handdator

Visa fullständig version : Hur var ni som nybörjare?


Mila
2012-01-10, 10:04
Hur var ni som helt nya? Har ni något skoj eller bra att dela med er av så gör mer än gärna det!

Nu ska jag nämligen ta steget in i gymmet och styrketräningen, men ärligt talat så fattar jag ingenting och det gör mig lite nervös. Jag vet att det finns ofantligt många nybörjartrådar så jag vill inte göra en sån för att få specifika tips om min egen träning.
Jag vill bara höra hur starten var för andra som inte heller hängde med!

För jag inser att jag kommer se ut som det största frågetecknet som någonsin har passerat det där gymmets dörrar och kommer väl antagligen försöka att lite diskret (kommer inte bli diskret alls) se hur alla andra gör och hoppas att de gör rätt och sedan härma..

Jag kan ju inte vara den enda som har varit helt borttappad när det gäller styrketräning men ändå vill ge sig in där..? Hur var det för er? Har jag belägg för att vara nervös? Är det skitjobbigt och kalassvårt att lära sig? Kommer alla tycka att jag borde gå hem?! (skitsamma, jag stannar!)

Ado2000
2012-01-10, 10:15
jag konstigt nog gjorde inte som dom flesta andra brukar göra å det är att komma in å ta för tunga vikter, jag var snarare med rädd för att ta i för tungt mest pågrund av risk för skada men jag antar också att nåt i bakhuvet så också att d kommer bli fel om jag tar i för tungt eftersom jag kommer lyfta fel, nåväl det blev bättre med tiden å än har jag inte skadat mig på gymmet :)

ett tips är att du inte tänker på folks tankar om dig i gymmet eller vad nån kommer säga för du är där å tränar för dig egen skull inte för nån annans och sen är det oundvikligt ju större du blir eller aa får bättre kropp helt enkelt kommer du inte kunna undvika att folk ger dig blickar å jämför sig själv med dig eller kollar på dig avundsjukt ;), det är bara å köra på å skita i vad folk kommer säga eller tänka

HelenE
2012-01-10, 10:22
Du är inte ensam om att vara ny inom styrketräningen. Ständigt ser man folk på gymmet som inte är så vana, men i den sitsen har ju alla varit. Att någon är ny är ju ingenting man tänker på, tvärtom är det roligt med folk som upptäckt styrketräning och vill börja träna. En tips: välj hellre lite lättare vikter första passen så du lär dig övningen. Dessutom är det roligare att känna att man orkar ordentligt än att det blir för tungt. Och våga fråga om det är något du känner dig osäker på. Det är ingen som tar illa upp av att kunna hjälpa till lite!

petah
2012-01-10, 10:30
Tänk inte på vad de andra tänker, ALLA har varit nybörjare.

De flesta skiter fullständigt i nybörjarna och ägnar sig åt sitt egna.

Vill du ha hjälp med en övning, fråga, jag tror de flesta blir rätt hedrad om de blir tillfrågad om utförande.

Mila
2012-01-10, 10:34
Jo lätta vikter lär det bli! Jag är klen.. haha.

Jag förstår ju att jag faktiskt inte borde bry mig om vad jag inbillar mig att andra tänker, för jag är ju där för att jag själv vill vara det och jag tänker också vara där ändå, just för att jag vill.

Jag försöker också tänka att alla har varit nybörjare någon gång (därav tråden), men jag har ju verkligen noll koll och då är det så mycket svårare att inte bry sig när alla runtomkring säkert är stora biffar! Kan man fråga? Ses inte jag som besvärande och störande och skitjobbig då?
För jag vill ju verkligen, verkligen, lära mig!!

Sniggel
2012-01-10, 10:34
Nu svarar jag inte riktigt på din fråga men:

Tror det för dig är viktigt att du hittar bra enkla övningar att utföra. Flerledsövningar är något som kanske inte alltid prioriteras för nybörjare (förutom bänkpress). Med flerledsövningar menar jag övningar där flera leder rör på sig. T ex:
"Puttande" rörelser (kallade pressövningar, t ex bänkpress, dips och militärpress eller i en maskin)
"Dragande" förelser (kallade dragövningar :p t ex kabelrodd, stångrodd, hantelrodd eller chins)
Benövningar, t ex benpress eller hacklift

Många nybörjare är förtjusta i att fokusera på "isolationsövningar" såsom t ex hantelcurl och cable flyes (en övning för bröst i kabelmaskinen) samt att köra mestadels framsidan och övre delen av kroppen endast. Gör inte det misstaget :D

Sen finns det även lite mer avancerade övningar att göra såsom t ex knäböj och marklyft samt ryck och stöt. Men är man nybörjare och osäker är det bra att börja med sånt som är lätt att lära sig men som ändå ger bra resultat och viss övning inför de mer avancerade övningarna.

