handdator

Visa fullständig version : Hur mycket protein ska jag inta?


Sooffiiee
2012-01-11, 21:36
Hejsan!

Var ett litet tag sen jag senast varit här och träningen har vell gått upp och ner pga av många anledningar.
Iaf så ska jag nu börja styrketräna mera än förut, har gått ner ca 7 kg på att ligga på kaloriunderskott och löptränat men jag är inte nöjd med min kropp iaf. Jag vill bli fastare och har då fattat att styrketräning är vell den enda utvägen till det resultat jag vill ha.

Jag har fattat att om man vill bevara/bygga muskelr så ska man få i sig ca 2gram protein om dagen x sin egna kroppsvikt.

Mitt schema kommer se ut som så att jag tränar styrka 3 ggr i veckan
Måndagar: Bröst och armar
Onsdagar: Ben och mage
Fredagar: Rygg och axlar

Det jag funderar på är att köpa Whey-80 och inta 2-3 ggr dagligen.
Frågan är dock, ska jag även inta detta under dom dagarna jag inte styrketränar? (Har ganska svårt att få i mig protein frpn vanlig mat då jag är väldigt kräsen på kött tråkigt nog....)

King Grub
2012-01-11, 21:38
Det finns inga nackdelar med att hålla proteinmängden på samma höga nivåer även andra dagar än träningsdagar, tvärtom. Det går bra att använda proteinpulvret dom dagarna också, om du finner det enklare att få i dig.

Sooffiiee
2012-01-12, 23:02
Okey, Tack för svar

En liten följd fråga hur mycket spelar egentligen resten av kosten roll sen för att få ett så bra resultat som möjligt? Jag menar det enda jag tänker på är den kalori mängden jag ska ha i mig inräknat med proteinet nudå, men utöver det så räknar jag inte alls hur mycket fett och kolhydrater osv jag får i mig, kommer jag kunna uppnå samma resulatat tillslut i alla fall?

Lite krånglitigt förklarat kanske men någon kankse hajjar?

King Grub
2012-01-12, 23:14
Hur man fördelar energin från kolhydrat och fett, när väl protein- och energiintaget är bestämt, spelar inte någon speciell roll, utan är mer upp till dina egna preferenser, vad du mår och presterat bäst på. Fett är livsnödvändigt, kolhydrat är det inte, så du kan inte nolla fettet, men annars ger det lika stor vikt- och fettförlust oavsett fördelning (med vissa genetiska skillnader, men det går inte att säga i förväg, och dom är inte avgörande i vilket fall som helst).

Sooffiiee
2012-05-09, 23:02
Tänkte dra upp min tråd igen.
Nu är det så att jag försöker klara mig på 1400 kalorier om dagen och minst 2 gram X min kroppsvikt, vilket motsvarar 60*2=120

Nu tycker jag dock att det är sjukt svårt att få i mig all denna mängd protte med dessa få kalorier under dagen! kött är dyrt och jag bokstavligt talat krääks utav mitt proteinulver*spy*
Innan gick det ner lätt, senare lite mindre bra men tänkte att det fyller ju sin funktion och svalde och såg glad ut, men nu kan jag knappt titta på shakern utan att vilja spy, Får kväljningar när jag dricker det och sist var nu när jag var på gymmet och klunkade där efter i mig en protteshake på bussen och blev tvungen att kräkas så fort jag kom innan för dörren!

Så har ni några tips på vad jag kan göra?

Jag har även tankar på PF då jag börjar jobba 18 om dagarna inom restaruangbrancshen och kommer inte hem förens mellan 01-03 om nätterna.
Visserligen serveras personalmat runt 00:00 till oss alla men den är ju absolut inte den bästa. God! men inte optimal om man tänker på kalorierna
Så om vi säger att jag äter mitt sista mål om dagen runt 17:00 håller min fasta tills jag vaknar kommande morgon runt 10:00 vilket blir ca 17 timmars fastande.. är det för länge?
Om ja, har ni någon annanlösning på vad jag kan göra?

Måste även tillägga att jag nu gått ner 6 kg sen jag började, ökat i styrka i många utav mina övningar men jag ser verkligen ingen skillnad! Jag har tagit bilder varje månad som jag jämfört med med det syns faktist ingenting, vilket verkligen får mig att tappa motivationen lite granna. även mått har jag tagit vid samma tidpunkter vecka efter vecka, ingenn minskning alls, någon mm här och där och hela 7mm ring magen!! fantastiska framsteg *ironi*

Varför?!

