handdator

Visa fullständig version : Funkar gainer vid deff?


oRRelito
2012-01-11, 09:03
Hej

Jag ligger just nu i en deffperiod och tränar ganska sent på kvällen. Jag funderar på att dra i mig en gainer direkt efter mitt träningspass för återhämtningens skull (Idag avslutar jag mina pass med en skopa EAA). Jag lagar ingen mat när jag kommer hem och går oftast bara och lägger mig.

Det blir ca 500kcal, äter jag lite mindre på lunchen finns det plats i mitt kostschema. Är detta något att dra i sig under deff? Eftersom en gainer är framtagen för viktökning... eller?

bustz0rz
2012-01-11, 09:07
Självklart "funkar" det. Som du själv säger så måste du såna fall kompensera det med att äta mindre vid ett annat tillfälle.

Äter du ingenting efter passet så är förmodligen en gainer bättre än bara EAA.

Dreas
2012-01-11, 09:07
Gainer innehåller kolhydrater och protein, det kan användas vid viktuppgång eller viktnedgång.

Varför äter du inte efter passet? Det är ju då du vill fylla på kroppen med energi.

Mjölk med flingor är ganska enkelt att ta efter ett pass t.ex.

mysglenn
2012-01-11, 09:08
ibland undrar jag lite hur folk tänker :)

sen en gainer på 500kcal, det är ju jättemycket! Kan du inte bara ta lite mindre?

Dreas
2012-01-11, 09:13
ibland undrar jag lite hur folk tänker :)

sen en gainer på 500kcal, det är ju jättemycket! Kan du inte bara ta lite mindre?Eller blanda en egen med vettigare fördelning.

Eller äta mat efter passet. Förbereda tidigare vid tillfälle eller äta något som inte kräver speciellt mycket tillagning.

z_bumbi
2012-01-11, 09:20
Om man inte orkar/ids få i sig något annat så ser jag det som mycket bättre än att dutta med lite EAA, mängden är ju inte heller något konstig. Så kör på och se vad som händer.

oRRelito
2012-01-11, 09:42
Precis som z_bumbi säger har jag ingen tid eller ork när jag kommer hem. Jag testar och ser vad som händer. Tack för input

Dreas
2012-01-11, 09:48
Om man inte orkar/ids få i sig något annat så ser jag det som mycket bättre än att dutta med lite EAA, mängden är ju inte heller något konstig. Så kör på och se vad som händer.Orkar man inte ställa sig och få ihop lite fil/mjölk med flingor efter ett pass vet jag inte riktigt vad man ska hålla på med, men men, alla har väl olika mycket att göra eller helt enkelt fokus på annat.

oRRelito
2012-01-11, 09:53
Orkar man inte ställa sig och få ihop lite fil/mjölk med flingor efter ett pass vet jag inte riktigt vad man ska hålla på med, men men, alla har väl olika mycket att göra eller helt enkelt fokus på annat.

1. Jag tycker inte om flingor. Så sluta häng upp dig på det.
2. Jag ställde en fråga gällande gainer efter träning, inte vad du tycker man ska göra när man kommer hem på kvällen.

Morty
2012-01-11, 09:55
http://static.tvtropes.org/pmwiki/pub/images/homer-cereal-epic-fail_3125.jpg
Bilden pajade, det är den när homer gör flingor med mjölk.

Hänt dig?

Några goda flingor (finns ju 100-tals) och valfri dryck att blanda med. Fil, mjölk, filmjölk, etc.

edit: Happ, du gillar inte flingor. Mackor?

Dreas
2012-01-11, 09:59
1. Jag tycker inte om flingor. Så sluta häng upp dig på det.
2. Jag ställde en fråga gällande gainer efter träning, inte vad du tycker man ska göra när man kommer hem på kvällen.Det måste ju inte vara just det, finns ju andra lika lätt"lagade" saker man kan äta.

Du ställde en fråga ja, jag tycker lösningen du vill åt har brister.

Gainer = vassle + malto, stimulans av proteinsyntes men inte så mycket minskning av muskelnedbrytning även om 80-90g kolhydrater kan ge lite bättre proteinbalans.

Kasein + malto känns här som ett bättre val ifall det inte förekommer mat överhuvudtaget innan morgonen.