Oavsett så är det bra om du försöker få tag i någon som kan kolla din teknik i vissa övningar. Dock är risken stor att du kommer att få helt olika synpunkter på ditt utförande beroende på vem du frågar. Det viktigaste är att övningarna du utför, utförs på ett säkert sätt. Poängtera det när du frågar om råd angående utförande, inte vad som bygger mest muskler (här finns tusen olika svar och det viktigaste är som sagt en teknik som inte skadar dig när du lyfter tungt senare).

Exempel kan vara att när du kör benpress så ska inte rumpan lyfta eller ryggen börja böjas från sitsen när du kör övningen. Ju längre ner du går desto större är risken för att detta händer. Gå så långt ner som du kan utan att detta händer.

Så för att välja ut övningar att träna, välj 1-2 flerledsövningar från varje "grupp" (press, drag och ben). Utöver det kan du välja isolations- (t ex hantelcurl, alla brukar vilja träna biceps extra ;)) och coreövningar (magövningar och t ex "rygglyft") men låt inte det totala antalet övningar bli för många. Rekommenderar ca 6-10 övningar totalt, T ex:
1 av varje "grupp" av flerledsövningar = 3
2 "coreövningar, crunches och rygglyft
3 isolationsövningar (mer valfrihet här) t ex hantelcurl, tricepsextensioner, vadpress.

Börja med vikt som du kan få in tekniken på och kör ca 3 set på varje övning. Nånstans 8-10 reps kan vara bra. När tekniken börjar bli bra kan du försöka öka vikten med ett steg (ca 5-10%) varje pass eller vecka.

Ja, och om du undrar vem som är bra att fråga så är det oftast så att om du ser någon som ser stor och stark ut och som är 40+ så tror jag du har stor chans att få vettiga råd om utförande. Runt 30 funkar säkert också men runt 20 är lite gambling! :p

Om någon verkar bombsäker på exakt hur man ska träna och har tvärsäkra svar på allt mellan himmel och jord så kan du ta det som en varningssignal för att personen är nybörjare.

Eller om gymmet har instruktör eller PT så kan du fråga dem.

Poxeman
2012-01-10, 10:35
Kolla med personalen på ditt gym om du kan få en nybörjarinstruktion, det brukar ingå i de flesta årskort iaf.
Lycka till!

Mila
2012-01-10, 10:39
Oj! Sniggel, ditt inlägg var lite som att läsa en kodad text! ; ). Men jag antar att det tar sig när jag förstår lite mer!

Som jag har förstått det så håller de i någon form av nybörjarinstruktioner för gymmet, det kanske är bra att satsa på då? :)

Sniggel
2012-01-10, 10:41
Oj! Sniggel, ditt inlägg var lite som att läsa en kodad text! ; ). Men jag antar att det tar sig när jag förstår lite mer!

Som jag har förstått det så håller de i någon form av nybörjarinstruktioner för gymmet, det kanske är bra att satsa på då? :)

Definitivt!

Herr Oberst
2012-01-10, 10:44
Har hållit på i drygt 10 år, känner mig fortfarande som en nybörjare. Lär mig nya saker om min kropp varje dag.

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

Juxta
2012-01-10, 10:47
Mitt misstag när jag tog mina första steg in i gymmet var att jag körde alldeles för mycket isolerande maskiner. Ack så klok man blir efter ett tag, vilket är tur.

Mila
2012-01-10, 10:55
Mitt misstag när jag tog mina första steg in i gymmet var att jag körde alldeles för mycket isolerande maskiner. Ack så klok man blir efter ett tag, vilket är tur.

Vad menas med isolerande maskiner?

ceejay
2012-01-10, 11:02
Lär dig och gör rätt från början, majoriteten av de som börjar är helt värdelösa när det gäller träning, vilket man märker nu i början av året då folk ska börja träna.

Du sparar mycket tid

D Andersson
2012-01-10, 11:11
Kommer alla tycka att jag borde gå hem?! (skitsamma, jag stannar!)

Du kommer inte tillbaka i februari.

Juxta
2012-01-10, 11:15
Vad menas med isolerande maskiner?

Maskiner som tränar små muskler och skulle du träna alla muskler på ett sådant sätt skulle du vara tvungen att träna på mååånga maskiner för att täcka hela kroppen. Det som vore bättre skulle vara att träna mer ordentliga basövningar där du kopplar in flera muskler samtidigt.
Sniggel gav flera bra exempel.

Oxe
2012-01-10, 11:30
Har man ingen som man känner som tränat ett tag och vet hur man tränar... så tycker jag några lektioner med PT inte är helt fel...

