handdator

Visa fullständig version : Borde jag deffa eller bulka?


Jukkeh
2012-01-08, 23:26
Hejsan! Jag är 16 år och har 15,9% kroppsfett. Mitt nyårslöfte till min flickvän är att jag ska få 6pack till sommarlovet. Jag deffar för tillfället, men vet inte om jag borde det...

Så här ser jag ut nu: http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=85798&stc=1&d=1326060821

Och såhär vill jag se ut: http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=85799&stc=1&d=1326060821

Jag är 170cm lång och väger 69,5kg.

Just nu, dricker jag whey 100 till frukost och äter några ägg.
Till middag brukar jag äta kyckling, kokt fisk och ris.
Och till kvällsmat brukar jag äta havregrynsgröt.

Jag tränar på gym 5 gånger i veckan (ingen konditionsträning) och gör crunches 30x6 4 gånger i veckan.

Tror ni att jag skulle få fram magrutorna till sommaren om jag höll på som jag gör?

Ni får gärna lägga till lite saker som skulle kunna göra min deff bättre.

Mvh Jocke

cero
2012-01-08, 23:34
Hoppas flickvännen gav dig ett nyårslöfte också.

Du kommer behöva lite mer muskelmassa, och mindre kroppsfett. Lägg ned den kopiösa mängden crunches, och välj ett vettigt program istället. 5 dagar i veckan låter lite väl mycket. Magrutor handlar främst om att ha lite kroppsfett. Styrketräna och gå ned i vikt om du vill ha mindre kroppsfett.

Du ser inte ut att ha mycket massa alls, så jag tycker att du kan vänta med att deffa.

lurre86
2012-01-08, 23:36
Varför har du gett din flickvän detta nyårslöfte?

Kanske du tycker de är offtopic nu men saken är den att om du inte gör de för din egen skull och för att du vill å tycker de är kul så kommer du tröttna.

Bäst för din tjej att hon är riktigt snygg om hon ska vill att du ska ordna sexpack.

Jukkeh
2012-01-09, 00:02
Hoppas flickvännen gav dig ett nyårslöfte också.

Du kommer behöva lite mer muskelmassa, och mindre kroppsfett. Lägg ned den kopiösa mängden crunches, och välj ett vettigt program istället. 5 dagar i veckan låter lite väl mycket. Magrutor handlar främst om att ha lite kroppsfett. Styrketräna och gå ned i vikt om du vill ha mindre kroppsfett.

Du ser inte ut att ha mycket massa alls, så jag tycker att du kan vänta med att deffa.

Jag har tränat 5 dagar i veckan i snart 1 år nu och jag vill definitivt inte bli större (framför allt inte i armarna) än vad jag redan är. Så jag ska alltså bulka för att bygga mer muskler i magen? Grejen är den att, jag känner magrutorna under detta fettet. Jag vill bara få bort det, men jag kanske inte får magrutor ändå.


V

Och ja, min flickvän är jääävligt snygg :)

lurre86
2012-01-09, 00:05
Vad för schema kör du nu då?
Hur mkt har du ökat på vikterna?

Jukkeh
2012-01-09, 00:45
Måndag: Bisceps & Bröst & Mage
Tisdag : Triceps & Rygg
Onsdag : Biceps & Bröst & Mage
Torsdag : Triceps & Rygg & Axlar
Fredag : Biceps och bröst & Mage

Såhär ser mina veckor ut :)

I bänkpress har jag ökat ca 10kg (när jag började gymma hade jag inte koll på vad jag stoppade i mig)

I bicepscurl har jag ökat från 10kg till 20kg

Rygg och axlar osv.. vet jag inte riktigt.

CharlieBB
2012-01-09, 00:50
Ben???????????????????????

Jukkeh
2012-01-09, 00:51
Ben???????????????????????

Orkar inte det... Tränar fotboll och innebandy och jag vill ju inte underprestera på ut-tagningar och träningar.

Rakanichy
2012-01-09, 00:59
Orkar inte det... Tränar fotboll och innebandy och jag vill ju inte underprestera på ut-tagningar och träningar.

Släpp det på en gång. Börja träna ben.

aranada05
2012-01-09, 01:00
Du kommer prestera bättre när du tränar Benen.

Hade jag vart dig hade jag skurit ner rejält på volymen, skippat samtliga magövningar och tränat hela kroppen tungt på 3-4 set med 5-12 reps 3 ggr i veckan.


Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Thelder
2012-01-09, 01:02
"Orkar inte"
Varför kör du armar? Då kanske du underpresterar när det är dags att flytta besticken från maten till munnen.
Just sayin'

Jukkeh
2012-01-09, 01:08
"Orkar inte"
Varför kör du armar? Då kanske du underpresterar när det är dags att flytta besticken från maten till munnen.
Just sayin'

Kör la för fan vad jag känner för?

