handdator

Visa fullständig version : Knäppande armbåge


tuben
2012-01-11, 20:55
Typiskt att de få gånger man besöker kolo nuförtiden så är det den här forumsdelen det ska startas trådar i :)

Har sökt och inte direkt hittat några bra svar men söker väl främst någon som har direkt svar eller någon som upplevt samma och botat det.
Mitt problem är i vissa vinklar, speciellt med armarna nära kroppen så känns det som att något hoppar till i armbågen vid så gott som full flexion av armbågen.

Det känns inte som smärta utan mer som ett obehag för att något rör på sig i armbågen. Efter att ha googlat det en del så känns det som att det kan vara ulnar-nerven som hoppar ut sitt läge eller så kallat "snapping triceps syndrome" där det är en del av tricepsen som rör på sig.

Jag tror det som orsakat problemet är antingen skullcrushers med ez-stång eller smala bänk. Det tråkiga nu är att jag verkligen drar mig för många övningar, som hantelpressar, dips och de flesta tricepsövningar. Det går ju att köra på med den obehagliga känslan men det känns ju halvsmart.

Ska uppsöka läkare om detta men vill veta om någon vet hur det behandlas, från det jag läst mig till så är det nog inget som går att vila tills det blir bra.

lachwa
2012-01-12, 15:45
Av egen erfarenhet är läkarbesök ganska värdelösa. Mejla ett antal sjukgymnaster, kiropraktor eller naprapat och fråga om de kan hjälpa dig. Några måste känna till ditt problem.

Kallas det ulnarnerven?
Förmodligen är det den som spökar och hoppar ur sitt läge som du tagit reda på. Tror inte man gör något åt det men man kan väl operera om man vill. Brorsan verkar ha det och det låter lite "broskigt" vid bänkpress tex.

Kanske hjälper?
http://www.youtube.com/watch?v=rMW-Xb-K1xw&feature=related

Tiro
2012-01-12, 16:46
Min vän har ett liknande problem när han böjer armen så ser och känner man hur något hoppar i hans armbåge, han uppsökte läkare och den tyckte att det skulle opereras om det inte blev bättre.. Men så vitt jag vet så försvann det av sig självt för har inte hört honom klaga något mer haha ;)
Men jag vet ju inte hur det är i ditt fall!

daloatf
2012-01-12, 16:52
När jag curlar anspänt till 90 grader utan vikter så känner jag nåt som rör sig/byter läge armbågen. Kan komma på den negativa fasen på pushdowns med. Även andra övningar. Kan vara samma?

ToughLove
2012-01-12, 18:26
Typiskt att de få gånger man besöker kolo nuförtiden så är det den här forumsdelen det ska startas trådar i :)

Har sökt och inte direkt hittat några bra svar men söker väl främst någon som har direkt svar eller någon som upplevt samma och botat det.
Mitt problem är i vissa vinklar, speciellt med armarna nära kroppen så känns det som att något hoppar till i armbågen vid så gott som full flexion av armbågen.

Det känns inte som smärta utan mer som ett obehag för att något rör på sig i armbågen. Efter att ha googlat det en del så känns det som att det kan vara ulnar-nerven som hoppar ut sitt läge eller så kallat "snapping triceps syndrome" där det är en del av tricepsen som rör på sig.

Jag tror det som orsakat problemet är antingen skullcrushers med ez-stång eller smala bänk. Det tråkiga nu är att jag verkligen drar mig för många övningar, som hantelpressar, dips och de flesta tricepsövningar. Det går ju att köra på med den obehagliga känslan men det känns ju halvsmart.

Ska uppsöka läkare om detta men vill veta om någon vet hur det behandlas, från det jag läst mig till så är det nog inget som går att vila tills det blir bra.


Min armbåge knäpper hela jävla tiden, och ibland kan det kännas lite, tror du måste värma upp armbågsleden ordentligt, att det knäpper behöver ju dock inte vara något negativt

daloatf
2012-02-02, 11:14
Typiskt att de få gånger man besöker kolo nuförtiden så är det den här forumsdelen det ska startas trådar i :)

Har sökt och inte direkt hittat några bra svar men söker väl främst någon som har direkt svar eller någon som upplevt samma och botat det.
Mitt problem är i vissa vinklar, speciellt med armarna nära kroppen så känns det som att något hoppar till i armbågen vid så gott som full flexion av armbågen.

Det känns inte som smärta utan mer som ett obehag för att något rör på sig i armbågen. Efter att ha googlat det en del så känns det som att det kan vara ulnar-nerven som hoppar ut sitt läge eller så kallat "snapping triceps syndrome" där det är en del av tricepsen som rör på sig.

Jag tror det som orsakat problemet är antingen skullcrushers med ez-stång eller smala bänk. Det tråkiga nu är att jag verkligen drar mig för många övningar, som hantelpressar, dips och de flesta tricepsövningar. Det går ju att köra på med den obehagliga känslan men det känns ju halvsmart.

Ska uppsöka läkare om detta men vill veta om någon vet hur det behandlas, från det jag läst mig till så är det nog inget som går att vila tills det blir bra.

Har du fått något svar på ditt problem? jag har samma sak. Ska uppsöka en naprapat snarast. Dock när jag kollar runt så har det hjälpt att folk har fått en skena när de sover så att armen sträckts ut när de sover. Även B-vitamin har hjälpt en del. Men för det mesta läser jag bara om operation.

Skulle vara bra att veta om du har fått någon behandling eller liknande.