handdator

Visa fullständig version : Rädd för bulk


Swedish-Banjo
2012-01-08, 22:38
Tjo!
Detta har säkert diskuterats flitigt många ggr tidigare, men jag tycker inte att jag hittar nån tråd som passar klockrent överens med det jag funderar på.

Jag är 187 cm lång, väger 80 kg och har tränat ordentligt i ett år (har även tränat tidigare men inte lika regelbundet). Kör ca 5ggr i veckan på gymmet.
Innan sommaren vägde jag ca 83, sen deffade jag ner mig till 80 under sommaren. Därefter har jag legat på stabilt 80 kg under hela hösten fram tills nu. Inser att jag måste börja bulka för att bygga, men är samtidigt lite rädd för detta. Som det är nu är jag rätt nöjd med typ underhudsfett och så, man ser rutorna, dock absolut inte superslimmat. Men om jag börjar bulka känns det som att kulmagen kommer komma direkt *cry*
Men är detta kanske enda sättet? Är det bulk som gäller om jag vill börja lyfta tyngre vikter? (ska dock tilläggas att jag ändå gjort små framsteg under hösten, då jag nu lyfter något tyngre trots samma kroppsvikt).
Måste jag alltså tvinga mig igenom en period av hängtuttar och putmage?

Jeneric
2012-01-08, 22:44
Du behöver ju inte grisbulka, speciellt om du är rätt nöjd med nuvarande kroppsform så kan du ju "skynda långsamt".

StarkaUlf
2012-01-08, 22:49
Lägg dig på ett överskott på kanske 2-300 kcal/dag, så kommer du inte få denna kulmage. Då går du upp kanske 0.25kg/vecka, alltså 1 kilo per månad. Det är inte mycket.

Röda Björnen
2012-01-08, 22:54
Tjo!
Detta har säkert diskuterats flitigt många ggr tidigare, men jag tycker inte att jag hittar nån tråd som passar klockrent överens med det jag funderar på.

Jag är 187 cm lång, väger 80 kg och har tränat ordentligt i ett år (har även tränat tidigare men inte lika regelbundet). Kör ca 5ggr i veckan på gymmet.
Innan sommaren vägde jag ca 83, sen deffade jag ner mig till 80 under sommaren. Därefter har jag legat på stabilt 80 kg under hela hösten fram tills nu. Inser att jag måste börja bulka för att bygga, men är samtidigt lite rädd för detta. Som det är nu är jag rätt nöjd med typ underhudsfett och så, man ser rutorna, dock absolut inte superslimmat. Men om jag börjar bulka känns det som att kulmagen kommer komma direkt *cry*
Men är detta kanske enda sättet? Är det bulk som gäller om jag vill börja lyfta tyngre vikter? (ska dock tilläggas att jag ändå gjort små framsteg under hösten, då jag nu lyfter något tyngre trots samma kroppsvikt).
Måste jag alltså tvinga mig igenom en period av hängtuttar och putmage?

Om du kör en bulk där du får putmage och hängtuttar så är det ingen vidare bra bulk. Du måste inte överäta otroliga mängder, ligg på ett överskott omkr. 300-500 kcal om dagen och få det inte från godis utan ifrån bra källor av protein, kolhydrater samt fett.

Swedish-Banjo
2012-01-08, 23:13
Om du kör en bulk där du får putmage och hängtuttar så är det ingen vidare bra bulk. Du måste inte överäta otroliga mängder, ligg på ett överskott omkr. 300-500 kcal om dagen och få det inte från godis utan ifrån bra källor av protein, kolhydrater samt fett.

Haha okej inte hängtuttar kanske, men känner mig plufsig så fort jag börjar lägga på mig lite. Typ när man märker att rutorna inte är lika definierade längre osv.

Nutrid
2012-01-09, 02:10
I feel you brother!

Har upptäckt att bulka inte är något för mig. Klarar fan inte den där psykiska påfrestelsen av att man känner sig så pluffsig. Jag tror att jag tar tillfället i akt och skyller på all cardio som jag har kört på senaste som skämt bort mig :)

Sniggel
2012-01-09, 06:48
Lol! Om du har magrutor nu lär du behöva gå upp åtminstone 20 kg för att få kulmage.
Nu tror jag iofs att du överdrev...

Men är du rädd för att bulka kanske du inte ska göra det. Alternativt bulka försiktigt. Ät som du gör nu fast lägg till 200 kcal om dagen till att börja med och se vad som händer på en månad.

Loke
2012-01-09, 08:51
Om du kör en bulk där du får putmage och hängtuttar så är det ingen vidare bra bulk. Du måste inte överäta otroliga mängder, ligg på ett överskott omkr. 300-500 kcal om dagen och få det inte från godis utan ifrån bra källor av protein, kolhydrater samt fett.