Jag vill bara inte skippa ut-tagningar för att jag körde ett hårt benpass dagen innan.

Jukkeh
2012-01-09, 01:11
Du kommer prestera bättre när du tränar Benen.

Hade jag vart dig hade jag skurit ner rejält på volymen, skippat samtliga magövningar och tränat hela kroppen tungt på 3-4 set med 5-12 reps 3 ggr i veckan.


Sent from my ZTE-BLADE using Tapatalk

Nej, för när jag tränade benen kunde jag inte ens vara med på idrotten i skolan på 1 vecka.

Skära ner på volymen?

Jag brukar köra 4 set med 6 repetitioner, rätta mig om jag har fel men får man inte mer volym av att göra mer reps?

bearwolf
2012-01-09, 01:16
Nej, för när jag tränade benen kunde jag inte ens vara med på idrotten i skolan på 1 vecka.

Skära ner på volymen?

Jag brukar köra 4 set med 6 repetitioner, rätta mig om jag har fel men får man inte mer volym av att göra mer reps?

låter som ett klockrent fall av otränade ben, men du gör la vadfan du vill *rolleyes*

LoTiX
2012-01-09, 01:16
Varför måste han träna sina ben? Många som inte gör det, eller överkroppen heller för den delen.

Jukkeh
2012-01-09, 01:24
Skulle också vilja tillägga att jag INTE har otränade ben.

Aaarnold
2012-01-09, 04:07
Måndag: Bisceps & Bröst & Mage
Tisdag : Triceps & Rygg
Onsdag : Biceps & Bröst & Mage
Torsdag : Triceps & Rygg & Axlar
Fredag : Biceps och bröst & Mage

Såhär ser mina veckor ut :)

Rygg och axlar osv.. vet jag inte riktigt.

Eh.. hur tänker du?

Biceps, bröst, mage (biceps, triceps och axlar används)
Triceps, rygg (biceps och triceps används)
Biceps, bröst, mage (axlar, biceps och triceps används)
Triceps, rygg, axlar (biceps, triceps och axlar används)
Biceps, bröst, mage (biceps, triceps och axlar används)

När vilar dina muskler?
Tveksamt att du ens växer..

Varför måste han träna sina ben? Många som inte gör det, eller överkroppen heller för den delen.

Han MÅSTE inte det, det blir nog däremot bättre om han går igenom hela kroppen och inte bara kör överkropp lite kasst, sen är det inte något snyggt med smala ben..

mysglenn
2012-01-09, 11:00
men har du inte redan skapat ett dussin trådar där du undrar om du ska äta eller inte eller deffa / bulka?

Sen är det otroligt barnsligt att ge nyårslöften till sina flickvänner att man ska få sexpack, ni måste ha en väldigt ytlig relation.

stromming
2012-01-09, 13:00
Sen är det otroligt barnsligt att ge nyårslöften till sina flickvänner att man ska få sexpack, ni måste ha en väldigt ytlig relation.

Det vet jag inte om man kan anta. Se det som ett bra incitament till träning. Jag tröttnade på när mitt ex hela tiden sa att jag "Duger som jag är" när jag tränade, hade hellre sett något liknande det TS fick. Vem vet vad hon tänkt göra i gengäld?

Jukkeh
2012-01-09, 13:17
Det vet jag inte om man kan anta. Se det som ett bra incitament till träning. Jag tröttnade på när mitt ex hela tiden sa att jag "Duger som jag är" när jag tränade, hade hellre sett något liknande det TS fick. Vem vet vad hon tänkt göra i gengäld?

Precis! Hon säger att jag är perfekt som jag är, men grejen är att jag vill göra detta FÖR henne.


Jag tycker att det är många onödiga inlägg nu, om ni inte tänker hjälpa mig kan ni väl låta bli att skriva?

Jukkeh
2012-01-09, 13:23
men har du inte redan skapat ett dussin trådar där du undrar om du ska äta eller inte eller deffa / bulka?

Sen är det otroligt barnsligt att ge nyårslöften till sina flickvänner att man ska få sexpack, ni måste ha en väldigt ytlig relation.

Har inte skapat några trådar angående om jag ska deffa eller bulka.

mysglenn
2012-01-09, 13:24
Har inte skapat några trådar angående om jag ska deffa eller bulka.

hoppas flickvännen tycker om dig mera när du väl har 6packet *cupid*

mysglenn
2012-01-09, 13:28
Precis! Hon säger att jag är perfekt som jag är, men grejen är att jag vill göra detta FÖR henne.


