handdator

Visa fullständig version : Arma Armar


Rotmosan
2012-01-11, 12:00
Finns ju säkert flera liknade trådar med jag orkar faktiskt inte leta reda på någon vettig, vill ha snabb hjälp - förutsatt att någon svarar då :smash:

Ska börja köra halvkropps-pass nu och är fundersam på det här med armarna. Vilka övningar är optimalt att börja med? (Kommer att köra marklyft, mage, och så armar alltså) Hatar att behöva gå omkring som ett frågetecken väl på gymmet och fundera på vilka maskiner eller övningar som är bra, iförsig har ju inte DU någon aning om vad som finns på mitt gym... men om man får ett hum av vad som är bra kanske man inte är SÅ mycket av en dumbom :D


Kika min träningsjournal om ni vill veta mera... :thumbup:

MathiasF
2012-01-11, 12:04
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Axlar:

Press bakom nacken, Stående militärpress, Sittande militärpress, Hantelpress, Arnoldpress, Press bak nacken i Smith, Militärpress i smith, Drag till hakan, Hantellyft åt sidan, Hantellyft framåt, Stånglyft framåt, Baksida axel i cable, Framåtlutande hantellyft, Baksida axel i maskin, Sittande drag för baksida i cable, Sittande framåtlutande hantellyft, Face Pulls.

Rotatorcuffarna:

Infraspinatus & Teres Minor:

Stående rotation med hantel, Liggande rotation med hantel, Lutande liggande rotation med hantel, Sittande utåtrotation i cable, Stående rotation i cable.

Subscapularis:

Liggande rotation med hantel, Sittande innåtrotation i cable.

Biceps:

Stångcurl, Hantelcurl, Cablecurl, Sittande (lutande) curl, Scottcurl, Koncentrationscurl, Hammercurl.

Triceps:

Liggande tricepsextention, French press, Dips, Pushdown, Smal bänkpress, Smal bänkpress i Smith, Stående tricepsextention i cable, Liggande tricepsextention i cable, Kickback, French press med hantel, Enarms hantelextention.

Underarmar:

Omvända curl med stång, Omvända curl i cable, Underarmscurl med stång, Underarmscurl med hantel, Underarmscurl i cable, Omvända underarmscurl med stång, Omvända underarmscurl i cable, Omvända underarmscurl med hantel, Wrist roller, Pinch, Grippers Platecurl.

Rotmosan
2012-01-11, 12:08
Vad många övningar, ser bra ut tack för länken!
Nu är ju frågan bara vilka ska man välja och hur ska man komma ihåg dem...
Får la snacka me sambon.

mysglenn
2012-01-11, 12:15
hehe är det verkligen SÅ bråttom att ta reda på det :D

skivstångscurl och pushdowns är lätta övningar att göra och tar bra.

Rotmosan
2012-01-11, 12:16
Ja, jag ska ju gymma IDAG ;D

mysglenn
2012-01-11, 12:47
Ja, jag ska ju gymma IDAG ;D

men måste du vara optimal redan direkt?

StarkaUlf
2012-01-11, 12:52
Skivstångscurl och liggande tricepsextension tycker jag är den bästa för biceps resp. triceps :) kom bara ihåg att hålla in armbågarna om du kör tricepsextension.

Hur många övningar per muskelgrupp hade du tänkt köra?

mysglenn
2012-01-11, 13:02
när man är nybörjare bör antalet övningar / muskelgrupp vara = 1

Ponitus
2012-01-11, 13:03
när man är nybörjare bör antalet övningar / muskelgrupp vara = 1

Varför?

mysglenn
2012-01-11, 13:09
Varför?

För att man ska lära sig tekniken snabbare och bättre

Att köra många övningar per muskelgrupp är överskattat, finns mängder med folk som springer runt på gymmet och lallar med dussintals övningar med pass med 0 teknik och intensitet, när de istället kunde ha lagt ner krutet på ett par tre ordentliga övningar. Lätt att fastna i det träsket om man redan från början ska köra 5 övningar/muskelgrupp samt kopiera erfarana kroppsbyggares scheman rakt av och tro att det är det bästa för en själv.

Det finns dock ett värde i att från börja testa olika övningar och hitta några som man känner sig bekväm i för att sedan nöta in dem till perfektion.

Det är inte antalet övningar som spelar roll, utan antalet arbetsset

Ponitus
2012-01-11, 13:14
Håller med dig.
Ville bara se hur du tänkte. :)

Rotmosan
2012-01-11, 13:42
men måste du vara optimal redan direkt?

