handdator

Visa fullständig version : Förbjuda rökning?


feyin
2012-01-11, 15:42
Det är allmänt känt att rökning är dåligt för kroppen. Förutom de långstidsrisker som finns med lungcancer, kol osv finns det även kortsiktiga biverkningar såsom sämre hy, kondition, tänder med mera.

Detta är dock ingenting som vi bör förbjuda rökning på grund av, alla borde väl få ha ansvar för sin egen kropp? Det som gör det hela problematiskt är att passiv rökning beräknas döda 500 personer per år samt skada 1000 personer per år i Sverige.

Just på grund av detta anser jag att rökning borde vara förbjudet, i alla fall på offentliga platser. Detta har jag diskuterat med en kompis och han tycker att om man inte gillar rökning får man lära sig att undvika rökare på offentliga platser.

Vad tycker ni?

Mental
2012-01-11, 15:44
Jag tycker att vi inte behöver ett förbud till. Fortsätt jobba på att få folk att sluta i stället.

Arne Persson
2012-01-11, 15:49
Eftersom rökning är så fruktansvärt äckligt vidrigt så hade det varit underbart om skiten hade totalförbjudits.
Speciellt skrattretande är det att det ökar hos unga tjejer...:)

Raschmus
2012-01-11, 15:53
I mitt tycke lika larvigt som att man bötfälls om man inte nyttjar säkerhetsbälte. Gemene man bör bestäma över sin kropp.

Visserligen förstår jag din poäng då rökare även smittar sin omgivning.

Robbmeister
2012-01-11, 15:55
Eftersom rökning är så fruktansvärt äckligt vidrigt så hade det varit underbart om skiten hade totalförbjudits.
Speciellt skrattretande är det att det ökar hos unga tjejer...:)

Alla vet ju att det är sexigt med kvinnofolk som röker *host* ;)

Totalförbud är kanske inte nödvändigt men det borde förbjudas att röka på allmän plats. Rök i ert jäkla hus istället för vi andra kanske inte vill få skitet i våra lungor! *grr*

feyin
2012-01-11, 15:56
Så länge man betalar skatt ska dom man betalar till kunna förbättra omständigheterna så att så lite skattepengar som möjligt försvinner i onödan (mindre kostsamt om man krockar med bälte på sig). Antingen är samhället helt liberalt eller inte alls.

Det som jag personligen tycker är lite lustigt är att det liberala partiet tycker att man bör kunna bestämma över sin kropp så länge man inte skadar andra, men ändå är de emot ett rökförbud. Jag förstår inte riktigt hur det går ihop helt enkelt!

limenka
2012-01-11, 16:00
Rökning på offentliga platser borde förbjudas. Finns inget värre än när någon rökande tuffing går förbi och man får röken passivt i sig. För att inte tala om lukten..

gatewarden
2012-01-11, 16:01
Själv varit rökare av cigaretter, nu enbart Cigarr och Pipa.
Étt totalförbud är ingen lösning.

Kan väl på sikt se att man förbjuder det i större utsträckning på tågperonger och dylika ställen där det inte riktigt är det idag och där folk får lida för att andra röker. Sen kan man kanske se att man promotar mer och eventuellt förbjuder det på fler arbetsplatser.

Mental
2012-01-11, 16:02
Det som jag personligen tycker är lite lustigt är att det liberala partiet tycker att man bör kunna bestämma över sin kropp så länge man inte skadar andra, men ändå är de emot ett rökförbud. Jag förstår inte riktigt hur det går ihop helt enkelt!

Vi har inget så pass liberalt parti i sverige att de anser att man själv kan få bestämma över sin kropp.

feyin
2012-01-11, 16:04
Vi har inget så pass liberalt parti i sverige att de anser att man själv kan få bestämma över sin kropp.
Va?

King Grub
2012-01-11, 16:06
Jag är för ett totalförbud.

Hade rökning "uppfunnits" i dag hade det totalförbjudits direkt. Jag ser ingen anledning att bevara den vidriga vanan bara för att den är gammal.

jens__E
2012-01-11, 16:11
Ska man förbjuda rökning så kan man lika bra förbjuda all form av nikotin samt alkohol också då.. För det är ju samma sak där, hade man "uppfunnit" t.ex. alkohol idag hade det narkotikaklassats samt förbjudits.

Jag har själv rökt, men slutade i somras. Ser inga som helst problem med att röka och störs absolut inte av att någon röker.

Det här känns bara så fruktansvärt svenskt att komma på något sånt här.
Spendera lite tid utanför Sveriges gränser så kommer ni få en helt annan syn på rökning.

LinusM
2012-01-11, 16:13
Förstår inte hur man ska kunna förbjuda rökning på grund av att andra får i sig röken passivt. I så fall bör väl allt som avger rök förbjudas på allmän plats?

gatewarden
2012-01-11, 16:14
Kommer ett totalförbud så kommer jag att lämmna Svergie, nog för att sketen politik redan förs på hög nivå. Cigarrer kommer jag aldrig någonsin sluta med.

King Grub
2012-01-11, 16:15
alkohol

Alkohol är bara skadligt vid missbruk/överkonsumtion. Vid moderat bruk kanske t o m dom positiva hälsoeffekterna överväger eventuella negativa.

Rökning är bara en katastrof för hälsan, helt utan positiva aspekter (möjligt undantag vissa tarmsjukdomar).

Stefan J
2012-01-11, 16:16
Ja, ur ett eget och egoistiskt perspektiv är jag för ett förbud. Tycker det luktar äckligt och är helt onödigt.

Men sedan är jag emot förbud överhuvudtaget såvida det inte finns synnerligen starka skäl till att förbjuda något. Rökning är inte skadligt för omgivningen om man håller sig ifrån andra personer. Förbud mot rökning på allmän plats är fullt tillräckligt. Och att rökning kan döda en själv inom 20-50 år, mja, det är väl upp till individen själv i fråga. Då kan man lika gärna försöka förbjuda okloka livsval, dåliga levnadsvanor och risktagande i allmänhet. Då hade inte många av oss blivit ostraffade!

Robbmeister
2012-01-11, 16:16
Förstår inte hur man ska kunna förbjuda rökning på grund av att andra får i sig röken passivt. I så fall bör väl allt som avger rök förbjudas på allmän plats?
På vilket sätt låter det orimligt? Alla kanske inte vill stinka dynga och på sikt försämra sin hälsa bara för att folk inte kan låta bli att röka precis utanför ingångar till skolor etc.

Mental
2012-01-11, 16:17
Va?

Ja, liberal i den bemärkelsen skulle innebära att man stod för saker som helt fri abort, fri organhandel, att fritt få välja villka droger man vill använda, en avreglering av receptkrav för läkemedel, så att man kan självmedicinera om man så önskar, att man själv får använda hormoner och dopingpreparat mm.

Inget parti i sverige är så pass liberalt, och vi kommer nog aldrig att ha ett sådant heller. Grundtesen är att mänskan inte kan ta ansvar själv, och så länge vi gemensamt via skatt finansierar välfärden tror jag regleringen kommer att finnas.

xodd
2012-01-11, 16:18
Straffbeskatta det mer än vad det är idag. Hade du behövt betala 100kr per paket hade det försvårat. Tyvärr hade det väl bara blivit så att smuggelcigaretterna ökat enormt istället.

I och för sig hade ett totalförbjud också lett till en ökning av smugglingen.

feyin
2012-01-11, 16:19
Det är inte på grund av att man tycker det är äckligt man bör förbjuda det (på offentliga platser); det är på grund av att det just är farligt. Att det är väldigt svenskt att tänka i dessa banor kan jag hålla med om, det är även något jag har fått påpekat innan. Det är ju trots allt Sverige vi bor i.

Det känns oväsentligt hur man ser på rökning i andra länder, det är lika skadligt med passiv rökning i alla fall. Om jag tar snus som ett exempel tycker jag att alla borde få snusa, det skadar ju inte personer i ens omgivning så varför skulle någon ha rätt att hindra det.

Andra saker som avger rök? Bilar? Ptja, om folk började köra el-bilar vore det ju en vinst för alla i och med att miljön tar mindre skada utav det.


Ja, liberal i den bemärkelsen skulle innebära att man stod för saker som helt fri abort, fri organhandel, att fritt få välja villka droger man vill använda, en avreglering av receptkrav för läkemedel, så att man kan självmedicinera om man så önskar, att man själv får använda hormoner och dopingpreparat mm.

Inget parti i sverige är så pass liberalt, och vi kommer nog aldrig att ha ett sådant heller. Grundtesen är att mänskan inte kan ta ansvar själv, och så länge vi gemensamt via skatt finansierar välfärden tror jag regleringen kommer att finnas.

Det liberala partiet (http://www.liberalapartiet.se/) är väldigt nära dessa ståndpunkter iaf, även fast de inte är med i riksdagen.

Sportfiskaren
2012-01-11, 16:19
Passiv rökning borde elimineras. Att cancerrisken ökar hos ickerökare p.g.a rökare som står och suger på sina cancerpinnar vid t.ex busskurer eller andra allmänna platser är vedervärdigt.

Stefan J
2012-01-11, 16:20
Alkohol är bara skadligt vid missbruk/överkonsumtion. Vid moderat bruk kanske t o m dom positiva hälsoeffekterna överväger eventuella negativa.

Rökning är bara en katastrof för hälsan, helt utan positiva aspekter (möjligt undantag vissa tarmsjukdomar).

Men det är för mycket fet mat och en inaktiv/osund livsstil också. Ska vi förbjuda feta människor, soffpotatisar och folk som går ut mycket på krogen också? :)

King Grub
2012-01-11, 16:22
Men det är för mycket fet mat och en inaktiv/osund livsstil också.

Här är det återigen "för mycket" som är negativt. Det finns inte "för mycket" rökning - det är per automatik för mycket från första blosset.

