handdator

Visa fullständig version : Hur länge ska jag bulka för att sedan deffa?


KexK
2012-01-08, 18:42
http://www.kolozzeum.com/forum/image.php?u=57795&dateline=1325951867&type=profile

Tänkte höra hur länge ni anser att jag ska bulka innan jag börjar deffa. Är 18 år och kan tänka mig att träna 4-5ggr i veckan. (är van med 3ggr sen tidigare men känner att jag vill höja mig en nivå) Obs! Kommer bulka i höst igen!

Jag har inga jätte-krav på att på något mirakulöst sätt bli skitstor och deffad till sommaren men vill se lite bättre ut i sommar. Har väl tränat till och från i ca 2 år med sommaruppehåll och inte tränat så bra under de senaste två månaderna pga vattkoppor osv så därför vill jag ha en nystart!

Kom gärna med vad ni anser att jag ska göra, testa få magrutor eller bara köra på att bli större med en plattare mage?

Lychgate
2012-01-08, 18:45
Jag hade deffat, inte nödvändigtvis till graden där man är snorhård men iaf tills du inte ser "bulkig" ut.

mysglenn
2012-01-08, 18:48
jag förstår inte själva grejen med sånna här diskussionstrådar

att träna fler dagar i veckan innebär inte per automatik att du tränar mera seriöst eller når en "högre nivå".

frågeställningen är så otroligt diffus, sedan är det DU som bestämmer vad du vill uppnå.

Vill du få magrutor till sommaren, så kan du fråga när du bör börja deffa och hur "hård" den dieten bör vara.

Träna och se bra ut för DIN skull, inte för någon annans, vad JAG anser att du bör göra borde ju vara högst irrelevant för dig - inte sant?

KexK
2012-01-08, 18:49
Jag hade deffat, inte nödvändigtvis till graden där man är snorhård men iaf tills du inte ser "bulkig" ut.

Okej, Hade du börjat på en gång? Är typ 6 månader till sommaren. Btw Grymt gjort!! (tre års träning i bilder)

KexK
2012-01-08, 18:54
jag förstår inte själva grejen med sånna här diskussionstrådar

att träna fler dagar i veckan innebär inte per automatik att du tränar mera seriöst eller når en "högre nivå".

frågeställningen är så otroligt diffus, sedan är det DU som bestämmer vad du vill uppnå.

Vill du få magrutor till sommaren, så kan du fråga när du bör börja deffa och hur "hård" den dieten bör vara.

Träna och se bra ut för DIN skull, inte för någon annans, vad JAG anser att du bör göra borde ju vara högst irrelevant för dig - inte sant?

Fler dagar i veckan betyder för mig att jag kan lägga mer tid åt varje muskelgrupp och nå ett bättre resultat.

Frågade pga att jag aldrig har haft någon erfarenhet av att deffa så jag vet inte riktigt hur lång tid det kan ta (vet att det spelar roll hur hårt man går ut för det och vad man har för mål)

Lychgate
2012-01-08, 18:56
Okej, Hade du börjat på en gång? Är typ 6 månader till sommaren. Btw Grymt gjort!! (tre års träning i bilder)

Jag hade börjat ganska omgående. Mer tid att finslipa upplägget så det blir hållbart och att du mår bra under deffen.

Som Mysglenn skrev behöver du se till dina egna förutsättningar när det gäller träning, mer innebär inte per automatik bättre. Att börja träna mera när man skär ner intaget kan bli skadligt om du inte vet vad du håller på med och känner din kropp.

Tackar för komplimangen. :)

iskub
2012-01-08, 19:02
Skulle hellre bygga på en någorlunda form året runt istället för att bli tjockis på vintern o vara i form till sommaren. Men om du nödvändigtvis ska bulka o deffa så börja deffa nu imo. En längre deff gör att du får behålla mer massa en att deffa snabbt.

Loke
2012-01-08, 19:14
Du bör inte bulka, tror inte du tränar på den nivån att det kommer göra dig något annat än fet. Du är inte heller i stort behov av deff, mindre fett kommer göra dig tanig eftersom du inte har så mycket muskler.

Jag tror du får bäst resultat om du ligger på ungefär samma vikt och tränar så hårt du kan till sommaren. När du tränat regelbundet ett år så kan du börja fundera på att bulka eller deffa, och i det läget skulle jag bulkat om jag var du.

Rova
2012-01-08, 19:30
Varför gör du en ny tråd?
du skapade ju en för en dag sen då folk besvarade frågan

KexK
2012-01-08, 19:46
Varför gör du en ny tråd?
du skapade ju en för en dag sen då folk besvarade frågan

Oj! Såg inte att det blev en till sida. Ursäkta. Men jag får lite fler svar här.

KexK
2012-01-09, 00:31
Har funderat lite. Det kanske räcker att bygga på sig lite muskler. Går det att bygga muskler utan att lägga på sig en kagge? Isf bygger jag i typ 3-5 månader och sedan börjar deffa lite lugnt.

Loke
2012-01-09, 09:14
Ja, du kan absolut bygga muskler utan att göra någon markant viktuppgång. Men oavsett om du går upp eller ligger stadigt så kommer det krävas hård och väldigt målinriktad träning. Pressa dig själv att öka regelbundet i basövningarna, anteckna hur många set, hur mycket du lyfter och hur många gånger. Bestäm dig sedan innan du går till gymmet nästa gång att öka någon av dessa variabler.

Att varje pass ha höga målsättnigar som bygger på vad man tidigare har presterat är en av de viktigaste faktorerna för framgång, kanske ännu viktigare än hur mycket man äter.