handdator

Visa fullständig version : Hemmagym


Wafx
2012-01-10, 09:35
Tjena,

Jag har tränat till och från sen ca 5 år tillbaks blir det nu, lite avbrott här och var pga diverse anledningar.

För att komma till saken, har nyligen lyckats börja komma igång med träningen igen men känner att vissa dagar så räcker tiden inte till pga jobb osv.

Så planen är följande, att bygga ett hemmagym som räcker till det viktigaste, så min fråga är till någon som har ev. koll.
Vad skulle man köpa in först och varför?

Har jag tänkt rätt så bör jag kunna klara mig med hantlar, skivstång, bänk och ev. montera en stång(?) i dörren för chins men känns som om jag säkert missat något.

Har tidigare blivit tipsad om ställbara hantlar om det är så de heter, de man kan justera vikt på men har aldrig provat ett par och vet inte riktigt om man ska våga spendera 4-5000 spänn på dem.

Tips och idéer är välkomna.

Tackar.

stromming
2012-01-10, 09:37
Beror helt på hur du vill träna. Ska du köra 5x5 eller liknande klarar du dig med basövningarna och något litet komplement - vilket i stort sett är en skivstång och vikter =).

Själv skulle jag inte gymma hemma bara för att det är skönt att ha en lokal som man kopplar ihop med att jobba hårt varje gång man är där, men det är personligt

robbob
2012-01-10, 10:46
Jag tränar hemma med hantlar, skivstång, pullupstång, kroppsövningar och sedan förra veckan med en trap bar.

Jag har ingen bänk och ingen ställning för skivstången eller powerrack. Det fungerar ändå väldigt bra. Enligt mig är hemmaträning det bästa sättet att träna!:)

Jag skulle råda dig att börja med att skaffa ställbara billiga hantlar. Oftast finns det paket på rusta, öb och liknande med ca 40kg vikter och två hantelgrepp för runt 1000-lappen. Det är en bra start, skaffa extra vikter eftersom du behöver det.
Skaffa även en dörrtrapets eller liknande för att göra chins/pullups.
Med denna basic utrustning kan du träna det mesta, det blir rätt billigt och tar liten plats. Tycker du det fungerar bra, du trivs med att träna hemma och kommer att fortsätta med det. Då kan du börja fundera på bänkar, skivstänger och rejält med vikt. Men då blir det genast dyrare och det ställs andra krav på förvaring och utrymme.

Lycka till och har du fler frågor svarar jag gärna!

StarkaUlf
2012-01-10, 11:46
Skivstång, power rack (bur) och bänk = win enligt mig. Då kan man iallafall köra alla basövningar, som jag tycker att man bör börja med. T.ex Knäböj, Bänkpress, Marklyft, Chins, Stångrodd, Militärpress, triceps extension etc.
Och med ett power rack så behöver man ju inte vara rädd för att faila någon gång, vilket kan vara bra när man tränar hemma.

Fast om man nu vill ha hantlar så är det ju bara att köpa såklart, beror ju på vilka övningar man prioriterar och vill använda sig av, samt att man får lite mer variation om nu det är något man vill :)

Troll
2012-01-10, 12:02
Jag tränar också hemma, så kolla gärna in länken i min signatur om du vill ha lite inspiration! :)

Jag har kanske ett överdrivet intresse för utrustning, men man får känna efter lite hur man vill / kommer träna och utgå ifrån det när man väljer utrustningen.

Wafx
2012-01-10, 12:09
Grymt härligt med så många snabba svar, tackar så mycket, ska kolla igenom allt nogrant när jag kommer hem!

stemag
2012-01-10, 13:15
[QUOTE=StarkaUlf;5524669]Skivstång, power rack (bur) och bänk = win enligt mig. Då kan man iallafall köra alla basövningar, som jag tycker att man bör börja med. T.ex Knäböj, Bänkpress, Marklyft, Chins, Stångrodd, Militärpress, triceps extension etc.
Och med ett power rack så behöver man ju inte vara rädd för att faila någon gång, vilket kan vara bra när man tränar hemma.

+1
Med dom grejorna kommer man långt, dessutom har jag själv märkt att en stor fördel med att inte ha för många specialmaskiner att välja på, man fokuserar mer på basövningarna och slösar inte en massa tid och energi på "special-finslipar övningar" som ändå inte ger så mycket för en random motionär.

