handdator

Visa fullständig version : Värdelös i bänkpress!


Cedes
2012-01-09, 14:18
Hej alla gymmare!

Kort och gott, jag är usel på bänkpress, jag orkar ingenting - orkar inte ens 6x6 på 60kg. Kör kanske 4x6 sen måste jag sänka :(

Har tränat sedan Nov-10, dock inte seriöst, gått till gymmet lite när jag vill och körde lite som jag ville... (fy) Skall dock inte skylla bort mig, mitt fel.

Men nu började jag ett schema sedan december som ser ut såhär:

Måndag: Bröst
Tisdag: Armar och Axlar
Onsdag: Vila
Torsdag: Rygg
Fredag: Ben och mage
Lördag: Vila och ibland kondition (när vädret tillåter, så man inte halkar som babmi)
Söndag: Vila

Jag väger också 100kg tjock, och jag borde ju ta mer :(

Hur skall jag göra för att öka? Kan tilläggas att jag nästan inte känner något i bröst när jag kör bänk utan det är mest axlar. Håller jag fel? Tycker att jag håller ganska brett ändå! Bredare än axel-brett och väl det!

Tackar!

Rikard Jansson
2012-01-09, 14:20
ta med en måttstock och mät upp, håll 81 cm mellan pekfingrarna, det bör vara brett nog (tävlingsgrepp inom styrkelyft), samt träna bänk 2 ggr i veckan, och försök även få till tekniken med hjälp av ja, det här forumet, youtube samt kunnig personal på gymmet :)

klupknum
2012-01-09, 14:22
http://www.youtube.com/watch?v=byOk4OE_6uI
MM2K verkar vara ett väl fungerande program för att öka i bänken.
Du behöver inte ha kontakt för att vara bra i bänk.
Är själv usel i bänk (100kg bänk, 200kg böj) men det är bara att fortsätta träna, vissa är väl genetiskt dålig i bänken relativt till andra övningar.

Victuhh
2012-01-09, 14:27
Du är inte den ende, jag har tränat längre än dig och det är inte föränn nu på senaste jag börjat få kontakt i bröstet (då hela bröstet inte bara sidan mot axeln). Kolla upp din teknik, prova sätt upp benen på bänken också samt hålla de i luften. Prova detta med 40kg på bänken och kör högreps. sikta under precis under bröstet eller bröstvårtan, funkar på mig iallafall.

Nu på senare år har jag märkt en stor skillnad i volym på bröstet :)

Rikard Jansson
2012-01-09, 14:28
Cedes vill du bli stark i bänk eller få bra kontakt? :)

StarkaUlf
2012-01-09, 14:29
Kanske finns någon kunnig på ditt gym som kan hjälpa dig med tekniken? Tekniken är mycket viktig i bänkpress.
Alternativt ladda upp en video här så folk kan ge kritik.

Edit; Pucktvåa, som rikard skrev i sin första post :)

Supermicke
2012-01-09, 14:36
en skoj grej man kan göra för att få kontakt med bröst i bänkpress är att: Greppa och sen försöker du trycka ihop händerna mot varandra allt du har medans du kör. Enjoy chest spasms..

Tokruska
2012-01-09, 14:36
Se till att få ner stången på bröstet och inte över det då det tar mer på axlarna och du riskerar t.om en skada om du gör helt fel..

mysglenn
2012-01-09, 14:40
kör bänkpress 2ggr i veckan

Cedes
2012-01-09, 14:42
Ok Tack! Skall kika! ;)

Ärligt talat, går det få fin kropp om man börjar HÄR? (Tagna för en stund sedan) Ser ut som en tjetj vafan :( Har dock breda höftar så benet sitter inte långt in om man trycker med fingret..TYVÄRR)

183cm, 101kg.

http://imageshack.us/f/528/20120107185.jpg/

Står tyvärr inte helt utsträckt på denna bild, men men - http://imageshack.us/photo/my-images/687/20120107187.jpg/

(Skratta gärna inombord, men skriv det inte..)

Rikard Jansson
2012-01-09, 14:44
Klart det går. Bara att träna på seriöst så kan du räkna med fina resultat om du fortsätter med sammanhängande och bra träning!

FatboySchlim
2012-01-09, 14:48
Klart det går! Men viktigast är att du har ett MÅL med träningen. Varför tränar just DU?

Hur mycket vill du uppnå ditt mål? Är det värt "besväret"?

Om du har ett tydligt mål och du vill satsa så är det bara att köra på. Jag gillar Stronglifts 5x5. Det är enkelt och tydligt, ger bra resultat. http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Se till att tänka på dina matvanor.

Lycka till!

Cedes
2012-01-09, 14:51
Cedes vill du bli stark i bänk eller få bra kontakt? :)

Ärligt talat så skulle jag villa bli stark i det :P

Får bröstkontakt i andra övningar faktiskt! T.ex. med hantlar och övning i hiss när jag kör bröst!'

