handdator

Visa fullständig version : Hur fixa den usla batteritiden på iPhone 4s?


Barbastark
2012-01-10, 20:19
Hejhej

Min iPhone 4s har en usel batteritid. Den har dragit ca 20+% idag trotts att den så gott som bara varit i stand-by läge.

Har hört att det finns olika sätt att lösa detta problem men de trådar jag hittar om det på olika dataforum är hundratals sidor långa så orkar inte riktigt leta där.

Så någon som vet hur man fixar detta?

HulkH
2012-01-10, 20:22
Allmäna inställningar tex att skärmen ska lysa mindre o.s.v, brukar hjälpa.

Barbastark
2012-01-10, 20:25
Allmäna inställningar tex att skärmen ska lysa mindre o.s.v, brukar hjälpa.

Har gjort detta + stängt av platstjänster+push

victor_n
2012-01-10, 20:32
is just pure facts, smartphones sucks när det kommer till batteritider. Fick en Huwai i julklapp och den håller ca 1,5dag då använder jag den rätt mycket ändå.
Har dock stängt ner allt onödigt och dragit ner ljusstyrkan på skärmen såklart.

Qiuq
2012-01-10, 20:32
stänger du "av" program när du inte använder dom?

Barbastark
2012-01-10, 20:35
stänger du "av" program när du inte använder dom?

Vissa, men inte alla.

Martinio0o
2012-01-10, 20:38
Detta är väl ett alternativ. Kanske inte så lockande dock, vad vet jag.

uad-ckqAX_c

Halldin
2012-01-10, 20:54
Om inga mirakel sker i iOS 5.1 så verkar det helt enkelt som att 4S fick en mycket sämre batteritid än sin föregångare.

martikainen
2012-01-10, 20:56
Ingen Icloud eller GPS på.
Push till exchange och ca 30min i telefon max idag. 56% batteri kvar.

Det är inte usel batteritid, det är förbannat mycket prestanda i en jäkla telefon med minimalt batteri, batteritekniken är förlegad och behöver utvecklas om vi skall ha minidatorer i fickan och vilja ha igång dom med massa funktioner hela dagarna.

snej
2012-01-10, 21:03
http://www.aldamus.se/aldamus_content/uppladdat/2010/08/nokia-33101.jpg

mattepatte
2012-01-10, 21:21
Tycker det är bra batteritid :O

Halldin
2012-01-10, 21:23
En kompis har en 4 och kan få ut 5 dagars standby och 8 timmars användning på en enda laddning, med liknande inställningar som mig (förutom att han bara har på edge - det alternativet finns inte ens på 4S). Som jämförelse får jag som bäst ut 1-1½ dagars standby och 4-5 timmars användning.

Barbastark
2012-01-10, 21:23
Tycker det är bra batteritid :O

Hur lång batteritid har du då? Och hur många procent förbrukas vid standby respektive användning?

Fugly
2012-01-10, 21:31
Den senaste programvaran fixar det för en del användare, du kan också ha ett dåligt exemplar (telefonen), men det har inget att göra med program du har uppe då multitasking på iOS inte tar batteri. Du kan testa återställa telefonen och använda den tills precis allt batteri gått ut, alltså tills den stängs av sig själv för att sedan ladda den fullt i en runda, en s.k. "full recharge" då det är bra för batteriet.

Barbastark
2012-01-10, 21:56
Den senaste programvaran fixar det för en del användare, du kan också ha ett dåligt exemplar (telefonen), men det har inget att göra med program du har uppe då multitasking på iOS inte tar batteri. Du kan testa återställa telefonen och använda den tills precis allt batteri gått ut, alltså tills den stängs av sig själv för att sedan ladda den fullt i en runda, en s.k. "full recharge" då det är bra för batteriet.

