handdator

Visa fullständig version : MIN KOST kontra VARIERAD kost


Rumi
2012-01-10, 23:40
Tjena grabbar,

Detta är mitt kostschema för min deff

Måndag

Frukost: Äggmackor med kaviar och juice (472 kcal)
Lunch: Kyckling med ris (368 kcal)
Middag: Kyckling med ris (368 kcal)
Mellanmål: Vasslepulver 72 kcal Före träningen
Dryck: Mjölk 80 kcal
Minimåltid: Keso 113 kcal
Mellanmål: Vasslepulver 72 kcal Efter träningen
Kvällsmål: Äggmackor (391 kcal)

Summa Kcal = 1936

Mitt behov är kring 2680

Multiplicert med mitt BEE är faktorn 1,55.Ty jag tränar 5 gånger (MAX-OT).
Ingen aning om jag har använt en lämplig faktor.

DETTA SCHEMA följs HELA veckan. Måste jag variera det MER?
Isåfall vill jag veta hur OFTA jag bör variera mig? Säg att jag följer detta varje dag i EN HEL vecka? Är detta då signifikant så att jag måste variera mig eller börjar det bli signifikant efter ett år?

Tack

SvingarN
2012-01-10, 23:53
Du bör äta grönsaker/frukt eller ta vitamintablett också :)

Fishtank
2012-01-11, 00:05
Kasta in lite grönsaker och något äpple så du får lite mer varierade vitaminer och mineraler

Rumi
2012-01-11, 00:05
Glömde att nämna att jag tar multivitamin tabletter, omega 3, vitamin D
Annars är det ok? Skulle du kunna svara på sista frågan? Hur ofta skall man variera sig??


TACK

Fredron
2012-01-11, 00:16
De flesta bristsjukdomar och liknande tar ett par veckor om jag minns rätt.
Sen är det skillnad på att äta grönsaker och ta multivitaminer. Grönsaker är otroligt mycket mer komplexa så svårt att veta om det går att ersätta helt med piller.

Snorkelfarsan
2012-01-11, 02:20
Skippa juicen och drick vatten eller kaffe. Skippa också vasslen före träning så vida du inte tränar de första du går på morgonen. Använd dom kalorierna för att lägga till lite broccoli/wokgrönsaker till kycklingen och riset.

Jag tror inte det är nåt större problem att äta som du gör under kortare period (nån enstaka månad), but don't take my word for it.

Lite OT, så ser jag inte riktigt poängen med att äta en så begränsad kost som du gör bara för att du deffar. Man måste inte äta samma sak eller "tråkigt" bara för att man deffar, och 2000 kcal per dag kan du fylla med roligare föda.

Eddie Vedder
2012-01-11, 06:39
Det finns två risker med väldigt enformig kost:

1) Man riskerar att få i sig för lite av något.

2) Man riskerar att få i sig för mycket av något.

Den ensidiga Kolozzeumkosten brukar inte alltid ha problem med punkt 1. Men man riskminimerar också genom att variera sig eftersom vi inte vet vad alt vi äter gör med kroppen. Vitamin- och mineralmässigt klarar du dig säkert rätt bra även om jag också tror mer på mindre juice och mer grönsaker.

Tacos
2012-01-11, 09:26
Det är ju väldigt praktiskt att äta i stort sett samma saker varje dag, men också frukstansvärt tråkigt i längden.

Personligen vill jag ha variation i min kost för att motivera mig.

KidZap
2012-01-11, 09:32
Kan ju omöjligt vara bra att äta exakt likadant varje dag. Tror du kyckling och ris innehåller precis allt kroppen behöver?

Och en sak till: hur kan du blanda kaviar och juice! :D

Peace

Morty
2012-01-11, 09:53
Vitamin- och mineralmässigt klarar du dig säkert
rätt bra även om jag också tror mer på mindre juice och mer grönsaker.

Grönsaksjuice??

StarkaUlf
2012-01-11, 09:56
Mjölk innehåller ju en hel del vitaminer, så det hade jag nog druckit lite mer av.

Offtopic; Vilka vitaminer/mineraler saknas mest om man äter t.ex; Ris/potatis, kyckling, ost, mjölk, spenat?

andeem
2012-01-11, 11:00
Att alltid äta varierat blir ju också enformigt i längden.

maqan
2012-01-11, 12:07
att alltid äta varierat blir ju också enformigt i längden.

:d.

Hetz
2012-01-11, 12:14
Tycker det ser bra ut men skulle nog också byta ut juicen mot kaffe eller liknande på morgon. Sen kan man diskutera fram och tillbaka vilken mineral/vitamin det skulle bli brist på beroende på kost, du tar dock multivitamin och omega-3 etc så jag skulle nog inte krångla till det så mycket utan försöka uppnå ditt kcal-behov och sen bara köra på

King Grub
2012-01-11, 12:27
Förstår inte vad juice en gång om dagen är för problem.

Hetz
2012-01-11, 12:47
Inga problem alls, tänkte mest på att lite koffein ger en bra start på dagen (för mig), kanske skulle ha varit mer noggrann med att poängtera det

Snorkelfarsan
2012-01-11, 23:08
Under deff tycker jag att apelsin juice eller liknande är lite slöseri med kalorier. Bättre då att äta en frukt eller två.

Tompann
2012-01-12, 08:55
Skulle också ha skippat juicen. Det är kcal som kan göra sig så mycket bättre under en deff. Minns jag inte helt fel så innehåller väl ett glas juice(2dl) c:a 90kcal. Detta motsvarar ju typ 100g keso! Jag vet vad jag väljer :hbang:

Dessutom går det ju fan inte att dricka ETT glas juice, utan blir alltid typ en liter. Alltså c:a 450kcal.

Antar att du menar apelsin/äppeljuice eller något i den stilen.

Hetz
2012-01-12, 11:53
Dessutom går det ju fan inte att dricka ETT glas juice, utan blir alltid typ en liter. Alltså c:a 450kcal.


Haha så jäkla sant, ställer alltid fram paketet sen när man har ätit färdigt märker man att det är slut efter x antal glas *gah!*

Tompann
2012-01-12, 13:51
Haha så jäkla sant, ställer alltid fram paketet sen när man har ätit färdigt märker man att det är slut efter x antal glas *gah!*

Brämhults är värst, speciellt deras hallonjuice. Försvinnande god! Har faktiskt köpt hem mindre glas för att kunna dricka fler(a). Nog lurar jag migsjälv lite i alla fall.

Holabandola
2012-01-12, 16:28
Havre!!!!

Guitarg124
2012-01-12, 17:09
Skulle också ha skippat juicen. Det är kcal som kan göra sig så mycket bättre under en deff. Minns jag inte helt fel så innehåller väl ett glas juice(2dl) c:a 90kcal. Detta motsvarar ju typ 100g keso! Jag vet vad jag väljer :hbang:

Dessutom går det ju fan inte att dricka ETT glas juice, utan blir alltid typ en liter. Alltså c:a 450kcal.

Antar att du menar apelsin/äppeljuice eller något i den stilen.

Multivitamin juice funkar ju och den på willys innehåller endast 7kcal/DL. :)