Victuhh
2012-01-11, 16:26
Eftersom rökning är så fruktansvärt äckligt vidrigt så hade det varit underbart om skiten hade totalförbjudits.
Speciellt skrattretande är det att det ökar hos unga tjejer...

Håller med Arne här, anarkisten i mig säger dock att människan ska få göra vad fan den vill.
Men det blir ändå ett Ja i rösten, har träffat flera människor med kol

Eddie Vedder
2012-01-11, 16:27
Angående den passiva rökningen finns inget stöd för att det påverkar med två meters avstånd. Så det argumentet håller ju inte förrän man vet mer om det. Så jag köper mer att man förbjuder på platser där man faktiskt hamnar nära varandra än att det totalförbjuds.

Martinio0o
2012-01-11, 16:28
Knappast möjligt att förbjuda nu. Men om det skulle gå så gärna, bort med skiten.

Mental
2012-01-11, 16:30
Eftersom rökning är så fruktansvärt äckligt vidrigt så hade det varit underbart om skiten hade totalförbjudits.
Speciellt skrattretande är det att det ökar hos unga tjejer...:)

Två tankar här, att förbjuda saker för att de är äckliga gör att en massa saker som anses som äckliga av gemene man skulle förbjudas, kroppsbyggare tex. Och den andra tanken är att skrattretande inte är det ord jag hade valt.

LinusM
2012-01-11, 16:30
På vilket sätt låter det orimligt? Alla kanske inte vill stinka dynga och på sikt försämra sin hälsa bara för att folk inte kan låta bli att röka precis utanför ingångar till skolor etc.
Nej men allt annat som avger rök på allmän plats bör också förbjudas i så fall. Cigarettrök har ingen unik egenskap som ger folk sjukdomar, all rök är farlig.

Nordenator
2012-01-11, 16:32
Jag tror på förbud av alkohol och tobak, även om jag själv uppskattar pipa, cigarrer och finöl. I den här frågan är ett förbud viktigare än mina personliga preferenser, så jag hade röstat för ett förbud.

BigSpawn
2012-01-11, 16:34
Förbud att röka på offentliga platser vore trevlig, dock vetefasiken hur det ska kontrolleras.
Rökförbud är det vid de flesta busshållplatser och tågperonger i Stockholm men vanligt att en del rökare skiter i det. Problemet är då att du inte kan göra nått åt det om de ignorerar din tillsägelse, knappast så att du kan ringa polisen.
Jag har vid flera tillfällen sagt åt folk att de inte får röka i busskurer och flesta bara flinar. Finns ju inte så mycket man kan göra då, man kan ju inte hota eller spöa nån för det så de kan ju röka vidare som inget har hänt.

Skulle ett rökförbud införas på allmän plats så skulel de även behöva ha väktare som går runt och bötfäller folk som ignorerar det, annars gör det föga nytta.

hurril
2012-01-11, 16:34
Absolut inte förbjuda rökning men däremot förbättra sjukvården för dem av oss som inte gör det.

Springer
2012-01-11, 16:34
Det här känns bara så fruktansvärt svenskt att komma på något sånt här.
Spendera lite tid utanför Sveriges gränser så kommer ni få en helt annan syn på rökning.

Nej, det är inte svensk idé med rökförbud. Rätt vanligt förekommande på olika ställen utanför Sveriges gränser.

victor_n
2012-01-11, 16:35
Nej men allt annat som avger rök på allmän plats bör också förbjudas i så fall. Cigarettrök har ingen unik egenskap som ger folk sjukdomar, all rök är farlig.

Så bara för att annan rök är skadlig ska man tycka det är okej med rökare? Jag har gett en idiot till rökare på käften när han tyckte han hade rätt att röka i busskuren där min gravida sambo satt och jag kan gärna utdela fler knytnävslag mot något som motsätter mig rätten att få ha det rökfritt i min närhet.*grr*

King Grub
2012-01-11, 16:35
På 1630-talet var det dödsstraff på rökning i Konstantinopel. :thumbup:

young_george
2012-01-11, 16:36
Absolut inte förbjuda rökning men däremot förbättra sjukvården för dem av oss som inte gör det.

Varför inte bara låta människor betala för sin egen vård, så jämnar det ut sig automatiskt. Din vård kommer vara billigare och du slipper subventionera rökares dåliga vanor.

Havskräftan
2012-01-11, 16:36
Den svenska modellen som vår välfärd i alla fall i viss grad vilar på har en förmyndarmentalitet.
Men tror dom inser att det är smartare att höja tobaks skatten som inuta helvete och få in skattepengar på dem som röker på detta sätt. Skulle rökning totalförbjudas skulle antagligen en majoritet fortsätta då samtliga andra länder i vår omgivning antagligen inte känner för att total förbjuda ciggen och smuggling skulle nog bli en realitet som antagligen skulle kunna säljas billigare eller för samma peng men inga pengar skulle komma in till farbror staten.

tror havskräftan iaf men vad vet han.

gatewarden
2012-01-11, 16:40
Funderat på det här många gånger eftersom jag rökte under 3 år och nyss slutade själv.
Hur svårt är det som rökare att visa andra respekt? Om man skall röka på en tågperrong, gå länst bort, är det mycket folk så får man helt enkelt stå över. Det är inte svårt att röka där få människor går / står still precis.

Hade bara folk orkat bry sig så hade problemet varit mycket mindre. Men idag bryr sig fanimej bara folk om sig själva.

LinusM
2012-01-11, 16:46
Så bara för att annan rök är skadlig ska man tycka det är okej med rökare?
Nej, "man" ska tycka att all rök på allmän plats är fel. Tycker att det är fel att förbjuda något och tillåta något annat, även om just rökning må vara det mest framträdande i det här fallet.

Tricklew
2012-01-11, 16:46
Hela diskussionen utgår ifrån att hälsa alltid ska vara det viktigaste, det är inte det för alla, och det är inget fel med det.

Angående den passiva rökningen finns inget stöd för att det påverkar med två meters avstånd. Så det argumentet håller ju inte förrän man vet mer om det. Så jag köper mer att man förbjuder på platser där man faktiskt hamnar nära varandra än att det totalförbjuds.

Detta, sedan undrar jag hur många dödsfall som är relaterade till folk som har bott tillsammans många år varpå den ena rökt inomhus, i vilket fall det mer eller mindre har varit ett val från båda. Jag tvivlar på att det dör enorma mängder varje år pga att en rökare passerar dom på gatan.

Frantic
2012-01-11, 16:47
Ser inga som helst problem med att röka och störs absolut inte av att någon röker.


Du ser inga problem med att röka?

feyin
2012-01-11, 16:51
Angående den passiva rökningen finns inget stöd för att det påverkar med två meters avstånd. Så det argumentet håller ju inte förrän man vet mer om det. Så jag köper mer att man förbjuder på platser där man faktiskt hamnar nära varandra än att det totalförbjuds.
Där ser man. Men faktum kvarstår väl att 500 personer per år dör i Sverige just på grund av passiv rökning? Hade en tandhygienist som föreläsare på skolan för några månader sedan som påstod att om man röker utomhus måste man vänta 30 minuter innan man går in om man inte vill få med sig "passiv rök". Finns det nån substans i det?

King Grub
2012-01-11, 16:53
Worldwide, 40% of children, 33% of male non-smokers, and 35% of female non-smokers were exposed to second-hand smoke in 2004. This exposure was estimated to have caused 379 000 deaths from ischaemic heart disease, 165 000 from lower respiratory infections, 36 900 from asthma, and 21 400 from lung cancer. 603 000 deaths were attributable to second-hand smoke in 2004, which was about 1·0% of worldwide mortality

http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2810%2961388-8/abstract

mangemani
2012-01-11, 16:58
för nått år sedan skulle jag varit emot totalförbjud, men idag då jag inte röker och har vant mig av med skiten, både behovet och själva röken, så är jag helt med på det.
jag känner idag bara ett ohälsosamt obehag då jag står bredvid någon som röker då man inte har nått val(ja om man inte går därifrån) än att dra in skiten i lungorna.

LadyG
2012-01-11, 16:59
Har grannar som röker och får in deras äckliga jävla rök i sovrummet och vardagsrummet. Inte hjälper det att stänga fönstrena heller, eftersom röken kommer in genom "friskluftintaget" (friskluft... tillåt mig småle).

Hur kommer det sig att man inte är fredad i sitt eget hem mot den typen av störningar, däremot får jag inte äta surströmming på balkongen eller grilla eftersom det kan vara störande för grannarna? Det finns ju ingen logik här - borde inte alla doftstörningar vara lika förbjudna?

Om rökning totalförbjöds skulle jag inte bli ett dugg ledsen. Tvärt om.

Olegh
2012-01-11, 17:08
Om rökningen totalförbjöds i Sverige skulle smugglingen öka lavinartat. Alla kommer inte sluta. De som inte slutar kommer då märka av stora negativa effekter från samhällets sida, men fortfarande inte sluta. Generellt sett så är det redan de mest utsatta och barskrapade personerna som har rökning som last och ett förbud skulle bara vara lök på laxen.

Nej, jag tror inte på att ett förbud skulle slå särskilt väl ut, även om jag personligen inte skulle ha något problem med det.

Eddie Vedder
2012-01-11, 17:13
Generellt sett så är det redan de mest utsatta och barskrapade personerna som har rökning som last och ett förbud skulle bara vara lök på laxen.

Ja annars hade det förmodligen inte ens varit på tal om totalförbud. Så länge det bara är mestadels white trash kan man spotta på rökningen fullt ut. Samma sak med övervikten.

Mago
2012-01-11, 17:20
Nej, inget förbud. Man måste få bestämma själv vad man vill stoppa i sin kropp. Förbud på fler ställen, eller typ förbud att röka inomhus (inklusive i sitt eget hem) där det vistas folk under 18 år eller liknande skulle jag kunna tänka mig.

