handdator

Visa fullständig version : Mycket mat = fett?


komigen
2012-01-10, 21:32
Halloj, jag har börjat käka mera mat nu när jag börjat styrketräna 3 gånger i veckan med SL 5x5 programmet. Jag undrar fall ni tror jag lägger på mig vikt (fett) även fast jag äter hyffsat nyttigt. Jag äter mat som ex kycklig och ris och grönsaker med mycket mjölk till (inge sås). Pasta och köttbullar, tänk er detta i stora portioner. Kommer jag lägga på mig mycket fett? Jag bör väll inte göra det p.g.a jag skippar allt onyttigt men äter mycket av det andra.

Jag deffar inte men vill ändå inte lägga på mig för mycket fett, tips isåfall? Tack
:)

komigen
2012-01-10, 21:33
+ Att jag käkar havregrynsgröt varje morgon med yoghurt över ibland.

mysglenn
2012-01-10, 21:59
alltså du skapar verkligen de mest intetsägande trådarna som finns

hur mycket väger du, hur lång är du?

nyttig mat innehåller energi det med, vad som är nyttigt och onyttigt är oerhört subjektivt.

eftersom du inte räknar kalorierna så märker du väl själv efter ett tag om du blir fetare och då får du helt enkelt ta färre eller mindre portioner.

Det är lite som han "jukkeh" som undrade om han går ner i vikt om han skippar skol lunchen HAHAHA

King Grub
2012-01-10, 22:00
Du lägger på dig fett om du äter mer energi, kalorier, än du gör av med. Om ett livsmedel anses "nyttigt" eller "onyttigt" hör inte dit. Du kan äta dig fet på en kost baserad på råris, broccoli och kycklingfiléer, medan du kan gå ner i (fett)vikt på en kost baserad på glass och pizza.

komigen
2012-01-10, 22:10
alltså du skapar verkligen de mest intetsägande trådarna som finns

hur mycket väger du, hur lång är du?

nyttig mat innehåller energi det med, vad som är nyttigt och onyttigt är oerhört subjektivt.

eftersom du inte räknar kalorierna så märker du väl själv efter ett tag om du blir fetare och då får du helt enkelt ta färre eller mindre portioner.

Det är lite som han "jukkeh" som undrade om han går ner i vikt om han skippar skol lunchen HAHAHA

Jag väger 70 kg och är 180 cm lång

mysglenn
2012-01-10, 22:11
Jag väger 70 kg och är 180 cm lång

och är 13år?

Alltså som sagt, frågan är typ "om jag inte köper godis blir jag rik då?"

komigen
2012-01-10, 22:11
Du lägger på dig fett om du äter mer energi, kalorier, än du gör av med. Om ett livsmedel anses "nyttigt" eller "onyttigt" hör inte dit. Du kan äta dig fet på en kost baserad på råris, broccoli och kycklingfiléer, medan du kan gå ner i (fett)vikt på en kost baserad på glass och pizza.

Haha jadå vännen, sånt kan jag. Men jag syftade snarare fall någon var erfaren på detta. Hur de gör när de äter mycket under träning, lite överskott.

komigen
2012-01-10, 22:12
och är 13år?

Alltså som sagt, frågan är typ "om jag inte köper godis blir jag rik då?"

Är inte 13, 15 ½...

King Grub
2012-01-10, 22:12
Haha jadå vännen, sånt kan jag.

Trådens förstainlägg visade något helt annat.

mysglenn
2012-01-10, 22:14
Haha jadå vännen, sånt kan jag. Men jag syftade snarare fall någon var erfaren på detta. Hur de gör när de äter mycket under träning, lite överskott.

men räknar du kalorier, ja eller nej? *gah!*

om svaret är "nej", vad förväntar du dig att få för svar?

allt beror ju på vad och hur mycket du äter samt du gör dig av med, om du inte har koll på något av detta så får du väl helt enkelt vänta och se vad som händer :smash:

mysglenn
2012-01-10, 22:15
Är inte 13, 15 ½...

har du ingen idrottslärare du kan fråga? Dom är utbildade inom sånt där med kost och träning vettu

Fredron
2012-01-10, 22:16
Att äta mycket mat säger ingenting.
Du bör äta mer än du gör av med för att få bra förutsättningar för att bygga muskler.
Gör du detta kommer du dock även lägga på dig mer fett.
Ju större överskottet är, desto mer fett.
Vill du undvika det helt får du liga på minus.
Känns det som att du lägger på dig för fort, ät då mindre.

JakeShaft
2012-01-10, 22:17
Haha jadå vännen, sånt kan jag. Men jag syftade snarare fall någon var erfaren på detta. Hur de gör när de äter mycket under träning, lite överskott.

