handdator

Visa fullständig version : Flickvän, bästa vän, löften, mm


Morty
2012-01-09, 23:16
Det går verkligen inte att summera detta i en topic: så here goes.

Jag har varit tillsammans med min tjej i snart tre år.

Min bästa vän var tills nyligen tillsammans med en av min tjejs bättre vänner. Vi känner alltså varandra ganska bra alla fyra, de som känner varandra minst i denna kvartett är jag och tjejens kompis (polarens ex).

Nu gjorde de slut i mellandagarna och polaren ringde och berättade detta för mig ganska kvickt. Han bad mig specifikt att inte berätta för min tjej.

För några dagar sedan fick min tjej reda på av hennes kompis att de gjort slut. Även hon blir ombedd att inte nämna det för mig utifall att min kompis inte hunnit säga till mig ännu.

Så ikväll på luren luskar tjejen min en hel del om deras förhållande (pratat med polaren något på sistone?? Hur har hans tjej det? Hur är det med dom?) och jag svarar att jo, det är väl bra med honom, vet inte hur det är med henne, etc. Då frågar hon om jag inte visste att de gjort slut varpå jag berättar att jo, absolut, men jag var ombedd att inte prata om det. Jag ifrågasatte även att hon tog upp det när hon hade blivit ombedd om samma sak.
Hon blir minst sagt jävligt upprörd över mitt agerande. Hon tycker att det är självklart vi borde kunna prata om sådant i vårat förhållande och att det är ännu värre att jag faktiskt rätt ut ljugit om hur det var mellan min polare och hans ex.

Självklart var det illa av mig att ljuga, men jag tyckte att situationen krävde det. Min bästa vän hade bett mig att inte berätta, då berättar jag inte. Min tjej å andra sidan tycker att vi borde kunna prata om det i ett förhållande och att man absolut inte får ljuga på frågor.

Måste tillägga att jag var rätt så klumpig när hon väl hade berättat. Jag skrattade som svar på "varför hade du inte sagt nåt än då??" och svarade "well, united we stand!".

Självklart skulle historien se annorlunda ut om det var tjejen som skrev. Jag har försökt att återge den utan så mycket vinkling, dock.

Förstår ni min tjej och tycker ni att jag gjorde fel? Jag har bett om ursäkt för att jag betedde mig elakt, men inte för att jag mörkade att polaren gjort slut.

krappen
2012-01-09, 23:19
Känns som att det är någonting som inte är värt att bråka över, är man så känslig som din tjej är så tycker jag man ska jobba på det istället.

Och nej jag hade heller inte sagt något om jag blev ombedd av min kompis att inte säga något, men eftersom båda visste, så var ju ingen skada skedd.

delta_mats
2012-01-09, 23:22
Varför bad din polare och din tjejs polare att ni inte skulle säga något till varandra? Varför överhuvudtaget känner man behovet av att be någon hålla sånt hemligt? Är ni 14 år gamla eller?
Självklart pratar man med sin andra hälft om någon nära gemensam/a vän gjort slut, har då vi alltid gjort. Å andra sidan har aldrig någon bett oss hålla någonting hemligt heller.

Herr Oberst
2012-01-09, 23:22
Du gjorde rätt.
Jag var i en liknande sits för bara 2-3 veckor sen och gjorde tvärtom. Det gick som det gick. Min dam pratade med hans dam som pratade med sin kille som sen ringde mig. Jag fick skämmas för att jag bröt hans förtroende. Han tog dock inte allt för illa upp
Brudjävlar är hyenor :)

Solros
2012-01-09, 23:22
Generellt sett så skulle jag säga att det alltid är bra att vara helt ärlig mot sin partner, särskilt om sanningen ändå ska fram senare.

Det optimala för ditt förhållande hade väl varit att direkt berätta för henne och säga att hon absolut inte fick säga något om det, av hänsyn till att kompisen kanske ville berätta. På så sätt skulle du väl "svika" din kompis, men tror han lättare skulle förlåta dig, än vad din tjej verkar göra ;)

Morty
2012-01-09, 23:24
Jag fick skämmas för att jag bröt hans förtroende. Han tog dock inte allt för illa upp

Detta har jag tänkt en del på. Om jag hade brytit hans förtroende (istället som nu, min tjejs) så hade han kunnat ta det rätt bra, om han fått reda på det. Men det hade svidit mer för mig än att dra en vit lögn på tjejens fråga.

Victuhh
2012-01-09, 23:24
Äh tycker inte det är så mycket att brusa upp över faktist, sen ljög du inte heller?
Du bara frånhöll sanningen eller vad man ska säga :D

delta_mats
2012-01-09, 23:24
Du gjorde rätt.
Jag var i en liknande sits för bara 2-3 veckor sen och gjorde tvärtom. Det gick som det gick. Min dam pratade med hans dam som pratade med sin kille som sen ringde mig. Jag fick skämmas för att jag bröt hans förtroende. Han tog dock inte allt för illa upp
Brudjävlar är hyenor :)

Det är ju dock något helt annat. I en relation ska man ju kunna snacka med varandra. Däremot behöver man ju inte tjattra med massa annat folk på sidan av. Din dam borde inte pratat med hans dam om hon inte själv fått reda på att det tagit slut, din dam är en sladdertacka med andra ord!

