handdator

Visa fullständig version : Äta som student


flowster
2012-01-10, 01:05
Strax blir jag student och kommer behöva leva väldigt snålt. Samtidigt ska jag börja styrketräna riktigt hårt och vill gå upp ca 10kg.

Har ni tips på vad man kan äta och vad för måltider som är kcal+protein rika och billiga? Kom gärna med flera tips, jag har nästan lite ångest över vilken typ av mat jag bör äta och vilka varor jag ska inhandla. *cupid*

EDIT: Idag har jag endast proteindrink (kolozzeums vassle) och kreatin. Bör jag införskaffa mig någon slags Gainer?

Scratch89
2012-01-10, 01:37
Tre trådar under din: http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=177462

Kött/chark:
- Blandfärs ( ötfärs om det är annonsvara). 40-60 kr/kilo.
- Hela kycklingar, klubbor (filéer om det är annonsvara). 25-40 kr/kilo.
- Bitar som inte är filé eller färs, t.ex nötlever, märgpipa, fransyska, karré och bog. Ofta runt 40-50 kr/kilo.
- Bacon, ju fetare desto bättre. 60-80 kr/kilo, men mycket energi per krona.

Mejeri:
- Mjölk. Fullfet. Runt 7 kr/liter.
- Keso. Fullfet. Ca 40 kr/kilo.
- Ägg. Storpack. 30 kr/kilot.
- Ost. Fullfet. Vanlig hushållsost får man för runt 50 kr/kilo, men man kan även hitta finare lagrade prästostar för ett billigt pris om man frågar efter ostar med kort datum. Ost håller ofta långt över sitt utgångsdatum, och mögel är det bara att skära bort om det skulle börja växa.


Frukt/grönt:
- Frukt och grönt på annons. Äpplen, bananer, päron, apelsiner och liknande, ofta runt 10-20 kr/kilo.
- Potatis. Runt 10 kr/kilo nu, nästan gratis på sommaren.

Torrvaror:
- Pasta och ris, 10-15 kr/kilo.
- Krossad/passerad tomat på burk. 10 kr/kilo.
- Tonfisk och makrill på burk. 40-70 kr/kilot.

Typ.

JJOHANSSON
2012-01-10, 01:41
Har du en fritös? 1kg pommes på ica ligger väl runt 13kr? 500g nuggets(21~st) för 42kr
Mycket ketchup på också.

Studentbulk wiiiiehoooo

bollio
2012-01-10, 13:42
Müsli från Eldorado (16 kr kg) är bland det bästa sett ur näring/kr. Mjölk och ägg är sisådär sett från pris men ger ändå prisvärd och högkvalitativ näring och protein, jämfört med kött som är dyrt. Vill du ha kött så är köttfärs från Irland det billigaste. Annat prisvärt är kyckling på extrapris (frys in). Potatis, morötter och gul lök bidrar sen med C-vitamin, beta-karoten, fibrer och antioxidanter för hyfsat pris. Leverpastej kan du få för 10-12 kr för 200-250 g om du letar.

Du kommer att kunna bygga bra med muskler om du bygger din kost kring dessa livsmedel, samt hålla dig vid god hälsa.

mysglenn
2012-01-10, 14:03
vitkål är en hit med, OST, röda linser, och jordnötter!

protein i form av vasslekoncentrat är oerhört billigt! 30gram för ca 4kr (baserat på KG-pris 133kr på vasslet), när jag var student drack jag 5sådana drinkar om dagen, 4st var tillsammans med måltid istället (tillsammans med) för mjölk

Mitt dagsintag var typiskt:

1-2dl havregryn
0.5L mjölk
150g vasslekoncentrat
3hg kött med max 10% fetthalt
1-2hg (okokt) pasta
1dl (okokt volym) röda linser
typ 200g vitkål
typ 50gram jordnötter
ett par skivor ost, kanske 50g :-)

ger dig iaf 250g protein på en dag till en kostnad av typ 40-45 spänn

om jag hittade billiga ägg, typ 6st för 10kr, så slog jag till och drygade ut proteinkassan :) Samma med bananer, fanns det för 10kr/kg så köpte jag ett gäng.

gjorde nästan alltid grytor (pannor) med kött, kykling och linser, tillsammans med lök, vitkål och buljong :-)

skit i gainern, proteinpulver med snabba kolhydrater, totalt onödigt.

Kreatin är bra och billigt!