Jag tycker att det är många onödiga inlägg nu, om ni inte tänker hjälpa mig kan ni väl låta bli att skriva?

träna för din egen skull, annars kommer du sjunka i hennes ögon. Kvinnor gillar när män är sjävlständiga.

om jag vore dig skulle jag tänka på framtiden, att hålla på att deffa nu när du inte ens har muskler på kroppen är ju bara fånigt. Passa på att utjyttna att du har så pass mycket testostereon i kroppen att du kan bygga en grundfysik som håller livet ut istället.

PowPow
2012-01-09, 13:28
Skulle också vilja tillägga att jag INTE har otränade ben.

Hur går det ihop med att du inte ens kunde vara med på gymnastiken en hel vecka efter att du tränat ben en gång?

Jag tror det kan vara en bra idé att träna ben. Framför allt om du satsar på innebandyn eller fotbollen.

zeusden1
2012-01-09, 13:56
Jag vill veta dina stats i de tre stora!

Jukkeh
2012-01-09, 13:58
Hur går det ihop med att du inte ens kunde vara med på gymnastiken en hel vecka efter att du tränat ben en gång?

Jag tror det kan vara en bra idé att träna ben. Framför allt om du satsar på innebandyn eller fotbollen.

Kanske för att jag jämt kör så tungt att jag precis klara 6 reps, och det bränner som fan på vaderna. Snälla säg inte att starka män aldrig får tränsverk. *gah!*

Rova
2012-01-09, 14:02
Skulle också vilja tillägga att jag INTE har otränade ben.

Du får inte vältränade ben av att spela fotbolls/innebandy match, uthålliga, men inte vältränade. Kör benträning så kommer det gå lättare att spela fotboll och innebandy.

Sen kan jag bara tipsa dig om att ta ett vettigt schema, en polare gjorde samma sak som dig under 5-6 månader, gick på gymmet mån-fre. Bara överkropp och slutade med att han la ner gymmet och hade fått mindre muskler.

Jukkeh
2012-01-09, 14:05
Du får inte vältränade ben av att spela fotbolls/innebandy match, uthålliga, men inte vältränade. Kör benträning så kommer det gå lättare att spela fotboll och innebandy.

Sen kan jag bara tipsa dig om att ta ett vettigt schema, en polare gjorde samma sak som dig under 5-6 månader, gick på gymmet mån-fre. Bara överkropp och slutade med att han la ner gymmet och hade fått mindre muskler.

Vore bra om någon kunde ge mig ett bättre schema då, men jag vill fortfarande träna mån-fre för jag har typ inget att göra annars än o slöa framför datorn.

Rova
2012-01-09, 14:07
Kanske för att jag jämt kör så tungt att jag precis klara 6 reps, och det bränner som fan på vaderna. Snälla säg inte att starka män aldrig får tränsverk. *gah!*

Då hade du kört ben 1-2 pass?
Efter 2-3 veckor får du inte träningsvärk så du inte kan gå, som du värkar ha fått. Kör ben 3 gånger i veckan 5x5 på 1.2-1.5kv och jag får ingen speciell träningsvärk

Starka män får alltid träningsvärk, men vem fan bryr sig om det? HÄRDA!

Rova
2012-01-09, 14:08
Vore bra om någon kunde ge mig ett bättre schema då, men jag vill fortfarande träna mån-fre för jag har typ inget att göra annars än o slöa framför datorn.
Kolla klistrad tråd.

PowPow
2012-01-09, 14:09
Vore bra om någon kunde ge mig ett bättre schema då, men jag vill fortfarande träna mån-fre för jag har typ inget att göra annars än o slöa framför datorn.

Rotera på detta 3-dagarsprogrammet kanske? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

fredrik1
2012-01-09, 14:11
Vad tar du i knäböj och bänkpress?

Woody R
2012-01-09, 14:14
Bra ökning, 10kg i bänk på 1 år..

Du vill heller inte bli större i armarma, ändå kör du dom 15 gånger i veckan, eller ja du blir ju inte större du bränner ju egentligen bara bort musklerna...

Jukkeh
2012-01-09, 14:42
Bra ökning, 10kg i bänk på 1 år..

Du vill heller inte bli större i armarma, ändå kör du dom 15 gånger i veckan, eller ja du blir ju inte större du bränner ju egentligen bara bort musklerna...