Pluggar näringstabeller och väger all som åker in i munnen bortsett fun light och vatten. Så gör jag men det är knappast något man måste eller behöver göra. När jag var 15½ hade jag inställningen "ät å va gla" och starkare blev jag.

StarkaUlf
2012-01-10, 22:20
Pluggar näringstabeller och väger all som åker in i munnen bortsett fun light och vatten. Så gör jag men det är knappast något man måste eller behöver göra. När jag var 15½ hade jag inställningen "ät å va gla" och starkare blev jag.

Var du glad då?

mysglenn
2012-01-10, 22:22
kan ingen svara om jag blir rik av att inte köpa godis? jag köper bara billiga saker i övrigt, tex handlar bara kläder på H&M

komigen
2012-01-10, 22:22
Tack för era svar, men verkar vara en jäkligt dum fråga jag ställde enligt VISSA, jag vänder mig till detta forum p.g.a jag antar att en del har erfarenhet.

Tack för en del vettiga svar, Tråden behövs ej fortsättas.

Fredron
2012-01-10, 22:22
Var du glad då?

Är magen glad så är människan glad.

komigen
2012-01-10, 22:23
kan ingen svara om jag blir rik av att inte köpa godis? jag köper bara billiga saker i övrigt, tex handlar bara kläder på H&M

Hur gammal är du? Du beter dig som en 10 åring...

mysglenn
2012-01-10, 22:25
Hur gammal är du? Du beter dig som en 10 åring...

jag är 27år :cool:

StarkaUlf
2012-01-10, 22:25
kan ingen svara om jag blir rik av att inte köpa godis? jag köper bara billiga saker i övrigt, tex handlar bara kläder på H&M

Hur ofta köper du godis, hur mycket, vilket sorts godis?

Är magen glad så är människan glad.

Du förstår mig :thumbup:

komigen
2012-01-10, 22:27
jag är 27år :cool:

Okej, det märks inte dock

Fishtank
2012-01-10, 22:28
Hur gammal är du? Du beter dig som en 10 åring...

Startar du en tråd med en så efterbliven trådstart kan du inte räkna med att folk låter bli att påpeka hur korkad frågan är.
Särskilt då du är arrogant och säger att du förstår kcal in kcal ut

mysglenn
2012-01-10, 22:29
Hur ofta köper du godis, hur mycket, vilket sorts godis?





jag köper ju inte godis alls sa jag ju *gah!*

mysglenn
2012-01-10, 22:30
Okej, det märks inte dock

jag försökte med en mycket enkel analogi visa för dig hur korkad frågan är , utan att säga att frågan är korkad rakt ut.

StarkaUlf
2012-01-10, 22:31
jag köper ju inte godis alls sa jag ju *gah!*

Vill ju veta hur mycket du brukade köpa, så att jag kan göra en uträkning.
Samt vid vilken summa sparade pengar anser du dig vara rik?

mysglenn
2012-01-10, 22:33
Vill ju veta hur mycket du brukade köpa, så att jag kan göra en uträkning.
Samt vid vilken summa sparade pengar anser du dig vara rik?

nej du skrev "köper"

och hur vet du att jag behåller allt annat status quo?

eJohansson
2012-01-10, 22:33
Frågan om du kommer bli tjock är tyvärr omöjlig för oss att svara på. Skriver du ner vikten på maten så blir det mycket enklare att ge dig ett ungefärligt svar.

StarkaUlf
2012-01-10, 22:34
nej du skrev "köper"

och hur vet du att jag behåller allt annat status quo?

Men nu omformulerade jag ju min fråga, och skrev; Brukade.
Jag litar på dig och jag kommer utgå ifrån att du fortsätter att spendera den summa du spenderar nu och sparar allt som kommer från godiset. Det blir ett svar som kan tänkas vara nära verkligheten. Ge mig svar på mina frågor nu.

mysglenn
2012-01-10, 22:38
Men nu omformulerade jag ju min fråga, och skrev; Brukade.
Jag litar på dig och jag kommer utgå ifrån att du fortsätter att spendera den summa du spenderar nu och sparar allt som kommer från godiset. Det blir ett svar som kan tänkas vara nära verkligheten. Ge mig svar på mina frågor nu.

jag ger dig svaren på detta då komigenkillen ger mig svar på hur mkt mat han egentligen äter *cry*

StarkaUlf
2012-01-10, 22:39
jag ger dig svaren på detta då komigenkillen ger mig svar på hur mkt mat han egentligen äter *cry*

Fair enough, vi har en deal :thumbup:

Tiro
2012-01-10, 22:44
:laugh: måste då säga att snacket om godiset är väldigt intressant!

sinaui
2012-01-11, 08:46
"kolozeum - mötesplatsen för dig som vill bli rik"
det skulle vara ett skumt forum.. tänk er en king grub som postar abstrakt på hur man tjänar pengar.. sen försöker folk följa det och vara överdrivet opti :D