handdator

Visa fullständig version : Ska jag ta kosttillskott?! Viktnedgång


Deanmartin
2012-01-10, 17:07
Tja. Håller i skrivande stund på att gå ned i vikt.

Jag har tidigare bara kört kondition, men för att undvika bli smalfet samt för att få muskler vill jag nu ändra om lite och satsa på styrka mer.

Jag vill fortfarande ligga på MAX 1800 kcal per dag för att fortsätta med min viktnedgång. Jag tänkte träna styrka 3ggr/v för att sedan gå promenader de resterande dagarna.

Behöver jag proteinpulver eller liknande för att ens kunna bygga muskler med mitt kcal-intag? Min kost har idag inte alls fokus på protein utan består mest av grönsaker och kyckling samt lite ägg där egentligen allt protein kommer ifrån.

OBS. Kan tillägga att jag främst är ute efter att gå ned snabbt i vikt då vikten just nu sätter stora spår på min "livsglädje" för att ta i hårt, men jag vill fortfarande köra styrka!

vicarious
2012-01-10, 17:15
Nej du behöver inte tillskott. Kyckling och ägg är ju proteinrikt. Försök att få i dig så mycket protein som möjligt på de där 1800 kcal. Minst 2g/kg kroppsvikt.

Deanmartin
2012-01-10, 17:21
Nej du behöver inte tillskott. Kyckling och ägg är ju proteinrikt. Försök att få i dig så mycket protein som möjligt på de där 1800 kcal. Minst 2g/kg kroppsvikt.

Ok tack! När jag kör styrketräning dessa 3dagar i veckan, ska jag försöka få i mig någon annan kost än just kyckling och så vidare då? Känns ju kanske bra att köra typ fullkornspasta eller något som tas upp direkt?

Vill gärna hålla mig borta från kolhydratskällor, men jag vill inte heller känna mig trött etc när jag tränar. Varje vecka kör jag alltid ett högintensivt konditionspass och resultaten är nästan alltid ojämna. En dag har jag massor av energi och är därför mer uthållig, en annan dag känner jag direkt att jag är orklös, men kosten är nästan exakt densamme vilket är lite underligt?

Sniggel
2012-01-10, 17:51
Min kost har idag inte alls fokus på protein utan består mest av grönsaker och kyckling samt lite ägg där egentligen allt protein kommer ifrån.


Låter som en kost med jättestort fokus på protein!
Hur mycket kyckling och hur många ägg handlar det om?

En dag har jag massor av energi och är därför mer uthållig, en annan dag känner jag direkt att jag är orklös, men kosten är nästan exakt densamme vilket är lite underligt?

Dagsformen varierar. Det gör den även när man inte deffar men det kanske är mer tydligt när du ligger lågt på kalorier. Äter man ordentligt så är det mer sällan man råkar ut för en dålig dagsform eller att den inte blir lika dramatiskt dålig.

Fishtank
2012-01-10, 18:08
Hur mycket kolhydrater du behöver äta för att prestera bra är helt individuellt
En del behöver inga kolhydrater alls och en del behöver stora mängder under deff.

På 1800 kalorier bör du kunna uppnå en bra fördelning med mycket protein och kolhydrater.

Tillskott behövs inte om du inte vill.

Deanmartin
2012-01-10, 18:19
Låter som en kost med jättestort fokus på protein!
Hur mycket kyckling och hur många ägg handlar det om?

Dagsformen varierar. Det gör den även när man inte deffar men det kanske är mer tydligt när du ligger lågt på kalorier. Äter man ordentligt så är det mer sällan man råkar ut för en dålig dagsform eller att den inte blir lika dramatiskt dålig.

Det rör sig om ungefär 200-300g kyckling per dag och 1-2ägg bara! I de fallen jag äter så mycket kyckling består den av hela dagens mat och inget annat (bortsett från grönsaker).

Ok, jo kunde tänka mig det!

Deanmartin
2012-01-10, 18:19
Hur mycket kolhydrater du behöver äta för att prestera bra är helt individuellt
En del behöver inga kolhydrater alls och en del behöver stora mängder under deff.

På 1800 kalorier bör du kunna uppnå en bra fördelning med mycket protein och kolhydrater.

Tillskott behövs inte om du inte vill.

Ok tack, då vet jag!

Sniggel
2012-01-10, 18:25
Det rör sig om ungefär 200-300g kyckling per dag och 1-2ägg bara! I de fallen jag äter så mycket kyckling består den av hela dagens mat och inget annat (bortsett från grönsaker).

