handdator

Visa fullständig version : Bra flytande kolhydrater?


ChrisA
2012-01-10, 22:45
Detta låter väl konstigt för en del men jag har svårt att få i mig mitt dagsbehov av kolhydrater. Protein och fett är sällan svårt att få i sig tillräckligt av men just kolhydrater är svåra att få i sig i de mängder som jag ska ha. Så till min fråga, finns det något kosttillskott eller livsmedel som innehåller mycket kolhydrater i flytande form? Inte coca cola då utan långsammare och hälsosammare kolhydrater.

Fredron
2012-01-10, 22:56
Köp Maltodextrin och blanda med vatten.

ChrisA
2012-01-10, 23:05
Köp Maltodextrin och blanda med vatten.

Klassas det som snabba eller långsamma kolhydrater? Vill inte få i mig för mkt snabba kolhydrater varje dag

Medusa
2012-01-10, 23:05
Välling!

krubkungen
2012-01-11, 00:35
Klassas det som snabba eller långsamma kolhydrater? Vill inte få i mig för mkt snabba kolhydrater varje dag

Snabbt.

Opher
2012-01-11, 00:44
Mjölk? Laktos är långsam kolhydrat vad jag vet.

Albin Eriksson
2012-01-11, 00:52
Hmm, det säljs ju långsamma kolhydrater på påse precis som med maltodextrin. (Slow carbs)

Eddie Vedder
2012-01-11, 06:48
Hur mycket vill du ha då? Alltså konkret.

Bjern
2012-01-11, 06:54
Finns ju så kallade energi-gels från en rad tillverkare. Snabba kolhydrater är ju inte direkt ohälsosamma vid rätt tillfällen.

Sverker
2012-01-11, 06:57
Minska på det övriga proteinet och drick mjölk+havregryn.

Macka med messmör är inte fel. Möjligt att magen protesterar mot många messmörsmackor.

ChrisA
2012-01-11, 16:36
Hur mycket vill du ha då? Alltså konkret.

Nu har jag set inte i huvudet men i våras räknade jag kalorier när jag bulkade och det var ju några hundra gram, kanske ute och cyklar nu men nästan 8-900 kcal från kolhydrater då baserade jag det på 2 g protein/ kroppsvikt och 1 gr fett/ kroppsvikt resten kolhydrater.

ChrisA
2012-01-11, 20:09
Fler tips på flytande kolhydrater, långsamma helst?

smeander
2012-01-11, 20:28
Detta låter väl konstigt för en del men jag har svårt att få i mig mitt dagsbehov av kolhydrater. Protein och fett är sällan svårt att få i sig tillräckligt av men just kolhydrater är svåra att få i sig i de mängder som jag ska ha. Så till min fråga, finns det något kosttillskott eller livsmedel som innehåller mycket kolhydrater i flytande form? Inte coca cola då utan långsammare och hälsosammare kolhydrater.

Drick havregryn. 3dl gryn till 5dl vatten och 1dl whey och vips så har du fått i dig ett mellanmål eller bara lite till... hoppa proteinpulvret och drick det till maten ;)

ChrisA
2012-01-11, 21:36
Ska testa det, är det bättre att mixa grynen så det inte blir klumpigt eller funkar det att dricka ändå?

Sverker
2012-01-12, 07:09
Tar du en skål och en sked går det lätt att sleva i sig geggan. Det är alltid lättare att diska skål+sked än att diska en mixer.



Så skulle jag tänka.

Tompann
2012-01-12, 08:43
Hur kan man ha svårt att få i sig kolhydrater? Det är ju fan i allt känns det som xD.

On topic: Ät bröd? bröd, bröd? Bröd är fan alltid gott!

ChrisA
2012-01-12, 17:24
Haha som sagt, jag vet att det låter konstigt.. Därför jag tyckte att flytande kolhydrater vore ett bra sätt..