Ja men, då kan väl du förklara för mig hur jag ökar i bänkpress utan att träna bröstmusklerna då. Har hört att musklerna ska vilaen dag och det gör dom ju med mitt schema.

kalaskonrad
2012-01-09, 14:49
Mycket goda råd här i tråden, men man måste ju faktiskt inte träna ben om man är sådan stark motståndare utav det! Låt han skylla sig själv i framtiden i så fall.
F.ö vill jag bara flika in med detta; Ts, har du sett Seedorf? Fotbollsspelare på hög nivå som minsann inte skippat benträningen, hur lyckades han med fotbollsträningen och uttagningarna veckorna efter benpassen? Bara en frågahttp://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/75678_172076632816584_170224939668420_478594_62085 78_n.jpg

joha93
2012-01-09, 14:56
http://img688.imageshack.us/img688/3342/img0344zj.jpg

Förlåt om jag lånar tråden lite...

Borde jag Deffa eller bulka? Vad tycker ni?

185cm 79kg

BelowAverage
2012-01-09, 15:00
Folk kommer med bra råd till dig, TS. Försök se det lite objektivt :P
F.ö måste du tappa fett om du ska få ett sexpack. Om du "klarar" det till sommaren? Ingen aning, ditt kostupplägg är så jävla otydligt. Men om du sköter kosten bra kan du säkert bli så smal som behövs.
Om du är seriös med fotboll & bandy tror jag att det kan gagna dig med lite mer benstyrka. Man måste inte träna så hårt att man inte kan resa sig från toasitsen, dessutom, du måste ju inte träna benen hårt precis dagen före uttagning :D haha.
Men kudos för att lyckas komma på ursäkter, du är nästan lika grym på det som jag :D

Jukkeh
2012-01-09, 15:19
Mycket goda råd här i tråden, men man måste ju faktiskt inte träna ben om man är sådan stark motståndare utav det! Låt han skylla sig själv i framtiden i så fall.
F.ö vill jag bara flika in med detta; Ts, har du sett Seedorf? Fotbollsspelare på hög nivå som minsann inte skippat benträningen, hur lyckades han med fotbollsträningen och uttagningarna veckorna efter benpassen? Bara en frågahttp://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/75678_172076632816584_170224939668420_478594_62085 78_n.jpg

Jadu... inte vet jag, men nu är det så att jag inte är intresserad av mer benmuskler, har redan FÖR stora lår (min egen åsikt) Skulle bara vilja vet OM jag skulle få magrutor OM jag deffade eller skulle jag behöva bulka och träna upp mer magmuskler innan jag deffar.

Aaarnold
2012-01-09, 16:44
Varför svarar du inte på mitt inlägg?
Verkar som du har 0 koll :smash:

Woody R
2012-01-09, 16:45
Om du deffar kommer magmusklerna synas och du får säkert ett sexpack

Jukkeh
2012-01-09, 16:55
Varför svarar du inte på mitt inlägg?
Verkar som du har 0 koll :smash:

När sa jag att jag har koll?

Jukkeh
2012-01-09, 16:59
Eh.. hur tänker du?

Biceps, bröst, mage (biceps, triceps och axlar används)
Triceps, rygg (biceps och triceps används)
Biceps, bröst, mage (axlar, biceps och triceps används)
Triceps, rygg, axlar (biceps, triceps och axlar används)
Biceps, bröst, mage (biceps, triceps och axlar används)

När vilar dina muskler?
Tveksamt att du ens växer..



Han MÅSTE inte det, det blir nog däremot bättre om han går igenom hela kroppen och inte bara kör överkropp lite kasst, sen är det inte något snyggt med smala ben..

Eftersom du nu är så proffsig på att veta vilka muskler som används kan väl du göra ett 5 dagars schema åt mig?

Rakanichy
2012-01-09, 17:21
Du skola använda stronglifts

delta_mats
2012-01-09, 17:22
Ingen av dessa småpojkar som visat bilder bör varken deffa eller bulka. Absolut inte deffa, ni kommer se ut som svältfödda fångar i såna fall, det kommer bara till sin rätt att vara deffad om man faktiskt har någon form av muskelmassa att visa upp, annars ser det ut som crap!

Och bulka är ett ord man ofta använder om man planerar en STOR viktökning, och då lägger man ofta på sig ohälsosamt mycket fett på köpet, vilket bara är onödigt. Ordet bulk missbrukas dock i mina ögon, ni kanske menar en mer normal viktökning? Lägg er på ett litet överskott och bygg muskler 2-3 år, sedan kan ni fundera på att deffa.

Jukkeh
2012-01-09, 17:25
Ingen av dessa småpojkar som visat bilder bör varken deffa eller bulka. Absolut inte deffa, ni kommer se ut som svältfödda fångar i såna fall, det kommer bara till sin rätt att vara deffad om man faktiskt har någon form av muskelmassa att visa upp, annars ser det ut som crap!