// En tjej som börjar tappa motivationen!

Dashivas
2012-05-10, 05:21
Bara ett tips som får mig att gilla protte pulver mer.
Blanda lite mjölk kanske 30-50% resten vatten det blir betydligt godare då.
Annnars byta märke för det är stor skillnad på smak mellan märke.

azrael109
2012-05-10, 06:52
Jag håller inte riktigt med om att kött är dyrt. Det finns dyrare och billigare, som med det mesta annat. Kyckling och tonfisk brukar vara hyfsat billigt och innehåller mkt protein och nästan inget annat. Annars är det ju kvarg, keso, äggvita osv som gäller.

Eller att skaffa ett godare proteinpulver.

Pretorian
2012-05-10, 07:19
Ja, byt proteinpulver. Det är ett första steg. Och du kan hitta billigare kött också, beroende på vad du tycker är dyrt.

Sooffiiee
2012-05-10, 11:02
jaa att man tycker att kött är dyrt beror ju helt på vad man har för inkomst och hur många andra utgifter man har,, efter min hyra, så har jag bara 2000 kr kvar och då har jag fortfarande räkningar att betala...

Har ni något tips på ett gott proteinpulver då? för som jag har förstått det så är dom goda även dyrare... just nu kör jag på star nutritions och testat dom flesta smakerna och lessnat på alla.

Npgon input om fastan? låter det bra?

312
2012-05-10, 11:06
jaa att man tycker att kött är dyrt beror ju helt på vad man har för inkomst och hur många andra utgifter man har,, efter min hyra, så har jag bara 2000 kr kvar och då har jag fortfarande räkningar att betala...

Har ni något tips på ett gott proteinpulver då? för som jag har förstått det så är dom goda även dyrare... just nu kör jag på star nutritions och testat dom flesta smakerna och lessnat på alla.

Npgon input om fastan? låter det bra?

Jag tycker att "Kolozzeum Pure Whey" är god, chokladsmaken. Godare än Whey-80 i alla fall. Ungefär samma pris också. ;)

Sniggel
2012-05-10, 11:07
Försök få proteinet från andra källor. Kanske på bekostnad av att proteinmängden går ner något. Ibland kan det vara bra att kompromissa. Ägg är billigt, men inte lika billigt när man tänker på ppk (protein per krona) jämfört med vassle. Ost är också ett alternativ och kan bli färre kalorier per gram protein och billigare map ppk.

Knatcharn
2012-05-10, 11:20
Ja, byt proteinpulver. Det är ett första steg. Och du kan hitta billigare kött också, beroende på vad du tycker är dyrt.

+1 Byt proteinpulver och blanda med mjölk istället för vatten. Ät mycket keso och kvarg. Enligt mig är alla smaker av Whey FX (Förutom bananchoklad och mintchoklad) de godaste och absolut de billigaste, men de flesta är bättre än whey 80.

vicarious
2012-05-10, 11:31
jaa att man tycker att kött är dyrt beror ju helt på vad man har för inkomst och hur många andra utgifter man har,, efter min hyra, så har jag bara 2000 kr kvar och då har jag fortfarande räkningar att betala...

Har ni något tips på ett gott proteinpulver då? för som jag har förstått det så är dom goda även dyrare... just nu kör jag på star nutritions och testat dom flesta smakerna och lessnat på alla.

Npgon input om fastan? låter det bra?

Body Science Whey och Whey FX är goda och prisvärda.

Angående fastan så är det upp till vad som passar dig bäst. Testa och se vad du tycker.

Pretorian
2012-05-10, 11:40
Har ni något tips på ett gott proteinpulver då?

Body Science är helt ok både i smak och pris. Men jag har bytt det till Scitec som är det godast jag smakat men då kostar det mer.

LarsLasr
2012-05-10, 14:33
Måste även tillägga att jag nu gått ner 6 kg sen jag började, ökat i styrka i många utav mina övningar men jag ser verkligen ingen skillnad! Jag har tagit bilder varje månad som jag jämfört med med det syns faktist ingenting, vilket verkligen får mig att tappa motivationen lite granna. även mått har jag tagit vid samma tidpunkter vecka efter vecka, ingenn minskning alls, någon mm här och där och hela 7mm ring magen!! fantastiska framsteg *ironi*

Varför?!

