handdator

Visa fullständig version : vad är normalt för en 15 åring i benpress?


ksn
2012-01-09, 00:50
Tjenare!

Idag var det första dagen jag tränade gym och jag vill ha lite mål att sätta upp så att jag har något att sträva efter. Idag körde jag benpress för första gången någonsin och jag klarade 180kg, vad är ett rimligt mål tror ni? Jag ska träna tre gånger i veckan i ca 2 månader innan jag når det målet jag tänker sätta nu.

Efter jag körde benpressen fick jag bristningar på axlarna av trycket, det gör ganska ont. Går det och lindra på något sätt eller är det inget att göra åt? Går det att förhindra det så att det inte blir bristningar igen?

Tacksam för svar som alltid och självklart så bjuder jag på stavfel!

ksn
2012-01-09, 00:53
jag läste precis att hudbristningar aldrig går bort?! stämmer det? för att mina bristningar är stora! :(

Grusväg
2012-01-09, 00:54
jag läste precis att hudbristningar aldrig går bort?! stämmer det? för att mina bristningar är stora! :(

De försvinner inte men de blir mindre synliga efter ett tag. (I alla fall vad jag har läst mig till!)

lougreed
2012-01-09, 06:18
Nu brukar väl bristningar inte innebära märken man fått på axlarna när man legat i benpressen...de försvinner snart skall du se.

Angående viktmål i benpressen är det svårt att säga så mycket. Ditt mål bör vara att bli så stark som du kan. Och JAA 180 kilo första gången är inte fy skam - vet ju att du fiskade efter det! ha!

Damien Thorne
2012-01-09, 06:42
Tjenare!

Idag var det första dagen jag tränade gym och jag vill ha lite mål att sätta upp så att jag har något att sträva efter. Idag körde jag benpress för första gången någonsin och jag klarade 180kg, vad är ett rimligt mål tror ni? Jag ska träna tre gånger i veckan i ca 2 månader innan jag når det målet jag tänker sätta nu.

Efter jag körde benpressen fick jag bristningar på axlarna av trycket, det gör ganska ont. Går det och lindra på något sätt eller är det inget att göra åt? Går det att förhindra det så att det inte blir bristningar igen?

Tacksam för svar som alltid och självklart så bjuder jag på stavfel!

Tyvärr så är det omöjligt för oss att säga hur bra eller dålig din prestation var eftersom det kan skilja jättemycket mellan olika benpressar, lutningen är olika och vissa har hävstångseffekt. På olika gym med olika benpressar har jag maxat 200, 220, 240, 320 och 450.

Men för att sätta upp ett mål så kan du försöka öka 5kg/vecka, dvs 40kg på 2 månader.

Damien Thorne
2012-01-09, 06:46
Är du säker på att bristningarna kom efter benpressen? Man brukar få det om man kör stående vadpress i maskin pga kuddarnas tryck på axlarna (sömmarna i tröjan gör märken på axlarna)

För i de benpressar jag sett så är det ingenting som trycker på axlarna.

Har du nån bild på benpressen du kör i?

Sundqvist
2012-01-09, 06:49
han menar kanske Hack-lift?

Damien Thorne
2012-01-09, 07:22
han menar kanske Hack-lift?

Ja, då stämmer det bättre.

Alelale
2012-01-09, 11:02
Benpress som man sitter vid golvet och trycker upp en släde tar jag 160 x 5 och max runt 190-200 kilogram, jag är 15 år fast jag har tränat sen Maj förra året men jag kör mest på volym. Efter sommaren ska jag börja bygga muskler! :D

Woody R
2012-01-09, 11:21
Benpress som man sitter vid golvet och trycker upp en släde tar jag 160 x 5 och max runt 190-200 kilogram, jag är 15 år fast jag har tränat sen Maj förra året men jag kör mest på volym. Efter sommaren ska jag börja bygga muskler! :D
Hör väl ihop?

Alelale
2012-01-09, 11:23
Hör väl ihop?

Fel av mig!
Ska bygga mer styrka efter sommar!

AdrianP
2012-01-09, 11:43
han menar kanske Hack-lift?

Om han nu menar hacklift är ju 180kg galet om han precis börjat gymma. Något du bör tänka på TS är att köra full rom, börja inte med att köra halva reps.

ChrisDEFC
2012-01-09, 11:43
Tryckmärken efter hacklift, vadpress, knäböj och liknande är inte hudbristningar. Nån form av tryckskada som går över på nån dag. Hudbristningar är när du växer så fort så huden inte hänger med. Vanligt att få runt lår, mage, axlar, men kan dyka upp lite varstans. Bristningarna går aldrig bort helt men de bleknar och blir mer eller mindre hudfärgade efter nått år och då syns de knappt.

Arne Persson
2012-01-09, 12:34
Dagens benpressar säger inte så mycket om hur mycket man egentligen pressar. Vinklar, utväxlingssystem mm reducerar vikterna mlm kraftigt.

Dom enda benpressarna som verkligen belastar med angiven vikt är följande inte helt ofarliga skapelser...:)

difeddy
2012-01-09, 12:38
Är 15 och har tagit 330 kg, 20 reps, men det är ju fullständigt irrelevant. Sträva efter att bli bättre och fuska inte.

Alelale
2012-01-09, 15:09
Är 15 och har tagit 330 kg, 20 reps, men det är ju fullständigt irrelevant. Sträva efter att bli bättre och fuska inte.

Dig kan man ju tro har tränat hela livet haha :D
Starkt!