De övriga kosttillskott jag tog då var koffeinpiller (dyrt med kaffe!), zink, magnesium, kalium samt C-vitamin blev väl ca 4-5kt/dagen där..

så med dessa kosttillskott kanske du landar på 50kr/dagen = ca 1500kr/månaden

bollio
2012-01-10, 16:34
Ja, en mindre mängd jordnötter då och då är billigt och bra - innehåller mycket vit E ex. som ofta är en bristvara i kosten.

LoveMachine
2012-01-10, 16:51
Då kan du laga en linssoppa. Billigt, gott och näringsrikt. T.ex den jag ska laga idag.

800 g röda linser
2 gula lökar
1 vitlök
1 röd paprika
En liten bit färsk ingefära
Curry
Buljongtärning
2 burkar krossade tomater

Detta gick på 127 kr, en liten påse godis inräknat. Lägg linserna i blöt, behövs inte men gör att de blir klara lite snabbare och inte suger åt sig all vätska. Skär grönsakerna i bitar, ingefäran bör skärs så smått det går eller rivas. Fräs lök, vitlök, morötter och ingefära en lite olja, curry och eventuella andra kryddor. När det fått svettas ett tag och curryn börjat ge ifrån sig ordentligt med doft tillsätts vatten, linser och tomater. Kokas till allt är klart och mjukt. Det kommer bli enorma mängder mat med OK protein innehåll. Beroende på hur mycket man äter så borde det landa på mellan 20-30 kr/portion.

mysglenn
2012-01-10, 17:03
Då kan du laga en linssoppa. Billigt, gott och näringsrikt. T.ex den jag ska laga idag.

800 g röda linser
2 gula lökar
1 vitlök
1 röd paprika
En liten bit färsk ingefära
Curry
Buljongtärning
2 burkar krossade tomater

Detta gick på 127 kr, en liten påse godis inräknat. Lägg linserna i blöt, behövs inte men gör att de blir klara lite snabbare och inte suger åt sig all vätska. Skär grönsakerna i bitar, ingefäran bör skärs så smått det går eller rivas. Fräs lök, vitlök, morötter och ingefära en lite olja, curry och eventuella andra kryddor. När det fått svettas ett tag och curryn börjat ge ifrån sig ordentligt med doft tillsätts vatten, linser och tomater. Kokas till allt är klart och mjukt. Det kommer bli enorma mängder mat med OK protein innehåll. Beroende på hur mycket man äter så borde det landa på mellan 20-30 kr/portion.

vad 1000 kostar 127kr ?!?!
20-30kr per portion är ju galet mycket!
för 20kr får man ju massor med kött!

Kaangaas
2012-01-10, 17:11
Kommer du ta fullt studielån? Har du jätte dyr hyra (5000+)?

Jag själv är student och lever på studielån (~8500kr per månad) och jag har inga problem att äta bra mat. Handlar mest om att prioritera mat eller nöje.

Din situation kanske är helt annorlunda i och för sig men ville i alla fall säga att som student behöver man inte leva på pasta och ketchup om man inte vill. Många verkar dock tro det :)

LoveMachine
2012-01-10, 17:20
vad 1000 kostar 127kr ?!?!
20-30kr per portion är ju galet mycket!
för 20kr får man ju massor med kött!

Tja lite godis kostar väl någon krona, tre burkar tomater trotts att jag behövde två men man kan ju ha i alla om man så vill. Behövs knappast en hel burk Curry men man kan inte köpa halvor, buljongtärningar kommer inte i singelpack heller. Sen beror det som sagt på hur mycket man äter men då TS skriver att det ska innehålla mycket energi så räknar jag inte med deffportioner. Men oavsett så blir resultatet MAT och inte bara föda.

daloatf
2012-01-10, 17:31
vitkål är en hit med, OST, röda linser, och jordnötter!

protein i form av vasslekoncentrat är oerhört billigt! 30gram för ca 4kr (baserat på KG-pris 133kr på vasslet), när jag var student drack jag 5sådana drinkar om dagen, 4st var tillsammans med måltid istället (tillsammans med) för mjölk

Mitt dagsintag var typiskt:

1-2dl havregryn
0.5L mjölk
150g vasslekoncentrat
3hg kött med max 10% fetthalt
1-2hg (okokt) pasta
1dl (okokt volym) röda linser
typ 200g vitkål
typ 50gram jordnötter
ett par skivor ost, kanske 50g :-)

ger dig iaf 250g protein på en dag till en kostnad av typ 40-45 spänn

om jag hittade billiga ägg, typ 6st för 10kr, så slog jag till och drygade ut proteinkassan :) Samma med bananer, fanns det för 10kr/kg så köpte jag ett gäng.

gjorde nästan alltid grytor (pannor) med kött, kykling och linser, tillsammans med lök, vitkål och buljong :-)

skit i gainern, proteinpulver med snabba kolhydrater, totalt onödigt.

Kreatin är bra och billigt!

De övriga kosttillskott jag tog då var koffeinpiller (dyrt med kaffe!), zink, magnesium, kalium samt C-vitamin blev väl ca 4-5kt/dagen där..

så med dessa kosttillskott kanske du landar på 50kr/dagen = ca 1500kr/månaden
Bra post!

Trashcan
2012-01-10, 19:12
Ärtsoppa(Gör du den själv, med torkade gula ärter är det sanslöst billigt. Bland det billigaste proteinet som finns att köpa), havregryn, PANNKAKOR, köttfärs i största förpackningen(Brukar ligga under 50kr/kg) och så ser du till att köpa massor med OST när det är billigt. När man stöter på någon billig ost för 30kr/kg(Brukar dyka upp varannan månad eller så på willys) så se för faan till att köpa så mycket du kan. Billigare protein/krona än vassleprotein vill jag minnas, späckat med protein och fett, perfekt för bulkot.

Googla på protein per krona så får du en väldigt praktisk tabell där du kan få lite idéer.

Nils.R
2012-01-10, 20:35
Förstår inte varför man skulle behöva äta särskilt som student.
Du kan ju såklart inte äta oxfilé varje dag men kyckling, nötfärs osv är ju inga som helst problem att äta även när man studerar.

mysglenn
2012-01-10, 20:42
Tja lite godis kostar väl någon krona, tre burkar tomater trotts att jag behövde två men man kan ju ha i alla om man så vill. Behövs knappast en hel burk Curry men man kan inte köpa halvor, buljongtärningar kommer inte i singelpack heller. Sen beror det som sagt på hur mycket man äter men då TS skriver att det ska innehålla mycket energi så räknar jag inte med deffportioner. Men oavsett så blir resultatet MAT och inte bara föda.

du får ju räkna ut vad ditt RECEPT kostar då, och inte vad din matkasse kostade... sedan räkna ut vad en portion kan kosta. HERREGUD

Magganyo
2012-01-10, 20:43
jag är student och det är nemas problemas med att ha råd att ha råd för mat... handla kött när det är på extrapris, köper aldrig kött/fågel/fisk (förutom lax) för över 50kr/kg. strunta i sallad köp frysta grönsaker, mjölk och så potatis/storpack ris/pasta så har du allt du behöver. resten kan du lägga till efter vad du är sugen på/har råd med :).

såg att du även ville gå upp i vikt då är röd mjölk & så lägga på med extra ris/potatis, så borde det inte vara problem att nå kaloriöverskott.

Fredron
2012-01-10, 21:01
jag är student och det är nemas problemas med att ha råd att ha råd för mat... handla kött när det är på extrapris, köper aldrig kött/fågel/fisk (förutom lax) för över 50kr/kg. strunta i sallad köp frysta grönsaker, mjölk och så potatis/storpack ris/pasta så har du allt du behöver. resten kan du lägga till efter vad du är sugen på/har råd med :).

såg att du även ville gå upp i vikt då är röd mjölk & så lägga på med extra ris/potatis, så borde det inte vara problem att nå kaloriöverskott.

Om du köper lax så köp inte portionsförpackningar. Köp istället 1.5-2kg laxfileer. Brukar vara extrapris på detta ganska ofta och då halva priset jämfört med det andra. Enkelt att stycka och frysa in själv.

kettlebellGuden
2012-01-10, 21:01
Är du bra på sopdykande kan du få ner kostnaderna rätt rejält.

Magganyo
2012-01-10, 21:06
Om du köper lax så köp inte portionsförpackningar. Köp istället 1.5-2kg laxfileer. Brukar vara extrapris på detta ganska ofta och då halva priset jämfört med det andra. Enkelt att stycka och frysa in själv.

självklart :). runt 69 kr/kg brukar jag betala, dock brukar jag köra in hela "sidan" i ugnen och göra matlådor!

flowster
2012-01-12, 17:55
Tack för alla tips. Känns som att man ska prioritera "mindre" produkter som tex vitkål, linser och liknande framför mycket köttprodukter? Hur mycket kött/kyckling äter ni?

Något jag gillar att äta ibland är makrill i tomatsås, 3-pack brukar ju kosta ca 25kr eller nåt? 2st burkar med en macka eller två och en drink vassleprotein kan ju vara bra det också.

I övrigt har ni fler tips på maträtter får ni gärna dela med er. Jag är verkligen inte duktig på att laga mat så all inspiration är välkommen ;)