handdator

Visa fullständig version : Defflängd och fryst mat


xyvian
2012-01-10, 18:46
Hej! Jag stoltserar här med mitt första inlägg på kolozzeum och är ytterst tacksam för att ha hittat hit.

Jag har precis påbörjat min första deff någonsin och har lite frågor som jag inte hittat svar på i deffguiden.

Först så undrar jag hur lång tid man kan/bör hålla en deff? Alltså om det finns några riktlinjer för en maxlängd på en deff för en person som har? Jag förstår att detta beror helt och hållet på ens egen form. De förutsättningar jag kan ge är mina egna;

24år, kille
85kg, 178cm
kroppsfettsnivå: ca 17-20% alternativt 17kg kroppsfett
kaloriunderskott/dag: 500kcal alltså 2kg/månad
styrketränar 3gånger i veckan, springer 2gånger

Mitt tidigare mål var att göra mig av med 6kg på 3 månader. Men funderar nu på om det är möjligt att härda ut och kanske tappa så mycket som 8-10 kg. Dock skulle defftiden 4-5 månader.

Helt enkelt: Är det hållbart att hålla en deff så länge eller kommer det betyda att jag tappar alldeles för mycket muskler?

En andra fråga är om någon har koll på vad som händer när man fryser ner lagad mat? Förändras näringsvärdena på något sätt? Under lumpen berättade dom nämligen för oss att lagad mat snabbt tappar C-vitamin. Jag vet inte hur mycket sanning som ligger i det och mina googlekunskaper har svikit mig när det gäller frågan om lagad mat. Planen är att laga stora mängder mat och lägga upp i märkta matlådor så att man aldrig frestas till att slänga ihop något snabbt och onyttigt.

Tack så mycket på förhand. Säg till om det behövs mer information.

King Grub
2012-01-10, 19:00
1. Tills du nått den form du önskar.

2. Ja, c-vitaminförlust sker, men det är väl inget hinder? Inte troligt att du får c-vitaminbrist av det.

Rakanichy
2012-01-10, 19:01
Räkna på 0.5kg i veckan dvs 500kcal underskott.

xyvian
2012-01-11, 17:02
Tack så mycket för era svar. Det är alltså bara en c-vitaminförlust som sker och inget annat? Du råkar inte ha koll på hur mycket som försvinner?

King Grub
2012-01-11, 17:08
http://www.pjbs.org/pjnonline/fin735.pdf

Finns diagram där.

Tiro
2012-01-11, 18:48
Hejsan, Xyvian hoppas det är lugnt ifall jag lånar din tråd till en fråga :)

Jag är också inne på min första deff och hade tänkt att mäta mig och undrar vart och hur ofta man ska göra det?

vicarious
2012-01-11, 20:17
Hejsan, Xyvian hoppas det är lugnt ifall jag lånar din tråd till en fråga :)

Jag är också inne på min första deff och hade tänkt att mäta mig och undrar vart och hur ofta man ska göra det?

Inget man behöver göra. Men vanliga mått är väl runt midjan, låren, armarna bland annat.

Tiro
2012-01-11, 20:30
Inget man behöver göra. Men vanliga mått är väl runt midjan, låren, armarna bland annat.

Okej, är det avslappnat man mäter då eller? Mäter man över "lovehandles" (stavning?) alltså typ vid naveln på magen då eller? :)
Tack för svar förresten!