Sheogorath
2012-01-12, 18:38
Haha som sagt, jag vet att det låter konstigt.. Därför jag tyckte att flytande kolhydrater vore ett bra sätt..

Om du köper ett gott bröd bör du kunna dra i dig ganska stora mängder kolhydrat om du äter det utan pålägg. Det mättar fantastiskt dåligt om du väljer ett saftigt, fluffigt bröd istället för danskt wellpapp.

On topic är "långsamma kolhydrater" man köper för att mixa med vätska ibland (ofta?) fruktos vilket är synnerligen dåligt att få i sig i stor mängd. Jag skulle i ditt fall faktiskt satsa på bröd, eller maltodextrin i vätska. Om du oroar dig för att det skulle vara farligt med snabba kolhydrater kan du dricka det efter maten så kommer det bli som en del i måltiden och inte höja blodsockret fullt så kvickt, varför man nu skulle vara orolig för det. Alternativt alltid ta det efter träning.

RassK
2012-01-12, 18:41
Om ingen sagt det så: havredryck
90% vatten, 10% havrebas

ChrisA
2012-01-12, 18:46
ska börja äta mer bröd och prova havegryn..

palantinose finns att köpa på en annan gymbutik och ska vara "långsamma" kanske blir lite sånt med.. tack för tipsen.... hinner inte sitta här nu måste trycka carbs ;)

Sheogorath
2012-01-12, 18:49
ska börja äta mer bröd och prova havegryn..

palantinose finns att köpa på en annan gymbutik och ska vara "långsamma" kanske blir lite sånt med.. tack för tipsen.... hinner inte sitta här nu måste trycka carbs ;)

Det skulle jag inte föreslå:

"Isomaltulose [palatinose] is fully absorbed in the small intestine as glucose and fructose."

D.v.s. det är strösocker man förlångsammat.

Sverker
2012-01-12, 19:21
Men druktosen kommer in så långsamt så levern hinner med att förbränna den eller bygga om den till glukos. Meningen med slow-carbs är att ge energi under lång tid före och under aktivitet.

Sheogorath
2012-01-12, 19:26
Men druktosen kommer in så långsamt så levern hinner med att förbränna den eller bygga om den till glukos. Meningen med slow-carbs är att ge energi under lång tid före och under aktivitet.

Det beror såklart på hur han ätit och rört på sig innan, om han tar det under aktivitet etc. Som ett sätt att öka på kalorierna generellt är det bara olämpligt.

Sverker
2012-01-12, 19:29
Det vet vi inte. Vi kan kanske anta att fruktosen förbränns, glukosen blir leverglykogen och fettförbränningen är avstängd några timmar.

Sheogorath
2012-01-12, 19:33
Det vet vi inte. Vi kan kanske anta att fruktosen förbränns, glukosen blir leverglykogen och fettförbränningen är avstängd några timmar.

Eller så är det skönt att slippa tänka på sådant och istället välja en ren källa till glukos, så som bröd, majsvälling, potatismos eller vad man nu får för sig att öka på kalorierna med.

ChrisA
2012-01-12, 20:28
Det är som sheo skriver att det är för ren kcalutfyllnad för min del.

En annan fråga till sheo men andra får gärna svara: du nämnde att man inte borde oroa sig för snabba kolhydrater och de snabba "peakarna" hur kommer det sig, trodde att man inte vill ha för mycket toppar och dalar vad gäller blodsocker?

Är inte så jätteinsatt på just kost och är oftast av filosofin att ät allt men i olika mängder men just snabba kolhydrater har jag varit lite sparsam med. Vore intressant med en förklaring på ditt resonemang.

Sheogorath
2012-01-12, 21:08
Det är som sheo skriver att det är för ren kcalutfyllnad för min del.

En annan fråga till sheo men andra får gärna svara: du nämnde att man inte borde oroa sig för snabba kolhydrater och de snabba "peakarna" hur kommer det sig, trodde att man inte vill ha för mycket toppar och dalar vad gäller blodsocker?