Och bulka är ett ord man ofta använder om man planerar en STOR viktökning, och då lägger man ofta på sig ohälsosamt mycket fett på köpet, vilket bara är onödigt. Ordet bulk missbrukas dock i mina ögon, ni kanske menar en mer normal viktökning? Lägg er på ett litet överskott och bygg muskler 2-3 år, sedan kan ni fundera på att deffa.

Så jag måste stå ut med min kropp 2-3 år till innan jag börjar deffa? Jippi

mysglenn
2012-01-09, 17:30
Så jag måste stå ut med min kropp 2-3 år till innan jag börjar deffa? Jippi

du får väl skaffa mer muskler pöjk!

AdrianP
2012-01-09, 17:30
du får väl skaffa mer muskler pöjk!

+1

jonteeo
2012-01-09, 17:32
Så jag måste stå ut med min kropp 2-3 år till innan jag börjar deffa? Jippi

Du har ju inget att deffa fram? Om det var så enkelt att man bara kunde deffa och sedan ha den "snygga kroppen" då hade ju det inte funnits något som kallas bulk dvs att lägga på sig muskler. Därav finns det deff/bulk system för att kunna uppnå en bra fysik. Därför tycker jag att du borde träna hårt äta bra mat och inte krångla till det. Deffa är inget alternativ för dig.

joasimo
2012-01-09, 17:34
Ingen av dessa småpojkar som visat bilder bör varken deffa eller bulka. Absolut inte deffa, ni kommer se ut som svältfödda fångar i såna fall, det kommer bara till sin rätt att vara deffad om man faktiskt har någon form av muskelmassa att visa upp, annars ser det ut som crap!

Och bulka är ett ord man ofta använder om man planerar en STOR viktökning, och då lägger man ofta på sig ohälsosamt mycket fett på köpet, vilket bara är onödigt. Ordet bulk missbrukas dock i mina ögon, ni kanske menar en mer normal viktökning? Lägg er på ett litet överskott och bygg muskler 2-3 år, sedan kan ni fundera på att deffa.

Du tror inte risken är stor att han blir rätt fet genom att ligga på ett konstant överskott i 2-3 år även om överskottet är väldigt litet?

jonteeo
2012-01-09, 17:38
Du tror inte risken är stor att han blir rätt fet genom att ligga på ett konstant överskott i 2-3 år även om överskottet är väldigt litet?

Hur man ser ut efter 2-3 år efter överskott och bra träning måste nog vara individuellt, jag skulle tro om överskottet inte är överdrivet skulle ts lägga på sig bra med muskler med tanke på hans utgångs läge och förutsättningar.

joasimo
2012-01-09, 17:45
Hur man ser ut efter 2-3 år efter överskott och bra träning måste nog vara individuellt, jag skulle tro om överskottet inte är överdrivet skulle ts lägga på sig bra med muskler med tanke på hans utgångs läge och förutsättningar.

Det tror jag också, i alla fall första året, 2-3 år känns lite overkill.. om jag var ts skulle jag köra litet överskott i ett år och sedan göra min första deff och sedan en till uppbyggnadsperiod på några månader :)

Jukkeh
2012-01-09, 17:47
Såhär ser min mage ut efter 1 månads deff och crunches.

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=85808&stc=1&d=1326127559

joasimo
2012-01-09, 17:47
Bättre att ta de i små steg.. delmål istället för ett mål som ligger flera år bort. Börja med ett halvår av överskott i allafall innan du funderar på deff!

jonteeo
2012-01-09, 17:52
Att få snygg fysik är ett långtids projekt, du är i den åldern då man har bäst förutsättningar att bygga muskler. Men skynda inte, det tar tid. Ligg på överskott dvs ätt bra mat, ha ett högt protein intag så ska du se att du lägger på dig muskler. Efter en sådan period kan du fundera kring deff.

Röda Björnen
2012-01-09, 17:52
Eftersom du nu är så proffsig på att veta vilka muskler som används kan väl du göra ett 5 dagars schema åt mig?

Ditt schema är idiotiskt och du är ett arsle min vän, samt så har du exakt noll koll på träning och vilka muskler som används vart, du tränar din triceps 5 ggr i veckan med ditt schema för ett exempel! Om du kommer hit för att be om hjälp [troll?] så är det minsta man kan göra när folk slår dig på fingrarna för du gör fel inte att svara så som du gjorde ovan.

Men för du ber så snällt [även om det var riktat till en annan] så finns det många beprövade gymmetoder och träna 5 dagar i rad är inte något man måste göra.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 - Bumbis nybörjarprogram

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071&highlight=Stronglift - Stronglifts 5x5

Övrig kommentar är att om du nu bara vill ha magrutor och det är allt du vill ha, är det verkligen allt du vill ha ?, eller allt du tror flickvännen vill ha ?