MtotheM
2012-01-11, 13:56
1. Jag tycker inte om flingor. Så sluta häng upp dig på det.
2. Jag ställde en fråga gällande gainer efter träning, inte vad du tycker man ska göra när man kommer hem på kvällen.

Problemet är att det finns ett hundratal bättre saker att äta under deff än en gainer eftersom man under deff kan har svårt att komma upp i vettiga mängder av vitaminer, mineraler osv. Men får du i dig alla vitaminer, mineraler, 2g protein per kilo kroppsvikt och hamnar på ett underskott av energi så kör på.

Hetz
2012-01-11, 14:08
Jag använde gainer under min senare diet, till och från. Det handlar om kalori in- och ut. Däremot så är det självklart så, anser jag, att den kcal mängd som gainers innehåller inte mättar lika mycket som samma mängd mat, men det är ju en självklarhet. Använde mig av gainers främst när jag inte hade någon aptit eller hade lust att ställa mig och slänga ihop käk

vicarious
2012-01-11, 14:18
Försök begränsa intaget av de flytande kalorierna. Fast föda har en tendens att mätta bättre, vilket kan vara att föredra när man deffar. Finns ingen vits med gainer om man inte tränar väldigt mycket och ofta.

oRRelito
2012-01-11, 14:52
Då får jag vika ner mig.

Med mina förutsättningar, dvs träning sent och inte orkar göra något när jag kommer hem förutom duschen och sängen. Vad finns det för bra alternativ för mig?

mysglenn
2012-01-11, 14:56
Då får jag vika ner mig.

Med mina förutsättningar, dvs träning sent och inte orkar göra något när jag kommer hem förutom duschen och sängen. Vad finns det för bra alternativ för mig?

ta en shake kasein

Hetz
2012-01-11, 15:06
ta en shake kasein

+1 på den

Kasein mättar riktigt bra, brukar själv ta 50g kasein varje kväll 1h innan sängdags och blandar det med vatten bara, inte i en shake utan blandar bara i en skål, testa!

oRRelito
2012-01-11, 15:17
+1 på den

Kasein mättar riktigt bra, brukar själv ta 50g kasein varje kväll 1h innan sängdags och blandar det med vatten bara, inte i en shake utan blandar bara i en skål, testa!

Kasein får det bli istället. Men borde jag inte ha några kolhydrater med?

Dreas
2012-01-11, 15:21
Kasein får det bli istället. Men borde jag inte ha några kolhydrater med?Jo :)

Istället för en gainer med vassle så köp kasein och blanda i maltodextrin. Dosering låter jag någon annan säga något om.

z_bumbi
2012-01-11, 15:23
En variant är att blanda gainern (om det är en vassle och kolhydratvariant) med mjölk.

mysglenn
2012-01-11, 15:24
Kasein får det bli istället. Men borde jag inte ha några kolhydrater med?

du kan ju ta gainern på gymmet sen kasein precis innan du går och lägger dig.

Kom ihåg att kasein löser och blandar sig sämre i vatten än vassle, så du får "mecka" lite.

Hetz
2012-01-11, 15:25
När jag deffar kör jag alltid den här shaken efter träningspass:

35-40g kasein
2dl havregryn
3 dl vatten
1 matsked rapsolja

Stavmixar alltihop! Får i mig långsamt protein, lite bra fett och kolhydrater, funkar kanonbra och smakar riktigt bra också =)

Kör samma shake innan ett träningspass men byter ut kaseinet mot vassle då

mysglenn
2012-01-11, 15:26
En variant är att blanda gainern (om det är en vassle och kolhydratvariant) med mjölk.

men hur mycket kasein får man i sig då?

z_bumbi
2012-01-11, 15:28
men hur mycket kasein får man i sig då?

Det beror ju på hur mycket mjölk du använder.

oRRelito
2012-01-11, 15:31
När jag deffar kör jag alltid den här shaken efter träningspass:

35-40g kasein
2dl havregryn
3 dl vatten
1 matsked rapsolja

Stavmixar alltihop! Får i mig långsamt protein, lite bra fett och kolhydrater, funkar kanonbra och smakar riktigt bra också =)

Kör samma shake innan ett träningspass men byter ut kaseinet mot vassle då

Helt ärligt så låter inte detta något vidare, men vilken smak har du på kaseinet?

Hetz
2012-01-11, 15:35
Helt ärligt så låter inte detta något vidare, men vilken smak har du på kaseinet?