Menar ju iaf det finns en optimal nybörjarövning liksom PROTIP när det gäller armar! :P



Ja det är så jag tänkt... Efter lite pratande med sambo och läst här så blir det nog dipsmaskin och så skivstångscurl. Sedan bara marklyft och mage! Låter väl helt ok? :)

mysglenn
2012-01-11, 13:45
Menar ju iaf det finns en optimal nybörjarövning liksom PROTIP när det gäller armar! :P



Ja det är så jag tänkt... Efter lite pratande med sambo och läst här så blir det nog dipsmaskin och så skivstångscurl. Sedan bara marklyft och mage! Låter väl helt ok? :)

dips är en "bra" källa till många axelproblem, kör extremt lätt i denna

Rotmosan
2012-01-11, 13:47
dips är en "bra" källa till många axelproblem, kör extremt lätt i denna

Mkay :thumbup:

Röda Björnen
2012-01-11, 14:01
dips är en "bra" källa till många axelproblem, kör extremt lätt i denna

... idioti, kalle anka människa... herregud. Har du någon vetenskap utom att "du tycker detta funkar jättebra" ? Bänkpress är en "bra" källa till axelproblem, kör extremt lätt i denna kan vi ju kontra med då.


TS, hur ser dina pass ut idag ?

mysglenn
2012-01-11, 14:23
... idioti, kalle anka människa... herregud. Har du någon vetenskap utom att "du tycker detta funkar jättebra" ? Bänkpress är en "bra" källa till axelproblem, kör extremt lätt i denna kan vi ju kontra med då.


TS, hur ser dina pass ut idag ?

anatmoniskt sett, kolla hur axeln är uppbyggd, fråga din närmsta naprapat eller sjukgymnast.

mysglenn
2012-01-11, 14:55
klart att man kan skada sig i alla övningar, men vissa är helt enkelt mer skadebenägna än andra. Tex drag till hakan är ett utmärkt exempel.

Spartansk
2012-01-11, 15:02
Vänta nu, tränar du bara marklyft, armar och mage?

Rotmosan
2012-01-11, 16:38
Jag har precis börjat köra halvkropps-pass. Så har inte planerat något för underdelen av kroppen ännu... så här ser det ut än så länge iaf;
----
Överkropp:
20 min cykling
Marklyft
Mage
Armar (stångcurl och dips press - so far)
----
Underkropp:
20 min cykling
Benböj
(sen har jag inte tänkt ut hur jag ska fortskrida med benen :) )

mysglenn
2012-01-11, 16:40
flytta marklyft till underkropp

lägg in en roddövning typ latsdrag samt en pressövning (militärpress) för överkroppen

Rotmosan
2012-01-11, 16:51
Nja, marklyften har jag nog kvar på överkropp :) Lägger till en övning hellre faktiskt. Fast då blir jag längre tid på gymmet de passen ^^ Får fundera lite!!!

mysglenn
2012-01-11, 17:00
Nja, marklyften har jag nog kvar på överkropp :) Lägger till en övning hellre faktiskt. Fast då blir jag längre tid på gymmet de passen ^^ Får fundera lite!!!

ookej

vadå hur länge vill du vara på gymmet?

latsdrag tränar din biceps med, och pressar din triceps, så..

Rotmosan
2012-01-11, 17:09
En timma är lagom för mig :) Ligger på 55min som jag kör nu så alternativt för att lägga på en ny övning måste jag dra bort ngt, det måste jag fundera på!
Ok.

mysglenn
2012-01-11, 17:12
En timma är lagom för mig :) Ligger på 55min som jag kör nu så alternativt för att lägga på en ny övning måste jag dra bort ngt, det måste jag fundera på!
Ok.

20min cykla

40min kvar då

köra ett set = 30sek, vila mellan seten 90sek, totalt sett 20set på dessa 40min

tänk inte antalet övningar som sagt, utan antalet arbetsset

minimera antalet övningar leder till att man inte slösar bort tid och energi, fokus på att gå från ställe till ställe i gymmet och mickla.

Owe
2012-01-11, 17:30
Jag har precis börjat köra halvkropps-pass. Så har inte planerat något för underdelen av kroppen ännu... så här ser det ut än så länge iaf;
----
Överkropp:
20 min cykling
Marklyft
Mage
Armar (stångcurl och dips press - so far)
----
Underkropp:
20 min cykling
Benböj
(sen har jag inte tänkt ut hur jag ska fortskrida med benen :) )

Varför 20 min cykling i början?
Med tanke på mertiden handlar om viktträning så ser jag två "fel" med detta:

1. Du kommer att förbruka mycket av ditt bästa bränsle =glykogen som explosiv träning funkar bäst på, och om dina 20 min på cyklen syftar till uppvärming, så är uppvärmning precis som det låter= man ska bli varm vilket räcker med 2-5 min för dom flesta.

