handdator

Visa fullständig version : Dagens sista mål.


ttoobbee
2012-01-10, 13:31
Jag har hört både för & nackdelar med att
Äta innan läggdags, jag har iaf gjort det ett tag nu
Precis innan jag borstar tänderna och bäddar
Ner mig. Och det jag brukar äta är 150g tonfisk och 500g kvarg.

Vad är för& nackdelarna med att äta så sent?
(ber om ursäkt om texten är dåligt skriven skriver från mobil)

Tack på förhand!

mattilainen
2012-01-10, 13:34
jag kan inte sova om jag är hungrig så jag äter nästan alltid innan läggdags :)

Tjulu
2012-01-10, 13:39
Långsamma proteiner är aldrig fel på kvällen. Lite kvarg och någon macka så somnar man gott :)
Vid tvåtiden på efterminddagen däremot har jag väldigt svårt med vad jag ska äta :S

andeem
2012-01-10, 13:44
Vad är för& nackdelarna med att äta så sent?Fördelar:
1. Du är mätt vilket kanske kan göra det lättare att somna.
2. Du får smälta maten i lugn och ro.

Nackdelar:
1. Magen kanske lever om lite precis när du ska somna, om du har problem med t ex gaser.
2. Kommer inte på något mer.

vicarious
2012-01-10, 13:45
Mätt och glad när du ska sova och gott om långsamma proteiner under nattens fasta. Ser inga direkta nackdelar.

Pretorian
2012-01-10, 14:04
Jag äter helst inte ett stort lagat mål med varm mat innan läggdags men det du nämner skulle jag inte ha några problem med. Det är hemskt att lägga sig hungrig och sen ligga och tänka en timme om man ska gå upp och ät lite eller inte.

Jagax
2012-01-10, 14:24
Ett av problemen med att äta precis innan man går och lägger sig kan vara värmeproduktionen. Personligen gillar jag också att äta lite innan jag går och lägger mig men det leder också till att jag blir rätt varm ibland. Kan ofta inte ligga under täcket när jag ska sova efter att ha ätit/druckit, double pro choklad i mjölk.

hemlis
2012-01-10, 14:46
Min mage tycker inte riktigt om att smälta mat när jag sover,
drömmer oroligt och vaknar med lite ont i magen på morgonen och sämre aptit för frukost.

Det är väl individuellt.

Reaper123
2012-01-10, 15:12
Då jag är en av dom som bryter mot vad svenssons kallar normala mattider röstar jag för: - Ät mat precis hur sent du vill förutsatt att det inte stör sömnen!

Fördelar och nackdelar? Mår man bra, sover man bra... tränar man dessutom hårt och äter proteinrikt kommer resultatet bli därefter! :)

Jag äter själv mer än 70% av mina kcal efter träningen som infaller på kvällen vilket betyder att min mage är full med mat när det är dags för sängen!