Rataxes
2012-01-11, 17:22
Hur gör man dessa uppskattningar om hur många dödsfall passiv rökning orsakar?

Sen finns det många studier som pekar på positiva hälsoeffekter av rökning även om dessa sällan får uppmärksamhet, speciellt tydligt är att det skyddar mot Parkinsons, men även Alzheimers finns det visst stöd, samt sköldkörtelcancer och lite annat.

Väldigt många tycker helt enkelt det är trevligt att röka, myndigheter har försökt förbjuda tobak många gånger genom historien men folkets sug efter tobak har alltid varit den starkare kraften i längden, så även om det hade varit en bra idé att förbjuda folk att göra något som de vill göra så tror jag inte det skulle hålla ändå.

Three pigs
2012-01-11, 17:26
Skiten borde totalförbjudas, fattar inte varför det ens får säljas. Jävla giftpinnar är vad det är. Var rökare förut men slutat helt sedan 1,5 år tillbaka. Mår otroligt bättre utan skiten.

Fatta hur mycket den generella folkhälsan skulle bli bättre utan det. Att förbjuda det vore ett steg i rätt riktning i att utrota cancern.

Olegh
2012-01-11, 17:31
Ja annars hade det förmodligen inte ens varit på tal om totalförbud. Så länge det bara är mestadels white trash kan man spotta på rökningen fullt ut. Samma sak med övervikten.

Haha, ja. Någon slags konsekvensanalys som sträcker sig längre än sin egen omedelbara närhet verkar vara på tok för svårt för många.

Alkro
2012-01-11, 17:32
Alkohol är bara skadligt vid missbruk/överkonsumtion. Vid moderat bruk kanske t o m dom positiva hälsoeffekterna överväger eventuella negativa.

Rökning är bara en katastrof för hälsan, helt utan positiva aspekter (möjligt undantag vissa tarmsjukdomar).

Dock har ju alkohol en hel del oönskade effekter förutom sjukdomar så som misshandel, våltdtäkter, skadegörelse etc.

Det är ju uppenbart om man är ute en vanlig lördagskväll att alldeles för många inte kan hantera alkohol. Om man besöker en akutmottagning är det ganska skrämmande hur många besök som är alkoholrelaterade. Frakturer, sårskador, medvetslöshet, abstinens etc.

hultman
2012-01-11, 17:36
Rökning är totalt meningslöst, irriterande, äckligt, kontraproduktivt och ger ingen som helst behållning. Trots att jag inte röker själv så är dessa anledningar inte tillräckliga för att det ska förbjudas.

Fidde_Mannen
2012-01-11, 17:42
rökning är totalt meningslöst, irriterande, äckligt, kontraproduktivt och ger ingen som helst behållning. Trots att jag inte röker själv så är dessa anledningar inte tillräckliga för att det ska förbjudas.

+1

mn8eii
2012-01-11, 17:42
Jag skulle gärna se ett förbud men tyvärr kommer det aldrig bli en realitet. Tobaken är för djupt rotade i vår kultur/historia.

Robbmeister
2012-01-11, 17:42
Nej men allt annat som avger rök på allmän plats bör också förbjudas i så fall. Cigarettrök har ingen unik egenskap som ger folk sjukdomar, all rök är farlig.

Avgaser ifrån bilar är en biprodukt av något som faktiskt gjort nytta för samhället (skadligt och dåligt för miljön men användandet av fossila bränslen fyller en funktion) medans rökning inte gör någon som helst nytta, varken för samhället eller individen.

Imni
2012-01-11, 17:44
Jag är emot ett förbud då jag tycker det är tillräckligt med förbud redan i samhället. Däremot ser jag positivt på en ökad tobaksskatt/cigarettskatt. Den minsta möjliga skatt man kan kräva är en som betalar för alla de kostnader cigaretter medför. Ett pris kring 80-100 kr/paketet borde få de flesta att sluta röka.

Eddie Vedder
2012-01-11, 17:47
Cigarettrök har ingen unik egenskap som ger folk sjukdomar, all rök är farlig.

Det där var inte så väldigt genomtänkt va? :)

Det är inte det diffusa "rök" som är farligt utan specifika ämnen i en specifik sak som är farliga. Tror du att den som enbart drar in röken från brinnande papper har lika stora risker att drabbas av sjukdomar som den som även har tobak innanför pappret?

hemlis
2012-01-11, 18:01
Cigaretter borde beskattas så beskattningen täcker sjukvården av följdsjukdommar, så får rökarna betala för sig själva.

Och rökning på allmäna platser förbjudas. Jag tror det i längden efterföljs pga det sociala trycket, även om man inte "kan ringa polisen" för en sån sak.

Henchman
2012-01-11, 18:04
Tillverkning av cigaretter får gärna förbjudas. Köpa tobak löst, i en mycket renare form hade varit okej.

krubkungen
2012-01-11, 18:15
Bort med skiten, det är ju bara skit man suger in!!

stridis
2012-01-11, 18:15
Rökning är totalt meningslöst, irriterande, äckligt, kontraproduktivt och ger ingen som helst behållning. Trots att jag inte röker själv så är dessa anledningar inte tillräckliga för att det ska förbjudas.

Mannen har talat väl.:thumbup:

Tjuckot
2012-01-11, 18:18
Ungefär 6-7000 dör i Sverige pga tobaksrelaterade sjukdomar per år. Rökare lever därtill kortare och har fler år av ohälsa. Sedan man förbjöd rökning på restauranger minskade dödsfallen pga passiv rök från 500 till 200. Jag är för ett förbud på lång sikt. Man måste utarbeta och förankra det. Visst, vi har starka normer och kulturer, men genom ett långsiktigt arbete kan det förändras.

En undersökning för ett litet tag sen visade på att 40% av befolkningen är för ett totalförbud, det utan att man aktivt arbetat för ett totalförbud.

Finland har tagit beslut om, samt jobbar för ett tobaksfritt land år 2040.

Finns mycket faktaskrifter på www.fhi.se om detta.

Sheogorath
2012-01-11, 18:23
Legalisera mera.

Tjuckot
2012-01-11, 18:25
Legalisera mera.

Låt femtonåringar köpa cigg (lagligt)?

Sniggel
2012-01-11, 18:26
Tror inte att totalförbud har en god effekt. Tror nog att det kan minska bruket men det kommer skapa mer kriminalitet med langning.

Bättre att försöka förebygga och reglera rökningen så att färre börjar / fler slutar av egen vilja.

Sheogorath
2012-01-11, 18:28
Låt femtonåringar köpa cigg (lagligt)?

Nej, en åldersgräns kan vi ha. Jag pratade om rusmedel i stort. Men nu känner jag mest att "inte fan pallar jag diskutera detta en gång till" så jag kan släppa det där och så fortsätter vi diskutera cigg istället.

Nej, tobak ska inte förbjudas, kort och gott.

LinusM
2012-01-11, 18:41
Det där var inte så väldigt genomtänkt va? :)

Det är inte det diffusa "rök" som är farligt utan specifika ämnen i en specifik sak som är farliga. Tror du att den som enbart drar in röken från brinnande papper har lika stora risker att drabbas av sjukdomar som den som även har tobak innanför pappret?
Det där var inte väldigt genomtänkt va? För att svara på frågan, nej, jag tror att man löper större risk om man enbart drar in röken från papper, beroende på vilken typ det är förstås.
ALL rök innehåller farliga ämnen och tobaksrök lär inte ligga i närheten av toppen för den skadligaste. Ganska uppenbart att fler blir sjuka av just tobaksrök dock, hela tanken med den är att man ska andas in det i lungorna liksom.

Tjuckot
2012-01-11, 18:59
Nej, en åldersgräns kan vi ha. Jag pratade om rusmedel i stort. Men nu känner jag mest att "inte fan pallar jag diskutera detta en gång till" så jag kan släppa det där och så fortsätter vi diskutera cigg istället.

Nej, tobak ska inte förbjudas, kort och gott.

Ja, det är ju trots allt en diskussion om (tobaks)rökning :)

Det där var inte väldigt genomtänkt va? För att svara på frågan, nej, jag tror att man löper större risk om man enbart drar in röken från papper, beroende på vilken typ det är förstås.
ALL rök innehåller farliga ämnen och tobaksrök lär inte ligga i närheten av toppen för den skadligaste. Ganska uppenbart att fler blir sjuka av just tobaksrök dock, hela tanken med den är att man ska andas in det i lungorna liksom.

Fel. Tobaksrök är mångt mycket farligare pga de ämnen som finns i tobaken samt de kemiska reaktioner som bildas när ciggaretten är tänd. Sedan är det en annan sak att man drar i sig mycket mer rök om man är i ett hus som brinner.

LinusM
2012-01-11, 19:20
Fel. Tobaksrök är mångt mycket farligare pga de ämnen som finns i tobaken samt de kemiska reaktioner som bildas när ciggaretten är tänd. Sedan är det en annan sak att man drar i sig mycket mer rök om man är i ett hus som brinner.
Källa? Har svårt att tro att andra material, där man behöver ta absolut 0 hänsyn till vilka ämnen röken kommer hålla, skulle vara bättre att andas in än tobaksrök. Inte för att man tar särskilt stor hänsyn när man behandlar tobaken heller men jag kan tänka mig att företagen vill att sina kunder ska överleva ett par år iaf.

catchinglingdong
2012-01-11, 19:45
Låt femtonåringar köpa cigg (lagligt)?

Vilken 15 åring kan inte köpa cigg själv?

stridis
2012-01-11, 19:48
Får väl börja med tobaksbolaget... Eller ja, systembolaget kan ju få utöka sitt produktsortiment.