Som nybörjare så blev jag mer mindre iväg tvingad av några polare som tränat ett tag, men det var ju typ att lägga alla besparingar på rätt träningskläder (som var jävligt fel för mig) sen kosttillkott, och det senare ångrar jag inte det jag ångrar är baggypantsen som jag faktiskt en gång i tiden har ägt.

Sen kommer jag ihåg att man hade träningsschemanskort på gymmet som man fyllde i, och dom satt man och mörkade med och skrev ner vikten för att kunna sätta polarna på plats när man tränade tillsammans

Sniggel
2012-01-10, 11:51
Har man ingen som man känner som tränat ett tag och vet hur man tränar... så tycker jag några lektioner med PT inte är helt fel...

Som nybörjare så blev jag mer mindre iväg tvingad av några polare som tränat ett tag, men det var ju typ att lägga alla besparingar på rätt träningskläder (som var jävligt fel för mig) sen kosttillkott, och det senare ångrar jag inte det jag ångrar är baggypantsen som jag faktiskt en gång i tiden har ägt.

Sen kommer jag ihåg att man hade träningsschemanskort på gymmet som man fyllde i, och dom satt man och mörkade med och skrev ner vikten för att kunna sätta polarna på plats när man tränade tillsammans

Mycket kukmätartävling i den åldern :D

Fast det var å andra sidan lite det som sporrade mig till att börja träna seriöst.

Minns att jag och grabbarna gick till world class när jag var 15-16 och att vi testade hantelcurl och vuilka hantlar vi kunde använda. Jag började med 6 kg och de andra med 6-8 eller t om 10. Jag kände att jag nog börjat för högt men ville självklart inte sänka. Sen var jag förstås tvungen att prova 10-kiloshantlarna för att se om jag faktiskt kunde lyfta lika mycket som de andra. Och jag lyckades väl göra en 3-5 reps men fan va ont det gjorde i biceps. Inte konstigt när man inte ens värmt upp och inte tränat innan och på andra setet testar 10 kilo!
Gjorde nåt set till efter lång vila på 10 och var totalt mör och slut i biceps sen. Provade även benpress på 50 kg men polaren sporrade mig till att reppa på 100 kg, vilket kändes vara på gränsen till vad jag klarade av. Och det var säkert inget fel i det om det inte var för att det var första gången på gymmet och att man definitivt inte ska testa sina gränser direkt!

Men å andra sidan så sporrade detta engångspass mig till att "minsann bli bättre än mina polare som hade bättre förutsättningar". Så inte långt efter köpte jag hantelset och började träna ensam hemma. Inte bara biceps utan överkroppen (kanske lite mer framsida än baksida ;)) men ingen benträning.
I hantelcurl körde jag på 5 kg i början, att vara hemma innebar att ingen kunde döma mig så då valde jag en lagom vikt.
Senare började jag träna på gym vid 17-årsåldern men det dröjde ca 5 år innan jag t ex tog 100 kg i bänkpress.
Men då hade jag iaf i princip kommit ifatt de flesta i grabbgänget (som hade slutat träna för länge sen!). Nu 13 år sen jag började på gymmet har jag kommit mycket längre och bryr mig inte så mycket om att jag är starkare än alla de i grabbgänget. Vissa av dem har börjat träna styrketräning igen lite mer seriöst, men inte på min nivå, de har helt enkelt andra intressen som är viktigare. Men jag fortsätter istället att jämföra mig med de som är bättre än mig. För det är jag van vid, och det kanske är därför som jag kommit en rätt bra bit ändå!

jaaaaag
2012-01-10, 12:00
Jag började gymma seriöst efter min knäoperation men hade redan gymmat en del som komplement till thaiboxningen.

Läst en massa BODY som tillhörde min dåvarande pojkvän och surfade mycket på kolozzeum (...precis som nu) i två år innan jag började gymma på riktigt, så jag hade rätt bra koll på övningar, tips och tricks, kost osv.

Trodde att en bulk skulle göra mig till hulken och visst jag la på mig duktigt med muskler men onödigt med mycket hull. Min smala thaiboxningskropp svarade bra på styrketräningen och även om jag hade både ortos och kryckor när jag började så älskade jag det! Hade orealistiska mål då jag inte var så insatt i på den tiden i all dundergonung som finns :-) åt mycket och körde så hårt jag kunde.

Kände mig aldrig nervös el som en nybörjare pga hur mycket jag läst på och sett min dåvarande kille träna.

Gymmat i snitt 4-6 pass/v sedan januari 2008 så är inne på mitt femte år, älskar det fortfarande jättemycket och kommer att hålla på så länge det är kul. Var som starkast 2010, väger mindre nu och är inte lika stark och har andra mål.

Kör på, läs på mycket och var nyfiken, man lär sig snabbt.

Mila
2012-01-12, 17:50
Vad kul det är att läsa alla svaren!

