handdator

Visa fullständig version : Specifik trapeziusträning nödvändig?


JakeShaft
2012-01-11, 21:09
Finns det någon risk för att trapezius blir den svaga länken om jag inte tränar trapezius specifikt tex. shrugs?

Jag har i princip aldrig tränat trapezius och jag kan inte påstå att de ser mindre ut än något annat (om det nu skulle spela roll). Har alltid eftersträvat att träna fram och baksida lika mycket.

De övningar jag i nuläget kör som jag tror tränar trapezius är:
Marklyft 6 set
Stångrodd 6 set
Chins/latsdrag 5 set

Axelpress 6 set
Repdrag m. hakan 3 set

Är det tillräcklig träning för trapezius förutsatt att jag kör ett balanserat program? Provade shrugs senast men det är inget jag blir hård i brallan av precis.

mysglenn
2012-01-11, 21:13
jag har aldrig tränat de separat och är en av mina bästa och största muskler

givduL
2012-01-11, 21:15
jag har aldrig tränat de separat och är en av mina bästa och största muskler

+1

SvingarN
2012-01-11, 21:36
Behövs nog inte för styrkan i basövningarna om det var vad du undrade. För estetiken tycker jag man kan slänga in några 12 reps shrug med kort vila. Går ju så fort :-)

Owe
2012-01-11, 21:42
Jag säger nej!
Trapezius är en ricktig "arbetshäst" och är med i många övningar och när det gäller träna axlar så kan det till o med vara negativt för axelutveklingen, då en stark trapezius gärna tar över jobbet (rätt vanligt att se hos en del som tränar).
Sen har det ju även med , vad ditt syfte med din träning är?

Rent symetriskt så är ju inte en stor trapezius, något att sträva efter, men tränar man styrkelyft, ja då är det ju bra att ha en stark trapezius.

MVH
Owe

Sheogorath
2012-01-11, 21:44
Jag säger nej!
Trapezius är en ricktig "arbetshäst" och är med i många övningar och när det gäller träna axlar så kan det till o med vara negativt för axelutveklingen, då en stark trapezius gärna tar över jobbet (rätt vanligt att se hos en del som tränar).
Sen har det ju även med , vad ditt syfte med din träning är?

Rent symetriskt så är ju inte en stor trapezius, något att sträva efter, men tränar man styrkelyft, ja då är det ju bra att ha en stark trapezius.

MVH
Owe

Det kan ju litegrann ha att göra med om man tycker det är fint med en stor trapeziusmuskel.

Owe
2012-01-11, 21:49
Det kan ju litegrann ha att göra med om man tycker det är fint med en stor trapeziusmuskel.

Självklart, men som oftas när det pratas om någon har bra symetri, så är det ju inte direkt trapezius som är stor, nästan mer tvärtom.

Jag satt o tänkte på typ Frank Zane *drool*

MVH
Owe

JakeShaft
2012-01-11, 21:57
Jag är alldeles för klen för att kunna lägga ner tid på hur mina muskler ser ut. Mina tankar är att om jag drar 200 kg i mark kommer mina trapezius att vara och se ut därefter. Undrade mest om jag hade rätt inställning.

Mitt mål är att bli stark och antagligen blir jag en sexbomb på köpet. Syftet med motion är att må bra men jag behöver tydliga mål, så stark.

mysglenn
2012-01-11, 22:05
Jag är alldeles för klen för att kunna lägga ner tid på hur mina muskler ser ut. Mina tankar är att om jag drar 200 kg i mark kommer mina trapezius att vara och se ut därefter. Undrade mest om jag hade rätt inställning.

Mitt mål är att bli stark och antagligen blir jag en sexbomb på köpet. Syftet med motion är att må bra men jag behöver tydliga mål, så stark.

jag drar +200kg och har som sagt stora rackare :-) Utan att ha kört shrugs i hela min "karriär" (förutom i början då när man inte visste ett skit)

Supermicke
2012-01-11, 22:08
stora trapezius ser manligt ut. Ser man någon med bra muskulatur men inga traps tänker man direkt "HAH fjortis!!". Jag tkr inte man behöver träna specifikt om man ej behöver, drar du 200 marklyft så har du nog bra traps skulle jag tro.

mysglenn
2012-01-11, 22:12
stora trapezius ser manligt ut. Ser man någon med bra muskulatur men inga traps tänker man direkt "HAH fjortis!!". Jag tkr inte man behöver träna specifikt om man ej behöver, drar du 200 marklyft så har du nog bra traps skulle jag tro.

+1

frank zane ser ju ut som en fjolla, riktiga män har trapz, punkt slut.

sen seriöst, han ÄR ju osymmetrisk, obefintliga trapz.. sjukt

Pungis
2012-01-11, 22:16
Övre trapz halkar efter för mig om jag inte kör shrugs, trots att jag markar 2 ggr i veckan

Juxta
2012-01-12, 09:13
Jag brukar köra 1-2 trapsövningar på mina ryggdagar, främst för att jag älskar träningsvärken i trapsen. Jag tycker även traps är en av de muskler som gör att man ser bitig ut, men på första plats kommer nog axlar om man vill se bitig ut.

feyin
2012-01-12, 09:21
Jag har aldrig brytt mig om att träna trapezius specifikt då jag har ansett att de får nog med träning av allt annat. Nu efter några år släpar dem markant efter alla andra muskelgrupper.

Det är väl skitcoolt med två stora limpor på ryggen ??

Raschmus
2012-01-12, 09:31
Lite OfT: De gånger jag haft mest träningsvärk i trapezius är när jag tränat powershrugs.

Ont: Jag tränar alla trapezius specifikt. Bland de sämre muskelgrupperna jag besitter dessutom.

kalajset
2012-01-12, 09:34
Jag är alldeles för klen för att kunna lägga ner tid på hur mina muskler ser ut. Mina tankar är att om jag drar 200 kg i mark kommer mina trapezius att vara och se ut därefter. Undrade mest om jag hade rätt inställning.


Det är nog, som så mycket annat, helt enkelt högst individuellt. Jag har dragit 200kg i mark och traps är fortfarande en av mina absolut sämst utvecklade muskelgrupper. Har heller aldrig gett dem direkt mycket av så kallad specifik träning, även om jag nu den senaste tiden försökt slänga in åtminstone några set shrugs i månaden. Det är inte mycket det heller, men det verkar som detta, kombinerat med mer pressar över huvudet av olika slag än jag tidigare kört, faktiskt gett visst upplevt resultat.

daloatf
2012-01-12, 11:51
Jag kör kanske shrugs en gång i månaden. Tycker de hänger med i utvecklingen :)

Sen har de råkat komma med i sidolyft och lite annat med.

L-Sami
2012-01-12, 12:30
Beror på vad man har för mål. Vill man ha stora övre trapezius så kanske köra shrugs är bra. Trapezius, obliques och erector spinae är tre muskelgrupper som växer på mig på nolltid om jag börjar specifik träna dem.