När tas det in kubanska cigarrer då, kan man ju undra?

musmatta
2012-01-11, 19:51
Oj oj. Nåja här i Finland så står alkoholen som främsta orsak till dödsfall för de inom atbetsför ålder, typ 40% av dödsfallen har sin grund i detta. Ca 5% är på sin höjd om man räknar i överkant orsakade av tobaksrökning, även om detta inte är klarlagt. Enligt statistikcentralen.

För de flesta som dör i tobaksrelaterade sjukdomar så handlar det om at deras liv förkortas med något år. Men vad är viktigare ett bra liv eller långt liv. Sällan handlar det om att man faller död ner vid 30 år, vilket dock är fallet med alkohol.
Avnjuter själv gärna cigarr ibland, ger en tid att lugna ner sig och diskutera.

Dödsfall orsakade av demens har konstant ökat sedan 80-talet enligt socialstyrelsen. Nikotin har visat sig minska demenssjukdomar.

Arne Persson
2012-01-11, 20:07
Två tankar här, att förbjuda saker för att de är äckliga gör att en massa saker som anses som äckliga av gemene man skulle förbjudas, kroppsbyggare tex. Och den andra tanken är att skrattretande inte är det ord jag hade valt.

Är du en rökare?

SteelPulse
2012-01-11, 20:11
Jag är för ett totalförbud.

Hade rökning "uppfunnits" i dag hade det totalförbjudits direkt. Jag ser ingen anledning att bevara den vidriga vanan bara för att den är gammal.Håller med men självklart måste alkohol få sitt förbud först.

spoon
2012-01-11, 20:11
Jag är för ett förbud. Folk vet inte sitt eget bästa. Jag är en av dom dumma.

Eddie Vedder
2012-01-11, 20:19
nej, jag tror att man löper större risk om man enbart drar in röken från papper, beroende på vilken typ det är förstås.


Alltså är inte all rök samma sak och cigaretter är specifikt farliga i sammanhanget. Det finns säker värre grejer, exempelvis är ju asbest en känd riskfaktor för lungcancer precis som rökning. Men ditt första påstående var fel.

ceejay
2012-01-11, 20:20
legalisera allt

att förbjuda tobak är helt fel.

Trance
2012-01-11, 20:26
USedan man förbjöd rökning på restauranger minskade dödsfallen pga passiv rök från 500 till 200. J

Källa på det?

stridis
2012-01-11, 20:29
Alltså är inte all rök samma sak och cigaretter är specifikt farliga i sammanhanget. Det finns säker värre grejer, exempelvis är ju asbest en känd riskfaktor för lungcancer precis som rökning. Men ditt första påstående var fel.

Överhettade teflonpannor är också najs.:naughty:

Polymer fume fever.:MrT:

Tjuckot
2012-01-11, 20:29
Källa? Har svårt att tro att andra material, där man behöver ta absolut 0 hänsyn till vilka ämnen röken kommer hålla, skulle vara bättre att andas in än tobaksrök. Inte för att man tar särskilt stor hänsyn när man behandlar tobaken heller men jag kan tänka mig att företagen vill att sina kunder ska överleva ett par år iaf.

Alltså, det är bara att söka. Har du ens testat att bara googla innan du slängde ut ditt påstående? Såklart det är skillnad att andas in något (tobak) som i grundform har runt 2-2500 ämnen mot att röka en pappersbit.

Googla lite, läs lite om rökning och dess påverkan av kroppen, återkom.

Vilken 15 åring kan inte köpa cigg själv?

Lagligt.

Lallle
2012-01-11, 20:30
Ni som ogillar passiv rökning borde testa Köpenhamn H, senast jag var där satt folk med ciggen 20 cm från ens ansikte.

oracas
2012-01-11, 20:37
Ni som ogillar passiv rökning borde testa Köpenhamn H, senast jag var där satt folk med ciggen 20 cm från ens ansikte.

Då vore det väldigt dumt att testa det om man ogillar det!

Tjuckot
2012-01-11, 20:37
Källa på det?

Här är en källa, dock inte på just det. Men beskriver effekter av införandet.

http://www2.fhi.se/upload/ar2006/Rapporter/Uppföljning%20av%20rökfria%20serveringsställen.pdf

Här kan du läsa om det du ville ha källa på. Är du mer intresserad kan jag tipsa om rapporten som länkas i högra fältet. Man ska kanske egentligen säga att det var en stor anledning, men såklart kan man inte säga att det är ENBART det. Om man ska vara petig :)

http://www.fhi.se/Aktuellt/Nyheter/Farre-dor-av-passiv-rokning/
(http://www.fhi.se/Aktuellt/Nyheter/Farre-dor-av-passiv-rokning/)

Tjuckot
2012-01-11, 20:39
hjärt- och lungfonden har en intressant text som tar upp lite annorlunda aspekter kring det hela. Min slutsats efter en snabb skummläsning.

http://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Livsstilsfaktorer/Rokning/Forskning-kring-tobak/

Andreas Guiance
2012-01-11, 20:43
Rent principiellt vore det väl vettigt, men jag tror det skulle följa enorma mängder kriminalitet i spåren av det förbudet...så nej.

stridis
2012-01-11, 20:50
Rent principiellt vore det väl vettigt, men jag tror det skulle följa enorma mängder kriminalitet i spåren av det förbudet...så nej.

Beror på vilka principer man använder sig av...

Morty
2012-01-11, 20:55
Med tanke på att folk svälter i världen är det jävla pannkaka att man använder åkermark till att framställa något som ger sjukdomar.

Det borde inte bara vara rökning som borde förbjudas, det borde vara olagligt att odla tobak industriellt.

Andreas Guiance
2012-01-11, 20:55
Beror på vilka principer man använder sig av...

Gick lite snabbt där;) Rent folkhälsomässigt var mer det jag menade. Principiellt borde man få göra vafan man vill med sin kropp givetvis:)

Tjuckot
2012-01-11, 20:57
f.ö har jag svårt att tro att illegal smuggling skulle kunna tillgodose samma antal brukare som den legala försäljningen gör idag. Speciellt om man inför ett förbud över en längre tid och att det allmänna arbetet för att förstärka ett förbud får utvecklas.

Men det är för stunden mest min känsla kring det hela. Men logiskt sett.

Man måste ha i åtanke hur mycket cigaretter det är som går åt per dag..

Mental
2012-01-11, 20:58
Är du en rökare?

Nej

stridis
2012-01-11, 21:07
Med tanke på att folk svälter i världen är det jävla pannkaka att man använder åkermark till att framställa något som ger sjukdomar.


Kapitalism baby!:cool:

stridis
2012-01-11, 21:13
Den intressanta frågan är vad folk skulle göra istället? Rökalternativ? Supa mera?Bli bättre samhällsmedborgare?

Smuggelciggaretterna räcker nog bra till tonårstjejerna och de som bara inte klarar av att sluta även om tillgången kommer gå ner(det smugglas ju en del idag och den måste isf börja smugglas mer stororganiserat om inte tappet skall bli betydande, är min fördom på området).

Tjuckot
2012-01-11, 21:23
Den intressanta frågan är vad folk skulle göra istället? Rökalternativ? Supa mera?Bli bättre samhällsmedborgare?

Smuggelciggaretterna räcker nog bra till tonårstjejerna och de som bara inte klarar av att sluta även om tillgången kommer gå ner(det smugglas ju en del idag och den måste isf börja smugglas mer stororganiserat om inte tappet skall bli betydande, är min fördom på området).

Alltså. Kollar vi över de senaste åren har rökningen minskat generellt i det svenska samhället. Tänker man att trenden fortsätter och att man har ett mål på ett tobaksfritt sverige om 20-30 år, då kommer vi definitivt ha en mindre andel rökare än idag. Det gör det hela mindre smärtsamt. Bara för att rökningen har minskat har ju folk inte gått över till att supa.

Sedan är alkohol och tobak två väldigt olika saker.

Jag tror att om man inför ett tobaksförbud så kommer man ta nödvändiga åtgärder genom polis, tull, handels m.m för att förhindra smuggling och illegal försäljning.

Löpsko
2012-01-11, 21:24
Börja med ett förbjud att röka på offentliga platser såsom på stan och vid busskurer så tror ja de kommer ganska naturligt för många att de är dax att lägga av.

Tjuckot
2012-01-11, 21:24
Min erfarenhet är att de som slutar röka/snusa ersätter det med en hälsosammare livsstil på olika sätt i varierande omfattning. Men framförallt mår de bättre. Däremot om man har en person med tidigare missbruk (alkohol, tabletter osv) får man vara försiktigt så att de inte byter beroende, så att säga.

jaaaaag
2012-01-11, 21:28
I Singapore finns små rökbås som påminner om våra busskurer som rökarna får stå och röka i :-) och det finns inte många. Totalförbud att röka utanför dom, i parker m.m.

martikainen
2012-01-11, 21:34
Förbjud det på allmän plats!

Sheogorath
2012-01-11, 21:35
förbjud det på allmän plats!

+1

(men precis som Linn så vill jag ha små bås där man kan titta på de små rökdjuren, peka på dem, prata om dem osv.)

spoon
2012-01-11, 21:45
Att ha poliser till att jaga runt rökare känns väl sådär. Förbjud försäljningen så får dom som vill krångla till det med dyra smuggelcigg hållas. Till att börja med.

stridis
2012-01-11, 21:50
Att ha poliser till att jaga runt rökare känns väl sådär.

Ja hur skall då nyblivna pappor firas så de storknar?*rolleyes*

Sportfiskaren
2012-01-11, 22:02
I Singapore finns små rökbås som påminner om våra busskurer som rökarna får stå och röka i :-) och det finns inte många. Totalförbud att röka utanför dom, i parker m.m.

:hbang:

Låter som en bra kompromiss!