Klart det går. Bara att träna på seriöst så kan du räkna med fina resultat om du fortsätter med sammanhängande och bra träning!

Tack ska du ha! :)

Klart det går! Men viktigast är att du har ett MÅL med träningen. Varför tränar just DU?

Hur mycket vill du uppnå ditt mål? Är det värt "besväret"?

Om du har ett tydligt mål och du vill satsa så är det bara att köra på. Jag gillar Stronglifts 5x5. Det är enkelt och tydligt, ger bra resultat. http://stronglifts.com/stronglifts-5x5-beginner-strength-training-program/

Se till att tänka på dina matvanor.

Lycka till!

Okej!

Ja verkligen! Måste ta tag i kroppen nu !

Tack ska ni ha ;)

* Kan man köra bröst på Torsdagen kanske? Måste dock planera för går i skolan och det är jävla mycket att göra JÄMT :(

mysglenn
2012-01-09, 14:57
Du kanske inte utvecklas i bänkpress eftersom du tränar armar dagen efteråt? Armar (triceps) är i högsta grad involverade i bänkpressandet så du kanske övertränar den muskeln? Samma med axlar..

Du kanske skulle köra bröst + axlar + triceps som ett pass 2gånger i veckan, och rygg + biceps som ett pass 1 gång i veckan, och ben 1gång i veckan, för att prioritera denna "svaga" sida hos dig själv. Skulle inte rekomendera detta upplägg i längden, man bör träna baksidan av överkroppen lika mycket som framsidan för att undvika framåtrotation av axlarna.. men testa till en början och se om en ökad frekvens av just bänkpress och assistansmusklerna kan hjälpa dig att öka fortare.

mvh

willtjam
2012-01-09, 15:01
ta med en måttstock och mät upp, håll 81 cm mellan pekfingrarna, det bör vara brett nog (tävlingsgrepp inom styrkelyft), samt träna bänk 2 ggr i veckan, och försök även få till tekniken med hjälp av ja, det här forumet, youtube samt kunnig personal på gymmet :)

Du som är bänkpressexpert: finns det någon annan anledning att håll så brett? Mer än att det är en SL-standard alltså. Utesluta triceps så mycket som möjligt? Tells me more! Jag gick och mätte stången och märkte att jag brukar hålla typ halva den längden. :em:

StarkaUlf
2012-01-09, 15:01
Klart du kan köra bröst på torsdag :)

Måndag: Bröst/Triceps
Tisdag: Rygg/Biceps
Onsdag: Vila
Torsdag: Bröst/Axlar
Fredag: Ben och mage
Lördag: Vila och ibland kondition (när vädret tillåter, så man inte halkar som babmi)
Söndag: Vila

Kanske något sådant, om du vill köra bröst på torsdag också?
Tänk på att t.ex bänkpress/hantelpress även tar på triceps och axlar, så du bör inte köra axlar/triceps dagen efter bröst, det är bättre att köra dom samma dag.

En del brukar köra bröst, axlar och triceps på samma dag t.o.m

Swisskniven
2012-01-09, 15:03
Jag kämpade med 30 kg i bänken i starten och det gick sakta upp. Det som gav mig en bra grund var att gå över till SL 5x5 och köra bänk som första övning, så man inte la allt krut på knäböjen. Det gav en ganska långsam men jämn och stabil styrkeökning.

En fråga till den som vet: På gymmet har dom Eleikos träningsstängar (herr), vet nån avståndet mellan de smala ringarna? Hittar inte den specifikationen på Eleikos hemsida. Håller själv ringfingrarna där och har ingen aning om det är för brett eller inte.

Gasp
2012-01-09, 15:31
Hej alla gymmare!

Kort och gott, jag är usel på bänkpress, jag orkar ingenting - orkar inte ens 6x6 på 60kg. Kör kanske 4x6 sen måste jag sänka :(

Har tränat sedan Nov-10, dock inte seriöst, gått till gymmet lite när jag vill och körde lite som jag ville... (fy) Skall dock inte skylla bort mig, mitt fel.

Men nu började jag ett schema sedan december som ser ut såhär:

Måndag: Bröst
Tisdag: Armar och Axlar
Onsdag: Vila
Torsdag: Rygg
Fredag: Ben och mage
Lördag: Vila och ibland kondition (när vädret tillåter, så man inte halkar som babmi)
Söndag: Vila

Jag väger också 100kg tjock, och jag borde ju ta mer :(

Hur skall jag göra för att öka? Kan tilläggas att jag nästan inte känner något i bröst när jag kör bänk utan det är mest axlar. Håller jag fel? Tycker att jag håller ganska brett ändå! Bredare än axel-brett och väl det!

Tackar!

It's not how much you can bench, it's how much you look like you can bench.