Du ska träna för din skull, inte för att du tror att tjejerna kommer springa till dig bara för du har magrutor.

jonteeo
2012-01-09, 17:59
Dag 1: bröst, tricpes

Dag 2: rygg/biceps

Dag 3: axlar/mage/ben

Fokusera på press övningar och kombinera med isolations övningar. Detta är en klassisk tre split. Släng in vila när du känner för det. Du kan även göra en extra dag för mage/ben. Detta är vad jag rekommenderar.

Sedan när du varierar schema så ha alltid i åtanke att du inte ska träna axlar dagen innan eller dagen efter bröst, eftersom axlarna tar mycket stryk i alla pressövningar för bröst. Detsamma gäller triceps. Därför är det en bra kombination att träna bröst/triceps samma dag. Detsamma gäller rygg och biceps, inte ha biceps dagen innan eller efter rygg eftersom i alla drag övningar och roddar så inkluderas biceps. Därav kombinationen rygg/biceps.

BelowAverage
2012-01-09, 18:01
att få snygg fysik är ett långtids projekt, du är i den åldern då man har bäst förutsättningar att bygga muskler. Men skynda inte, det tar tid. Ligg på överskott dvs ätt bra mat, ha ett högt protein intag så ska du se att du lägger på dig muskler. Efter en sådan period kan du fundera kring deff.

ditt schema är idiotiskt och du är ett arsle min vän, samt så har du exakt noll koll på träning och vilka muskler som används vart, du tränar din triceps 5 ggr i veckan med ditt schema för ett exempel! Om du kommer hit för att be om hjälp [troll?] så är det minsta man kan göra när folk slår dig på fingrarna för du gör fel inte att svara så som du gjorde ovan.

Men för du ber så snällt [även om det var riktat till en annan] så finns det många beprövade gymmetoder och träna 5 dagar i rad är inte något man måste göra.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 - bumbis nybörjarprogram

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071&highlight=stronglift - stronglifts 5x5

övrig kommentar är att om du nu bara vill ha magrutor och det är allt du vill ha, är det verkligen allt du vill ha ?, eller allt du tror flickvännen vill ha ?

Du ska träna för din skull, inte för att du tror att tjejerna kommer springa till dig bara för du har magrutor.

+1 qftw

Jukkeh
2012-01-09, 18:09
Okej tack för svaran allihopa. förlåt om jag har varit lite uppkäftig men blir bara irriterad när man ber om hjälp o får svaret att man inte har någon koll alls.

dream_theater_
2012-01-09, 18:09
Lyssna lite på råden du får här! Naturligtvis borde du även träna benen om du satsar så pass hårt som du säger på fotbollen. Dessutom, om fotbollen nu är så viktig, är det inte någon jättegod idé att börja deffa. För du vill väl inte vara trött på träningarna?

zeusden1
2012-01-09, 18:10
Mitt schema, vilket säkert suger balle men på två månader gick jag från typ 65kg i bänk till 82,5kg. Från 130kg i mark till 145kg från 85kg till 105kg i böj. Aldrig ökat så bra men heller aldrig tränat så noga.

Dag 1
Rygg/biceps/underarmar
Dag 2
Bröst/axlar/triceps
Dag 3
Ben+mage
dag 4
Vila
Upprepa

Rova
2012-01-09, 18:13
Läs igenom hela tråden en gång och ta till dig vad folk har skrivit. För om du fortsätter som du gör nu kommer det inte bli speciellt bra. Och tror du verkligen att någon kommer göra ett skräddarsytt schema för dig när du inte har tagit åt dig ett ord av vad folk har sagt?

dream_theater_
2012-01-09, 18:13
Mitt schema, vilket säkert suger balle men på två månader gick jag från typ 65kg i bänk till 82,5kg. Från 130kg i mark till 145kg från 85kg till 105kg i böj. Aldrig ökat så bra men heller aldrig tränat så noga.

Dag 1
Rygg/biceps/underarmar
Dag 2
Bröst/axlar/triceps
Dag 3
Ben+mage
dag 4
Vila
Upprepa

Det där säger ju egentligen ingenting. Set, reps, övningar?

Rova
2012-01-09, 18:14
Mitt schema, vilket säkert suger balle men på två månader gick jag från typ 65kg i bänk till 82,5kg. Från 130kg i mark till 145kg från 85kg till 105kg i böj. Aldrig ökat så bra men heller aldrig tränat så noga.