Trance
2012-01-11, 22:10
Här är en källa, dock inte på just det. Men beskriver effekter av införandet.

http://www2.fhi.se/upload/ar2006/Rapporter/Uppföljning%20av%20rökfria%20serveringsställen.pdf

Här kan du läsa om det du ville ha källa på. Är du mer intresserad kan jag tipsa om rapporten som länkas i högra fältet. Man ska kanske egentligen säga att det var en stor anledning, men såklart kan man inte säga att det är ENBART det. Om man ska vara petig :)

http://www.fhi.se/Aktuellt/Nyheter/Farre-dor-av-passiv-rokning/
(http://www.fhi.se/Aktuellt/Nyheter/Farre-dor-av-passiv-rokning/)

Inte supersugen på att betala för den rapporten men det skulle vara väldigt intressant att se hur de kommit fram till detta:

Antalet förtida dödsfall orsakade av passiv rökning beräknas nu till cirka 200 i Sverige. Motsvarande siffra år 2004 beräknades till minst 500 personer.

Mental
2012-01-11, 22:18
Inte supersugen på att betala för den rapporten men det skulle vara väldigt intressant att se hur de kommit fram till detta:

Måste du ha den i tryck då? Duger det inte att läsa PDFen gratis?

http://www.fhi.se/PageFiles/8430/R2009-17-Tobak-och-avvanjning.pdf

Tjuckot
2012-01-11, 22:19
Du får läsa lite mer noggrant :)

Den är gratis: http://www.fhi.se/PageFiles/8430/R2009-17-Tobak-och-avvanjning.pdf

Alt. sammanfattning: http://www.fhi.se/PageFiles/8232/Tobaksavvanjning-en%20del-tobaksforebygg-arbete-broschyr-webb.pdf

Råkar du vara superintresserad och vill ha en papperskopia går ju det att lösa.

Tror faktiskt den är gratis att beställa med, ev. betalar man frakt.

Stefan J
2012-01-11, 22:30
Jag är för ett förbud. Folk vet inte sitt eget bästa. Jag är en av dom dumma.

Det är väl bra? Är man tillräckligt dum och gör många osmarta val är chansen god att man dör innan man skaffat barn, och då säkerställer vi att det naturliga urvalet på ett sätt fortfarande fungerar i och med att de människor som inte vet sitt eget bästa försvinner. Om rökning sedan är korkat nog för att önska livet ur individer innan de reproducerat sig är ytterst tveksamt. Inte dödar det snabbt nog heller.

spoon
2012-01-11, 22:32
:(

Troll
2012-01-11, 22:40
Ja på allmän plats!!

Om folk röker i sina hus bekommer mig inte, kan välja att inte besöka dem..

emcalu
2012-01-11, 22:42
bör få lite samma status som religion. rökning/religion hör hemma innanför dina egna fyra väggar, ta inte med möget ut till allmän plats för då jäklar.

Spartansk
2012-01-11, 23:01
Är det ingen som vill bevara rökningen för att det är sexigt? Inte färre än två (2) tjejer jag har träffat har uttryckligen bett mig att börja röka för att det är sexigt med killar som röker.

Degpekka
2012-01-11, 23:06
Är det ingen som vill bevara rökningen för att det är sexigt? Inte färre än två (2) tjejer jag har träffat har uttryckligen bett mig att börja röka för att det är sexigt med killar som röker.

Verkar vara vettiga tjejer! :thumbup:

akAn
2012-01-11, 23:07
Är det ingen som vill bevara rökningen för att det är sexigt? Inte färre än två (2) tjejer jag har träffat har uttryckligen bett mig att börja röka för att det är sexigt med killar som röker.

Det går nog över när de fyller 18

Tricklew
2012-01-11, 23:09
Får väl börja med tobaksbolaget... Eller ja, systembolaget kan ju få utöka sitt produktsortiment.

När tas det in kubanska cigarrer då, kan man ju undra?

Kubanska är inte olagliga i Sverige, och hade antagligen sålts på tobaksbolaget om det fanns.

Är det ingen som vill bevara rökningen för att det är sexigt? Inte färre än två (2) tjejer jag har träffat har uttryckligen bett mig att börja röka för att det är sexigt med killar som röker.

Nummer?

Spartansk
2012-01-11, 23:09
Det går nog över när de fyller 18

Nä, för de var 19 samt 23.

Spartansk
2012-01-11, 23:10
Nummer?

Har raderat dem för att hindra mig från att ångest-SMS-a dem när jag saknar dem.

akAn
2012-01-11, 23:21
Nä, för de var 19 samt 23.

Vissa mognar sent ;)

Frågan är väl om du också tycker det är sexigt?

Tricklew
2012-01-11, 23:31
Vissa mognar sent ;)

Frågan är väl om du också tycker det är sexigt?

Självklart gör han det, Spartansk och jag delar smak vad gäller erotik.

http://thumpandwhip.com/wp-content/uploads/2010/02/anti-smoking-ad.jpg

http://a1.ec-images.myspacecdn.com/images02/37/6c22743a7e7c48108f58a5b1906243ec/l.jpg

Spartansk
2012-01-11, 23:40
Självklart gör han det, Spartansk och jag delar smak vad gäller erotik.

Korrekt. Brukar t ex tänka att jag är Tricklew när jag befläckar mig själv.

Sheogorath
2012-01-12, 06:08
Det är väl bra? Är man tillräckligt dum och gör många osmarta val är chansen god att man dör innan man skaffat barn, och då säkerställer vi att det naturliga urvalet på ett sätt fortfarande fungerar i och med att de människor som inte vet sitt eget bästa försvinner. Om rökning sedan är korkat nog för att önska livet ur individer innan de reproducerat sig är ytterst tveksamt. Inte dödar det snabbt nog heller.

Precis. De som skaffar barn tidigast är knappast de med sundast levnadsvanor. Snarare är tidigt barnafödande kopplat till lägre social klass (wt!), lägre utbildningsnivå och dessa i sin tur är kopplade till rökning, fetma, dåliga motionsvanor osv.

De som lever sämst skaffar flest barn, och barn tidigast. Genetics going to shit.

victor_n
2012-01-12, 07:40
Precis. De som skaffar barn tidigast är knappast de med sundast levnadsvanor. Snarare är tidigt barnafödande kopplat till lägre social klass (wt!), lägre utbildningsnivå och dessa i sin tur är kopplade till rökning, fetma, dåliga motionsvanor osv.

De som lever sämst skaffar flest barn, och barn tidigast. Genetics going to shit.

jävla idiot hahahaha tragiska fan :)

Nitrometan
2012-01-12, 08:38
Angående den passiva rökningen finns inget stöd för att det påverkar med två meters avstånd. Så det argumentet håller ju inte förrän man vet mer om det. Så jag köper mer att man förbjuder på platser där man faktiskt hamnar nära varandra än att det totalförbjuds.

Man förbjuder rökare att vistas närmare andra människor än 3 meter?

dmjardell
2012-01-12, 08:43
Självklart ska man få röka om man vill det.

Nitrometan
2012-01-12, 08:45
Självklart ska man få röka om man vill det.

Varför är det självklart?

Arne Persson
2012-01-12, 08:51
Självklart ska man få röka om man vill det.

En helt normal kommentar från en "hänsynsfull" rökare.

Tjuckot
2012-01-12, 08:52
http://tobaksfakta.se/okategoriserat/fyra-av-tio-vill-na-ett-helt-tobaksfritt-samhalle/

Fyra av 10 vill ha ett tobaksfritt samhälle. Ganska bra siffror med tanke på att man inte direkt driver frågan. Jag tror att om man arbetar intensivt och driver frågan om ett tobaksfritt Sverige, då kommer de procentsatserna se mycket annorlunda ut om säg 3-10 år.

För att ta reda på hur svenska folket ser på tanken om ett helt tobaksfritt samhälle intervjuade Novus på Tobaksfaktas uppdrag 1 047 personer under perioden 20-25 oktober 2011. Den centrala frågan var ”Hur viktigt tycker du det är att Sverige beslutar om en bortre tidsgräns då försäljningen av tobaksprodukter ska upphöra?”. Här är några av resultaten:

43 procent tycker det är mycket viktigt eller ganska viktigt med en bortre tidsgräns. Lika många har motsatt åsikt. 15 procent vet inte eller har ingen åsikt.
Vilket politiskt parti man sympatiserar med har vanligen ingen större betydelse för om man tycker det är viktigt med ett tobaksfritt samhälle eller ej. De som sympatiserar med regeringsalliansens partier svarar ja i nästan lika hög utsträckning som de som känner sig hemma hos s, v eller mp. Sverigedemokrater är dock mer negativa till en bortre tidsgräns än andra.

Stödet för en bortre tidsgräns är lägre bland personer som själva röker eller snusar än bland dem som inte gör det. 51 procent av dem som inte använder tobak tycker att en bortre gräns är viktig. Bara 15 procent av dem som röker dagligen delar den åsikten. Bland dem som snusar dagligen är 20 procent för en tidsgräns. Intressant nog finns ett större stöd bland personer som både röker och snusar dagligen; 33 procent tycker det är viktigt med en bortre gräns för tobaken.

Kvinnor är något mer positiva till ett helt tobaksfritt Sverige än män. Likaså är yngre (personer under 30 år) mer positiva än äldre.

Utbildningsnivå verkar inte ha något tydligt samband med inställningen till en bortre gräns för tobaken.

Fidde_Mannen
2012-01-12, 10:32
Gillar inte alls rökning. Tjejen rökade när vi blev tillsammans hatade det.
Dock tycker jag att man som vuxen själv ska få välja.
Vi har 18års gräns på att köpa men gäller det 18år för att sen få röka dom me?

Mago
2012-01-12, 14:11
En helt normal kommentar från en "hänsynsfull" rökare.

Jag avskyr cigarettrök som pesten, men tycker också att det är självklart att folk ska få röka om de vill. Dock utan att, inom rimliga gränser, förpesta andra med sin rök.

musmatta
2012-01-12, 14:42
Pratar man inte med varandra i sverige? Om det stör när någon står nära och röker så kan man väl säga till att de kan gå lite längre bort. Det man kan förbjuda med tanke på hälsa är väl i så fall att röka i stängda utrymmen där underåriga vistas, typ bilar och hem. Finns väl dylika lagar på flera ställen. Tror knappast att det är bra för folkhälsan att folk sitter inne och röker än ute i det fria. De som får men av passiv rökning så har inte fått besvären från utomhusrökare...

Ska man förbjuda allt i offentligheten som stör så bör man snart förbjuda folk att gå ut så att ingen behöver känna sig kränkt.

Tjuckot
2012-01-12, 15:21
Pratar man inte med varandra i sverige? Om det stör när någon står nära och röker så kan man väl säga till att de kan gå lite längre bort.

Du tror de gör det då?

Jag har varit med om personer som inte ville gå ur busskuren och röka pga regn. Så då fick vi andra 7 personer som var intryckta där stå ut med skiten. Och ja, jag sa ifrån ganska rejält. Men vissa bryr sig inte. Då kan det behövas lite tyngre argument.

BigSpawn
2012-01-12, 15:28
Du tror de gör det då?

Jag har varit med om personer som inte ville gå ur busskuren och röka pga regn. Så då fick vi andra 7 personer som var intryckta där stå ut med skiten. Och ja, jag sa ifrån ganska rejält. Men vissa bryr sig inte. Då kan det behövas lite tyngre argument.

Samma här och i Stockholm är det faktiskt förbjudet att röka i busskurer men det är ju inte direkt så att det är nån som kontrollerar så att det följs och det enda alternativet då om de vägrar flytta på sig är att ta lagen i egna händer och då begår du med all säkerhet ett grövre brott och åker på det i slutändan.

Sniggel
2012-01-12, 15:59
Pratar man inte med varandra i sverige? Om det stör när någon står nära och röker så kan man väl säga till att de kan gå lite längre bort. Det man kan förbjuda med tanke på hälsa är väl i så fall att röka i stängda utrymmen där underåriga vistas, typ bilar och hem. Finns väl dylika lagar på flera ställen. Tror knappast att det är bra för folkhälsan att folk sitter inne och röker än ute i det fria. De som får men av passiv rökning så har inte fått besvären från utomhusrökare...

Ska man förbjuda allt i offentligheten som stör så bör man snart förbjuda folk att gå ut så att ingen behöver känna sig kränkt.

Vad gör man om man varje dag när man pendlar och gå på plattformar går igenom ett rökmoln skapat av någon (oftast fler) 50 meter bort? Vad gör man om man står och väntar på bussen och för att undvika de områden där rök finns? Jo man ställer sig längst bort på den sidan av folkmassan där vinden blåser ifrån. Att gå runt och påpeka för alla rökare att man störs av röken är ohållbart. Vad gör man om rökare föredrar att röka precis vid utgångar av hus där rökning är förbjudet och tydligt markerat? Hjälper det att påpeka för dem igen att det är förbjudet?
Vad gör man om man är astmatiker och reagerar kraftigt på röken?
Ja man håller sig borta från alla sådana potentiella platser, vilket innebär de flesta av de nödvändiga offentliga.

Det är ohållbart att säga till 4 personer om dagen att man störs av deras rök och påpeka att det är bättre om de röker 10m bort där röken inte sprids över hela folkmassan, eller att de åtminstone kan vänta 1 minut innan de tänder sin cigg när de kliver av tåget.

stenmannen
2012-01-13, 20:05
fan va roligt det skulle vara att se reaktionerna på dagens rökare om det helt plötsligt inte fanns några cigaretter:D

Tjuckot
2012-01-13, 20:09
fan va roligt det skulle vara att se reaktionerna på dagens rökare om det helt plötsligt inte fanns några cigaretter:D

Det är ju det som är grejen. Genomför man något sådant så kommer man, om man har något vett, avisera det 20 år före genomförandet.

Sniggel
2012-01-14, 21:49
Ett (lite udda) sätt hade ju kanske vara att höja åldersgränsen med 1 år varannat år tills det är helt förbjudet om ca 140 år :P

Eddie Vedder
2012-01-14, 21:58
Ett (lite udda) sätt hade ju kanske vara att höja åldersgränsen med 1 år varannat år tills det är helt förbjudet om ca 140 år :P

Ett mindre extremt sätt jag satt och grunnade lite allmänt på (utan att direkt se det som en seriös lösning men ändå) är är att man helt enkelt bestämmer att från och med 1:a januari 2013 får ingen ny 18-pring köpa tobak. Det fortsätter alltså att tillåtas för de som är födda innan dess men för alla som blir 18 under 2013 och senare är det inte längre tillåtet. Och alla i den åldern som redan börjat (jag är väl medveten om att de flesta börjar innan de är 18) får möjlighet till intensiv avvänjning. Då skulle man ju med tiden fasa ut rökningen utan att behöva orsaka dagens rökare ett totalstopp.

Sniggel
2012-01-14, 22:01
Ungefär som när det blir lag på cykelhjälm för vuxna.
Vi stackars gamla mossiga "Jag har minsann alltid cyklat utan cykelhjälm och det var aldrig några problem" individer slipper för att vi hann bli vuxna innan lagen trädde i kraft :P

Mental
2012-01-15, 00:12
Ett mindre extremt sätt jag satt och grunnade lite allmänt på (utan att direkt se det som en seriös lösning men ändå) är är att man helt enkelt bestämmer att från och med 1:a januari 2013 får ingen ny 18-pring köpa tobak. Det fortsätter alltså att tillåtas för de som är födda innan dess men för alla som blir 18 under 2013 och senare är det inte längre tillåtet. Och alla i den åldern som redan börjat (jag är väl medveten om att de flesta börjar innan de är 18) får möjlighet till intensiv avvänjning. Då skulle man ju med tiden fasa ut rökningen utan att behöva orsaka dagens rökare ett totalstopp.

Är det inte exakt samma sak som sniggel föreslår, fast i dubbelt så högt tempo?

Det intressanta blir ju 10 år längre fram, när en 29åring kan dömmas för att ha langat cigg till en 28åring, som är för ung för att röka :D

catchinglingdong
2012-01-15, 08:23
fan va roligt det skulle vara att se reaktionerna på dagens rökare om det helt plötsligt inte fanns några cigaretter:D

Ungefär lika kul som att se tränandes reaktion när alla gym försvinner och alla kosttillskott...

dmjardell
2012-01-15, 21:25
Varför är det självklart?

För att man ska väl fan få bestämma över sin egen kropp så länge man inte skadar någon annan?

Jag är snusare förövrigt.

Nitrometan
2012-01-16, 13:18
För att man ska väl fan få bestämma över sin egen kropp så länge man inte skadar någon annan?
Men om passiv rökning skadar?

Om man kan visa att den genomsnittliga "ekonomsika skadan" för samhället att vårda en rökare (inräknat frånvaro från jobbet m.m.) är större än den tobaksskatt som denne betalar, ska man då fortfarande få röka? Man skadar ju andra då...

Sniggel
2012-01-16, 13:33
För att man ska väl fan få bestämma över sin egen kropp så länge man inte skadar någon annan?

Jag är snusare förövrigt.

Det får man ju inte? Där är mycket som redan är förbjudet. Jag är helt klart för ett visst förmynderi, en kompromiss mellan frihet och ett stabilt/"säkert" samhälle. Man får ju alltid räkna med att viss legalisering kan få negativa konsekvenser på samhället eftersom individer inte alltid kan göra kloka val.

Sen får man spekulera i vart o ett av fallen var man drar gränserna och det kanske inte alltid görs rätt avvägningar.

Tigerkotten
2012-01-16, 13:43
Ett mindre extremt sätt jag satt och grunnade lite allmänt på (utan att direkt se det som en seriös lösning men ändå) är är att man helt enkelt bestämmer att från och med 1:a januari 2013 får ingen ny 18-pring köpa tobak. Det fortsätter alltså att tillåtas för de som är födda innan dess men för alla som blir 18 under 2013 och senare är det inte längre tillåtet. Och alla i den åldern som redan börjat (jag är väl medveten om att de flesta börjar innan de är 18) får möjlighet till intensiv avvänjning. Då skulle man ju med tiden fasa ut rökningen utan att behöva orsaka dagens rökare ett totalstopp.


Bra idé!

Tjuckot
2012-01-18, 13:10
Ang. smuggelcigaretter som många anser kommer öka i.o.m ett förbjud.


Mellan 2009 och 2010 minskade antalet sålda smuggelcigaretter från 95 miljoner till 63 miljoner, en minskning med 34 procent. Köp av privatimporterade cigaretter, som privatpersoner lagligt fört in i landet och sålt vidare utan kommersiellt syfte, uppgick år 2010 till cirka 117 miljoner. I jämförelse med år 2009 är det en minskning med ca 39 procent. Sammantaget minskade därmed den oregistrerade cigarettkonsumtionen under 2010 med ca 9 procent.

Preliminära siffror för 2011 års första nio månader tyder på en fortsatt minskning av köpen av smuggelcigaretter och annan oregistrerad försäljning även under fjolåret. Den registrerade försäljning tycks ha ökat något under 2011 och den totala cigarettkonsumtionen verkar ha varit i stort sett densamma som 2010.

Smuggelcigaretternas andel av den totala konsumtionen var som högst – 2,9 procent – åren 2004 och 2005. Sedan dess har andelen sjunkit. Detta samtidigt som den svenska tobaksskatten höjts flera gånger, vilket alltså inte verkar ha påverkat smugglingen. År 2010 var smuggelcigaretternas andel av totalkonsumtionen 1 procent och enligt de preliminära siffrorna tycks den 2011 ha varit nere på 0,2 procent.

