handdator

Visa fullständig version : Pull ups


stajv
2012-01-10, 19:44
Hörde från någon att man kan träna pull ups 5 dagar i veckan om man vilar över helgen. Stämmer det att man kan träna den övningen så ofta? Eller kommer man bli övertränad?

Victuhh
2012-01-10, 19:46
Allt beror ju på hur tungt du tränar den, samt maten efter och en hel del andra faktorer.
Du måste hinna återhämta musklerna.

Varför vill du göra detta?

mysglenn
2012-01-10, 19:53
varför skulle man kunna göra det? klart man inte kan.

stajv
2012-01-10, 19:54
Säger inte att jag vill göra detta :P Undra bara om det kunde stämma. Tyckte det lät konstigt med tanke på att man inte kan gymma samma muskelgrupp 5 dagar i rad

Camgbg
2012-01-10, 19:59
Varför skulle man inte kunna det? Beror väl på hur man tränar?
Om jag kör 1 rep per dag kan jag ju säga att jag tränar den dagligen...

stajv
2012-01-10, 20:01
Ser inte att göra 1 rep om dagen som att träna... men allt är ju relativt. Menade att åtminstone göra så många reps/sets att man är trött efteråt

Pjotor
2012-01-10, 20:06
Prova och se.

the_matsson
2012-01-10, 20:25
Självklart kan du göra det, och det gäller med all form av träning.

Tiden du behöver för att återhämta beror på många olika faktorer, men förenklat kan man väl säga att den beror mest på hur intensivt ditt träningspass var. Själv har jag under långa perioder valt ut övningar som jag prioriterat och tränat dessa 5-7 ggr per vecka, eller ännu mer (alltså vid fler än ett tillfälle under dagen).

Man skulle kunna säga: Antingen kan du träna sällan och väldigt intensivt. Träna till fail i flera set och köra dropset och allt annat för att utmatta muskeln.

Eller så kan du träna oftare och lättare. När jag prioriterar en övning tränar jag den ofta, men inte jättetungt. Jag tränar aldrig till fail och använder mer sällan vikter nära mitt max. Istället försöker jag hela tiden hålla mig fräsch i de inblandade musklerna, och håller tekniken snygg varje repetition.

Hoppas det hjälpte.

Hemi
2012-01-10, 20:50
Se upp för småsmärtor i armbågarna bara. Vid lite olika grepp kan inflammationer smyga sig på långsamt, det vet alla klättrare som hänger och dinglar överallt jämt. Sen kan det vara försent och vila och rehab måste till. Speciellt för oss lite äldre men för yngre brukar det vara grönt.

Fishtank
2012-01-10, 20:55
Grease the groove?