Några alternativ är:
Du ligger på balans.
Du kanske inte har så mycket fett kvar att ta av.
Din kropp kanske anpassat sig till din diet för att den inte vill tappa mer vikt.
Speciellt tjejer har svårt att tappa fettvikt under en viss % då dom genetiskt har större tendens att vilja behålla fettväv för att hormoner ska fungera och vid händelse av graviditet.

Bilder kanske underlättar för att ge någon uppfattning om vad som är problemet för dig, med risk för att folk tycker du är för smal etc. då jag får uppfattningen att du eftersträvar ett annat ideal än många här på kolozzeum har. Det får du självklart göra och inte vår sak att säga hur din kropp ska se ut, men det är väldigt svårt att få kroppen att göra sig av med vikt om man redan nått relativt låg vikt, även genom kontrollerad kost.

Angående fastan tänker jag att det är bra att äta ett mål någon timme/några timmar innan man sover eftersom kroppen återhämtar sig då, bra att ha material. Men det här är personlig åsikt och saknar någon studie som visar att det skulle vara en fördel i ditt fall, men dom flesta som kör periodisk fasta äter den större delen av maten på eftermiddagen/kvällen efter att dom tränat sitt pass för dagen för återhämtningens skull, för dig skulle detta bli ännu senare då du jobbar natt.

Med begränsad ekonomi tycker jag du ska utnyttja personalmaten, speciellt då den är god. Kanske vara fräck och ta mestadels kött ;)

Äter du extremt lite kolhydrater? Kanske kan experimentera lite med intaget av dom och se vad som händer, han i denna (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183849) tråden verkade få oväntat resultat även om 0.5kg är en liten skillnad som kan ha många förklaringar.

Sooffiiee
2012-05-10, 15:05
Tack för alla svaren!

Iofs så brukar jag jämt ta med mig hem när det serveras kött, men inte alltid det finns rester kvar efter att alla har ätit, men det är ett plus såklart!

Får helt enkelt prova mig fram med prottepulvret

Angående bilder hade jag kunnat lägga upp om det inte vore så att jag ahr tagit dessa bilder helnaken. Dessutom så tror jag att ni tror att mina 60 kg på 163 cm låter hyffsat bra, men jag håller verkligen inte med!
Jag ser ganska okey ut i kläder men det är katastrof utan, och i underkläder.
jag har jätte mycket dallrigt fett eller vad man ska kalla det och det är inte snyggt! Vill inte bli super tight heller men i alla fall mera och bli av med alla dessa fula celluliter!

Precis exakt så här ser jag ut :http://blondinbella.se/files/2012/01/20120129-151501.jpg

Knatcharn
2012-05-10, 15:08
Angående bilder hade jag kunnat lägga upp om det inte vore så att jag ahr tagit dessa bilder helnaken.

Precis exakt så här ser jag ut :http://blondinbella.se/files/2012/01/20120129-151501.jpg

Du skulle ju kunna censurera om du nu vill.. Men ditt val såklart!

krille93
2012-05-10, 15:49
Hur man fördelar energin från kolhydrat och fett, när väl protein- och energiintaget är bestämt, spelar inte någon speciell roll, utan är mer upp till dina egna preferenser, vad du mår och presterat bäst på. Fett är livsnödvändigt, kolhydrat är det inte, så du kan inte nolla fettet, men annars ger det lika stor vikt- och fettförlust oavsett fördelning (med vissa genetiska skillnader, men det går inte att säga i förväg, och dom är inte avgörande i vilket fall som helst).

Vad händer om man gör det? :confused:

mattilainen
2012-05-10, 16:04
Vad händer om man gör det? :confused:

Pågår det för länge så kan man dö.

Sheogorath
2012-05-10, 16:22
Jag tycker att "Kolozzeum Pure Whey" är god, chokladsmaken. Godare än Whey-80 i alla fall. Ungefär samma pris också. ;)

Fast det är som att säga att något är torrare än vatten. ;)

312
2012-05-10, 16:37
Fast det är som att säga att något är torrare än vatten. ;)

Haha, det har du rätt i. :D

Tomi
2012-05-10, 17:17
Skulle man kunna ligga på ett underskott på låt oss säga 2000 kcal för att överdriva, men att man får i sig 3 g protein/kg och gå ner i vikt utan att förlora någon muskelmassa. Vi snackar om en person som har 20+ % bf.