handdator

Visa fullständig version : Låna pengar till bil


bladhet
2012-01-09, 20:32
Blir inte riktigt klok.

Fick lånelöfte i decmber på summan ******* Alltså en bilkredit hos swedbank. Kommer lägga 20% kont.
Kort därefter beställde jag mig en ny bil (hyundai i40)
Min nyvarande bil skall bytas in med ett pris av 135 000kr. På den har jag kvar ett lån på 78 000kr. Detta är dock bara ett blankolån.

Ringde nu ikväll till telefon banken för att jag undrade hur jag skulle gå till väga nu den 25/1 när bilen kommer.

Men enligt denna kära bankman jag fick tala med så måste jag ha två lån, en ny bilkredit och det gamla blankolånet???? kan det verkligen stämma?. Jag vart smått irriterad och tackade för mig. Jag menade på att jag vil endast ha en kredit, en bilkredit på den nya bilen.

Men sedan så började vi spåna i om inte bilfirman som jag kommer att köpa bilen på kommer att lösa mitt blankolån åt mig?

Känns som att det kommer bli en till sömnlös natt!

Mental
2012-01-09, 21:41
Well, då du cencuerar vad du fått lånelöfte på och inte skriver vad nya bilen kostar så kan vi ju bara leka gissningsleken.

Men säg att du har lånelöfte på 200 lök, inbytesbilen ger 135. Om då nybilen kostar mer 335-78 så blir du kvar med blancolånet. Det hela beror väl på hur ditt lånelöfte är utformat, och vilkoren för blancolånet såklart, det kanske kostar att lösa i förtid?

Pepparkakssmurfen
2012-01-09, 22:49
Blir inte riktigt klok.

Fick lånelöfte i decmber på summan ******* Alltså en bilkredit hos swedbank. Kommer lägga 20% kont.
Kort därefter beställde jag mig en ny bil (hyundai i40)
Min nyvarande bil skall bytas in med ett pris av 135 000kr. På den har jag kvar ett lån på 78 000kr. Detta är dock bara ett blankolån.

Ringde nu ikväll till telefon banken för att jag undrade hur jag skulle gå till väga nu den 25/1 när bilen kommer.

Men enligt denna kära bankman jag fick tala med så måste jag ha två lån, en ny bilkredit och det gamla blankolånet???? kan det verkligen stämma?. Jag vart smått irriterad och tackade för mig. Jag menade på att jag vil endast ha en kredit, en bilkredit på den nya bilen.

Men sedan så började vi spåna i om inte bilfirman som jag kommer att köpa bilen på kommer att lösa mitt blankolån åt mig?

Känns som att det kommer bli en till sömnlös natt!


Blancolånet är ett lån som du tagit, och som du kunnat använda till vad du velat(spelat poker,köpa bil,striptease osv.),banken struntar i vad du gör med pengarna.
Lånet som du kommer att ta kommer att vara ett billån.

Dvs. det är upp till dig vad du vill göra med blancolånet,betala av det.. etc..

Hade ditt nuvarande lån varit bundet till din bil(aka billån) så hade de löst det i samband med affären,men inte i detta fallet.

Dav0d
2012-01-09, 23:17
Blankolån för att köpa bil? Wh0t?!

bladhet
2012-01-10, 19:39
Blancolånet var en bilkredit fram till att vi byte bank när vi köpte hus. Eftersom swedbank ville ta över allt från nordea så gjorde dom om min bilkredit till ett blancolån och sänkte räntan med över 1%

Men det har i alla fall löst sig idag, ringde till bilfirman och till en betydligt trevligare och mer kompetent bankman.

Men hade det fortfarande varit en bilkredit så hade det skett automatiskt, nu måste man ringa och föra över pengarna själv som jag förstår det. Hur som helst så hade det varit enklare om det varit en bilkredit.

Ajja den första bankmanen jag pratade med bettede sig hur som helst som ett as i telefonen, Han menade att bilen var dyr m.m och gav mig endast ett allternativ och det var två lån, vilket är det mest korkade man kan göra. De ända bankan ska bry sig om är om jag kan betala tillbaka lånet och det kan jag bevisligen, men råge.

Pepparkakssmurfen
2012-01-10, 20:48
Men hade det fortfarande varit en bilkredit så hade det skett automatiskt, nu måste man ringa och föra över pengarna själv som jag förstår det. Hur som helst så hade det varit enklare om det varit en bilkredit.


Men du måste inte om du inte vill..:)