheogorath
2012-01-13, 09:10
Syftet med aminosyraintag är både att stimulera syntesen men även att tillföra byggstenar. Finns inga publicerade jämförande studier på människa men på grisar är det visat att enbart leucinintag aktiverar syntesen men att den inte kan upprätthållas ngn längre tid utan tillförsel av övriga essentiella aminosyror. Det är troligtvis likadant i människa.

Poängen är helt enkelt att tillförda aminosyror byggs in i stor utsträckning, vilket du skrev att inte var fallet. Men återigen, det är hårklyverier och semantik men i slutändan rätt viktigt tycker jag med tanke på hur Kolo-konsensus uppstår och vilken inverkan det har på folks kunskap.

Jag menar inte att man pinkar ut aminosyror så att det är klarlagt. Självklart kommer de att byggas in! Men att de aminosyror som byggs in som muskelvävnad i direkt anslutning till träningen inte främst är de aminosyror som tillsförts post-workout, utan de man redan har i omlopp. De tillförda aminosyrorna byggs in först senare (timmar efter). Fortfarande fel menar du?

William
2012-01-13, 09:47
Jag menar inte att man pinkar ut aminosyror så att det är klarlagt. Självklart kommer de att byggas in! Men att de aminosyror som byggs in som muskelvävnad i direkt anslutning till träningen inte främst är de aminosyror som tillsförts post-workout, utan de man redan har i omlopp. De tillförda aminosyrorna byggs in först senare (timmar efter). Fortfarande fel menar du?

Jag förstår vad du menar men jag vet inte om du förstår vad jag menar.

Väldigt förenklat, så ja, eftersom tillförda aminosyror börja byggas in så snabbt dom kommer i omlopp.

mysglenn
2012-01-13, 11:44
Det var ju just därför jag föreslog att du tar ditt "whey" (->vassle<- på svenska!) eller någon annan proteinkälla (ett par rejäla ostmackor eller vad du vill) innan träningen. Då har du en god mängd aminosyror tillgängliga i blodet tills det att du kickar upp muskelproteinsyntesen efter träningen med ditt EAA. Det är inte bara essentiella aminosyror som byggs in som muskelprotein, och det är inte det EAA du äter efter träningen som främst kommer inkluderas i ny muskelmassa just då. Det tar man främst för att signalera till kroppen att börja bygga muskler. Byggstenarna är främst sådant man käkat innan, och nedbrytningsprodukter från den egna kroppen.

edit

mysglenn
2012-01-13, 11:49
Jag förstår vad du menar men jag vet inte om du förstår vad jag menar.

Väldigt förenklat, så ja, eftersom tillförda aminosyror börja byggas in så snabbt dom kommer i omlopp.

så förklara, för att utreda alla frågor som har uppkommit här, varför ska man då ens ha amniosyror i blodet under och direkt efter träningen när de inte är dessa som "skjuts in" i muskeln under den föröhjda proteinsyntesen?

xanan
2012-01-13, 12:45
En ostmacka har väl inte alla essentiella aminosyror, eller en köttbulle för de heller?

Jag har alltid tagit EAA före just för att höja proteinsyntesen före och sen direkt efteråt, men det är just vad jag läst att man ska så vet inte om det stämmer, skadar inte direkt heller både ta före och efter passet då det inte ligger så mycket forskning inom ämnet känns det som så hellre för mycket än för lite :)

King Grub
2012-01-13, 12:47
Det är väl svårt att mäta vilken aminosyra som slutar som muskelprotein? Mäter man fenylalaninbalansen ser man ju just den aminosyran men inte andra. Fenylalanin som tagits upp i muskeln blir muskelprotein till 100%. Mäter man leucinbalansen däremot, kan man inte dra samma slutsatser, eftersom leucin kan oxidera utan problem efter det att det tagits upp i muskeln.

King Grub
2012-01-13, 12:47
En ostmacka har väl inte alla essentiella aminosyror, eller en köttbulle för de heller?

Allt protein från mat innehåller alla essentiella aminosyror.

mysglenn
2012-01-13, 13:04
En ostmacka har väl inte alla essentiella aminosyror, eller en köttbulle för de heller?

Jag har alltid tagit EAA före just för att höja proteinsyntesen före och sen direkt efteråt, men det är just vad jag läst att man ska så vet inte om det stämmer, skadar inte direkt heller både ta före och efter passet då det inte ligger så mycket forskning inom ämnet känns det som så hellre för mycket än för lite :)

jo det gör dom, allt vi äter gör det (som grub svarade) vad som skiljer sig är proportionerna, det är de som ger olika livsmedel olika biologiska index.

det finns inte heller mycket forskning om ev. negativa effekter att inta dessa doser av fria essentiella aminosyror heller...

Sheogorath
2012-01-13, 13:11
En ostmacka har väl inte alla essentiella aminosyror, eller en köttbulle för de heller?

Jag har alltid tagit EAA före just för att höja proteinsyntesen före och sen direkt efteråt, men det är just vad jag läst att man ska så vet inte om det stämmer, skadar inte direkt heller både ta före och efter passet då det inte ligger så mycket forskning inom ämnet känns det som så hellre för mycket än för lite :)

Ost är en mjölkprodukt (animaliskt protein) och innehåller EAA i en sådan fördelning att det kan användas av kroppen på bästa sätt (animaliska protein är sk. "fullvärdiga"). Inte nog med att det har ett högt biologiskt värde av den anledning utan ost har dessutom rejält hög proteinhalt (ofta över 30%) så ostmackor kan definitivt vara en viktig källa till högvärdigt protein och aminosyror i allmänhet.

/Sheo, bulking on ostmäcks.

William
2012-01-13, 16:27
Det är väl svårt att mäta vilken aminosyra som slutar som muskelprotein?

Definitivt, men min poäng är att om en aminosyra tillförs så kommer den att användas till syntes.


Mäter man fenylalaninbalansen ser man ju just den aminosyran men inte andra.

Visst, men nettobalansen är i sak inte detsamma som faktisk syntes utan just skillnaden mellan inflöde och utflöde ur muskeln.

Fenylalanin som tagits upp i muskeln blir muskelprotein till 100%.

Nja. Det är snarare så att fenylalanin inte kan bli annat än muskelprotein, tex. oxidera som leucin. Det betyder däremot inte att allt fenylalanin som tas upp, faktiskt bli muskelprotein. Det är ett av många antagande som görs när man använder den nettobalansmetoden. Men det är en annan diskussion.