Dag 1
Rygg/biceps/underarmar
Dag 2
Bröst/axlar/triceps
Dag 3
Ben+mage
dag 4
Vila
Upprepa

Kan inte vara allt för dåligt, du har ju fått fina ökningar! *flex*

mysglenn
2012-01-09, 18:31
Såhär ser min mage ut efter 1 månads deff och crunches.

http://www.kolozzeum.com/forum/attachment.php?attachmentid=85808&stc=1&d=1326127559

vilken biff! *cupid*

Jukkeh
2012-01-09, 19:28
Läs igenom hela tråden en gång och ta till dig vad folk har skrivit. För om du fortsätter som du gör nu kommer det inte bli speciellt bra. Och tror du verkligen att någon kommer göra ett skräddarsytt schema för dig när du inte har tagit åt dig ett ord av vad folk har sagt?

Har läst igenom det några gånger nu, men har fortfarande inte fått bättre kunskaper om vilka muskelgrupper man ska träna på samma dag... Du behöver inte överdriva, och hur vet du att jag inte tagit åt mig något av det som dom har skrivit vavava?
Derp.

delta_mats
2012-01-09, 19:28
Du tror inte risken är stor att han blir rätt fet genom att ligga på ett konstant överskott i 2-3 år även om överskottet är väldigt litet?

Nej det tror jag inte. En stor del av viktökningen kommer dessutom vara naturlig då det här är pojkar som inte vuxit klart ännu.

Brook
2012-01-09, 19:46
Utan att låta negativ skall jag försöka förstå dig.

Du vill inte ha större armar, men kör ändå armar 4dagar i veckan?

Hur kommer det sig att du tränar överkroppen överhuvudtaget? den ger väl föga fördel som fotbollsspelare?

Jukkeh
2012-01-09, 19:49
Utan att låta negativ skall jag försöka förstå dig.

Du vill inte ha större armar, men kör ändå armar 4dagar i veckan?

Hur kommer det sig att du tränar överkroppen överhuvudtaget? den ger väl föga fördel som fotbollsspelare?

Har inte sagt att jag vill satsa på fotbollen, spelar det bara så jag inte sitter o blir fet.

AdrianP
2012-01-09, 19:52
Har inte sagt att jag vill satsa på fotbollen, spelar det bara så jag inte sitter o blir fet.

Då kan du väl träna ben, uttagningarna spelar väl ändå ingen roll?

Jukkeh
2012-01-09, 19:53
Fast nu handlar ju tråden om jag borde deffa eller bulka. Inte bygga upp benmusklerna.

Sundqvist
2012-01-09, 19:54
Snygg bild på martin :D

Jukkeh
2012-01-09, 19:57
Snygg bild på martin :D

Japp :D vi tränar på samma gym så han är min förebild :)

Sundqvist
2012-01-09, 20:17
Japp :D vi tränar på samma gym så han är min förebild :)

haha, låter bra =) han byter ju nu dock :)

mysglenn
2012-01-09, 20:35
Har läst igenom det några gånger nu, men har fortfarande inte fått bättre kunskaper om vilka muskelgrupper man ska träna på samma dag... Du behöver inte överdriva, och hur vet du att jag inte tagit åt mig något av det som dom har skrivit vavava?
Derp.

kan du inte bara googla "styrketräning för nybörjare"? måste du införskaffa all kunskap om träning i de trådar du skapar här på forumet?

Thelder
2012-01-09, 20:36
då kan du väl träna ben, uttagningarna spelar väl ändå ingen roll?
+1

Jukkeh
2012-01-09, 20:48
kan du inte bara googla "styrketräning för nybörjare"? måste du införskaffa all kunskap om träning i de trådar du skapar här på forumet?

Ja. Och har du några problem med det så ... Hejdå.

zeusden1
2012-01-13, 12:32
Det där säger ju egentligen ingenting. Set, reps, övningar?

Finns i journalen.
Men basic då.

Rygg/biceps/underarmar
Marklyft 3-5 set 3-8 reps
Chins 5-8 set 5-12reps
Latsdrag kompletterar chins om man inte pallar chins
Sittande rodd 3-5 set 6-12 reps
3 set tbar/breda rodd 3 set 6-12 reps
Ezcurl 4 set 8 reps
Pumpbiceps 3 set
Omvända curls 3-6 set

Bröst/axlar/triceps
Bänkpress 5 set 8-12 reps
Lutande bänkpress 3-5 set 8-12 reps
Flyes 3-5 set 8-12
Overheadpress 3-5 set 7-12 reps
Sittande hantelpress 3 set 8-12 reps
Hantellyft åt sidan 3 set 8-12 reps
Kabel pushdowns 4 set 8-12 reps
Pumptriceps 3 set 8-12 reps
Baksida axlar 4 set 10-15 reps