Är detta något "kännt fel" med 4s, dvs att vissa är "dåliga exemplar"?

daloatf
2012-01-10, 22:21
Får du ut ett dygn ska du vara nöjd!

ante
2012-01-10, 22:34
Har en iPhone 4 och klarar nog en arbetsdag, men inte så mycket mer, kanske har 25% kvar när jag kommer hem. Då har jag pushmail på och diverse platstjänster, kanske tar emot 20 mail om dagen, lyssnar på musik i 1h och pratar i 10-20 min.

Sen beror det ju på mycket annat, hur mycket man rör sig, vad det är för signalstyrka just där man är osv.

DanielF
2012-01-10, 22:45
Vet inte om det fortfarande är ett problem i iOS 5, men stäng av Ping, det skall spara lite batteri tydligen...
Använder du inte Ping känns det ju onödigt att ha det snurrandes hela tiden.

Barbastark
2012-01-10, 22:52
Vet inte om det fortfarande är ett problem i iOS 5, men stäng av Ping, det skall spara lite batteri tydligen...
Använder du inte Ping känns det ju onödigt att ha det snurrandes hela tiden.

Vad är Ping?

Minimjölk
2012-01-11, 00:18
Ping

tntballe
2012-01-11, 00:19
Ping
Postat via en mobil enhet

Kryss
2012-01-11, 03:19
pong

Krille 87
2012-01-11, 03:21
Vissa, men inte alla.

En du online på Skype hela tiden? Det var jag och det drog en massa batteri, i närheten av det du nämner.

burkmannen
2012-01-11, 04:14
is just pure facts, smartphones sucks när det kommer till batteritider. Fick en Huwai i julklapp och den håller ca 1,5dag då använder jag den rätt mycket ändå.
Har dock stängt ner allt onödigt och dragit ner ljusstyrkan på skärmen såklart.

1.5 dagar för en smartphone är ju bra. De flesta håller ju knappt några timmar.

Edit: Combobreakern på Kryss fick mig nästan att spotta på skärmen. Simpelt men roligt :D

ekmanc
2012-01-11, 05:19
Positivt tänkande kanske kunde hjälpa? :D

DanielF
2012-01-11, 07:12
Vad är Ping?

http://www.lifehacker.com.au/2011/03/disable-ping-to-save-battery-on-your-ios-device/

Baan
2012-01-11, 07:14
GPS-funktionen brukar kunna spara lite batteri. Att killa processer själv (vilket jag inte ens är säker är det man gör) är inte säkert ska ge något alls.

Halldin
2012-01-11, 09:13
http://www.lifehacker.com.au/2011/03/disable-ping-to-save-battery-on-your-ios-device/

Från kommentarerna:
Adam Smolkowicz
Mar 30 - 3:33 PM
Reply
This has been fixed within the new firmware release


Batterifixen i iOS 5.0.1 var för personer där batteriet dränerades så fort att telefonen blev glödhet.

DanielF
2012-01-11, 10:02
Från kommentarerna:
Adam Smolkowicz
Mar 30 - 3:33 PM
Reply
This has been fixed within the new firmware release


Batterifixen i iOS 5.0.1 var för personer där batteriet dränerades så fort att telefonen blev glödhet.

Allright. Då kan ni strunta i det jag sagt tidigare.

Hardrocker
2012-01-11, 10:56
stänger du "av" program när du inte använder dom?

På iOS behöver du inte stänga av program. De program som ligger i programlistan är en historik över senast använda program och inte vilka program som är igång.

Minimjölk
2012-01-11, 12:35
Positivt tänkande kanske kunde hjälpa? :D

Faktum är att jag konstant påverkar min telefons batteritänk. Tack vare min empati leviterar den frekvent.

FredrikC
2012-01-11, 13:02
http://www.aldamus.se/aldamus_content/uppladdat/2010/08/nokia-33101.jpg

Det här var tider!

BigSpawn
2012-01-11, 13:59
På iOS behöver du inte stänga av program. De program som ligger i programlistan är en historik över senast använda program och inte vilka program som är igång.