Rikard Jansson
2012-01-09, 15:36
Jag kämpade med 30 kg i bänken i starten och det gick sakta upp. Det som gav mig en bra grund var att gå över till SL 5x5 och köra bänk som första övning, så man inte la allt krut på knäböjen. Det gav en ganska långsam men jämn och stabil styrkeökning.

En fråga till den som vet: På gymmet har dom Eleikos träningsstängar (herr), vet nån avståndet mellan de smala ringarna? Hittar inte den specifikationen på Eleikos hemsida. Håller själv ringfingrarna där och har ingen aning om det är för brett eller inte.

Beror på om det är en OL- eller SL-stång, (tyngdlyftning vs styrkelyft), på styrkelyftsstängerna är det 81 cm mellan ringarna och då bör man hålla pekfingrarna på ringarna eller bredare om man vill ta maximalt mycket (max 81 är tillåtet på tävling) och OL-stänger är 91.5 (?) och då funkar det att hålla lillfingrarna på ringarna

It's not how much you can bench, it's how much you look like you can bench.

Nej ;)

willtjam
2012-01-09, 15:48
Beror på om det är en OL- eller SL-stång, (tyngdlyftning vs styrkelyft), på styrkelyftsstängerna är det 81 cm mellan ringarna och då bör man hålla pekfingrarna på ringarna eller bredare om man vill ta maximalt mycket (max 81 är tillåtet på tävling) och OL-stänger är 91.5 (?) och då funkar det att hålla lillfingrarna på ringarna



Nej ;)

Jag tror du missade min post :)
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5522554&postcount=15

Rikard Jansson
2012-01-09, 15:50
Jag tror du missade min post :)
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5522554&postcount=15

Ah, förlåt. Det är främst för att man får bättre vinklar, framförallt i bottenläget och kombineras med fördel med brygga och indragna axlar. Sen vill vissa påstå att kortare lyftväg är bra men det är lite irrelevant sålänge man slipper utväxlingsproblem och dåliga vinklar :)

rönny
2012-01-09, 15:51
Kortare lyftväg. skonsammare vinkel för axlar (dvs om du inte är jättekort) och så tar det mer bröst.

willtjam
2012-01-09, 15:52
Good to know! :thumbup:

Rakanichy
2012-01-09, 15:56
Jag har en väldigt bra halvkroppssplit som jag körde fyra gånger i veckan kombinerat med MM2K för att öka i bänk:

Måndag: vila
Tisdag: Knäböj, rygg, biceps
onsdag: vila/kondition
torsdag: Bänk, Axlar Triceps
Fredag: Marklyft, Rygg, Biceps
Lördag: Vila
Söndag: Bänk, axlar Triceps

exor
2012-01-09, 16:11
Du bör nog se över din teknik samt börja träna bänkpress 2 gånger i veckan.

Ado2000
2012-01-09, 20:24
Ok Tack! Skall kika! ;)

Ärligt talat, går det få fin kropp om man börjar HÄR? (Tagna för en stund sedan) Ser ut som en tjetj vafan :( Har dock breda höftar så benet sitter inte långt in om man trycker med fingret..TYVÄRR)

183cm, 101kg.

http://imageshack.us/f/528/20120107185.jpg/

Står tyvärr inte helt utsträckt på denna bild, men men - http://imageshack.us/photo/my-images/687/20120107187.jpg/

(Skratta gärna inombord, men skriv det inte..)


har själv haft grova problem med att öka i bänk har det fortfarande men jag tvingar mig själv till att öka, ett tips angående dina höfter, förutom å gå ner i vikt såklart hade varit att du får riktigt grov å bred rygg då kommer höfterna inte synas lika mkt

Swisskniven
2012-01-09, 20:32
Beror på om det är en OL- eller SL-stång, (tyngdlyftning vs styrkelyft), på styrkelyftsstängerna är det 81 cm mellan ringarna och då bör man hålla pekfingrarna på ringarna eller bredare om man vill ta maximalt mycket (max 81 är tillåtet på tävling) och OL-stänger är 91.5 (?) och då funkar det att hålla lillfingrarna på ringarna
Okej, tack för svaret! Har ingen aning om det är SL- eller OL-stänger. Men jag tycker mig se på kolo att SL:are ofta klagar på "hala" OL-stånger och gymmets är ordentligt räfflade. Så vi gissar på att det är SL-stänger och att mitt grepp är godkänt.

stridis
2012-01-09, 20:48
Du som är bänkpressexpert: finns det någon annan anledning att håll så brett? Mer än att det är en SL-standard alltså. Utesluta triceps så mycket som möjligt? Tells me more! Jag gick och mätte stången och märkte att jag brukar hålla typ halva den längden. :em:

Han är nog en halv bänkpressexpert, titta på hans avatartext.;)

> Cedes: Ta och deffa, det behövs.