Är inte så jätteinsatt på just kost och är oftast av filosofin att ät allt men i olika mängder men just snabba kolhydrater har jag varit lite sparsam med. Vore intressant med en förklaring på ditt resonemang.

Det är snarare brist på evidens från andra sidan :) Det finns så vitt jag vet ingen klarlagd koppling mellan tillförsel av snabba kolhydrater och utvecklandet av diabetes typ II (vilket är folks främsta farhåga som jag förstått det - den andra är att man blir fet av insulinpåslag; jag säger att man blir fet av kroniskt energiöverskott). Kroppen reglerar blodsockret med insulin och glukagon. Däremot finns det en tydlig korrelation mellan fettövervikt och diabetes typ II. Dessutom en fysiologisk förklaring som styrker ett causalsamband mellan fetma och insulinresistens.

Jag ser i mitt yrke fantastiskt få (inga) "ålders"diabetiker som håller låg kroppsfettprocent och motionerar regelbundet. De finns där ute, men är genetiska undantag. Är diabetesansvarig sjukgymnast på den vårdcentral där jag jobbar. Det gör mig inte på något sätt till "diabetesexpert" (det finns många här på forumet som kan fysiologin bakom blodsockereglering och diabetes bättre än jag) men jag träffar många typ-II-diabetiker och de har några saker gemensamt: högt blodtryck, höga blodfetter, fettövervikt och bristfälliga motionsvanor.

ChrisA
2012-01-12, 23:17
Ok tror jag förstår litegrann. Nu är det inte på något sätt likadant men om man då relaterar till att äta 4 ägg per dag och höga kolesterolvärden så om man är frisk och fysiskt aktiv så kan kroppen själv reglera hur mycket kolesterol som tillverkas och samma sak med snabba kolhydrater. Blir till att köpa malto att ta efter träning och dricka havre o käka mer bröd. Fattar inte att det ska behövas en tråd med hjälp till att få i sig kolhydrater :) tack för hjälpen

Sheogorath
2012-01-13, 06:38
Ok tror jag förstår litegrann. Nu är det inte på något sätt likadant men om man då relaterar till att äta 4 ägg per dag och höga kolesterolvärden så om man är frisk och fysiskt aktiv så kan kroppen själv reglera hur mycket kolesterol som tillverkas och samma sak med snabba kolhydrater. Blir till att köpa malto att ta efter träning och dricka havre o käka mer bröd. Fattar inte att det ska behövas en tråd med hjälp till att få i sig kolhydrater :) tack för hjälpen

:thumbup:

Eddie Vedder
2012-01-13, 08:07
om man är frisk och fysiskt aktiv så kan kroppen själv reglera hur mycket kolesterol som tillverkas och samma sak med snabba kolhydrater.

Aktiviteten tror jag inte har med kolesterolsyntesen att göra (jag vet dock inte). Det ordnas nog bra av kroppen för en soffpotatis också. Sedan har de ju risk för dåliga blodfetter ändå men det finns nog väldigt lite substans i att varna för ägg i vilket fall. Är blodfetterna åt helsike är det andra saker som bör prioriteras gissar jag.

ChrisA
2012-01-13, 09:00
Aktiviteten tror jag inte har med kolesterolsyntesen att göra (jag vet dock inte). Det ordnas nog bra av kroppen för en soffpotatis också. Sedan har de ju risk för dåliga blodfetter ändå men det finns nog väldigt lite substans i att varna för ägg i vilket fall. Är blodfetterna åt helsike är det andra saker som bör prioriteras gissar jag.

Det var kanske ett dåligt exempel men ville bara se om sheo menade att en frisk kropp klarar att hantera de topparna och dalarna man får av kolh. trots den bilden många inkl mig har av att man inte ska äta för mkt snabba kolhydrater.

OT så är detta form guldvärt att ha och kunna diskutera med oftast vettiga människor:thumbup: