handdator

Visa fullständig version : Lyfta ut stången i startläge i bänkpress


Johan86
2012-01-10, 22:16
En sak som kan verka mycket enkel men som jag som inte lyfter speciellt tunga vikter inte har tänkt på tidigare. Hur man lyfter ut stången från klykan i ställningen till startpositionen. Tydligen så ska man ej böja armbågarna utan man ska lyfta fram stången på raka armar. Är det någon som kan förklara exakt hur detta går till? Är det latsen som ser till att få jobbet gjort? Gör man detta för att latsen och skuldrorna ska ha en så bra position som möjligt? Finns det några skaderisker att göra på detta sättet? Hur mycket vikt kan man egentligen lyfta ut utan assistans men ändå behålla god teknik?

buten
2012-01-10, 22:20
Jag lyfter av 130 kg av själv och bänkar 130 1rm :D Det är väl inge svårt? Man behöver ju inte ligga 1 meter ifrån :)
Dock vet jag ej skaderisk men jag lyfter alltid av själv och aldrig skadat mig iallafall :P
Dra ihop skuldrorna och lyft av bara

lei
2012-01-10, 22:27
Jag känner att mitt avlyft blev klart bättre sen jag började med lats i kabelmaskin där man drar ner stången som en tricepspushdown fast med raka armar, alltså som i bänken. Jag lyfter ut allt själv numera, även maxningar utan problem (140 senast igår) Inte känt av något speciellt och jag skulle tro att så länge man har dragit in skuldrorna bra är det rätt säkert.

mysglenn
2012-01-10, 22:27
beror väl på hur stark du är....

sen ja, som sagt, man måste inte ligga 1meter ifrån haha vissa pressar ju nästan vid halsen och slår i pinnarna på uppvägen..

så här såg det ut förra hösten när jag tog 120: http://www.youtube.com/watch?v=fn8rc4P9msk

mini
2012-01-10, 22:28
Visst kan du böja armbågarna när du lyfter av. Du måste ju lyfta den en kort bit uppåt och sedan ut, och när du ligger i position vill du inte börja släppa ryggen och trycka latsen ur sitt stabila läge.
Ligg så långt in under stången att du inte behöver förflytta den någon längre bit när du lyfter ut.
Hur mycket du kan lyfta av själv är olika från person till person. Vissa lyfter alltid av själva vad som än är lastat, vissa vill ha hjälp redan på lägre vikter. Prova dig fram. Lättast tror jag att det är om du kan fråga någon på gymmet som kan se hur det ser ut när du gör det.

Mjölkprotein
2012-01-10, 22:50
Vart har du lärt dig det?

Jag har då aldrig haft stången så högt så jag lyfter av den med raka armbågar, verkar onödigt imo... Det är ju onödigt att ha den för lågt också, men en aning böjda armbågar borde väl ändå gå.. Du böjer ju på armbågarna under själva bänk-rörelsen, så jag förstår inte nojjan.

Grotesk
2012-01-10, 23:05
krvj3HgYlVc

SvingarN
2012-01-10, 23:05
Bryggar man när man bänkar vill man hålla hela kroppen spänd och det är svårt att behålla formen om man ska böja armarna på vägen ut med stången

mini
2012-01-10, 23:25
Bryggar man när man bänkar vill man hålla hela kroppen spänd och det är svårt att behålla formen om man ska böja armarna på vägen ut med stången

Så vilken del av kroppen tycker du att man ska använda?

SvingarN
2012-01-10, 23:31
Så vilken del av kroppen tycker du att man ska använda?

Brukar ha en passare som lyfter ut vikten, annars har jag stången på en sådan höjd att jag kan få ut den utan att böja armarna.

SteelPulse
2012-01-10, 23:32
krvj3HgYlVcHur får man så där bra kondis, som killen i klippet? :D

Bra info för en färsking som jag iaf.

mysglenn
2012-01-10, 23:50
igen, vad är syftet med att ligga 1meter från ställningen, som dave tate gör i filmen?

Grotesk
2012-01-11, 01:12
igen, vad är syftet med att ligga 1meter från ställningen, som dave tate gör i filmen?

För att inte slå i ställningen och få en bra start?

Niveus
2012-01-11, 01:15
En sak som kan verka mycket enkel men som jag som inte lyfter speciellt tunga vikter inte har tänkt på tidigare. Hur man lyfter ut stången från klykan i ställningen till startpositionen. Tydligen så ska man ej böja armbågarna utan man ska lyfta fram stången på raka armar. Är det någon som kan förklara exakt hur detta går till? Är det latsen som ser till att få jobbet gjort? Gör man detta för att latsen och skuldrorna ska ha en så bra position som möjligt? Finns det några skaderisker att göra på detta sättet? Hur mycket vikt kan man egentligen lyfta ut utan assistans men ändå behålla god teknik?

