handdator

Visa fullständig version : Komma igång med benträningen?


Roggan76
2012-01-10, 15:51
Jag får fan inte ordning på benträningen..
Peppar som fan att jag ska böja dagarna i ända, och så kör jag ett pass.. mår illa, kräks o misspepp...
(har förjävla lågt blodtryck normalt sett så vet inte om det bidrar till illamåendet vid benträning)

Tycker inte det spelar någon roll om jag kör låg eller högrep, mår katastrof oavsett...

Vad är effektivast för att bryta den här delvis mentala blocken?
Borde man larva sig på lättare vikter, typ varje dag tills kroppjävlen vänjer sig?
Har inte tillgång till annat än skivstång o ställning just nu, men skulle det vara bättre att köra t.ex. benpress ? får lite känslan att man mår extra skit av att guppa upp o ner så att säga :P

Tips o tricks?

Crocker
2012-01-10, 15:53
Böj, många halvtunga lågreppare. Känns som det är en bättre lösning till ditt problem, se till att andas rätt när du lyfter. Vet precis vad du menar annars. :)

willtjam
2012-01-10, 15:57
Tar du nån PWO innan passen? Beta-alanin har en blodtryckssänkande effekt.

Fredriiik
2012-01-10, 16:02
mår typ alltid skit under mina benpass också! jag är korkad å kör hyffsat kort vila vilket kanske inte är det bästa för illamåendet men tycker det funkat bra på mig.

Glöm inte andningen och ät inte för tätt inpå passet är väll mina enda tips, annars ska du vara stolt att du pallar ta ut dig så hårt ;)

Spartansk
2012-01-10, 16:05
Tar du nån PWO innan passen? Beta-alanin har en blodtryckssänkande effekt.

Han har lågt blodtryck...

Joof
2012-01-10, 16:13
Han har lågt blodtryck...

Ja? Därav spåret att det eventuellt kan bero på PWO:n.

willtjam
2012-01-10, 16:14
Ja? Därav spåret att det eventuellt kan bero på PWO:n.

Precis min poäng. Min flickvän har också lågt blodtryck men prövade Brutal FX och kunde inte avsluta passet för hon började må så illa.

Spartansk
2012-01-10, 16:17
Aha, f'låt.

Roggan76
2012-01-10, 16:52
Nope ingen PWO, senast jag testade (San Fierce) blev det Whambulansen och akuten i 6 timmar :)
Det tänker jag inte göra om :)

vicarious
2012-01-10, 16:58
Kör inte så nära failure. Stanna några reps innan osv.

willtjam
2012-01-10, 16:59
Nope ingen PWO, senast jag testade (San Fierce) blev det Whambulansen och akuten i 6 timmar :)
Det tänker jag inte göra om :)

På grund av blodtrycket?

BicepsKing
2012-01-10, 17:00
Du har för dålig kondis helt enkelt. Benen är stora muskler som måste syresättas.
Spydde precis som du under varje benpass tills jag började springa.
Kör 5 km på 30 min en gång i veckan så kommer du att slippa må dåligt under benpassen. Jag lovar "been there ,done that"

Roggan76
2012-01-10, 17:02
Du har för dålig kondis helt enkelt. Benen är stora muskler som måste syresättas.
Spydde precis som du under varje benpass tills jag började springa.
Kör 5 km på 30 min en gång i veckan så kommer du att slippa må dåligt under benpassen. Jag lovar "been there ,done that"

Är det så?
Jag har verkligen världshistoriens skitsämsta kondis.. så om det hjälper ska jag banne mig göra det :)

Roggan76
2012-01-10, 17:03
På grund av blodtrycket?

Jajjemen..
Det gick i botten, utanförkroppen upplevelser, kaskadspydde, frossa osv osv.
Det var inte ett dugg fränt kan jag säga, var 100% säker på att jag höll på att dö när det var som värst.. :)

Rakanichy
2012-01-10, 18:07
Testa kondition känns ju rent bro-science mässigt som en bra idé. Faktumet att jag inte har den blekaste aning är ju inte direkt övertygande dock. Kan ju dock aldrig vara dåligt att köra kondition känns det ju:Virro!

Loke
2012-01-10, 18:20
Jag hade en del problem med illamående i början, men det gick över med tiden, svårt att säga exakt vad det var. Jag tror inte det var kondisen, den är lika dålig nu som då. Jag tror inte heller det var blodtrycket - på den punkten tränar jag väldigt mycket hårdare nu än jag gjorde i början.

Det kan därmot handla lite om överpepp. Grejen är ju att man faktiskt kommer en bra bit på vägen med 3 set, 5 reps på typ 70 % av maxstyrkan. Det är iaf bättre att träna så ett par gånger i veckan än att vräka på med 8 set till failure nån gång i månaden.