2. Om dina 20 min på cyklen syftar till att höja din förbränning/viktnergång, så är det efektivare att lägga dessa 20 min i slutet.

MVH
Owe

Robbmeister
2012-01-11, 17:52
För att man ska lära sig tekniken snabbare och bättre

Att köra många övningar per muskelgrupp är överskattat, finns mängder med folk som springer runt på gymmet och lallar med dussintals övningar med pass med 0 teknik och intensitet, när de istället kunde ha lagt ner krutet på ett par tre ordentliga övningar. Lätt att fastna i det träsket om man redan från början ska köra 5 övningar/muskelgrupp samt kopiera erfarana kroppsbyggares scheman rakt av och tro att det är det bästa för en själv.

Det finns dock ett värde i att från börja testa olika övningar och hitta några som man känner sig bekväm i för att sedan nöta in dem till perfektion.

Det är inte antalet övningar som spelar roll, utan antalet arbetsset


tänk inte antalet övningar som sagt, utan antalet arbetsset

minimera antalet övningar leder till att man inte slösar bort tid och energi, fokus på att gå från ställe till ställe i gymmet och mickla.

+1 på båda. :)

frong
2012-01-11, 18:57
Varför kollar du inte på de färdigbyggda halvkroppsschemana som finns i den klistrade tråden bara?

Spartansk
2012-01-11, 19:02
Varför kollar du inte på de färdigbyggda halvkroppsschemana som finns i den klistrade tråden bara?

Håller med om detta!

Om du ändå vill snickra ihop ett eget schema så tycker jag du ska ha pressövningar för axlar och bröst, samt dragövningar för rygg, på överkroppsdagen. Armarna får träning i dessa övningar också; fullt tillräcklig träning, enligt vissa. Jag ser dock inget fel med att du lägger till specifika armövningar också, om du känner för det.

Rotmosan
2012-01-12, 08:32
Varför 20 min cykling i början?
Med tanke på mertiden handlar om viktträning så ser jag två "fel" med detta:

1. Du kommer att förbruka mycket av ditt bästa bränsle =glykogen som explosiv träning funkar bäst på, och om dina 20 min på cyklen syftar till uppvärming, så är uppvärmning precis som det låter= man ska bli varm vilket räcker med 2-5 min för dom flesta.

2. Om dina 20 min på cyklen syftar till att höja din förbränning/viktnergång, så är det efektivare att lägga dessa 20 min i slutet.

MVH
Owe
Kanske bättre att ta denna diskussion på min journal... eller?

1. Uppvärmning har jag under promenaden till gymmet!

2. Det är ju så att jag vill köra lite kondition helt enkelt i mina pass. Kanske borde lägga det i slutet då eftersom målet är att gå ner så mkt som möjligt! Men eftersom jag faktiskt GÅR ner i vikt redan borde det ju inte spela ngn roll om jag har kvar allt som det är nu :) Visst, jag kanske går ner snabbare..
...Cyklingen ska ju vara en del av den "explosiva" träningen :confused:


Varför kollar du inte på de färdigbyggda halvkroppsschemana som finns i den klistrade tråden bara?

För jag var trög och letade inte reda på dem - jag har ju faktiskt fått mer än den hjälp jag behöver, vilket jag är grymt tacksam över :)

Rotmosan
2012-01-12, 08:35
20min cykla

40min kvar då

köra ett set = 30sek, vila mellan seten 90sek, totalt sett 20set på dessa 40min

tänk inte antalet övningar som sagt, utan antalet arbetsset

minimera antalet övningar leder till att man inte slösar bort tid och energi, fokus på att gå från ställe till ställe i gymmet och mickla.

Jag går inte fram och tillbaka och micklar, kör en övning per muskelgrupp :)
Det är ju det jag ville ha hjälp med här - så att jag inte körde flera övningar på egentligen precis samma muskler. Liksom vilka arm-övningar som var de "bästa". Gå in på min journal och titta på gårdagens träning :)

mysglenn
2012-01-12, 08:53
Hur kan du då säga att du inte har tid att träna 4 övningar

det är ganska kontraproduktivt att träna styrka och kondition samtidigt, men du är nog inte på den nivån där du vill få optimala resultat av din styrketräning

Rotmosan
2012-01-12, 10:02
Kanske behöver längre pauser än vissa andra som tränat längre? kanske sådana saker! Tyckte det lät så negativt som om jag går omkring och chillar och micklar med prylar - så är det verkligen inte :S

Nej precis, så är det! :) Vill ju inte bli stor som en oxe, än!

Edit: låter schizofren i detta inlägg, men du fattar nog vad jag menar :P