Utdrag från http://tobaksfakta.se/nyheter/cigarettsmugglingen-i-sverige-fortsatter-minska/
som sammanfattar lite från rapporten "Tal om tobak 2010" från Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning, Sorad, vid Stockholms universitet som finns HÄR (http://www.sorad.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=11320&a=101509)

Vilket innebär att vi trots ökade skatter fått en minskad andel smuggelcigaretter. Som nu är relativt låg. Notera att detta var ett utdrag bara.. klicka på länkarna för att läsa mer.

stajv
2012-01-18, 13:59
Tycker inte det ska behövas lagar som bestämmer över vad vuxna människor får stoppa i sig.

Så tillåt mer saker istället imo

shadowfire
2012-03-15, 14:10
Bump! Förslag om att förbjuda det på allmän plats diskuteras just nu. Pest eller kolera?

PRound
2012-03-15, 14:11
Bump! Förslag om att förbjuda det på allmän plats diskuteras just nu. Pest eller kolera?

Låter underbart.

young_george
2012-03-15, 14:12
Sålänge man är konsekvent och förbjuder alla avgaser på allmän plats.

Mental
2012-03-15, 14:13
Bump! Förslag om att förbjuda det på allmän plats diskuteras just nu. Pest eller kolera?

Du menar om det är dåligt eller dåligt?

Jag skulle säga att det är bra att debatten förs, men att jag är skeptisk till mer förföljelse av rökarna

shadowfire
2012-03-15, 14:14
Du menar om det är dåligt eller dåligt?

Jag skulle säga att det är bra att debatten förs, men att jag är skeptisk till mer förföljelse av rökarna

Det engagerar och upprör i varje fall, åt båda håll. Det är uppenbart att debatten i sig rör till det i båda läger.

shadowfire
2012-03-15, 14:17
Sålänge man är konsekvent och förbjuder alla avgaser på allmän plats.

Det har man redan gjort på ett sätt, tomgångskörning under en balkong är t.ex. inte tillåten hur som helst i tätort. Jag har dock inte ens upplevt någon bil köra på tomgång ens så länge som fd grannen kunde kedjeröka.

mini_Arnold
2012-03-15, 15:01
Jag är för ett totalförbud men nöjer mig riktigt bra med förbud mot rökning på allmän plats faktiskt.

I Finska landet har man varit så pass smarta att man förbjudit all typ av snusförsäljning men inte cigaretter. Bra jobbat retards! :thumbup:

stridis
2012-03-15, 17:15
Sålänge man är konsekvent och förbjuder alla avgaser på allmän plats.

Rökning i max en minut gäller här i ....?

redbrigade
2012-03-15, 17:18
Men om passiv rökning skadar?



Är inte secondhand-smoking lite av en myt?

young_george
2012-03-15, 17:27
Är inte secondhand-smoking lite av en myt?

Hur menar du då?

Tricklew
2012-03-15, 17:34
Hur menar du då?

Att det finns ett flertal oseriösa, och överdrivna artiklar om dess farligheter. Var inte många månader sedan WHO gjorde en enorm undersökning och samling av artiklar, för att komma till slutsatsen att folk som bor med rökare inte drabbas av cancer i större grad än ickerökare. Denna artikeln skiter de nu fullständigt i att ens nämna på deras hemsida.

redbrigade
2012-03-15, 17:34
Hur menar du då?

Att det inte är så farligt som man får det att framstå, det var väl "Bullshit" som ägnade ett program åt just passiv rökning och dom hävdade att det inte var i närheten av så farligt som många påstår.

Finns det några dokumenterad dödsfall pga passiv rökning?

young_george
2012-03-15, 18:25
Att det inte är så farligt som man får det att framstå, det var väl "Bullshit" som ägnade ett program åt just passiv rökning och dom hävdade att det inte var i närheten av så farligt som många påstår.

Finns det några dokumenterad dödsfall pga passiv rökning?

Att dess farlighet överdrivs säger jag inget om, men det förefaller väl ytterst otroligt att kroppen skulle ta upp alla farliga ämnen innan man blåser ut röken.

Vare sig de sker eller inte, hur tänker du att man skulle dokumentera att ett dödsfall sker just p.g.a den passiva rökningen?

redbrigade
2012-03-15, 18:35
Vare sig de sker eller inte, hur tänker du att man skulle dokumentera att ett dödsfall sker just p.g.a den passiva rökningen?

Att en icke-rökare diagnostiseras med en rökrelaterad sjukdom, det borde ju finnas något fall med tanke på alla som utsetts för passiv rökning.

young_george
2012-03-15, 18:36
Att en icke-rökare diagnostiseras med en rökrelaterad sjukdom, det borde ju finnas något fall med tanke på alla som utsetts för passiv rökning.

Finns det inga sådana fall alls? Jag har inte undersökt saken, så jag vet inte.

proteinsynthesis
2012-03-15, 18:40
Att en icke-rökare diagnostiseras med en rökrelaterad sjukdom, det borde ju finnas något fall med tanke på alla som utsetts för passiv rökning.

Det nuvarande förbudet har ju fallit så väl ut att man vill just utöka det.

Tjuckot
2012-03-15, 18:59
Det finns galet mkt evidens för att passiv rök är farligt. Speciellt för barn.

En bra start är att surfa runt lite här:

http://www.surgeongeneral.gov/library/secondhandsmoke/

Tjuckot
2012-03-15, 19:05
Eller varför inte lite hederlig wiki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_smoking

/efter en snabb googling

dream_theater_
2012-03-15, 19:07
Rökning är rätt gött och borde subventioneras.

aijou
2012-03-15, 19:11
Är inte secondhand-smoking lite av en myt?

Att det inte är så farligt som man får det att framstå, det var väl "Bullshit" som ägnade ett program åt just passiv rökning och dom hävdade att det inte var i närheten av så farligt som många påstår.

Finns det några dokumenterad dödsfall pga passiv rökning?

King Grub postade ju detta på sida #3 i denna tråden. Låter inte speciellt trevligt, tycker jag.

Worldwide, 40% of children, 33% of male non-smokers, and 35% of female non-smokers were exposed to second-hand smoke in 2004. This exposure was estimated to have caused 379 000 deaths from ischaemic heart disease, 165 000 from lower respiratory infections, 36 900 from asthma, and 21 400 from lung cancer. 603 000 deaths were attributable to second-hand smoke in 2004, which was about 1·0% of worldwide mortality

http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736%2810%2961388-8/abstract

Jag tycker att "Bullshit" är ett underhållande program med en hel del bra poänger men vad jag har förstått så innehåller det även en hel del bullshit. Pun intended. ;)

awesomooo
2012-03-15, 19:13
Jag skulle bli glad om jag slapp andas in andras rök vid uteserveringar, busskurer samt entréer till varuhus/affärer och liknande. :)

Tjuckot
2012-03-15, 19:35
Man ska inte glömma att sådana här regleringar hjälper f.d rökare att bibehålla sin rökfrihet. Syn- och luktintryck är vanliga anledningar till återfall.

Danne2k
2012-03-15, 20:18
Angående den passiva rökningen finns inget stöd för att det påverkar med två meters avstånd. Så det argumentet håller ju inte förrän man vet mer om det. Så jag köper mer att man förbjuder på platser där man faktiskt hamnar nära varandra än att det totalförbjuds.

This.

Jäkligt bra idé, det är iaf en början. Även om jag helst blir av med skiten helt och hållet, så medför ett totalförbud kanske annan problematik också.

Att det inte är förbjudet på uteserveringar förvånar mig fan.

Lite intressant är att 60-70% av vårddagarna på en lungmedicinska avdelningarna numera används till att trösta, lindra (och i något enstaka fall bota) tobakrökskadeoffer (från Medicinboken).

Man borde sätta en gäng rökare på en sådan avdelning i 1 vecka, sen får vi se hur sugna dom är på en cigg..

Tjuckot
2012-03-15, 20:30
Lite intressant är att 60-70% av vårddagarna på en lungmedicinska avdelningarna numera används till att trösta, lindra (och i något enstaka fall bota) tobakrökskadeoffer (från Medicinboken).

Man borde sätta en gäng rökare på en sådan avdelning i 1 vecka, sen får vi se hur sugna dom är på en cigg..

Man får ha i åtanke att de "stora" lungsjukdomarna (KOL, Lungcancer) ofta har ganska trista prognoser. För KOL är det i princip att sluta röka för att förhindra sjukdomsförloppet (sedan vissa behandlande mediciner och mot slutet, syrgas). Sedan kan de trots det bli sämre pga infektioner m.m. Lungcancer har, som jag förstått det, oftast en ganska dyster prognos, tyvärr :/ Mycket görs för att underlätta för de sjuka, både med medicin, sjukgymnastik (e.x andingsteknik för KOL-sjuka), hjälpmedel men även kuratorstöd och rökavänjning för de som vill det. På lungavdelningar dvs.

Tror det är ganska svårt att säga generellt hur lungavdelningar jobbar trots det.. iaf en sådan där slutsats som du hittat i medicinboken. Alla kliniker jobbar ju olika.

Tror inte precis det skulle vara en bra metod.. inte för att den är realistisk, men ifall man hittar ett par kol/cancer-sjuka som vill bli tittade på i en vecka så tror jag inte det är ett bra sätt för att höja motivationen. Finns bättre sätt. Alla blir inte motiverade av att se sjukdom och lidande precis.

TREX
2012-03-15, 20:35
Ja.

BigSpawn
2012-03-15, 21:47
Om de nu ska införa rökförbud så lär de också tillsätta några som uppehåller förbudet annars är det ju ett ganska tandlöst förbud. Det är ju rökförbud i busskurer och på tågperronger i Stockholm och de få gånger jag har stött på folk som röker där och jag säger till dom så skiter de fullständigt i det. Så då är det ju bara att välja om man tycker det är värt att nita dom för att få det rökfritt, för ringa till polisen kan du knappast

Tjuckot
2012-03-15, 21:57
Har inte i huvudet hur de gjorde med implementeringen inför rökstoppet på restauranger 1 juni 2005. Men här är lite snabba resultat från en 6-månaders uppföljning. Jag tror att vi i sverige ofta respekterar regler som dessa, men det är mest min känsla.

Svenska folket...
• Nio av tio tycker att det är bra att restauranger/pubar/caféer är rökfria
• Åtta av tio rökare tycker att det är bra att alla restauranger är rökfria
• 82 procent av svenskarna uppger att antalet restaurangbesök inte har påverkats av den nya röklagen. Samma värde gäller för besök på pubar, barer och andra nöjesställen. 81 procent uppger att antalet besök på caféer inte har påverkats
• 12 procent av rökarna uppger att de går på restaurang mer sällan efter lagens inträde
• 98 procent av rökarna uppger att de respekterar rökförbudet
• 14 procent uppger att de uppmärksammat att det finns rökrum på restaurangerna
• 8 procent uppger att de känner någon som slutat röka i samband med att nya lagen trädde i kraft

http://www.fhi.se/Documents/Tillsyn/Temo-rokfria-serveringar-0601.pdf

Tjuckot
2012-03-15, 22:01
Har inte i huvudet hur de gjorde med implementeringen inför rökstoppet på restauranger 1 juni 2005.

http://www.fhi.se/PageFiles/3098/a20056underlrokfriaserveringar0509.pdf

maaherra
2012-03-15, 22:18
Är det verkligen den passiva rökningen en sån begränsande faktor i er vardag att ni vill förfölja rökarna ytterligare? Lite perspektiv tycker jag man får ha och inte skrika efter förbud för att man känner lite röklukt emellanåt.

Fartman
2012-03-16, 00:06
Bump! Förslag om att förbjuda det på allmän plats diskuteras just nu. Pest eller kolera?

Låter perfa, folk får gott röka bäst dom vill så länge vi andra slipper andas in skiten. Man blir så jävla sur när nån jävel röker på balkongen sommartid så man får in äckelröken i lägenheten. Kommer ihåg där min tjej bodde förut så fick man in röklukt i sovrummet typ lagom till sängdags, då ville man gärna slå in ciggen i truten på den skyldiga.

Anton Fräs
2012-03-16, 08:28
Är det verkligen den passiva rökningen en sån begränsande faktor i er vardag att ni vill förfölja rökarna ytterligare? Lite perspektiv tycker jag man får ha och inte skrika efter förbud för att man känner lite röklukt emellanåt.

Desto mer av dina inlägg jag läser desto vettigare verkar du. Stort +1

akAn
2012-03-16, 13:37
Är det verkligen den passiva rökningen en sån begränsande faktor i er vardag att ni vill förfölja rökarna ytterligare? Lite perspektiv tycker jag man får ha och inte skrika efter förbud för att man känner lite röklukt emellanåt.

Var bor du? Om man rör sig i stan mycket så får man nästan räkna med att få andas rök från en ny person var 50-100e meter. Jag har inga problem med att folk utsätter sig själva för röken men jag vill inte andas den och när det är fakta att folk inte utan förbud i lagar bara kan använda sunt förnuft och inte t ex röka i uppgångar där folk går förbi eller gåendes på gatan eller på ett elljusspår där folk försöker motionera och pressa tider så tycker jag att vi ska ändra lagarna.

Problemet blir bara att se till att lagarna följs

mysglenn
2012-03-16, 13:40
Är det verkligen den passiva rökningen en sån begränsande faktor i er vardag att ni vill förfölja rökarna ytterligare? Lite perspektiv tycker jag man får ha och inte skrika efter förbud för att man känner lite röklukt emellanåt.

mina grannar röker på balkongen brevid min samt vid ytterporten, det sipprar in i min lägenhet med mycket jämna mellanrum.

Så ja den är verkligen en begränsande faktor i min vardag.

Jokester
2012-03-16, 14:37
Idioti.

http://www.desismileys.com/smileys/desismileys_6474.gif (http://www.desismileys.com/)

mysglenn
2012-03-16, 14:38
Om de nu ska införa rökförbud så lär de också tillsätta några som uppehåller förbudet annars är det ju ett ganska tandlöst förbud. Det är ju rökförbud i busskurer och på tågperronger i Stockholm och de få gånger jag har stött på folk som röker där och jag säger till dom så skiter de fullständigt i det. Så då är det ju bara att välja om man tycker det är värt att nita dom för att få det rökfritt, för ringa till polisen kan du knappast

Nita dom?

BigSpawn
2012-03-16, 14:44
Nita dom?
Ge dom på nöten? låta dom smaka näve?

Jokester
2012-03-16, 14:46
Om de nu ska införa rökförbud så lär de också tillsätta några som uppehåller förbudet annars är det ju ett ganska tandlöst förbud. Det är ju rökförbud i busskurer och på tågperronger i Stockholm och de få gånger jag har stött på folk som röker där och jag säger till dom så skiter de fullständigt i det. Så då är det ju bara att välja om man tycker det är värt att nita dom för att få det rökfritt, för ringa till polisen kan du knappast

De skulle troligtvis bry sig föga om du ringer, men jag har fått böter för rökning i tunnelbanan så visst går det.

maaherra
2012-03-17, 12:07
Var bor du? Om man rör sig i stan mycket så får man nästan räkna med att få andas rök från en ny person var 50-100e meter. Jag har inga problem med att folk utsätter sig själva för röken men jag vill inte andas den och när det är fakta att folk inte utan förbud i lagar bara kan använda sunt förnuft och inte t ex röka i uppgångar där folk går förbi eller gåendes på gatan eller på ett elljusspår där folk försöker motionera och pressa tider så tycker jag att vi ska ändra lagarna.

Problemet blir bara att se till att lagarna följs

Jag bor i Göteborg och jag rör mig mycket i stan men kan nog inte riktigt hålla med om den problematik du beskriver, men det är en annan femma.

Men just röklukt ser jag mer som ett icke-problem. Den lilla mängd passiv rökning som människor potentiellt risker att drabbas av är inte direkt ett folkhälsoproblem, om det ens finns några risker alls med det (tänk på att det är väldigt, väldigt små mängder du exponeras för. Det är inte som att leva med en rökare).

Främst känns det som att de flesta som vill förbjuda det gör det på grundval av att det luktar äckligt snarare än ev hälsorisker. Det är knappast som att din tid på milen kommer att dubbleras för att du springer förbi en rökare, du kommer antaligen inte ens försämra den med en sekund.

Varför man röker är väl en femma men det är hur som helst något vissa tycker är livskvalité att kunna ta sig en cigg, oavsett om man feströker eller gör det på heltid. Istället för att fortsätta hetsjakten mot rökarna kan man - om man inte tycker om lukten och fruktar för sin hälsa - hålla andan i fem sekunder när man går förbi en rökare. Att det inte finns några rationella skäl för rökning mer än den personliga njutningen tycker jag spelar mindre roll, det är en nog så viktig anledning till att inte förbjuda rökning på allmän plats. Man måste helt enkelt tillåtas att njuta av vissa saker i vardagen.

mina grannar röker på balkongen brevid min samt vid ytterporten, det sipprar in i min lägenhet med mycket jämna mellanrum.

Så ja den är verkligen en begränsande faktor i min vardag.

Jag förstår om du upplever det som jobbigt med röklukten. Men istället för att reglera rökmängden i din lägenhet genom att invänta ett eventuellt förbud kan du bara gå och prata med dem. De flesta brukar faktiskt respektera sådant. Att lagstifta om vad folk får och inte får göra på offentliga platser och på sin egendom (balkongen) i form av rökning är verkligen att begränsa någons liv på väldigt svaga grunder.

maaherra
2012-03-17, 12:36
Desto mer av dina inlägg jag läser desto vettigare verkar du. Stort +1

Tack desamma Anton *cupid*

1911
2012-03-17, 12:57
Jag anser det vara mesigt och löjligt att bry sig om någon går förbi en och röker eller om en polare sitter brevid och röker. Då är man en omanlig och ynklig, gnällig person. Att bry sig överdrivet mycket är inte hälsosamt. Jag gillar inte gnälliga människor. "Åh då får jag in det i miiina lungor. Miiina små lungor ska inte behöööva det." Haha, du kommer inte dö av att sitta utomhus och få i dig jättelite passiv rök. Var lite positiv istället och skit i småsaker, så lär du till och med leva längre.

Det är absolut inte värre att råka ut för lite passiv rök utomhus än att gå längs en väg och bli omkörd av en diesel-lastbil från baltikum med orenad diesel. Det är antagligen 10 ggr mer skadligt.


"Det luktar så jäävla äckligt" är ju också komiskt. Ska man då förbjuda alla illaluktande människor? Är väl fan mycket värre att känna någons ingrodda svett eller pisslukt isåfall.

BelowAverage
2012-03-17, 13:15
Förbjud på offentliga platser. Oavsett hur stor eller liten hälsopåverkan det har på andra så har det en påverkan, mig veterligt inte så liten att man bara kan rycka på axeln åt det.
Folk får gärna knarka, röka, supa, trycka AAS eller vad de vill med sin egen kropp. Men om någon skulle gå runt och trycka kanyler med alkohol eller vad som helst i folk på öppen gata hade det inte varit okej. Tycker det är likadant med rökning, vill man röka kan man åtminstone gå åt sidan i dagsläget vilket väldigt få rökare gör. Blir pilligt att tjata på folk dessutom - enklare att förbjuda.

1911 - du är så grymt manlig!