Ok, jo kunde tänka mig det!

Så det rör sig om ca 60g protein och 370 kcal (om kycklingfilé). Grönsaker till på det men var kommer resten av kalorierna vanligtvis ifrån? För det verkar ju inte som om majoriteten av din kost består av kyckling, ägg och grönsaker.

Deanmartin
2012-01-10, 19:27
Så det rör sig om ca 60g protein och 370 kcal (om kycklingfilé). Grönsaker till på det men var kommer resten av kalorierna vanligtvis ifrån? För det verkar ju inte som om majoriteten av din kost består av kyckling, ägg och grönsaker.

Haha fast den gör ju det. Den dagen jag bara käkar kyckling, det är inte ofta jag ENBART käkar kyckling, men då blir det ett grovt underskott antar jag. Andra dagar brukar jag äta köttfärssås etc och det alltid under 1800.

Grejen är ju att jag inte är hungrig och vet inte vad jag ska stoppa i mig heller. Nu känns det precis som du säger att jag får i mig för lite kcal ibland, men ska jag då stoppa in typ pasta och ketchup och äta godare mat för att få mer kcal i mig?

Konstigt egentligen. Förut hade jag så svårt att hålla mig under 2k när jag käkade onyttigt. Nu har jag problem att komma över det jag borde få i mig :/ Allt pga min mat är för nyttig? Vet inte alltså...

Deanmartin
2012-01-10, 19:34
Usch nej har ätit för tok för lite idag (kcalmässigt), håller på att göra köttfärs till middag just nu och tänkte köra groddar till det, men slänger i fullkornspasta nu istället. Tänkte ju träna efter likaså, så antar det bara är bra.

mysglenn
2012-01-10, 19:41
Usch nej har ätit för tok för lite idag (kcalmässigt), håller på att göra köttfärs till middag just nu och tänkte köra groddar till det, men slänger i fullkornspasta nu istället. Tänkte ju träna efter likaså, så antar det bara är bra.

varför skulle det vara bra att äta pasta innan man ska träna?

Deanmartin
2012-01-10, 19:52
varför skulle det vara bra att äta pasta innan man ska träna?

Jag vet inte, men alla säger att pasta är bra träningsmat?

Ska jag inte äta det och ta groddar istället nu menar du?

Sniggel
2012-01-10, 20:24
Jag vet inte, men det låter som du inte har full koll på ditt kaloriintag. De dagar du bara äter kyckling ligger du förmodligen väldigt lågt. 1 kg kyckling är ju typ 1000 kcal och 200g protein, sedan grönsaker på det blir inte så mycket mer.

Men om du ibland äter 250g köttfärs med ca 10% fett (säger vi för att kunna räkna lite) blir det ca 425 kcal från färsen, och om du inte äter så mycket annat så låter det som du helt klart har råd att äta en hel del kolhydrater. Typ en sisådär 350g eller 1400 kcal eller ca 400-500g pasta (snabb huvudräkning?).

Jag tycker det ser ut som att du antingen äter väldigt lite eller undviker att berätta hur stora delar av din kost ser ut ;)

Deanmartin
2012-01-10, 20:29
Jag vet inte, men det låter som du inte har full koll på ditt kaloriintag. De dagar du bara äter kyckling ligger du förmodligen väldigt lågt. 1 kg kyckling är ju typ 1000 kcal och 200g protein, sedan grönsaker på det blir inte så mycket mer.

Men om du ibland äter 250g köttfärs med ca 10% fett (säger vi för att kunna räkna lite) blir det ca 425 kcal från färsen, och om du inte äter så mycket annat så låter det som du helt klart har råd att äta en hel del kolhydrater. Typ en sisådär 350g eller 1400 kcal eller ca 400-500g pasta (snabb huvudräkning?).

Jag tycker det ser ut som att du antingen äter väldigt lite eller undviker att berätta hur stora delar av din kost ser ut ;)

Mja har delvis koll, dvs jag vet exakt vad jag äter, men inte riktigt om kaloriintaget som du skriver. Först nu jag började förstå det. Allt jag snabbt räknat på är om jag är under 1800.

Jag käkade precis exakt 250g köttfärs med grönsaker och vatten! Tidigare idag blev det kyckling, ca 200gram. Tänkte gå ut och gå om dryga timmen och sedan stoppa i mig ägg.

Jag undviker inte att berätta hur kosten ser ut! Den ser bara konstig ut :| Jag vill inte stoppa i mig kolhydrater, men med all annan mat får jag det svårt att nå upp till de kcal jag behöver :|

I dag ligger jag alltså hittills på typ 900 kcal! Låter inte så bra faktiskt :/

Och egentligen borde jag kanske skippa promenaden på ungefär 1h som jag planerat? :|

mysglenn
2012-01-10, 20:36
Jag vet inte, men alla säger att pasta är bra träningsmat?

Ska jag inte äta det och ta groddar istället nu menar du?

ja men det betyder väl inte att det är så bra eller nödvändigt att äta direkt innan man ska träna .. tar ju flera timmar för kroppen att göra pastan du åt tillgänlig för musklerna, du använder ju den energi du åt dagen och dagarna innan när du trä'nar.

Fishtank
2012-01-10, 21:26
Drick en liter mjölk
Kolla upp vad du egentligen äter och hur mycket närng det innehåller

Här

http://www7.slv.se/Naringssok/

edasvangen
2012-01-12, 15:17
Jag förstår inte riktigt denna rädsla för kolhydrater, jag gick ner drygt 30kg i 2009 och varje måltid innehöll kolhydrater(quinoa, fullkornspasta osv) , jag låg oftast en bit över 2000kcal och gjorde inte mycket annat än att ta en promenad eller två om dagen.

En vanlig dag kunde se ut så här:

Frukost: Havregrynsgröt & en proteinshake(vanligt vassleprotein) eller 2-3 ägg & ett glas mjölk(alternativt en omelett med strimlad skinka om jag var sugen på det).

Lunch: Typ kycklingfilé/lax/köttfärs & fullkornspasta/quinoa + broccoli(äter alltid broccoli till lunch och middag, så härligt gott!*drool*).

Middag: Som lunch men kanske lite mera, självfallet var det inte alltid samma tråkiga rätter, hände att det blev någon stor köttbit med diverse tillbehör osv.

Kvällsmat: Ofta en proteinshake(helt vanligt vassleprotein) då det höll mig någorlunda mätt tills det var dags att sova.

Sen fylla ut mellan målen med mjölk gjorde jag ofta, ett bra sätt att få upp kalorierna om du känner på dig att det kommer bli för lite annars.

Har tränat aktivt nu i nästan två år och kommer aldrig igen bli så fet som jag var den gången!

Det spelar ingen större roll vad du äter, det som spelar störst roll när du vill tappa vikt är just hur mycket kcal du får i dig under en dag, och att svälta dig gör inget annat än att få kroppen att hålla kvar på det fettet du redan har.

Victuhh
2012-01-12, 16:21
Jag förstår inte riktigt denna rädsla för kolhydrater
Folk har väl fått kolhydratsnojja eftersom dom har fått för sig att kolhydrater mättar dåligt och är "lätt att överäta sig på" har jag hört

vicarious
2012-01-12, 17:58
Folk har väl fått kolhydratsnojja eftersom dom har fått för sig att kolhydrater mättar dåligt och är "lätt att överäta sig på" har jag hört

Media.

Sniggel
2012-01-12, 18:49
Mja har delvis koll, dvs jag vet exakt vad jag äter, men inte riktigt om kaloriintaget som du skriver. Först nu jag började förstå det. Allt jag snabbt räknat på är om jag är under 1800.

Jag käkade precis exakt 250g köttfärs med grönsaker och vatten! Tidigare idag blev det kyckling, ca 200gram. Tänkte gå ut och gå om dryga timmen och sedan stoppa i mig ägg.

Jag undviker inte att berätta hur kosten ser ut! Den ser bara konstig ut :| Jag vill inte stoppa i mig kolhydrater, men med all annan mat får jag det svårt att nå upp till de kcal jag behöver :|

I dag ligger jag alltså hittills på typ 900 kcal! Låter inte så bra faktiskt :/

Och egentligen borde jag kanske skippa promenaden på ungefär 1h som jag planerat? :|

Lite det jag menar. Är detta en "typisk dag"? Jag ville få fram ifall du undvek att berätta något eller ifall du inte tagit dig tiden att räkna på hur mycket du egentligen får i dig? Jag tror att du börjat förstå hur mycket du får i dig och av de poster jag läst av dig så får jag bilden av att du ligger en väldigt bra bit under 1800 i genomsnitt.

Jag förstår inte riktigt denna rädsla för kolhydrater, jag gick ner drygt 30kg i 2009 och varje måltid innehöll kolhydrater(quinoa, fullkornspasta osv) , jag låg oftast en bit över 2000kcal och gjorde inte mycket annat än att ta en promenad eller två om dagen.

En vanlig dag kunde se ut så här:

Frukost: Havregrynsgröt & en proteinshake(vanligt vassleprotein) eller 2-3 ägg & ett glas mjölk(alternativt en omelett med strimlad skinka om jag var sugen på det).

Lunch: Typ kycklingfilé/lax/köttfärs & fullkornspasta/quinoa + broccoli(äter alltid broccoli till lunch och middag, så härligt gott!*drool*).

Middag: Som lunch men kanske lite mera, självfallet var det inte alltid samma tråkiga rätter, hände att det blev någon stor köttbit med diverse tillbehör osv.

Kvällsmat: Ofta en proteinshake(helt vanligt vassleprotein) då det höll mig någorlunda mätt tills det var dags att sova.

Sen fylla ut mellan målen med mjölk gjorde jag ofta, ett bra sätt att få upp kalorierna om du känner på dig att det kommer bli för lite annars.

Har tränat aktivt nu i nästan två år och kommer aldrig igen bli så fet som jag var den gången!

Det spelar ingen större roll vad du äter, det som spelar störst roll när du vill tappa vikt är just hur mycket kcal du får i dig under en dag, och att svälta dig gör inget annat än att få kroppen att hålla kvar på det fettet du redan har.

Bra inlägg fast det kursiva är inkorrekt. Även om jag håller med om att "svälta sig" oftast är en dålig idé av flera olika skäl.

Folk har väl fått kolhydratsnojja eftersom dom har fått för sig att kolhydrater mättar dåligt och är "lätt att överäta sig på" har jag hört

Med "Start frukostflingor" kanske det stämmer men man kan ju prova att äta rotkål i form av rotmos som huvudsaklig kolhydratskälla och sen återkomma och säga vad man tycker om mättnaden hos kolhydrater :P

edasvangen
2012-01-13, 15:44
Bra inlägg fast det kursiva är inkorrekt. Även om jag håller med om att "svälta sig" oftast är en dålig idé av flera olika skäl.


Jo nu när jag läser vad jag skrev så inser jag att det kan ju inte stämma.. vet inte riktigt vart jag har fått det ifrån men ja, svälta sig är aldrig bra och han får knappast i sig all näring han behöver från 900kcal om dagen.

Du får förövrigt i dig dåligt med vitaminer och mineraler med ett ägg och två kycklingfiléer(?) om dagen, nu vet jag inte vad du äter för grönsaker men du får äta ganska stora mängder grönt för att få i dig dagsbehovet.

OnMyWay
2012-01-13, 16:01
förstår inte hur du kan äta så lite.. Jag käkar 800g kycklingfilé, 100g pasta,7 ägg och 250g kvarg om dagen. Går fortfarande runt hungrig. Väger 73kg på 182cm.

Deanmartin
2012-01-13, 17:34
Jag förstår inte riktigt denna rädsla för kolhydrater, jag gick ner drygt 30kg i 2009 och varje måltid innehöll kolhydrater(quinoa, fullkornspasta osv) , jag låg oftast en bit över 2000kcal och gjorde inte mycket annat än att ta en promenad eller två om dagen.


Hm jag gissar på att jag får köpa in lite vassleprotein då kanske.

Lite det jag menar. Är detta en "typisk dag"? Jag ville få fram ifall du undvek att berätta något eller ifall du inte tagit dig tiden att räkna på hur mycket du egentligen får i dig? Jag tror att du börjat förstå hur mycket du får i dig och av de poster jag läst av dig så får jag bilden av att du ligger en väldigt bra bit under 1800 i genomsnitt.


Mjo, det var ju tyvärr det, men jag har skärpt mig nu!


Du får förövrigt i dig dåligt med vitaminer och mineraler med ett ägg och två kycklingfiléer(?) om dagen, nu vet jag inte vad du äter för grönsaker men du får äta ganska stora mängder grönt för att få i dig dagsbehovet.

Fast då kan man väl bara köpa vitamintabletter så är det problemet ur världen? :|

förstår inte hur du kan äta så lite.. Jag käkar 800g kycklingfilé, 100g pasta,7 ägg och 250g kvarg om dagen. Går fortfarande runt hungrig. Väger 73kg på 182cm.

Jävlar haha. Nej jag får PRECIS i mig 200g kycklingfile och ca 100g broccolli och sen är jag proppmätt.

Alltså jag har blivit tjock för att jag rörde mig lite och seriöst bara käkade skit. Kunde ersätta måltider med godis istället. Äckligt sätt att leva på egentligen, men jag mådde bättre for the time being så att säga...