Shit, 500 kcal om dagen? Det är en extrem överätning, det ger utan tvekan hängtuttar och putmage på ett par år.

Lägg dig på ett överskott på kanske 2-300 kcal/dag, så kommer du inte få denna kulmage. Då går du upp kanske 0.25kg/vecka, alltså 1 kilo per månad. Det är inte mycket.

Jag tycker det är tokmycket. Visserligen är 200 typ det minsta överskottet man kan ligga på och ändå vara säker på att man konstant ligger på överskott. Detta eftersom det är svårt att veta hur mycket man faktiskt får i sig och gör av med.

Men det är bättre att riskera att faktiskt hamna på underskott vissa dagar än att gå upp 12 kg på ett år. Jag tycker 5 kg per år är en betydligt mer rimlig takt. Visst, man bygger inte lika snabbt som vid +10 kg, men det är ofta väldigt kvalitativa ökningar. Bröst, rygg och axlar växer i samma takt som magen, så vänner och familj kommer aldrig tycka att man blivit fet, snarare biffig.

Jag undrar om ni som ger den här typ av råd verkligen har många års erfarenhet av era egna råd, för 3 år med en viktuppgång på 12 kg per år kan göra att vem som hellst ser fet ut, och det enda sättet att förhindra det är att deffa regelbundet. Och det är fan inte kul att deffa på ett effektivt sätt, speciellt inte om man är van att ligga på 2-300 kcal +.

exevision
2012-01-09, 09:34
Och det är fan inte kul att deffa på ett effektivt sätt, speciellt inte om man är van att ligga på 2-300 kcal +.

Skit lätt att deffa ju!

exevision
2012-01-09, 09:37
Måste jag alltså tvinga mig igenom en period av hängtuttar och putmage?

Behöver ju inte gå upp till den nivån.

Spartansk
2012-01-09, 09:45
Lol! Om du har magrutor nu lär du behöva gå upp åtminstone 20 kg för att få kulmage.

Nej.

Efter 10 kg ökning hade jag gått från magrutor till kulmage. Vet dock inte riktigt när kulmagen dök upp, det kan ha varit redan efter 5 kg.

Ado2000
2012-01-09, 10:24
alltså är inte det individuellt om man får putmage eller inte för visa krävs det 10kg för andra kanske 20

Numse
2012-01-09, 10:27
Shit, 500 kcal om dagen? Det är en extrem överätning, det ger utan tvekan hängtuttar och putmage på ett par år.

Jag tycker det är tokmycket. Visserligen är 200 typ det minsta överskottet man kan ligga på och ändå vara säker på att man konstant ligger på överskott. Detta eftersom det är svårt att veta hur mycket man faktiskt får i sig och gör av med.

Men det är bättre att riskera att faktiskt hamna på underskott vissa dagar än att gå upp 12 kg på ett år. Jag tycker 5 kg per år är en betydligt mer rimlig takt. Visst, man bygger inte lika snabbt som vid +10 kg, men det är ofta väldigt kvalitativa ökningar. Bröst, rygg och axlar växer i samma takt som magen, så vänner och familj kommer aldrig tycka att man blivit fet, snarare biffig.

Jag undrar om ni som ger den här typ av råd verkligen har många års erfarenhet av era egna råd, för 3 år med en viktuppgång på 12 kg per år kan göra att vem som hellst ser fet ut, och det enda sättet att förhindra det är att deffa regelbundet. Och det är fan inte kul att deffa på ett effektivt sätt, speciellt inte om man är van att ligga på 2-300 kcal +.

:MrT:

daloatf
2012-01-09, 10:47
När du får putmage kan du alltid hävda att du är manlig

Annars kan du köra korta cyklar.

Bulka sex veckor och sen deffa två veckor.

z_bumbi
2012-01-09, 10:56
alltså är inte det individuellt om man får putmage eller inte för visa krävs det 10kg för andra kanske 20

Putmage är iofs inte något konstigt om man börjar överäta, då äter man mer än tidigare och magen ökar i omfång. Det betyder däremot självklart inte att man blivit fet eller att magomfånget på något sätt har växt permanent. En del börjar också äta mycket mer än tidigare på en gång och då kan magen dessutom reagera lite exta då den inte är van vid så mycket mat och då blir man lite extra uppblåst.

Sen finns det en form av "putmage" som drabbar en del med ätstörningar som bara finns i den mentala världen dvs det är bara de själva som ser den.

j0nte
2012-01-09, 11:06
definiera putmage

davvvan
2012-01-09, 11:09
Vill du ha snabba muskler? Då är bulk rätt väg att gå.

krubkungen
2012-01-09, 11:26
Vill du ha snabba muskler? Då är bulk rätt väg att gå.

Hur definierar man en snabb muskel? :D

stromming
2012-01-09, 12:58
Hur definierar man en snabb muskel? :D

Han menade nog "Vill du ha muskler snabbt" :)