Så här ser mitt gym ut, konstigt nog så har jag ökat i styrka och vikt sen jag slutade på Sats och började träna i garaget ;)

hugok
2012-01-10, 14:43
Jag byggde ett hemmagym, allt finns i min förra journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138575

Kortfattat har jag följande utrustning:
Skivstång
Bänk, ställbar (hemmasnickrad i trä, mycket stabil)
Powerrack, med inbyggt:
-Chinsräcke
-Kabeltrissa
Ställbara hantlar med säkerhetslås, kan lasta upp mot 50 kg

Sedan lite småsaker som nackhuva, gummiband mm. Det jag saknar där är en gedigen lyftarplattform som tål att tappa många kilon på i mark. Måste ställa ned stången försiktigt när jag kör mark där. Så här kan man bygga ett sånt:
yxXnum6xV98

Powerracket jag har var ganska billigt och går att köpa till en kabeltrissa som man monterar på för en billig peng.
I journalen jag postade står det hur jag byggde bänken, som är den bästa bänk jag någonsin provat.

hugok
2012-01-10, 14:44
[QUOTE=StarkaUlf;5524669]Skivstång, power rack (bur) och bänk = win enligt mig. Då kan man iallafall köra alla basövningar, som jag tycker att man bör börja med. T.ex Knäböj, Bänkpress, Marklyft, Chins, Stångrodd, Militärpress, triceps extension etc.
Och med ett power rack så behöver man ju inte vara rädd för att faila någon gång, vilket kan vara bra när man tränar hemma.

+1
Med dom grejorna kommer man långt, dessutom har jag själv märkt att en stor fördel med att inte ha för många specialmaskiner att välja på, man fokuserar mer på basövningarna och slösar inte en massa tid och energi på "special-finslipar övningar" som ändå inte ger så mycket för en random motionär.

Så här ser mitt gym ut, konstigt nog så har jag ökat i styrka och vikt sen jag slutade på Sats och började träna i garaget ;)

Du måste ha världens bästa gym, en grill är inte många andra gym som har ;)

stromming
2012-01-10, 18:14
Du måste ha världens bästa gym, en grill är inte många andra gym som har ;)

Klart han har grill, han är ju biff *flex*.... Ehehehe.... ehe..

Rakanichy
2012-01-10, 18:14
Fan va fint ditt gym är trollet!

Pricken över I:t skulle vara att sätta upp några bilder på idoler inom bodybuilding/styrkelyft samt boxning(?). Måste vara riktigt jävla härligt att träna hemma och bara vråla som en idiot under lyften!

stemag
2012-01-11, 08:42
Klart han har grill, han är ju biff *flex*.... Ehehehe.... ehe..

Du har inte sett mej med andra ord...;)


(jag är nog snarare en sparris)

hugok
2012-01-11, 11:48
Du har inte sett mej med andra ord...;)


(jag är nog snarare en sparris)

Då använder du grillen på fel sätt ;) Man blir vad man äter.

Troll
2012-01-11, 22:54
Fan va fint ditt gym är trollet!

Pricken över I:t skulle vara att sätta upp några bilder på idoler inom bodybuilding/styrkelyft samt boxning(?). Måste vara riktigt jävla härligt att träna hemma och bara vråla som en idiot under lyften!

Tackat, tackar! :)

Hur härligt som helst att bara kunna gå ner när som helst och utan att behöva tänka på, eller bry sig om annat folk! Där är det du som är kung!! :thumbup:

Mjölkprotein
2012-01-11, 23:25
Skulle jag få bygga ett hemmagym (och ha en massa pengar förstås)

Så skulle jag investera i det enkla.

- Ett stycke styrkelyftarstång från Eleiko
- Ett "bänk"-set från Er-Equipment (tar man bort "bänken" och skyddssakerna på sidorna går det utmärkt att köra böj i den)
- Vikter
- gummiplattor att lägga på golvet (vid mark t.ex...)

Visserligen är det ju inte så billigt med en Eleiko stång (närmare 8k) och inte heller sån där bänk-set heller. Men det är ju bara ta något annat märke om man är snål :D
Har man ännu mer utrymme och pengar kan man väl köpa hantlar och allt också då.