Alltså jag är inte helt säker på det, jag vet med säkerhet att vissa program drar galet mycket batteri trots att de ligger i programlistan.
Tex gillar lillgrabben att spela på min telefon och när tex Cars2 ligger kvar i listan man får fram när man dubbelklickar så drar batteriet galet fort. Tar jag bort det så gör det inte det.

Samma med TuneIn, men det beror snarare på att den kan fortsätta spela in radion i bakgrunden.

Hardrocker
2012-01-11, 14:34
Alltså jag är inte helt säker på det, jag vet med säkerhet att vissa program drar galet mycket batteri trots att de ligger i programlistan.
Tex gillar lillgrabben att spela på min telefon och när tex Cars2 ligger kvar i listan man får fram när man dubbelklickar så drar batteriet galet fort. Tar jag bort det så gör det inte det.

Samma med TuneIn, men det beror snarare på att den kan fortsätta spela in radion i bakgrunden.

En app får inte ligga i bakgrunden och dra resurser om den inte använder api:erna för t.ex. gps, ladda ner nåt i bakgrunden eller att spela musik. När ens app minimeras så ska man gå ner i backgroundläge för att spara ner allt för att se hamna i suspended. Appen kan ju bli kickad från minnet om någon annan app behöver mer minne.
Enda gången som jag brukar behöva döda appar är om de har krashat eller dyl men att ha det som vana är ganska onödigt.

En intressant bloggpost om multitasking i iOS: länk (http://speirs.org/blog/2012/1/6/ios-multitasking-in-detail.html)

BigSpawn
2012-01-11, 14:38
En app får inte ligga i bakgrunden och dra resurser om den inte använder api:erna för t.ex. gps, ladda ner nåt i bakgrunden eller att spela musik. När ens app minimeras så ska man gå ner i backgroundläge för att spara ner allt för att se hamna i suspended. Appen kan ju bli kickad från minnet om någon annan app behöver mer minne.
Enda gången som jag brukar behöva döda appar är om de har krashat eller dyl men att ha det som vana är ganska onödigt.

En intressant bloggpost om multitasking i iOS: länk (http://speirs.org/blog/2012/1/6/ios-multitasking-in-detail.html)

Ja, att det ska funka så är väl en sak, men gissar att om utvecklarna missat nått så kan det fortfarande ske. Att det blir så med TuneIn är väl inte så konstigt då den fortsätter att spela in radion även om man inte lyssnar, men tex cars2 kan jag inte tänka mig ska använda gps eller liknande.
tror dock att cars2 blivit bättre med senaste uppdateringen.

Hardrocker
2012-01-11, 15:26
Ja, att det ska funka så är väl en sak, men gissar att om utvecklarna missat nått så kan det fortfarande ske. Att det blir så med TuneIn är väl inte så konstigt då den fortsätter att spela in radion även om man inte lyssnar, men tex cars2 kan jag inte tänka mig ska använda gps eller liknande.
tror dock att cars2 blivit bättre med senaste uppdateringen.

Cars2 beter sig antagligen dåligt och det är ju konstigt att det har blivit igenom släppt.

Enda appen som jag brukar "döda" är Navigon då jag vill vara säker på att den inte ligger i bakgrunden och drar ström. Det är ju samma anledning som du har för att döda TuneIn.
Jag skulle säga att det är dåligt av TuneIn att inte stänga av inspelningen efter ett tag om den är pausad och har hamnat i bakgrunden på samma sätt som Spotify gör när den synkar spellistor och är pausad i bakgrunden.

MilkmaN
2012-01-11, 16:42
Jag har en 3GS, och jag upplever milsvid skillnad i batteritid om jag manuellt "dödar" mina apps. Samma sak med min flickvän som har en 4S.

http://www.blogcdn.com/www.urlesque.com/media/2011/02/oreillycantexplain1.jpg

Minimjölk
2012-01-11, 17:07
jag upplever milsvid skillnad i batteritid om jag manuellt "dödar" mina apps. Samma sak med min flickvän



Ehhh, jag tolkade detta något fel från början kan jag säga. :)