Fredron
2012-01-09, 23:26
Jobbig sits.
Jag tycker inte om att ljuga åt folk så jag säger oftast att jag inte tänker ta upp det men ifall någon frågar mig rakt ut så kommer jag inte ljuga.

Herr Oberst
2012-01-09, 23:27
Det är ju dock något helt annat. I en relation ska man ju kunna snacka med varandra. Däremot behöver man ju inte tjattra med massa annat folk på sidan av. Din dam borde inte pratat med hans dam om hon inte själv fått reda på att det tagit slut, din dam är en sladdertacka med andra ord!

Fast min dam och hans dam har ju också en sorts relation. Men visst jag håller med dig. Och boven i vårt "drama" fick också en reprimand.
Alla damer är sladdertackor. Därför ska man aldrig berätta något för dom i förtroende

Lyset
2012-01-09, 23:55
Du gjorde rätt, din tjej gjorde fel.

Och du har heller inte brutit något förtroende gentemot din tjej. Det är ingen rättighet för henne att ta del av allt som du känner till. Anta till exempel att du hade ett jobb där du fick veta massa grejer som du har tystnadsplikt kring, skulle hon då ha rätt att ta del av den informationen? Givetvis inte.

Människor som tror att deras partners inte räknas om man ber dem hålla tyst om något är idioter och kommer aldrig att få ta del av några förtroenden från min sida.

akAn
2012-01-10, 09:28
För några dagar sedan fick min tjej reda på av hennes kompis att de gjort slut. Även hon blir ombedd att inte nämna det för mig utifall att min kompis inte hunnit säga till mig ännu.

Så ikväll på luren luskar tjejen min en hel del om deras förhållande (pratat med polaren något på sistone?? Hur har hans tjej det? Hur är det med dom?) och jag svarar att jo, det är väl bra med honom, vet inte hur det är med henne, etc. Då frågar hon om jag inte visste att de gjort slut varpå jag berättar att jo, absolut, men jag var ombedd att inte prata om det. Jag ifrågasatte även att hon tog upp det när hon hade blivit ombedd om samma sak.

Hon kan ju ha blivit sur för att du tog henne på bar gärning när hon bröt ett löfte pga hennes egna nyfikenhet. Så går hon in i försvarsställning och "klart vi som par måste kunna bla bla"

Du gjorde rätt!

Nitrometan
2012-01-10, 09:43
Hon bröt sitt löfte relativt omgående. Du höll ditt löfte.

Sen att hon blev arg på dig för att du lyckades hålla ditt löfte till en vän och hon var tvungen att skvallra med en gång är inte ditt problem.


Vänskap är också en relation.

O_Wao
2012-01-10, 09:50
Vänskap är också en relation.

Precis.

Jag tyckte du gjorde rätt, du blev ombedd att inte prata om det, och sen gjorde du det inte.

Sniggel
2012-01-10, 10:07
Har man gått med på att hölla ett löfte så gör man det. Det anser jag iaf. Även om man måste undanhålla sanningen för sin partner. Känner man att det inte är hållbart att hålla ett löfte så berättar man det för den personen som önskar löftet och förklarar varför.

Cilia
2012-01-10, 10:10
Det känns som om hon försöker skapa en storm i ett vattenglas.

Hon kände sig nog lite snopen och sviken och besviken. Men eg är det en skitgrej.

Det som är viktigt att ni kan prata om är er egen relation inte att ni har en öppen kommunikation om andras relationer.

Asdf
2012-01-10, 13:46
"Well united we stand" haha bäst idag! Kan tänka mig att det var droppen som fick bägarn o rinna över! :laugh:

Juxta
2012-01-10, 13:57
Jag tycker det låter som en bagatell som förstorats. För det ber jag om ursäkt eftersom det uppenbarligen verkar gnaga.
Hade min vän uttryckligen bett om att jag inte skulle säga något till min flickvän, hade jag inte gjort det. Sen är jag 110% säker på att min flickvän accepterat det. Nu har ju inte jag någon sådan relation till min flickvän, hennes vän och min vän så jag berättar allt till henne oavsett vad som händer, vilket bara har fått positiva resultat.

Eftersom ni verkar ha en liten fyrkant där(ej sexuellt menat) , så tycker jag att att hon borde förstått situationen och i slutändan skulle hon fått reda på det ändå, oberoende vem som sa det till henne. Hon känner dock nog att hon vill inte ha en pojkvän som döljer saker, vilket till en viss del är förståeligt.

Jag hade nog sagt till min vän från första början att jag tänker säga det till min tjej men be henne att hålla käft.

StarkaUlf
2012-01-10, 14:35
Bro's Before Ho's. 'Nuff said.

Motoranimal
2012-01-10, 14:43
Bro's Before Ho's. 'Nuff said.

Sant om man inte vill ligga ;)

Jag tycker det låter som en ganska komisk situation mellan dig och bruden. Känns mer som att man hade skrattat åt att ni båda gått runt utan att säga något.

Att undanhålla information för någon behöver inte nödvändigtvis vara något ont. "Det man inte vet något om, lider man inte av". Även om tjejen vill få det till att du ljugit för henne gjorde du det för din polares skull, det är hans situation och han bestämmer hur hela saken ska skötas.

Lando
2012-01-10, 14:59
Du gjorde helt rätt!

Någon gång har jag berättat en känslig sak för en bra vän och sagt att det här bara var för hans öron. Sen gick han raka vägen hem och berättade för sin fru, då känner man sig sviken. Man är inte siamesiska tvillingar bara för att man är ihop/sambo/gifta och man måste, eller snarare bör inte, dela med sig av andras förtroenden till sin partner.

hugok
2012-01-10, 15:03
Problemet ligger väl i att som män så är allt vårat fel i en relation.

Fordon
2012-01-10, 16:53
Ett problem är ju att för din flickvän så kan hon ha upplevt det som att hon blev förklarad värdelös av hennes bättre hälft då hon bara ville prata om det med den hon vill dela allt med, men blev ifrågasatt istället.

-----------
Utöver det så gjorde hon fel och inte du om man hoppar över gråskalan :)

Tricklew
2012-01-10, 16:56
Du gjorde helt rätt!

Någon gång har jag berättat en känslig sak för en bra vän och sagt att det här bara var för hans öron. Sen gick han raka vägen hem och berättade för sin fru, då känner man sig sviken. Man är inte siamesiska tvillingar bara för att man är ihop/sambo/gifta och man måste, eller snarare bör inte, dela med sig av andras förtroenden till sin partner.

Av denna anledningen så säger jag inget känsligt till polare i förhållande längre.

Problemet ligger väl i att som män så är allt vårat fel i en relation.

Mja, frågar du män så bär kvinnor all skuld om något går fel i ett förhållande. ;)

Sniggel
2012-01-10, 17:03
Problemet ligger väl i att som män så är allt vårat fel i en relation.

Fan vilken bra tjej jag har hittat om de flesta känner så i en relation :D

Hon accepterar de mest udda sakerna hos mig som jag trodde aldrig skulle kunna funka i en relation och som jag skulle vara tvungen att jobba bort, eller förbli ungkarl :)

iamdisapuint
2012-01-10, 17:04
didnt read lol, cliffs plz

Baluu
2012-01-10, 17:05
Vad hande med bülen?

Sparven från Minsk
2012-01-10, 17:08
Hade någon frågat mig angående något som jag är ombedd att inte prata om så ljuger jag inte och låsas som ingenting. Jag säger rakt ut att jag inte kan/vill prata om ämnet helt enkelt.

Osten80
2012-01-10, 17:08
Måste tillägga att jag var rätt så klumpig när hon väl hade berättat. Jag skrattade som svar på "varför hade du inte sagt nåt än då??" och svarade "well, united we stand!".


Sorry, men vad fan. :D

Sniggel
2012-01-10, 17:21
Hade någon frågat mig angående något som jag är ombedd att inte prata om så ljuger jag inte och låsas som ingenting. Jag säger rakt ut att jag inte kan/vill prata om ämnet helt enkelt.

Fast hur hade du gjort i denna situation. Att inte vilja prata om ämnet (hur mår han nu förtiden?) kan ju väcka misstankar. Man är nästan tvingad till att ljuga (snarare än att undanhålla sanningen) för att situationen inte ska uppdagas.
Sen när det visar sig att situationen faktiskt redan var avslöjad då är det ju förstås inte lönt att ljuga längre.

Sparven från Minsk
2012-01-10, 17:23
Fast hur hade du gjort i denna situation. Att inte vilja prata om ämnet (hur mår han nu förtiden?) kan ju väcka misstankar. Man är nästan tvingad till att ljuga (snarare än att undanhålla sanningen) för att situationen inte ska uppdagas.
Sen när det visar sig att situationen faktiskt redan var avslöjad då är det ju förstås inte lönt att ljuga längre.

Ja det kan väcka misstankar. Jag ljuger inte, så får antingen sitta helt tyst, eller säger bara att jag inte kan prata om saken. Misstanke väcks, men jag slipper ljuga och jag håller löftet att inte prata om det hela.

Juxta
2012-01-10, 17:25
Jag hade ju inte heller accepterat av min vän att hålla det hemligt för min flickvän. Jobbig situation lär ju uppenbarligen uppstå när hon väl får reda på det. Hade varit bättre för han att hålla tyst.

Sniggel
2012-01-10, 17:48
Ja det kan väcka misstankar. Jag ljuger inte, så får antingen sitta helt tyst, eller säger bara att jag inte kan prata om saken. Misstanke väcks, men jag slipper ljuga och jag håller löftet att inte prata om det hela.

:thumbup:

Morty
2012-01-10, 17:50
Kan ju bumpa med att säga att det är löst. Jag pratade min tjejen och hon sa att hon nog skulle göra som jag ändå, men antagligen försöka att inte ljuga på den direkta frågan. Typ som Sparven dvs.