handdator

Visa fullständig version : Naprapat Uppsala


Algstrand
2012-01-11, 15:03
Hejsan,

Har under lång tid haft ont i ländryggen vid belastning, antagligen på grund av felaktiga/för tunga marklyft. Jag tänkte därför besöka en naprapat för att höra vad de har för möjliga åtgärder.

Undrar därför om någon här kan rekommendera en sån i Uppsala.
Vill helst inte ta någon på måfå.

/mvh

mysglenn
2012-01-11, 15:35
jag kan rekomendera sjukgymnasten Ronny i ekeby, bland de mest erfarna och kompetenta människor jag stött på!

Algstrand
2012-01-11, 16:27
Tackar.
Jag får kontakta honom och se vad han har att säga.

/mvh

Algstrand
2012-01-13, 13:21
jag kan rekomendera sjukgymnasten Ronny i ekeby, bland de mest erfarna och kompetenta människor jag stött på!

Insåg att det skulle underlätta om du har någon kontaktinformation till kliniken han arbetar på :P

mysglenn
2012-01-13, 13:32
Insåg att det skulle underlätta om du har någon kontaktinformation till kliniken han arbetar på :P

ah trodde du skulle googla

sjukgymnast ronny uppsala ->

http://www.lul.se/templates/page____578.aspx

Ekeby Fysioterapi AB

Sjukgymnast: Ronny Lindbom
Ekeby Bruk ing. A30, 752 75 Uppsala
018-50 13 45

Lycka till :hbang:

Algstrand
2012-01-13, 18:04
Tackar! =)

Algstrand
2012-01-17, 10:49
Tid bokad till på onsdag. Får se vad han säger =)

mysglenn
2012-01-17, 10:57
gött

fråga vad han anser om en sån här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=178107

Algstrand
2012-01-20, 12:23
Vad exakt är det du vill veta? Om den "hindrar" dig från att få pump i ryggen mid mark- och knäböj? Jag kan givetvis höra med honom men det vore nog nästan klokare om du ringde honom själv om du har eventuella följdfrågor (eller om han har frågor).

/mvh

Holabandola
2012-01-20, 12:33
Jag hade gått till en naprapat.
Sjukgymnaster och naprapater är två helt olika skolor.

Naprapaten anser att det mesta går att stretcha ut och manipulera rätt (vilket det ofta gör) och att det felar pga obalns i musklerna.

En sjukgymnast däremot ser inte helheten på samma sätt och anser att träning är den rätt vägen, men ibland kan träning just förvärra ett tillstånd.

Så, mitt råd, gå till båda, först en nap och sen en sjukg. De båda kompleterar varandra. en nap hjälper dej att hitta obalansen och en sjukgym hjälper dej att stärka de muskelgrupper som behövs för att jobba bort obalansen.

Tolkia
2012-01-20, 12:53
Naprapaten anser att det mesta går att stretcha ut och manipulera rätt (vilket det ofta gör) och att det felar pga obalns i musklerna.

En sjukgymnast däremot ser inte helheten på samma sätt och anser att träning är den rätt vägen, men ibland kan träning just förvärra ett tillstånd.
Det där är ju din personliga åsikt och det kanske du skall poängtera när du skriver det. Det finns, på den andra sidan, även ett icke föraktligt antal napratpater som kör in-knäck-ut-metoden på allt till ett rätt högt timpris.

Angående ryggskydd, som nämns ovan, så kanske man skall fundera över varför man tycker att man behöver dem, om det inte är bara för värmen. Ryggskydd är inte en smart genväg till att hantera vikter man inte är tränad för; det tenderar att bita en i röven senare.

Skön
2012-01-20, 21:30
Lånar tråden lite och hör om det är någon som känner till någon duktig massör i Uppsala?

Algstrand
2012-01-25, 09:30
God morgon gott folk.

Jag blev precis klar med mitt besök hos sjukgymnasten (Ronny). Han lokaliserade mitt problem till en något komprimerad ryggkota nedanför ländryggen och även att jag va sned i bäckenet (mitt ena ben va 1 cm kortare bland annat) . Det gjorde han med hjälp av lite rörlighetskontroller.

För att åtgärda problemet knäckte han till mig lite och gav mig även tips på hur jag kunde utföra två enkla och riskfria versioner av det han gjort.

Resultat? I stort sett ingen smärta i ländryggen och benen är lika långa. Bästa investerade 100kr ever tror jag :cool:

Har även fått tipset att använda mig av en vikt/planka under hälen när jag kör marklyft/knäböj för att enklare kunna hålla en bra form på ryggen. Den har tidigare tenderat att tippa framåt pga framförallt för stela fotleder.
Kan vara värt att tänka på då jag själv har känt en oerhörd förbättring de senaste passen efter att jag använt mig av det.

Angående ryggskyddet så glömde jag tyvärr bort att fråga :em:

/mvh

mysglenn
2012-01-27, 13:08
God morgon gott folk.

Jag blev precis klar med mitt besök hos sjukgymnasten (Ronny). Han lokaliserade mitt problem till en något komprimerad ryggkota nedanför ländryggen och även att jag va sned i bäckenet (mitt ena ben va 1 cm kortare bland annat) . Det gjorde han med hjälp av lite rörlighetskontroller.

För att åtgärda problemet knäckte han till mig lite och gav mig även tips på hur jag kunde utföra två enkla och riskfria versioner av det han gjort.

Resultat? I stort sett ingen smärta i ländryggen och benen är lika långa. Bästa investerade 100kr ever tror jag :cool:

Har även fått tipset att använda mig av en vikt/planka under hälen när jag kör marklyft/knäböj för att enklare kunna hålla en bra form på ryggen. Den har tidigare tenderat att tippa framåt pga framförallt för stela fotleder.
Kan vara värt att tänka på då jag själv har känt en oerhörd förbättring de senaste passen efter att jag använt mig av det.

Angående ryggskyddet så glömde jag tyvärr bort att fråga :em:

/mvh

bra att du fick hjälp! Sa ju att Ronny är bra!

angående en planka under hälarna, det LÖSER inget problem dock, i långa loppet. Bästa är att öva upp fotledens rörligthet, kan visa dig några bra sajter där du får tips om det! Skriv Privat mededelande till mig

Ska fråga honom en dag själv om ryggskydd
:)

mysglenn
2012-01-27, 13:08
Lånar tråden lite och hör om det är någon som känner till någon duktig massör i Uppsala?

Björn Sollander : http://www.musklermedmera.se/

Klockren

Algstrand
2012-01-28, 14:24
angående en planka under hälarna, det LÖSER inget problem dock, i långa loppet. Bästa är att öva upp fotledens rörligthet, kan visa dig några bra sajter där du får tips om det! Skriv Privat mededelande till mig



Vi pratade om detta och jag jobbar på att öka rörligheten. Det köper mig iaf tid så att jag kan utföra övningen med god form. Rörligheten ökar också allt eftersom jag gör knäböj =)

Tack för tipset iaf!

mysglenn
2012-01-30, 21:26
Vi pratade om detta och jag jobbar på att öka rörligheten. Det köper mig iaf tid så att jag kan utföra övningen med god form. Rörligheten ökar också allt eftersom jag gör knäböj =)

Tack för tipset iaf!

ska du dit igen?

http://www.youtube.com/watch?v=MqyV9KIBuPw&feature=player_embedded

http://www.styrkelabbet.se/fixa-din-rorlighet-for-knaboj-och-marklyft/

kör hårt!

Algstrand
2012-01-31, 11:30
Nej, såvida jag inte får några nya problem. Han visade 2 tekniker som jag själv kan använda för att mobilisera bäckenet.
Tack för länkarna

/mvh

mysglenn
2012-01-31, 11:33
Nej, såvida jag inte får några nya problem. Han visade 2 tekniker som jag själv kan använda för att mobilisera bäckenet.
Tack för länkarna

/mvh

Gött!

kan annars rekomendera ett eller ett par besök hos björn på muskler med mera (musklermedmera.se)