handdator

Visa fullständig version : Uppsägningstid


Sparven från Minsk
2012-01-11, 16:50
Har en inneboende i min lägenhet och vi har avtalat om 1 månads uppsägning.
Hur exakt fungerar detta?
Om jag ber honom att flytta idag, har han då en månad från dagens datum (30 dagar) på sig, eller är det resterade månad ut och till den siste februari?

Jens.Andersson
2012-01-11, 16:51
Du har avtalat om något du inte visste var det innebar? :)

Sparven från Minsk
2012-01-11, 16:54
Du har avtalat om något du inte visste var det innebar? :)

Så jag rullar. I min värld när det gäller hyror så torde det vara kalendermånad.
När det gäller anställning kan det ju ibland vara 30 dagar.

Juxta
2012-01-11, 17:23
Normalt brukar det vara att det gäller från den första kommande månad.

Säger någon av er upp kontraktet den 26:e januari så börjar den sista boendemånaden den 1:a februari fram till den sista februari.

Linnet
2012-01-11, 17:56
Har en inneboende i min lägenhet och vi har avtalat om 1 månads uppsägning.
Hur exakt fungerar detta?
Om jag ber honom att flytta idag, har han då en månad från dagens datum (30 dagar) på sig, eller är det resterade månad ut och till den siste februari?

I princip kan du inte säga upp din inneboende. Har du inte skrivit kontraktet på en begränsad tidsperiod är du i laglig mening rätt körd om din inneboende vill bo kvar. Uppsägningstiden gäller nämligen enbart på om du kan visa att din inneboende misskött sig grovt.

slwannabe
2012-01-11, 18:13
I princip kan du inte säga upp din inneboende. Har du inte skrivit kontraktet på en begränsad tidsperiod är du i laglig mening rätt körd om din inneboende vill bo kvar. Uppsägningstiden gäller nämligen enbart på om du kan visa att din inneboende misskött sig grovt.

De har ju avtalat om en månads ömsesidig uppsägningstid...

Två gånger har jag bott på det viset och båda gångerna var det principen säga upp sig i ex 23 januari så skulle jag även betala februari månads hyra och hade rätt att bo kvar där tills sista februari och vice versa.

dluddeckens
2012-01-11, 18:21
De har ju avtalat om en månads ömsesidig uppsägningstid...

Två gånger har jag bott på det viset och båda gångerna var det principen säga upp sig i ex 23 januari så skulle jag även betala februari månads hyra och hade rätt att bo kvar där tills sista februari och vice versa.

En polare som är advokat säger samma sak, helt livsfarligt att hyra ut och enkelt bli av med hyresgäster - om de väljer att sätta sig på tvärs.

Linnet
2012-01-11, 18:28
De har ju avtalat om en månads ömsesidig uppsägningstid...

Två gånger har jag bott på det viset och båda gångerna var det principen säga upp sig i ex 23 januari så skulle jag även betala februari månads hyra och hade rätt att bo kvar där tills sista februari och vice versa.

Med reservation för att jag ej är så otroligt juridiskt bevandrad var det ändå den info jag fick då jag hamnade i problem med en hyresvärd och inneboendesituation. Den som har en inneboende är att betrakta som dennes hyresvärd. Det lagliga skyddet för den som hyr är starkt och från "hyresvärdens" horisont gäller uppsägningstiden vid misskötsel. Av denna anledning skall man alltid skriva kontrakt tidsbegränsat. Det var så jag fick det förklarat för mig av den kontakt jag hade med hyresnämnden.