Det får väl bli att jag bokar in en gyminstruktion och ställer alla konstiga frågor haha.
Antar att det bara är att köra på! Hur svårt som helst kan det väl ändå inte vara..? ; )

mattepatte
2012-01-12, 17:57
Nu blir tråden lite tråkigare.
Men gymmade jävligt bra från början, slösade inte pengar på onödiga kosttillskott, tränade inte med för tunga vikter, läste så mycket om träning så gymmar inte bättre idag en då för 4-5 år sedan.
Det är inget kompicerat, du är lite nervös inför något nytt bara?
Du behöver inte vara ett dugg nervös, dom största killarna på gymmet kommer älska om du som nybörjare står och kör korrekta knäböj med 50 KG ATG eller skitfina marklyft på 70 kg, jag tycker det är respekt att träna med grymt lätta vikter som nybörjare och öka långsamt med fint utförande, dom som kör benpress med 500 kg men inte går ner hela vägen tycker jag faktiskt är töntar om dom inte har en anledning förutom stort ego att lyfta så tungt.
Du har ju kolozzeum, bara läsa här hur du ska träna.

Victuhh
2012-01-12, 18:41
För att bidra något själv:

Jag började för över 2 år sen gymma med målet att springa lite, trodde då inte att jag som nybliven 18 åring på 50 kilo kunde bygga muskler eftersom jag alltid varit så mycket kortare och mindre än alla andra i min ålder. Tillsammans med min tvillingbror och en gemensam kompis trampade vi in på det lokala gymmet. Alla lika gröna även om brorsan och polaren redan tränat ett halvår till och från :D.

Första passen vi körde tillsammans visade dom mig runt lite och vi körde lite bicepsmaskiner och annat roligt efter att jag fått en nybörjargrund i maskiner osv.

Tog även tag i kosten under tiden och 3 månader senare kunde jag faktist se att jag var på väg mot 60 strecket på vågen (yay), Jag körde biceps säkert varannat pass och aldrig ben föränn något år in i träningen.

Vi hade alla tre också en annan hobby, att sitta hemma, käka godis och spela runescape :D (true story) där brorsan och polaren så småningen om fastnade. Jag tränade ensam 3 månader och gjorde mina 3 gånger i veckan med överkroppsövningar och maskiner, när de sedan kom tillbaks efter pausen vid datorn körde vi ungefär samma vikter men jag hade kört på och var nu på god väg att köra ifrån iallafall polaren (brorsan har alltid varit större).

Ett år in i träningen började jag nu köra mer fria vikter, lära mig knäböjs övningar, marklyft och pressar. Volymen ökade samtidigt som jag blev starkare och starkare och det märkte även folk i min närhet.

Idag väger jag ca 76kg på mina 1,70cm och polaren står fortfarande kvar på under 60kg :D Brorsan har jag inte kört om på vågen ännu även om jag ser mycket större ut än honom, men den dagen kommer också.

Mer finns att läsa i min journal, länkad i min signatur.

Till dig, Mila, skulle jag bara säga att lär dig ordentliga övningar i korrekt form (marklyft knäböj och bänkpress), det gör styrketräning så mycket roligare än bara sitta och göra någon begränsad form vid en maskin. Lycka till ;)

mangemani
2012-01-12, 19:27
som nybörjare så trodde jag att jag var odödlig första gången jag lyckades kämpa upp 15 kilos hantlarna och man trodde man var världs bäst då man såg de (som man idag skrattar åt då man tänker på dem) muskler som man hade fått som man då tyckte var gigantiska.
trodde man visste allt(eftersom man fick resultat), trodde att tillskotten var ett måste, trodde att alla andra gjorde fel och hade en dryg inställning, varje gång man klev in på gymmet så blev det en "flytta på er, här ska jag träna" attityd.

men det tog inte lång tid innan man insåg hur fel man hade, innan man kom ner på jorden och insåg att man som nybörjare bara var en fis i rymden, att det man hade byggt inte ens kunde kallas för vältränat, att de vikter man tog då var flug vikter.

bubbe
2012-01-12, 19:39
De gånger jag börjat träna (har börjat flera gånger mellan tonåren och 26års åldern så jag började senast, snart 10 år sen) så var jag rädd för att göra fel, vara mycket svagare än alla andra, friviktsavdelningen har inte vart tal om att besöka. Efter ett tag när jag hade vågat vistas bland fria vikterna, kört lite bänkpress och hantelpress fått upp en skakig/vinglig knäböj så började det släppa och inse att folk som tränar är vänliga. Att man vistas socialt i träningslokalen lika mycket som man är där för att få fysisk träning. Att upptäcka atletklubben och atmosfären där var ett gigantiskt kliv i utvecklingen, massa trevliga människor som stöttar och hjälper till med lyftteknik trots att man bara lyfter småvikter.