Haha nä det låter faktiskt mindre gott när man ser det i text :)
Kör själv på choklad smak. Om du vill göra något mer omständigt som är gott och mättar riktigt bra så skulle jag tipsa att du söker dig till proteinfluff tråden här på kolo.

30-40g kasein med 200g-300g frysta bär av något slag blir till en god "dessert" som mättar riktigt bra - det räddade min diet i slutet när jag var väldigt, väldigt sockersugen

mysglenn
2012-01-11, 15:40
Det beror ju på hur mycket mjölk du använder.

Du är verkligen filosofiskt lagd, om jag blandar den i en helt vanlig ***** shaker på 700ml varav 150ml är gainerpulver, så får jag i max 5.5dl mjölk. :smash:

Så låt oss säga att man tar mellan 4 och 5 dl mjölk, hur mycket kasein blir det då? *gah!*

z_bumbi
2012-01-11, 15:51
Du är verkligen filosofiskt lagd, om jag blandar den i en helt vanlig ***** shaker på 700ml varav 150ml är gainerpulver, så får jag i max 5.5dl mjölk. :smash:

Så låt oss säga att man tar mellan 4 och 5 dl mjölk, hur mycket kasein blir det då? *gah!*

Ca 80% av proteinet i mjölk är kasein så runt 12-14 g på de mängderna plus ca 2-3 g vassle.

mysglenn
2012-01-11, 15:52
Ca 80% av proteinet i mjölk är kasein så runt 12-14 g på de mängderna plus ca 2-3 g vassle.

bra tack, då är ju frågan om 12-14g kasein är något att hänga i julgranen under nattfastan.

z_bumbi
2012-01-11, 16:09
Du har i så fall också runt totalt 25-35 g vassle (självklart beroende på val av gainer) till det så om du nattar direkt efteråt och sover normalt länge så kommer du bara ha en kort period på morgonsidan där du inte har förhöjda nivåer av aminosyror i blodet.
Om man nu letar efter något optimalt upplägg och inte bara vill ha i sig något snabbt för att kunna få mer sömn vilket antagligen är minst lika viktigt som några få gram protein hit eller dit.

mysglenn
2012-01-11, 16:12
Du har i så fall också runt totalt 25-35 g vassle (självklart beroende på val av gainer) till det så om du nattar direkt efteråt och sover normalt länge så kommer du bara ha en kort period på morgonsidan där du inte har förhöjda nivåer av aminosyror i blodet.
Om man nu letar efter något optimalt upplägg och inte bara vill ha i sig något snabbt för att kunna få mer sömn vilket antagligen är minst lika viktigt som några få gram protein hit eller dit.

sen om man sveper 5dl mjölk innan läggdags lär man ju vilja gå upp och pinka minst en gång, då kan man ju passa på att ta ett glas mjölk till *rolleyes*

SvingarN
2012-01-11, 21:45
Alla flytande kalorier är onödiga kalorier under deff enligt mig. Kalorierna behövs för att mätta!

Sheogorath
2012-01-11, 21:49
Mjölk på gröten, ketchup på spaghettin, tre proteindrinkar om dagen, Red Bull som re-load efter cardio, rapsolja i kvällsshaken osv osv. Det finns många, jag exempelvis, som har många flytande kalorier i sina dieter under både deff och bulk. Det handlar såklart om energibehov och hur nära man har till mättnad, och vad man blir mätt på.

StarkaUlf
2012-01-11, 22:02
Alla flytande kalorier är onödiga kalorier under deff enligt mig. Kalorierna behövs för att mätta!

Som tur var så skrev du det fetstilta :)
För mig personligen så skulle det bli otroligt svårt utan t.ex mjölk, vassle, såser. Bara det brukar nog ligga på ungefär 7-800 kalorier per dag för mig och ger mig väldigt mycket proteiner.

vicarious
2012-01-11, 22:39
Då får jag vika ner mig.

Med mina förutsättningar, dvs träning sent och inte orkar göra något när jag kommer hem förutom duschen och sängen. Vad finns det för bra alternativ för mig?

Fixa matlåda vid annat tillfälle eller ät något enkelt som inte kräver tillagning. Eller sänk en liter mjölk med lite kaseinpulver. 50g kolhydrater + 35g protein + kaseinet.

Tänk bara på att inte överstiga din kalorigräns, men det har du nog koll på.