Ben/mage
Knäböj 5 set 5-12 reps
Benpress 4 set 8-12 reps
Lårspark 3 set 8-12 reps
Lårcurl 3 set 8-12 reps
Vadpress 4 set 12-15 reps
Sittande vadpress 3 set 10-15 reps
Cablecrunches 5 set 10-15 reps
Hängande benlyft 3 set 12 reps

Deffar man gör man färre set, bulkar man gör man fler.

benacii
2012-01-13, 12:52
hahahah detta är det bästa jag läst idag. gjorde min dag! lycka till med deffen. hoppas din flickvän blir nöjd osv osv.

du kommer troligtvis se ut som ett barn i fångläger. been there. http://i53.tinypic.com/332qe0m.jpg

lyssna på tipsen som ges till dej. Det är kunniga grabbar som pratar.

exevision
2012-01-13, 13:16
Hejsan! Jag är 16 år och har 15,9% kroppsfett.

Hur kom du fram till att du hade just 15,9%

Raschmus
2012-01-13, 13:47
OfT: HAHAHAHHAHAHAHAHAHAH

OnT: HAHAHAHHAHAHHAHAAHA

Stoltz
2012-01-13, 14:04
Vill du deffa, så deffa.

Vill du bulka, så bulka.

Du gör saker med din kropp för din egen skull (och din flickväns i det här fallet ;)) och du bestämmer. Att fråga om du borde deffa eller bulka är dock som att inbjuda till folks åsikt, så nu när du får dem så får du glatt svälja det vi säger.

Ditt schema är riktigt ruskigt dåligt, jag är ledsen att behöva säga det. Men jag tycker att jag borde i alla fall vara ärlig när du lägger upp ett sådant schema. Men det har många redan sagt till dig.

I den här tråden av Z_Bumbi så har du tre nybörjarscheman:
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454

Kanske ta två-dagarsprogrammet och köra det två gånger i veckan, dvs totalt gymtränande 4-dagar i veckan.
Om det svider i ögonen med benträningen som det innefattar så kan du sänka den till endast ta med den en gång i veckan och sedan köra endast resten av det passet nästa gång.

Ett annat alternativ är att kolla i min tråd om 5x5 Stronglifts:
http://kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=168071

Men jag har mina tvivel på att det schemat möter dina behov då det lägger mer fokus på att bli stark. Det verkar inte helt vara i linje med vad du är ute efter (Och det är OK!).

Men lite enkla tips -

1. Uppfinn inte hjulet för gud-vet-hur-många gången. Det finns bra scheman tillgängliga som kommer att ge dig vad du behöver. När man är så pass ny som du, och ny är du för ett år är inte så mycket som det verkar, och bevisligen inte har kunskapen ännu att skapa sitt eget schema, då gör man bäst i att titta på erkända bra scheman som riktar sig till någon av din nivå.

2. Läs 1:an och speciellt "din nivå". Gå inte nu och leta upp någon bodybuildares upplägg och tro att du kommer kunna få ut samma sak av det. Klassiskt misstag bland många nybörjare.

3. Gå inte efter andras åsikter på om du ska bulka eller deffa, det är till att göra det lätt för sig. Gör ett val, håll dig till det valet så länge du själv vill (inom rimlighetens gränser).

4. Ha det så roligt.

exevision
2012-01-13, 14:12
Orkar inte det... Tränar fotboll och innebandy och jag vill ju inte underprestera på ut-tagningar och träningar.

25. You have all kinds of elaborate excuses for why you don't need to squat and deadlift.

You get your leg training from playing soccer, you're afraid you might hurt your back, you read somewhere that single-leg training is better, you talk about rear-foot elevated split squats with a 45-degree twist during the concentric being the future of leg training, etc. Horseshit, all of it.

Listen carefully. Squats and deadlifts are undisputably the two best full body movements in the god damn Universe and that's reason enough to be doing them.

But that's not the whole story. Their true greatness lies in the mental fortitude they foster if you train them hard and consistently. This will benefit your training as a whole and leave echoes in your life outside the gym.


Did I miss something? Well, I actually left a few signs and symptoms out because this article was getting way too long for my own good and it feels like my eyes are bleeding right now. I thought I'd leave it up to you to finish it.

http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

mysglenn
2012-01-13, 14:24
Ja. Och har du några problem med det så ... Hejdå.

gör du så med allt annat med?

mysglenn
2012-01-13, 14:24
oft: Hahahahhahahahahahah

ont: Hahahahhahahhahaaha

+1

frogmachine
2012-01-13, 14:53
Det roligaste i den här tråden är att de folk som svarar honom är ta mig fan värre än han själv, skärp er

Tjulu
2012-01-13, 15:06
"Orkar inte"
Varför kör du armar? Då kanske du underpresterar när det är dags att flytta besticken från maten till munnen.
Just sayin'

+1 :laugh: