handdator

Visa fullständig version : Ont i huvudet 2 dagar efter koffeintabletter!


jovas
2012-01-10, 10:28
Hej!

Testade å ta koffeintabletter förra veckan när jag skulle gymma. Tog 4 tabletter ā 100 mg.

Dagen efter och ytterligare en dag hade jag ont i huvudet.

Kan de komma ifrn tabletterna?

musmatta
2012-01-10, 10:33
Eventuellt, om du druckit för lite vatten efteråt. Koffein är väl vätskedrivande.

mattilainen
2012-01-10, 10:41
det kan ju också vara att det inte alls har med koffeinet att göra :)

davidandersson
2012-01-10, 17:35
det kan ju också vara att det inte alls har med koffeinet att göra :)

Vad var det för idiotsvar? Det var ju precis det han undrade...

Intar jag koffein en dag har jag garanterat huvudvärk dagen därpå om jag inte intar nytt koffein. Abstinens kallas det.

iamdisapuint
2012-01-10, 17:37
Det kallas också pusseh in da head.

Bjern
2012-01-10, 17:40
Vad var det för idiotsvar? Det var ju precis det han undrade...

Intar jag koffein en dag har jag garanterat huvudvärk dagen därpå om jag inte intar nytt koffein. Abstinens kallas det.

Vad är det för fel på det svaret? Det är troligen svaret på TS fråga, nej troligen så kommer det ej ifrån koffeinet.

mrt4
2012-01-10, 17:43
Dricker du kaffe regelbundet?

400mg är rätt mycket, speciellt om man inte är "van".

Men det kan ju vara en slump? Testa halva dosen nästa gång och se vad som händer? Ibland får man inte mera positiva effekter av högre dos utan bara mera negativa effekter...

Mvh Robin

Fishtank
2012-01-10, 18:10
Dricker du kaffe regelbundet?

400mg är rätt mycket, speciellt om man inte är "van".

Men det kan ju vara en slump? Testa halva dosen nästa gång och se vad som händer? Ibland får man inte mera positiva effekter av högre dos utan bara mera negativa effekter...

Mvh Robin

Tror nog på slump eller att TS druckit lite

Vad var det för idiotsvar? Det var ju precis det han undrade...

Intar jag koffein en dag har jag garanterat huvudvärk dagen därpå om jag inte intar nytt koffein. Abstinens kallas det.

Kallas att du dricker för lite.

Balder88
2012-01-11, 09:43
Koffein har en halveringstid i kroppen på 4h, så efter 16h så skulle du bara ha 25mg kvar i kroppen. Tror tyvärr att det inte är koffeinet som är ditt problem.

exevision
2012-01-11, 10:59
Kallas att du dricker för lite.

Om jag dricker kaffe dagligen och sen slutar med det så får då jag huvudvärk oavsett hur mycket vatten jag dricker.

PRound
2012-01-12, 10:37
Får också ont i huvudet vid intag över 200mg, men det är direkt efter intaget.
Jag är van kaffedrickare och dricker ganska mycket espresso/cappuccino.

Holabandola
2012-01-12, 12:11
Känns lite väl att trycka koffeintabletter innan träning.
Kom igen, har du bråttom någonstans eller?
Så kan du ju ändå inte hålla på hela livet.
Kör på som om du skulle träna resten av ditt liv. Skynda långsamt så kommer det bli jävligt bra med åren...

Spännignshuvudvärk uppstår ofta när blodkärlen, pga något, har utvidgats och sedan drar ihop sig. Det är när de drar ihop sig som man får ont i huvudet, eller ont i blodkärlen.
OM din träning tillsammans med massa koffein gav dej högt blodtryck eller liknande under träningen är det helt möjligt att dina blodkärl drog ihops sig dagen efter och gav dej head-ache.

davidandersson
2012-01-12, 13:27
Vad är det för fel på det svaret? Det är troligen svaret på TS fråga, nej troligen så kommer det ej ifrån koffeinet.

Det var ett idiotsvar eftersom frågan löd:
Kan de komma ifrn tabletterna?
Och hans svar var:
det kan ju också vara att det inte alls har med koffeinet att göra


TS har aldrig påstått att det var tabletterna. Han undrade om det kunde vara det.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Koffein
Koffein brukar inte sägas vara beroendeframkallande, eftersom det inte framkallar ett sug efter drogen som exempelvis nikotin gör. Däremot kan mer eller mindre allvarliga abstinensbesvär uppstå när ett stadigt intag av koffein plötsligt upphör. De vanligaste besvären är huvudvärk, trötthet, initiativlöshet och mild depression. Symptomen kommer 12-36 timmar efter den sista dosen. Huvudvärken kan hålla i sig ett fåtal dagar, de övriga symptomen försvinner gradvis och kan kännas av i upp till ett par veckor innan de är helt borta.

Tolkia
2012-01-12, 13:49
Angående abstinens så är inte det något som utvecklas efter en engångsdos.