Om vi utgår från en position där du först liggen med ögonen i vertikal linje precis framför stången, där du lyfter av stången med fast grepp, sträckta armar och sedan gör en liten dragrörelse (eg. extension av humerus) för att komma i position ovanför bröstmuskulaturen menar jag att följande primära muskler aktiveras i rörelsen:
M. triceps brachii, m. latissimus dorsi, m. teres major samt m. deltoideus bakersta fiber.

Tycker Mark Rippetoe förklarar bra i sina videos, sök bara youtube efter en bänkpressvideo med honom. Jag har själv aldrig haft problem med att lyfta av vikten och föra den i position men jag är själv lättviktare och inte lyft mer än 5 reps på kroppsvikten.

MtotheM
2012-01-11, 03:06
Det är rent önsketänkande att det ska gå att göra på helt raka armar vid tyngre vikter förutsatt att man inte har en näst intill obefintlig krok.

Damien Thorne
2012-01-11, 06:41
En sak som kan verka mycket enkel men som jag som inte lyfter speciellt tunga vikter inte har tänkt på tidigare. Hur man lyfter ut stången från klykan i ställningen till startpositionen. Tydligen så ska man ej böja armbågarna utan man ska lyfta fram stången på raka armar. Är det någon som kan förklara exakt hur detta går till? Är det latsen som ser till att få jobbet gjort? Gör man detta för att latsen och skuldrorna ska ha en så bra position som möjligt? Finns det några skaderisker att göra på detta sättet? Hur mycket vikt kan man egentligen lyfta ut utan assistans men ändå behålla god teknik?

Jag har lyft ut 200kg själv, maxar ca 150kg.

För att enklare lyfta ut stången så står jag på tå och gör ett rövlyft medans jag lyfter ut stången. Sedan när jag fått stången i startposition så sänker jag ner röven och placerar fötterna platt.

mini
2012-01-11, 06:47
igen, vad är syftet med att ligga 1meter från ställningen, som dave tate gör i filmen?

Jag skulle tro att han gör det i filmen för att synas bättre och inte ligga och mumla bakom ställningen. När man bänkar ska man ligga högre upp, både för egen del så att man inte behöver lyfta ut så långt men också för eventuella avlyftare/passare så att denne inte får svårt att nå.

Matsa
2012-01-11, 07:07
Killarna på Åland kan det där med att lyfta av tunga vikter själva, och nog tycker jag allt att de böjer på armbågarna en liten aning i alla fall.

Lehto (raw)
709SaQhmH5w

Sandvik (utrustad)
t8wB4rzp8GY

exor
2012-01-11, 07:54
Jag har väldigt svårt att lyfta ut tyngre vikter själv. Stången ligger för högt upp och jag måste släppa upp axlarna och skuldrorna för att kunna lyfta av den.

mysglenn
2012-01-11, 09:05
Jag har väldigt svårt att lyfta ut tyngre vikter själv. Stången ligger för högt upp och jag måste släppa upp axlarna och skuldrorna för att kunna lyfta av den.

justera det genom att hitta en annan skivstångsställning?

Johan86
2012-01-28, 08:58
Det här med att lyfta ut stången från klykan på näst intill raka armar, stressar det axlarna mer jämfört med att lyfta ut genom en "armbågsextension"?

Märken ni tydligt att ni tappar formen om ni lyfter ut genom det sistnämnda alternativet?

deadich
2012-01-28, 15:59
Jag har väldigt svårt att lyfta ut tyngre vikter själv. Stången ligger för högt upp och jag måste släppa upp axlarna och skuldrorna för att kunna lyfta av den.



justera det genom att hitta en annan skivstångsställning?

Precis, på mitt gym finns det två stycken bänkar, på ena kan man justera höjden på stånghållarna, fantastiskt.

Taalamon
2012-01-28, 21:46
Det där med att inte lyfta ur stången själv har att göra med om man kör "styrkelyftarbänkpress" eller "vanlig" som de flesta kör.

I den förstnämnda sätter man ju upp kroppen i brygga och låser upp hela kroppen för att kunna lyfta maximalt. Då vill man ha hjälp med stången för att inte tappa låsningen i kroppen.

Själv har jag alltid skivstångsstället i lägsta position och får ta smällen att jag får lyfta stången en bit. Det beror på att jag är usel på att hålla ihop skulderbladen och de glider isär om jag har stället högre och skall lyfta av.