handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag ta mig vidare?


eequal
2012-01-10, 11:56
Ja som det står i rubriken så behöver jag hjälp för att gå vidare.

Mitt läge: Vägde 98kg på 190cm som mest i somras men kände att det fick vara nog, så jag har nu deffat ner mig till 87kg på 190cm. Under denna deff så har jag behållit / ökat styrkan i de flesta övningarna. Detta tar jag som ett helt okej resultat på att musklerna har stannat. Ser även mina muskler ytligare nu för tiden och magmusklerna börjar träda fram tydligare och tydligare (Bifogad bild längst ner). Mina tidigare träningserfarenheter är 2års gymmande med dålig kost etc. Men sen i somras har jag då gått in till 100% och räknat på mitt kcal intag etc.

Jag beräknade mitt fett% enligt YMCA modellen och då fick jag det till 13%. (Midjemått:85cm, Längd:190, Ålder:20, Vikt:87).

Låter 13% BF rimligt? (Utgå från bilden längst ner och de stats jag postade).

Träning: Det blir 5st styrkepass, 2st 5km promenader och 1 cardio pass per vecka.

Dag1:Bröst, Mage, Biceps
Dag2:Rygg, Axlar, Triceps
Dag3:Ben, Vader, Mage
Dag4:Cardio
Dag5:Släpande muskler
Dag6:Vila
Så lägger jag in promenader de dagar jag har tid.


Mitt mål:Målet för mig nu är att gå ned till 85kg för att bli fastare och sedan försöka bygga så mkt muskler som möjligt utan att lägga på mig så mkt fett. Ser gärna att jag stannar kring 85kg fram tills sommaren fast mer och mer fett försvinner och det blir mer muskler på de 85kg.

Just nu har jag ätit runt 2000kcal som har bestått av runt 170g protein, 85g fett och resten har jag fyllt ut med kolhydrater.

Är det för lite mat för att kunna behålla muskler men gå ner till 85? Borde jag äta mer och ta de sista kilona saktare?

Bild (http://www.bilddump.se/bilder/20120110115749-83.253.51.231.JPG)

SteelPulse
2012-01-10, 12:24
Snarare 18-20% om jag får gissa.

eequal
2012-01-10, 14:07
Snarare 18-20% om jag får gissa.

Jo jag kände själv att 13% lät väldigt lite. Låg på 25-26% när jag var uppe på 98kg.

exevision
2012-01-10, 14:13
Tycker verkligen inte du verkar vara uppe i några 20% iaf.
http://www.leighpeele.com/body-fat-pictures-and-percentages

andeem
2012-01-10, 14:20
Tycker verkligen inte du verkar vara uppe i några 20% iaf.
http://www.leighpeele.com/body-fat-pictures-and-percentagesEnda säkra sättet att få veta är ju via obduktion. Mina ögon säger i alla fall att det där är betydligt närmare 15 än 20 procent.

exevision
2012-01-10, 14:26
Enda säkra sättet att få veta är ju via obduktion. Mina ögon säger i alla fall att det där är betydligt närmare 15 än 20 procent.

Sant.
Många verkar tro att 10% är hårt som stål. Vilket så inte är fallet.
Men sen finns det ju även dom som tror att 20% är världens största kulmage.

Men jag tycket TS ska fortsätta deffen ett tag till på samma sätt som tidigare. Och bygga sen. Så länge han inte får någon ätstörning av det ;)

eequal
2012-01-10, 16:05
Sant.
Många verkar tro att 10% är hårt som stål. Vilket så inte är fallet.
Men sen finns det ju även dom som tror att 20% är världens största kulmage.

Men jag tycket TS ska fortsätta deffen ett tag till på samma sätt som tidigare. Och bygga sen. Så länge han inte får någon ätstörning av det ;)
Okej tack så mkt, bra att få 2 perspektiv på saker och ting. Svårt att avgöra fettmängd tycker jag. Vissa dagar känner man sig ju degigare än andra dagar. Men tror du ner till typ 80kg kommer bli för stor viktnedgång? eller ska jag ta kilo för kilo och se när jag blir nöjd? :)

exevision
2012-01-10, 16:27
Deffa tills du är nöjd och tycker det känns bra. Är du nöjd redan nu så är även det okej.

eequal
2012-01-10, 17:10
Deffa tills du är nöjd och tycker det känns bra. Är du nöjd redan nu så är även det okej.
Okej :) Nja vill ta bort lite till, känner att jag vill bli lite hårdare innan sommaren iaf. Får bli att sikta på mella 82-84kg beroende på hur de ser ut :) Tack för svaren!